جاباما
۳۲۲۰۹۶
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

آمریکا در مناظره رسایی و زیباکلام

دو اندیشه متفاوت یکی حامی دولت و دیگری منتقد اقدامات پاستور نشینان. یکی با برند اصلاح‌طلبی و دیگری با عقاید اصولگرایانه آن هم از نوع جبهه پایداری اش! اظهارات و مواضع هر دو برای افکار عمومی جذاب است و هر دو جنبه شوخی و انتقاد را دارند . یکی صادق زیباکلام است و دیگر حجت الاسلام حمید رسایی.

روزنامه آرمان: دو اندیشه متفاوت یکی حامی دولت و دیگری منتقد اقدامات پاستور نشینان. یکی با برند اصلاح‌طلبی و دیگری با عقاید اصولگرایانه آن هم از نوع جبهه پایداری اش! اظهارات و مواضع هر دو برای افکار عمومی جذاب است و هر دو جنبه شوخی و انتقاد را دارند . یکی صادق زیباکلام است و دیگر حجت الاسلام حمید رسایی.

به دانشگاه تربیت مدرس رفتند تا بر سر موضوع «فرجام دولت پس از برجام» مناظره کنند، موضوعی که طرف اصلاح‌طلب اعتقاد دارد اصولگرایان تمایلی به موفقیت آن ندارند و از سوی دیگر اصولگرایان هم مواضع اصلاح‌طلبان در این موضوع را وادادگی می‌نامند.

در ابتدای این مناظره حمید رسایی اظهار کرد: ما طی دو سال و نیمی که از آغاز مذاکرات هسته‌ای می‌گذرد همواره از زبان رئیس جمهور شنیده‌ایم که برجام را فرصتی دانسته است که حقوق هسته‌ای ایران در آن به رسمیت شناخته شده و ما می‌توانیم مانند گذشته غنی سازی کنیم و سد تحریم‌ها نیز شکافته شده و کلیه این تحریم‌ها برداشته می‌شوند، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد با تعریف رئیس جمهوری مطابقت نداشته است.

وی با اشاره به اینکه امروز نیز کسانی که در گذشته از مذاکرات دولت در زمینه برجام حمایت می‌کردند مواضع‌شان را تغییر داده‌اند اظهار کرد:‌ امروز شاهدیم کسانی که روزی از مذاکرات هسته‌ای دفاع می‌کردند دفاعیات خود را پس گرفته‌اند و یا ترجیع بندهایی به آن اضافه می‌کنند و نکاتی را بیان می‌کنند که بسیار قابل توجه است.

عمود خیمه ایدئولوژیک ما آمریکا ستیزی است

صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه مناقشه اصلی در ایران بر سر برجام نیست بلکه مخالفت‌ها با برجام به ایدئولوژی نظام جمهوری اسلامی باز می‌گردد اظهارکرد:‌ مناقشه اصلی در ایران بر سر نفس موضوع برجام نیست بلکه این مخالفت‌ها به دلیل نظام حاکم در جمهوری اسلامی است که یک نظام ایدئولوژیک بوده و مثل هر نظام ایدئولوژیک دیگر، جهان‌بینی و چارچوب‌های فکری خاص خود را دارد و در مواجهه با مشکل به جای بازگشت به عقب و تجدید نظر در مواضع خود به سمت جلو حرکت کرده و اعتقاد دارد می‌تواند همه چیز را بر مبنای چارچوب‌های ایدئولوژیکش تحلیل کند.

زیبا کلام آمریکاستیزی را بخشی از هویت جمهوری اسلامی دانست و ادامه داد: عمود خیمه ایدئولوژیک جمهوری اسلامی ایران آمریکا ستیزی است و همواره خود را بر اساس آمریکا ستیزی تعریف می‌کند. زیباکلام همچنین با اشاره به آزمایش‌های موشکی، زمان انجام آنها و آن‌چه بر روی موشک‌های آزمایش شده در یک رزمایش نوشته شده بود، گفت: اگر قرار باشد در مسأله هسته‌ای با آمریکا به توافق برسیم آن وقت این سوال پیش می‌آید که ثمره ۳۷ سال ادبیات استکبارستیزی و آمریکاستیزی جمهوری اسلامی ایران چه می‌شود؟ به محض این‌که با این کشور به توافق برسیم آن وقت این پرسش پیش می‌آید که اگر توانسته‌ایم بر سر برنامه هسته‌ای با آمریکا به توافق برسیم چرا نتوانیم در مورد سوریه، افغانستان و خیلی از موارد دیگر به توافق برسیم؟

اذعان رسایی به تایید مواضع زیباکلام

در ادامه این مناظره رسایی در واکنش به سخنان زیباکلام اظهار کرد: من با اکثر سخنان آقای زیباکلام موافق هستم و آن را درست و حقیقی دیدم و این اولین باری بود که من از زیبا کلام جملاتی را می‌شنوم که منطبق بر واقعیت است. این نماینده مجلس در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به این‌که «دفاعیات محمد جواد ظریف از آزمایش‌های موشکی ایران را می‌پذیرد» اظهار کرد: من با تمام انتقاداتی که به آقای ظریف و مذاکرات ایشان داشتم اما دفاعی که وی از آزمایشات موشکی ایران انجام داد را پسندیدم چون موشک عامل بازدارنده و قدرت دفاعی ایران است.

اگر ما بر روی موشک‌های خود می‌نویسیم اسرائیل باید نابود شود به این دلیل است که آن‌ها نیز می‌گویند ایران باید نابود شود و در واقع این اسرائیل بوده است که شروع به تهدید ایران کرده است نه ما. رسایی در بخش دیگری با بیان اینکه قرار نبوده است که با مذاکرات هسته‌ای تنش زدایی انجام شود، گفت: آقای زیباکلام چیزی می‌گویند که خود تیم مذاکره کننده هسته‌ای هم نگفته است ولی شما به عنوان ایرانی باید این غیرت را داشته باشید که وقتی توافق نامه نهایی امضا شده است از این ناراحت شوید که عصر همان روز تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران تصویب گردد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من در ادبیات آقای زیباکلام انفعال می‌بینم و این زیباکلام آن زیباکلام پیش از برجام نیست اما شجاعت این را هم ندارد که اعلام کند از موضع خودش درباره برجام فاصله گرفته است.

اصلاح‌طلبان سرشناس حاضر به دفاع نیستند

وی با بیان اینکه برخی اصلاح‌طلبان سرشناس نیز حاضر به دفاع از برجام نیستند گفت:‌ ما می‌دانیم در جلسات آن‌ها چه می‌گذرد. خودشان در این جلسات می‌گویند که برجام قابل دفاع نیست. در بخش دیگری از این مناظره زیباکلام در واکنش به سخنان رسایی درباره محرمانه بودن مذاکرات دولت با۱+ ۵ اظهار کرد: آقای رسایی که می‌گوید مذاکرات دولت چرا محرمانه بوده است من از ایشان می‌پرسم در سه مجلس هفتم، هشتم و نهم چندبار از آقای احمدی نژاد پرسیده شد که برای انرژی هسته‌ای چگونه و چقدر هزینه می‌شود؟

زیباکلام ادامه داد: مجلسی که باید در راس امور باشد هیچ‌گاه توضیحی درباره هزینه‌های دولت‌های نهم و دهم در مسائل هسته‌ای نخواسته است و همچنین در دورانی که حدود شش سال سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد ایران در برابر ۱+ ۵ بود، این سه مجلس هیچ وقت از او توضیحی نخواستند که تو در مذاکرات هسته‌ای چه کار می‌کنی که هر دفعه تحریم تازه‌ای علیه ایران تصویب می‌شود.

در ادامه این مناظره رسایی در واکنش به سخنان زیباکلام اظهار کرد: در دوره آقای احمدی نژاد این طرف مقابل بود که قبول نمی‌کرد مذاکرات غیرمحرمانه باشد و در رابطه با مسائل مربوط به مذاکرات هسته‌ای آن دوران نیز آقای جلیلی در کمیسیون برجام حضور پیدا کرد و به صورت کامل به سوالات نمایندگان در این رابطه پاسخ داد که از تلویزیون نیز پخش شد اما در دوره آقای روحانی این دولت ما بود که اصرار داشت مذاکرات به صورت محرمانه باقی بماند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج