۳۲۱۶۳۰
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

بازار چادر مشکی در قبضه چشم بادامی‌ ها

در حالی که در دهه ۵۰ و حتی اوایل دهه ۶۰ صنعت نساجی ایران یکی از صنایع شاخص کشور محسوب می‌شد، اما امروزه شاهد تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی نساجی به‌ویژه در بخش پوشاک هستیم.

روزنامه آرمان: در حالی که در دهه ۵۰ و حتی اوایل دهه ۶۰ صنعت نساجی ایران یکی از صنایع شاخص کشور محسوب می‌شد، اما امروزه شاهد تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی نساجی به‌ویژه در بخش پوشاک هستیم.

این صنعت که در دهه‌های گذشته بعد از صنعت نفت مهم‌ترین ظرفیت اقتصاد ایران به حساب می‌آمد، امروزه به علل و دلایل گوناگون به قهقرا کشیده شده و دیگر تولیدکنندگان ایرانی پوشاک دیگر رمقی برای ادامه فعالیت ندارند.

حتی کار تا جایی ادامه پیدا کرده است که بسیاری از پوشاک موجود در بازار ایران از کشورهایی نظیر چین و کره وارد کشور شده‌اند و تولیدکنندگان داخلی در رقابت با این کشورها بازار ایران را از دست داده‌اند. در همین زمینه معاون مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت گفت: پوشش بیش از ۵۰ درصد دختران و زنان ایرانی چادر است اما نکته اساسی این است که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد پارچه چادری در کشورمان تولید کارخانجات شرق آسیا به ویژه کره است.

فرشته جراحی با بیان اینکه نیمی از زنان و دختران ایرانی پوشش چادر دارند، افزود: با توجه به اینکه گرایش بانوان کشورمان به چادر در سطح بالایی قرار دارد باید بتوانیم برای این نیاز روزافزون تولیدات در خورِ زن ایرانی داشته باشیم. او ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد پارچه چادری در کشورمان تولید کارخانجات شرق آسیا به ویژه کره است که این با اصول اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد و باید با حمایت از تولید داخلی سهم کارخانجات کشورمان را در تولید پارچه چادری افزایش دهیم.

معاون مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت تاکید کرد: سهم پنج تا ۱۰ درصدی تولید داخل در پارچه چادری به هیچ وجه شایسته کشورمان نیست و تولیدکنندگان داخلی باید توان رقابت با رقبای خارجی را کسب کنند. جراحی اضافه کرد: تحقیقات نشان داده است که پارچه های سنگین که در تولید چادر مورد استفاده قرار می گیرد در بروز آرتروز گردن موثر است و به همین دلیل تولیدکنندگان خارجی به سمت پارچه های سبک وزن رفته اند و تولیدکنندگان داخلی هم گام هایی در این زمینه برداشته اند.

او خاطرنشان کرد: معتقدیم پوشش چادر بهترین نوع پوشش برای بانوان کشورمان است اما باید تولیدات مناسبی برای برآورده کردن سلیقه بانوان داشته باشیم. به هر حال مشکلات صنعت نساجی و پوشاک ایران فقط مربوط به واردات پارچه چادری نیست. یکی از مشکلاتی که صنعت پوشاک طی سالیان گذشته با آن دست و پنجه نرم کرده، میزان واردات از طریق رسمی یا به صورت غیرقانونی است و تولیدکنندگان داخل کشور از واردات پوشاک خارجی و ترک طی سال‌های گذشته متضرر شده اند.

همچنین با کاهش تعرفه های گمرکی در سال جدید حجم واردات پوشاک خارجی افزایش می یابد و ضربه ای جبران ناپذیر به صنعت نساجی و پوشاک وارد می کند. به هر حال باید گفت که واردات کالا از جمله پوشاک با روح اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی مخالف است و باید از ادامه روند واردات کالاهای غیرضروری به کشور جلوگیری شود و هر چه سریع‌تر باید با حمایت از تولیدکنندگان داخلی صنعت نساجی کشور را بازسای کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج