۳۲۲۸۰
۱۶ نظر
۵۱۴۸
۱۶ نظر
۵۱۴۸
پ

کشف جسد یخ زده مرد ۵۰۰۰ ساله! +عکس

روز نوزدهم سپتامبر ۱۹۹۱ براي دو كوهنورد آلماني به نام‌هاي هلموت و اريكا سيمون روزي كاملا ويژه بود. آنها تصميم داشتند تا به قله اوتزال صعود كنند و همه چيز براي عملي شدن اين تصميم مهيا بود.

جام جم آنلاین : روز نوزدهم سپتامبر ۱۹۹۱ براي دو كوهنورد آلماني به نام‌هاي هلموت و اريكا سيمون روزي كاملا ويژه بود. آنها تصميم داشتند تا به قله اوتزال صعود كنند و همه چيز براي عملي شدن اين تصميم مهيا بود.

كار صعود به خوبي پيش مي‌رفت و روز به نيمه رسيده بود كه در ارتفاع ۳۲۱۰ متري از سطح دريا چيزي غير طبيعي توجه آنها را به‌خود جلب كرد.

بين يخ‌هاي كوهستان يك جسد يخزده به چشم مي‌خورد. بقاياي جسد به گونه‌اي بود كه اين دو كوهنورد آلماني اطمينان يافتند يك كوهنورد ديگر بتازگي در اين محل كشته شده است و به‌همين‌دليل به سرعت به پليس محلي اطلاع داده شد.

متاسفانه جسد در لايه‌اي ضخيم از يخ قرار داشت و در روز بعد با كمك مته‌ها و دستگاه‌هاي ويژه‌اي كار در آوردن جسد از ميان يخ‌ها شروع شد. كاري كه اگر چه در نگاه اول ساده به نظر مي‌رسيد، ولي به‌مدت چند روز به طول انجاميده و در اين ميان آوازه پيدا شدن اين جسد در منطقه پيچيده و افراد كنجكاو به ديدن آن آمدند. نتايج بررسي‌هاي اوليه باعث به وجود آمدن موجي از حيرت شد.

اوتزي يا مرد يخي نام بهترين نمونه باقيمانده موميايي طبيعي قاره اروپاست كه حدود ۳۳۰۰ سال پيش از ميلاد زندگي مي‌كرده و در سپتامبر ۱۹۹۱ در منطقه اوتزال كوهستان آلپ، جايي در حوالي مرز ايتاليا و اتريش پيدا شد.

امروزه اين موميايي ارزشمند در موزه باستان‌شناسي شهر تيرول جنوبي كشور ايتاليا نگهداري شده و شايد بتوان آن را مشهور ترين جاذبه گردشگري اين منطقه و صد البته يكي از مشهورترين ديدني‌هاي كشور ايتاليا و قاره اروپا دانست كه همه ساله هزاران گردشگر از سراسر جهان به ديدن اين مسافر ۵۰۰۰ ساله مي‌آيند.

کشف جسد یخ زده مرد 5000 ساله! +عکس

در ابتدا به دليل اين‌كه اين موميايي بين مرزهاي اتريش و ايتاليا قرار داشت، مسئولان كشور اتريش اعتراض كرده و ادعا كردند اين موميايي ارزشمند متعلق به كشور اتريش است. سرانجام پس از بحث و جدل‌هاي فراوان هياتي مركب از مليت‌هاي دو كشور نسبت به بررسي موقعيت پيدا شدن موميايي اقدام كردند كه در نتيجه مشخص شد اين موميايي حدود ۹۲ متر در خاك ايتاليا قرار داشته و در نتيجه مالكيت آن با ايتالياست.

موميايي مرد يخي مورد مطالعه كامل باستان شناسان قرار گرفت و بررسي‌هاي علمي نشان داد اين مسافر دنياي باستان داراي قدي برابر يك متر و ۶۵ سانتي‌متر و وزن ۵۰ كيلوگرم بوده و هنگام مرگ ۴۵ سال داشته است البته بايد اشاره كرد كه وزن موميايي ‌هنگام پيدا‌شدن تنها نزديك به ۱۴ كيلوگرم بود.

عكسبرداري‌هاي اشعه ايكس و آزمايش‌ها نشان مي‌داد كه اوتزي براي آخرين بار در حدود هشت ساعت پيش از مرگش مقداري غذا شامل گوشت بزكوهي و غلات به همراه ميوه خورده بود. در شانه چپ موميايي يك سر‌تير مسي وجود داشت كه وي تلاش كرده بود آن را از بدنش خارج كند و در نتيجه ميله آن بيرون آمده و سرتير در جاي خود باقي‌مانده بود و دليل مرگ وي نيز خونريزي ناشي از جراحت‌هاي وارده و ضربه شديدي كه به جمجمه‌اش برخورد كرده بود، تشخيص داده شد.

در كنار جسد مقداري لوازم و تجهيزات نيز به دست آمده بود كه امروزه در كنار موميايي به نمايش گذاشته شده است كه مهم‌ترين آنها تبري از جنس مس، چاقويي كوچك و ۱۴ تير مخصوص كمان است.

لباس‌هاي اوتزي شامل يك رداي بافته‌شده از ساقه گياهان، يك روپوش، يك جفت مچ‌پيچ‌و‌يك جفت كفش بود كه بــراي راه رفتن روي برف بسيار مناسب هستند.

غيرطبيعي بـودن موميايي به تنهايي توان جذب گردشگران بسياري را دارد، ولي موضوع ديگري كه بيشتر بين توده عوام مردم شهرت يافته و سبب شده تا هاله‌اي از شگفتي اين مرد يخي را احاطه كند، موضوعي است كه به نفرين اوتزي معروف شده است؛ البته اين موضوع پايه علمي نداشته و بيشتر مبتني بر تصادف و شاخ و برگ پيدا كردن رويدادهاي مربوط به اين جسد از سوي مردم است، ولي بد نيست بدانيد تعداد زيادي از افرادي كه به نوعي با اين موميايي سروكار داشتند به نحو مرموزي كشته شده‌اند.

در حقيقت تا امروز مرگ هفت نفر از اين افراد شامل هلموت سيمون يكي‌از كوهنوردان كاشف جسد، كننراد اشپايندلر اولين دانشمندي كه آن را بررسي كرد و پنج نفر ديگر از اعضاي تيم‌هاي پژوهشي مربوط به مرد يخي به صورت غيرعادي و قتل يا تصادفات مشكوك گزارش شده است و اين موضوع باعث شده تا مردم شهر تيرول جنوبي باور داشته باشند كه مرگ اين افراد به دليل نفرين مرد يخي است.

به هر حال اين موميايي طبيعي كه يكي از عجيب‌ترين نمونه‌هاي موجود در جهان به شمار مي‌آيد، امروزه اصلي‌ترين جاذبه گردشگري موزه و شهر تيرول جنوبي به شمار مي‌رود و گردشگران و افراد كنجكاوي كه به ديدن موضوعات غيرعادي علاقه‌مند هستند، مي‌توانند با بازديد از اين موزه علاوه بر ديدن آثار و اشياي متعدد آن، از موميايي مرد يخي نيز ديدن کنند البته اگر توان يا زمان سفر به ايتاليا و بازديد از اين موميايي را نداريد، مي‌توانيد با وارد شدن به وب سايت http:‌/‌‌/‌www.archaeologiemuseum.it‌ به سايت اين موزه رفته و فيلم‌ها، تصاوير و توضيحات كاملي از مرد يخي دريافت كنيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • laya

      عجب چیزیه...دوست دارم برم از نزدیک ببینمش...

    • ladytak91

      من که اصلا دوست ندارم بعد مردنم یخ بزنم

    • farzaneh

      من کتابشو دارم خودشم تو مستند دیدم، مومیاییش اصلا این شکلی نیست

    • reyhoon

      به این میگن بازوی طبیعی

    • نگين

      مومياييش خوشگلتره تا عكس شبيه سازي شدش

    • raha

      این واقعا وجود داره !!!!!!!!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • eli

        پ ن پ

    • edvin

      یکم دقت کنیم ادمهایی رو میبینیم که با لباسهایی مربوط به 1500 سال پیش دارن پادشاهی میکنن ولی یخ هم نمیزنند .........

    • mahdis

      به این میگن عضله!!!
      جسدش همینطوری بوده یا ترمیم شده؟؟؟؟؟!!!!!!!

      پاسخ ها

      • نگين

        اين عكسي كه ميبيني شبيه سازي شدشه همينجوري از يخ درش نياوردن

    • مریم سراوانی

      این تو ایتالیا تو شهر تیرول هسته من رفتم تو موزه شون دیدم خیلی باحال هست حتما برین بیبینین

    • amir13

      مفید و جالب بود.
      البته نفرینشم جای بحث و گفتگو داره.

    • مهناز

      به جان تو دیگه داره لجم میگیره ازت مریم سراوانی.اخه ادم انقدر ....
      من یه دوست داشتم مثل تو بود البته فکر کنم خیلی وضعش بهتر بود باهاش تموم کردم.البته دختر بود
      کمبودت چیه واقعا؟خیلی دوست داری بری خارج؟

    • رها

      جالب بود.مجلتون عالیه
      *****موفق باشید****

    • بابک

      مریم خانم سراوانی بنظرم خودت هم باید میزاشتن تو موزه کنار این مومیایی، اونوقت میامدیم هم شما و هم مومیایی رو با هم میدیدیم زیرش هم می نوشتند " مومیایی سراوانی "

    • آناهیتا

      ممکنه چند مقاله و یا کتاب معتبر در مورد این مومیایی بهم معرفی کنین؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج