جاباما
۳۲۱۹۵۳
۶ نظر
۵۴۴۰
۶ نظر
۵۴۴۰
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۲۹)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******
سوژه اول؛ کشف حشره ای ویروسی و سمی در هند!

هشدار! تصاویر این پست ممکن است در بسیاری از افراد حالاتی چون تپش قلب، خارش بدن و حس انزجار ایجاد کند.

این حشره ویروس نیست بلکه نوعی ساس است و سایر تصاویر حاصل فتوشاپ و گریم است.

متن شایعه

"این حشره یک نوع ویروس هست که از هند کشف شده و داره پخش میشه حواستان باشد این حشره رو به هیچ وجه بادست یا با پای برهنه نکشین خیلی خطرناکه وظرف چند ساعت آدمو ازبین میبره میبرد.خواهش میکنیم این پیامو برای همه بفرستین تاآشنایی پیداکنن با این حشره خطرناک"

ستاد مبارزه با چرندیات (29)
عکسی که در شبکه های اجتماعی در حال دست به دست شدن است

پاسخ شایعه

این شایعه و تصاویر ضمیمه آن قبلا با عنوان "new killer insect" در میان کاربران انگلیسی زبان فضای مجازی انتشار گسترده ای داشته است. ویروس ها میکروارگانیسم هایی با اندازه بین 200 تا 300 نانومتر هستند؛ ویروس خواندن این حشره ناشی از کم سوادی مترجم شایعه است!

ستاد مبارزه با چرندیات (29)

حشره ای که در تصاویر دیده می شود " ساس آبی غول پیکر " نر است که تخمهایش را بر دوش میبرد! این حشره خطرناک یا کشنده نیست و عامل یا ناقل بیماری یا عفونت خاصی نمی باشد!

ستاد مبارزه با چرندیات (29)
ساس آبی غول پیکر

تصویر انگشت های توخالی حاصل میکس عکس دهان دو "مارماهی نقره ای" بر روی تصویر دو انگشت است!

ستاد مبارزه با چرندیات (29)
مارماهی نقره ای

تصاویر دستهای حفره دار مربوط به گریم های حرفه ای و آماتور است! چند کاربر شبکه های اجتماعی آموزش ها و ویدیوهای متعددی از ساخت این گریمهای ترسناک منتشر کرده اند. که شاهدشان هستید.

ستاد مبارزه با چرندیات (29)

ستاد مبارزه با چرندیات (29)

ستاد مبارزه با چرندیات (29)

ویدئوی آموزش و نحوه این گریم ها



این تصاویر در بسیاری از افراد حالاتی چون تپش قلب، خارش بدن و حس انزجار را ایجاد می کند که به ترایپوفوبفیا (Trypophobia) یا ترس از حفره های خوشه ای نامنظم معروف است.


سوژه دوم؛ ایمون زاید یادی از نوروزی نکرده است!

تیم فوتبال ایندی ایلِون در دیدار مقابل نیویورک کاسموس در چارچوب مسابقات لیگ آمریکای شمالی در حالی که با نتیجه یک بر صفر از میهمانش عقب بود با نتیجه ۲ بر یک به برتری رسید. هر دو گل ایندی را ایمون زاید، مهاجم ایرلندی این تیم به ثمر رساند.

مهاجم پیشین پرسپولیس پس از گل برتری تیمش که در دقیقه ۵+۹۰ به ثمر رسید، پیراهن شماره «۲۴» را به همراه هم‌‌تیمی‌هایش در بخشی از شادی گل بالای سر گرفتند. در حالی که گفته شد زاید در این حرکت یاد هادی نوروزی، مهاجم فقید پرسپولیس را زنده نگه داشته، اما موضوع از این قرار نبوده و ایمون زاید با ریتوئیتِ (بازنشر توئیت) پست هواداران متعصب این تیم در حساب کاربری خود تأیید کرد این پیراهن را به یاد خائر رینوسو، هم‌تیمی کلمبیایی‌اش که این شماره پیراهن هم از آن اوست، بالا سر خود گرفته‌اند تا از این طریق با مهاجم ۳۰ ساله تیم‌شان که به دلیل مصدومیت قادر به همراهی ایندی ایلون نیست، همدردی کنند.

ستاد مبارزه با چرندیات (29)


سوژه سوم؛ مغازه مرد فروشی در پاریس!

شایعه ای با متن زیر در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است و چندین کانال زرد تلگرام نیز در آستانه روز مرد در حال کپی کردن آن از همدیگر هستند.

شایعه:

فروشگاهی در پاریس، ویژه زنان مجرد است. در این مغازه مردانی در ویترین‌های این فروشگاه وجود دارند که خانم های مجرد می‌توانند آنها را پسندیده و بخرند!

ستاد مبارزه با چرندیات (29)

این خبر حتی در وبسایت و خبرگزاری های داخلی نیز به عنوان نمونه ای از اضمحلال غرب منتشر شده است. برای نمونه سایت مشرق و کامنت های کاربرانش را ببینید:

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/156349/

در واقع این عکسها متعلق به یک نمایشگاه تبلیغاتی یک سایت زوج یابی در فرانسه است.

ستاد مبارزه با چرندیات (29)

سایت AdopteUnMec در پاریس صاحب این ایده تبلیغاتی است.

این سایت برای تبلیغ خدماتش در بین زنان و دختران علاقمند به یافتن زوج از مدل های حرفه ای مرد در بسته های بزرگ شبیه بسته های عروسک های باربی استفاده نموده است.

این نمایشگاه برای نشان دادن وجه ای خوب و مناسب از مردان عضو این سایت (که حق عضویت می پردازند) برای زنان و دختران در چندین شهر فرانسه از جمله پاریس برگزار شده است و هیچ کدام از مدل ها نیز به کسی فروخته نشده است!

این ایده تبلیغاتی که در سایت آن نیز جاری است و زنان به عنوان خریدار و مردان به عنوان محصول یا کالا ثبت نام می کنند و در صورت عرضه مناسب خود توسط زنان خریداری (انتخاب) می شوند باعث ترافیک بسیار خوبی برای این سایت و سود آن شده است.

برای مطالعه بیشتر می توانید اصل این خبر را از اینجا بخوانید .


سوژه چهارم؛ مصاحبه پروفسور سمیعی با صدای آمریکا در مورد مرگ مهرداد اولادی!

پروفسور مجید سمیعی جراح نامی مغز و اعصاب بین المللی کشورمان همیشه پای ثابت دروغ ها و شایعات پزشکی در بین ایرانیان بوده است ولی این بار شایعه سازان داغ ورزشکار تازه فوت شده و احساسات هواداران را درگیر ماجرا کرده اند و از پروفسور سمیعی به عنوان وسیله ی باورپذیر کردن شایعه استفاده کرده اند.

متن شایعه

" پروفسور سمیعی جراح مغز و اعصاب دیشب در یک مصاحبه تلفنی با صدای آمریکا اعلام کرد : علت مرگ مهرداد اولادی و هزاران جوان زیر سی سال که هر روزه در ایران دچار سکته قلبی میشوند ماده ضد عفونی کننده« سیترو گلسیرین هیدرو کلراید» میباشد که مدتی هست برای از بین بردن آلودگی آب استفاده میشود
این ماده خطرناک در سرتاسر دنیا یک محلول پاک کننده شیمیایی خیلی قوی میباشد که برای کارهای صنعتی و بیمارستان ها استفاده میشود
اما متاسفانه در ایران سازمان آب برای پاک کردن آب آشامیدنی استفاده میکند

به همه اطلاع رسانی کنید. "

ستاد مبارزه با چرندیات (29)

پاسخ شایعه

مصاحبه ادعا شده صحت ندارد و پرفسور سمیعی در این مورد با هیچ رسانه ای مصاحبه نداشته است. نتیجه نمونه‌برداری از جسد مرحوم اولادی هنوز توسط پزشکی قانونی اعلام نشده است !

ترکیب "سیترو گلیسیرین هیدرو کلراید" جعلی است و چنین ماده ای وجود خارجی ندارد! نزدیک ترین ماده به ترکیب ادعا شده، "سیپرو هپتادین هیدرو کلراید" است که در درمان ‌آلرژی‌ ناشی‌ از تب‌ یونجه‌، كهیر، میگرن‌ و درمان‌ بیماری‌ كوشینگ‌ مورداستفاده شده و ارتباطی با تصفیه آب ندارد.

آب آشامیدنی استانداردهای مختلفی دارد که تا کنون استفاده از مواد مضر در آن گزارش نشده است. آب شرب تمام شهرها و بیشتر روستاها دائما با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی ارزیابی می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پرسپولیس

      ممنون از این اطلاعات خوب و بجا که اتفاقا نقض شایعات به روز هستن

    • فرزاد

      ستاد مبارزه با چرندیات عزیز خیلی از زحماتتون متشکرم ولی کاش یه کانال تلگرامی هم داشتین تا به سرعت در بین جامعه پخش بشه.

      پاسخ ها

      • sara

        دقیقا

    • rebin ghaderi

      از زحماتتون در جهت آگاه سازی مردم سپاسگذارم همون طور که گفتید یک حس انزجار تو ادم پیش میاد که اگه آگاه سازی نشه تا مدت ها تو ذهن باقی میمونه اجرتون با خدا

    • میلاد

      خیلی ممنون دمتون گر

    • شهلا

      من سه روز بود دائم عکس این دست کرمکی جلو چشمم بود.... دل آشوب داشتم الان یکم آرومتر شدم ممنون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج