۳۲۱۲۰۸
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

شرط ترکیه برای باز پس‌ گيری پناهجويان

احمد داوداوغلو نخست وزير تركيه در نشست مشترك خبري با صدراعظم آلمان و مقامات بلندپايه اتحاديه اروپا شنبه شب در شهر مرزي تركيه با سوريه، گفت: بازپس گيري پناهجويان از سوي تركيه منوط به لغو رواديد اتحاديه اروپا براي شهروندان تركيه است.

خبرگزاری ایرنا: احمد داوداوغلو نخست وزير تركيه در نشست مشترك خبري با صدراعظم آلمان و مقامات بلندپايه اتحاديه اروپا شنبه شب در شهر مرزي تركيه با سوريه، گفت: بازپس گيري پناهجويان از سوي تركيه منوط به لغو رواديد اتحاديه اروپا براي شهروندان تركيه است.

خانم آنگلا مركل صدر اعظم آلمان فدرال، دونالد توسك رئيس شوراي اروپا و فرانس تيممرمانس معاون اول كميسيون اتحاديه اروپا براي بازديد از وضعيت آوارگان سوري در اردوگاه هاي پناهجويان در مرز سوريه، روز شنبه به شهرستان غازي آنتپ تركيه سفر كرده و مورد استقبال احمد داوداوغلو نخست وزير تركيه قرار گرفتند.

مقامات تركيه و اتحاديه اروپا بعداز بازديد از اردوگاه‌ها، در كنفرانس مطبوعاتي مشتركي نتايج مرحله نويني از مذاكرات اتحاديه اروپا و تركيه در مقابله با بحران پناهجويان را تشريح كردند.

داوداوغلو با اشاره به اينكه مذاكرات تركيه و اتحاديه اروپا در اين زمينه از ۲۹ نوامبر سال گذشته شروع شده و تاكنون سه نشست عالي بين رهبران تركيه و اتحاديه اروپا در بروكسل، آنكارا و برلين برگزار شده است، مدعي شد: روابط تركيه و اتحاديه اروپا در چارچوب محور همكاري خوبي به پيش مي رود. در نتيجه تعامل و همكاري دو طرف ميزان عبورهاي غير مجاز پناهجويان به اروپا از طريق تركيه از ۶۰۰۰ نفر در روز در ژانويه سال جاري به ۷۸۰ و اخيرا نيز به ۱۳۰ نفر افت كرده است.

نخست وزير تركيه گفت: امروز روز نوين و اميدوار كننده اي براي آوارگان سوري است. تركيه و اتحاديه اروپا و آلمان شانه به شانه براي مقابله با مشكلات آوارگان سوري به ويژه كودكان باهم همكاري مي كنند.

او با اشاره به اينكه تعهدات اتحاديه اروپا در مورد آوارگان سوري، به طور مرحله اي عملي مي شود، گفت: حداكثر تا ماه جولاي، يك ميليارد يورو از كمك ۳ ميليارد يورويي تخصيصي اتحاديه اروپا به آوارگان سوري، هزينه خواهد شد. در ظرف سه سال نيز در مجموع ۶ ميليارد يورو براي بهبود وضعيت آوارگان سوري، هزينه خواهد شد.

نخست وزير تركيه تصريح كرد، اين پول، كمك به تركيه نيست و صرفا براي كمك به آوارگان سوري، هزينه خواهد شد.
او با اشاره به اينكه تركيه پذيراي 3 ميليون آواره سوري است، گفت: از اين نظر كشورش در دنيا صدرنشين است.

دونالد توسك نيز با اشاره به اينكه مذاكرات جامع تركيه با اتحاديه اروپا نهايي شده است، گفت: هدف از توافقات دو طرف، هدايت موضوع مهاجرت به يك بستر قانوني است و سفر هيات بلند پايه اروپايي به تركيه، نظارت بر اجرايي شدن اين تواففات مي باشد.

رئيس شوراي اروپا گفت: هدف از عمليات، همكاري براي بازگرداندن آندسته از آوارگان سوري است كه از تركيه به كشورهاي اروپايي متواري شده اند.

توسك اين عمليات را بسيار پيچيده و بزرگ ارزيابي كرد و گفت: كاري بزرگي پيش رو داريم.
وي مذاكرات مقامات اروپايي با داوداغلو در غازي آنتپ را مثبت و گامي به جو ارزيابي كرد و گفت: ابعاد مختلف روابط دوجانبه تركيه و اتحاديه را نيز گفت و گو كرده اند.

صدراعظم آلمان نيز با اشاره به اينكه حدود ۲۰ - ۱۵ درصد از ۳ ميليون آواره سوري در اردوگاهها در تركيه به سر مي برند، گفت: در مذاكرات راههاي كمك بيشتر اروپا به تركيه در مساله آوارگان سوري گفت و گو شده است.

آنگلا مركل اعطاي مجوز كار براي آوارگان سوري در تركيه را گامي جسورانه ارزيابي كرد و گفت: بيكاري و جستجوي كار وضعيت دشواري را براي آوارگان فراهم مي كند.

خانم مركل در مورد تامين امكانات براي حضور آوارگان سوري در تركيه نيز گفت: اتحاديه اروپا نيز بايد مسئوليت پذيري داشته و براي وي حضور در تركيه و ديدن عملكرد توافقات از نزديك حايز اهميت بود.
معاون اول كميسيون اروپا نيز گفت: دولت آنكارا به تمامي توافقات انجام شده با اتحاديه اروپا پايبند مانده است.

به دنبال اين توضيحات، داوداوغلو در پاسخ به سئوالات خبرنگاران در خصوص توافقات اتحاديه اروپا و تركيه گفت: موضوع لغو رواديد اتحاديه اروپا براي شهروندان تركيه عنصر اصلي توافقات است.
او تصريح كرد بين مقوله بازپس گيري آوارگان از اروپا و لغو رواديد براي شهروندان تركيه از سوي اتحاديه، ارتباط مستقيم وجود دارد. بازپس گيري، به شرط معافيت ويزا اجرايي خواهد شد.

او معافيت ويزا براي شهروندان تركيه را عهد به وفاي اتحاديه اروپا خواند و ابراز اميدواري كرد كه روابط تركيه با اتحاديه اروپا رو به تعميق باشد.

اتحاديه اروپا و تركيه حدود سه سال پيش توافقي را به امضا رسانده اند كه تركيه آن دسته از پناهجوياني را كه از اين كشور به اروپا متواري مي شوند، بازپس بگيرد.

در مقابل اتحاديه اروپا نيز به شرط انجام برخي اصلاحات در قوانين و مقررات تركيه، مقررات رواديد براي شهروندان تركيه را لغو كند.

داوداوغلو در اين خصوص گفت: مجلس ملي تركيه بي وفقه براي اصلاح قوانين مورد نظر فعاليت مي كند.
تركيه مي خواهد تا تابستان امسال اتحاديه اروپا رواديد ورود براي شهروندان اين كشور لغو شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج