۳۲۱۹۰۲
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

عکس: اولین جنگنده رادارگریز ژاپن

مقام‌های ژاپن اولین جنگنده رادارگریز ساخت این کشور را آزمایش کرده‌اند که گزارش‌ها نشان می‌دهد نمره قبولی خود را در این آزمون گرفته است. میتسوبیشی X-۲ که نمونه اولیه آن تولید و آزمایش شده اما چه مشخصات فنی دارد؟

خبرآنلاین: مقام‌های ژاپن اولین جنگنده رادارگریز ساخت این کشور را آزمایش کرده‌اند که گزارش‌ها نشان می‌دهد نمره قبولی خود را در این آزمون گرفته است. میتسوبیشی X-۲ که نمونه اولیه آن تولید و آزمایش شده اما چه مشخصات فنی دارد؟

عکس: اولین جنگنده رادارگریز ژاپن

اين جنگنده هواپیمای تجربی، بومی ژاپن برای تحقیق و آزمایش فناوری های پیشرفته جنگنده رادارگریز است. این هواپیما نسل پنجم توسط وزارت دفاع و موسسه تحقیقات و توسعه فنی، برای مقاصد پژوهشی توسعه یافته است. پیمانکار اصلی این برنامه صنایع سنگین میتسوبیشی است. اين جت جنگنده ۱۴.۲ متر طول و ۹.۱ متر عرض دارد و برخي رسانه‌هاي ژاپن مي‌گويند فناوری مشابه با فناوری جنگنده های رادار گریز اف ۳۵ آمریکا دارد.

عکس: اولین جنگنده رادارگریز ژاپن

نيروي هوائي ژاپن از چند سال قبل در حال يافتن جايگزيني مناسب براي اسكادران هاي F-۴ و F-۱۵ خود بود و اين كشور اميد داشت تا بتواند جنگنده هاي فوق مدرن F-۲۲ را از واشنگتن دريافت كند. ولي آنها زماني نا اميد شدند كه كنگره آمريكا صادرات F-۲۲ را در آن زمان به خارج ممنوع اعلام كرد. همچنين بي ميلي آشكار آمريكا در زمينه صدور و همكاري هاي تكنيكي در ارتباط با فناوري رادارگريز، ژاپن را وادار كرد تا خود دست به كار شود.

در حال حاضر تنها آمریکا، روسیه و چین قادر به ساخت و به پرواز درآوردن موفق جت‌های رادار گریز با سرنشین هستند. تولید این جت جنگنده برای ژاپن حداقل ۳۳۲ میلیون دلار هزینه داشته است.

يكي از كليدي ترين بخشهاي اين پروژه چندين ساله، موتور XF۵-۱ است كه جنگنده را قادر مي‌سازد تا مانور خود را بهبود بخشيده و در سرعتهاي مافوق صوت به گشت زني بپردازد. مقامات وزارت دفاع ژاپن درباره علت طراحي جنگنده رادارگريز بومي مي‌گويند: ما نياز به جنگنده اي منطبق با فناوريهاي بالا داريم، مشابه آنچه كه در ديگر كشورها در حال توسعه است. اين يك پروژه سخت در توسعه جنگنده‌هاست كه نقش كليدي را در يگانهاي پروازي آينده ما و دفاع از فضاي كشورمان ايفا خواهد كرد.

عکس: اولین جنگنده رادارگریز ژاپن

این جنگنده توانایی مانور بالایی داشته و بدون پس سوز توانایی رسیدن به سرعت های فراصوت را دارد. این جنگنده دارای سیستم رادارگریزی smart-skin و بدنه هوشمند است.همچنین این جنگنده مجهز به سیستم کنترل بردار رانش ۳ بعدی(۳D thrust vectoring) است که توانایی مانور دهی بالایی را برای این جنگنده فراهم كرده است.

رادار این جنگنده نیز یک رادار آرایه ای اسکن فعال (AESA) است که نه تنها نقش رادار را دارد توانایی انجام ECM ,ESM و حتی استفاده به عنوان یک سلاح ماکروویو را هم به اين جنگنده مي‌دهد.سیستمهای كنترل پروازی پیشرفته این جنگنده Fly-by-optics است که انتقال دستور های آن با فیبر نوری بوده و بسیار ایمن است و گونه پیشرفته و در حال توسعه سیستم پرواز با سیم یا همان Fly-by-wire به حساب مي‌آيد.این جنگنده همچنین دارای سیستم های تشخیص و تعمیر خودکار آسیب های سیستم های پروازی است و اگر سطوح کنترلی آسیب دید توانایی پیدا کردن نقص را داشته و با استفاده بهینه و صحیح از بقیه سطوح هواپیما را همچنان درکنترل نگه می‌دارد.

طرح ژاپني ها در مقايسه با ديگر رقبا اندازه كوچكتري دارد كه آن را به جنگنده برتر هوايي و مناسب براي نبردهاي دايناميك تبديل مي‌كند . فناوري‌هايي مانند پوشش‌هاي رنگي جاذب امواج رادار سامانه‌هاي راداري اسكن ارايه مرحله اي فعال پيشرفته و سامانه كنترلي پيشرفته پرواز با فيبر نوري به همراه ويژگي‌هايي مانند طراحي بي نقص بدنه با سطح مقطع راداري كوچك پيشرانه‌هاي جديد با توان عبور از ديوار صوتي بدون نياز به پس سوز و بسياري ديگر از فناوري‌هاي پيشرفته در كنار توان تكنولوژيكي و مهندسي اثبات شده ژاپني ها همگي تضميني هستند بر اينكه اين جنگنده دردسرهاي جدي براي تمام رقبا به وجود مي آورد. در نماي روبرو شباهت ها با طرح اف-۳۵ قابل تشخيص هستند .

جلوگيري از به وجود آمدن زواياي تند و ورودي‌هاي هواي يكپارچه و باله هاي دمي V شكل در اين بخش به خوبي يادآوري مي‌كند كه با يك هواپيماي رادارگريز واقعي طرف هستيد.بخش دماغه حالتي كشيده دارد و كاناپي كوچك خلبان كه به تنهايي در آن جاي دارد را به زيبايي در بر گرفته است . بال ها در مقايسه با ديگر رقبا دهانه كوچك تري دارند و با اندازه اي برابر با ۹ متر و طراحي دلتا شكل خود به وضوح براي مانورهاي تند و تيز و گردش هاي سريع طراحي شده اند؛ مسئله اي كه با توجه به طبيعت كوهستاني ژاپن و نياز خلبان به انجام حركات سريع در بين شكاف ها و دره‌ها كاملا منطقي است. در بخش انتهايي بدنه ۱۴ متري پرنده مجموعه دم V شكل و سكانهاي افقي كاملا متحرك انتهايي قرار گرفته اند كه علاوه بر حفظ سطح مقطع راداري پائين وسيله در نماي جانبي مانورپذيري بالاي آن در تمامي سرعت ها تضمين مي‌كند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج