۳۲۱۶۲۰
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

امید بسکتبال ایران به حضور در المپیک

در شرایطی که چیزی به شروع بازی‌های المپیک ریو ٢٠١٦ باقی نمانده، هنوز تکلیف کسب سهمیه در چند رشته برای ورزش کشورمان مشخص نشده است.

روزنامه شرق: در شرایطی که چیزی به شروع بازی‌های المپیک ریو ٢٠١٦ باقی نمانده، هنوز تکلیف کسب سهمیه در چند رشته برای ورزش کشورمان مشخص نشده است؛ اگرچه در رشته‌های گروهی شانس گرفتن سهمیه اندک بوده ولی این‌بار ظاهرا والیبال کشورمان راه مناسبی برای رسیدن به ریو دارد. بااین‌حال دیگر تیمی که هنوز امید اندکی به گرفتن سهمیه المپیک ریو دارد بسکتبال است. بسکتبالیست‌های کشورمان خودشان را مهیا می‌کنند تا در تورنمنت کسب سهمیه ایتالیا شرکت کرده و شانسشان برای رسیدن به المپیک را افزایش دهند. البته این شانس روی کاغذ و غیرکاغذ «صفر محض» است ولی حالا با اتفاقی که در شرف وقوع است می‌توان شانس صفر ایران برای رسیدن به المپیک را کمی تا مرز ٥٠ درصد بالا برد!

اختلاف در اروپا

خبری که بسکتبال ایران را برای حضور در المپیک ریو امیدوار کرده اختلافی است که بین «فیبای اروپا» با مسئولان برگزارکننده «یورولیگ» رخ داده؛ ماجرا از این قرار است که فیبای اروپا قصد دارد در فرمولی برگرفته از فوتبال، شیوه برگزاری تورنمنت‌ها؛ چه بازی‌های جام ملت‌های اروپا و چه کسب سهمیه برای حضور در جام جهانی و المپیک را تغییر دهد. از این گذشته این نهاد درصدد است شیوه برگزاری بازی‌های فعلی باشگاه‌ها در اروپا را هم تغییر داده و به سبک برگزاری لیگ قهرمانان اروپا آن را اداره کند. علاوه‌براین تمایل فراوانی دارد تورنمنت‌های فعلی‌ای که زیر نظر یورولیگ برگزار می‌شود را هم به دست بگیرد. مشکل اینجاست که مسئولان برگزارکننده یورولیگ با این تغییرات مخالف هستند و علاقه‌ای به سپردن کار به «فیباي اروپا» ندارند. حالا فیبا اروپا به پشتوانه حمایت «فیبا» (فدراسیون بین‌المللی بسکتبال) نامه‌ای به کشورهایی که باشگاه‌های آنها در لیگ‌های مربوط به یورولیگ بازی می‌کنند و حاضر به پذیرش فرم جدید نیستند، نوشته و همگی را تهدید به «تعلیق» کرده است.

تعلیق ١٤ کشور اروپایی!

برهمین‌اساس و در گزارشی که یورواسپرت نوشته، حالا فیباي اروپا نامه‌ای به ١٤ کشور اروپایی نوشته و فعالیت آنها را فعلا معلق کرده است. در این نامه به‌وضوح ذکر شده که امکان انجام هیچ‌گونه فعالیت بسکتبالی برای این کشورها وجود ندارد و آنها از حضور در یوروبسکتبال ٢٠١٧ هم فعلا محروم هستند. دراین‌میان، فیبا هم در بیانیه‌ای اعلام کرده پشت هر تصمیمی است که کمیته اجرائی فیباي اروپا بگیرد. تا اینجا مشخص شده که اگر مشکل به‌وجودآمده برطرف نشود، ١٤ کشور مذکور از فعالیت‌های پیش‌رو از جمله حضور در المپیک و حضور در مرحله انتخابی کسب سهمیه المپیک محروم می‌شوند. روزنامه‌های اسپانیایی که حتی روز گذشته به طور قطعی خبر داده بودند اسپانیا که سهمیه المپیک را گرفته از حضور در این بازی‌ها به‌واسطه همین ماجرا محروم شده است.

و اما نفع ایران

اینکه این اتفاقات چه نفعی برای بسکتبال ایران دارد جالب توجه است. ١٤ کشوری که خطر محرومیت، آنها را تهدید می‌کند عبارتند از: صربستان، کرواسی، ترکیه، اسپانیا، روسیه، لیتوانی، یونان، ایتالیا، اسرائیل، مونته‌نگرو، بوسنی، اسلوونی، مقدونیه و لهستان. جالب اینکه دراین‌میان نام سه کشوری که ایران باید برای گرفتن سهمیه المپیک با آنها مبارزه کند دیده می‌شود: یونان، ایتالیا و کرواسی. در گروهی که ایران باید برای کسب سهمیه المپیک بجنگد شش تیم در دو زیرمجموعه A و B با هم مبارزه می‌کنند. در مجموعه A ایران با یونان و مکزیک هم‌گروه است و در مجموعه B هم ایتالیا، کرواسی و تونس حضور دارند. از هر مجموعه دو تیم بالا می‌روند و به صورت ضربدری با هم بازی می‌کنند تا در نهایت تیم اول جواز صعود به المپیک را بگیرد. همان‌طور که اشاره شد، در حالت معمول شانس ایران صفر است ولی حالا با تصور اینکه قرار باشد از گروه اول و در مجموعه A یونان کنار گذاشته شود و در مجموعه B هم ایتالیا و کرواسی کنار بروند، آن‌وقت سه تیم ایران، مکزیک و تونس باقی می‌مانند که باید برای رسیدن به المپیک بجنگند. با فرض اینکه همین سه تیم با هم بجنگند باز با وجود تیمی مثل مکزیک شانس ایران برای رسیدن به سهمیه المپیک کم است.

تعلیق بازی‌های انتخابی

البته دراین‌میان نکته دیگری هم وجود دارد؛ اگر قرار باشد کشورهایی که میزبانی مرحله نهایی انتخابی المپیک را برگزار می‌کنند محروم شوند طبیعی است که میزبانی باید به کشوری دیگر برسد و این موضوع خودش می‌تواند برنامه را به‌هم بزند و چه‌بسا دوباره قرعه‌کشی مراحل انتخابی المپیک به‌هم بریزد. با این اوصاف اگرچه باز هم شانس ایران برای رسیدن به بازی‌های بسکتبال المپیک زیاد شده ولی آن‌قدر بالا نمی‌رود که بشود به صعود بسکتبالیست‌ها به المپیک امیدوار بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج