۳۲۲۹۳۱
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

ترامپ بولدوزر!

یک سه‌شنبه بزرگ برای پیشتازان دموکرات و جمهوری‌خواه رقم خورد. سه‌شنبه‌ای که در آن دونالد ترامپ، پیشتاز جمهوری‌خواهان ائتلاف کیسیچ و تد کروز را نابود کرد و هیلاری کلینتون هم به جز یک ایالت، با قدرت برنی سندرز را در اردوگاه دموکرات‌ها پشت سر گذاشت.

روزنامه دنیای اقتصاد: یک سه‌شنبه بزرگ برای پیشتازان دموکرات و جمهوری‌خواه رقم خورد. سه‌شنبه‌ای که در آن دونالد ترامپ، پیشتاز جمهوری‌خواهان ائتلاف کیسیچ و تد کروز را نابود کرد و هیلاری کلینتون هم به جز یک ایالت، با قدرت برنی سندرز را در اردوگاه دموکرات‌ها پشت سر گذاشت.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، دونالد ترامپ، غول املاک و مستغلات در ایالات کانکتیکات، دلا‌وی‌یر، مریلند، پنسیلوانیا و رود آیلند به ترتیب با آرای ۵۸، ۶۱، ۵۴، ۵۷ و ۶۴ درصد پیروز انتخابات درون حزبی شد و به این ترتیب توانست شکست سنگینی به دو نامزد دیگر، یعنی تد کروز و کیسیچ وارد کند.

براساس اخبار منتشره این دو قصد دارند تا با ائتلاف با یکدیگر، مانع نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری شوند. اما ترامپ با سخنان جنجالی خود پیش از انتخابات توانست پیروزی‌های بزرگی در روز سه‌شنبه به دست آورد. وی پیش از انتخابات با به استهزا گرفتن رقبای خود، تد کروز را مجددا «دروغگو» خواند و به کیسیچ نیز لقب آقای «۳۸ به ۱» داد.

ترامپ به این دلیل به ترامپ چنین لقبی داد که کیسیچ از بین ۳۸ ایالت، تا پیش از انتخابات سه‌شنبه تنها در یک ایالات پیروز میدان شده بود. البته ترامپ نامزدهای دموکرات‌ها را بی‌نصیب نگذاشته و هیلاری کلینتون را حقه‌باز و برنی سندرز را «آقای کمونیست» خوانده است.

این در شرایطی است که در جبهه دموکرات‌ها، هیلاری کلینتون توانست قطار ترمز بریده برنی سندرز را از ریل خارج کند و دوباره مقتدرانه در انتخابات درون حزبی ظاهر شود. وزیر سابق امور خارجه ایالات‌متحده به جز ایالت «رود آیلند» که با نتیجه ۴۵ در برابر ۵۵ درصد رقابت را به برنی سندرز واگذار کرد، در سایر ایالت‌ها، یعنی کانکتیکات، دله‌ور، مریلند و پنسیلوانیا با آرای ۵۲، ۶۰، ۶۳ و ۵۶ درصد برنی سندرز را پس زد.

روزنامه واشنگتن‌پست درباره انتخابات روز سه‌شنبه نوشت: دونالد ترامپ با پیروزی خرد‌کننده خود، در عمل شانس کمی برای تد‌کروز و کیسیچ باقی گذاشت. حالا برای دو نامزد محافظه‌کار بخت اندکی باقی مانده تا مانع حضور ترامپ در انتخابات نهایی ریاست‌جمهوری شوند. در حال حاضر از نظر آماری دونالد ترامپ به تعداد ۱۲۳۷ هیات نمایندگی نزدیک‌تر است اما کروز و کیسیچ امیدوارند که در کنوانسیون جمهوری‌خواهان بتوانند ترامپ را از دور رقابت‌ها کنار بزنند. ترامپ در حال حاضر حمایت ۹۵۰‌هیات نمایندگی را پشت‌سر خود دارد و تا ۱۲۳۷‌هیات نمایندگی راه سختی در پیش ندارد. پس از وی هم کروز با ۵۶۰ هیات نمایندگی و کیسیچ با ۱۵۳ هیات نمایندگی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

با پیروزی روز سه‌شنبه دونالد ترامپ برای اینکه دو نامزد دیگر را ناامید از ادامه رقابت کند خود را «نامزد تقریبا قطعی» حزب جمهوری‌خواهان معرفی کرد و نشان داد خود را برای رقابت با هیلاری کلینتون آماده می‌کند. او که در حضور کریس کریستی، نامزد مستعفی این حزب و از حامیان جدیدش سخنرانی می‌کرد، گفت: «من تقریبا نامزد این حزب شده‌ام. صادقانه از کروز و کیسیچ می‌خواهم از ادامه رقابت‌ها کنار بروند زیرا آنها هیچ شانسی برای پیروزی ندارند. ما باید حزب جمهوری‌خواه را درمان کنیم. ما باید در کنار هم باشیم. آن کسی که می‌تواند متحد‌کننده حزب باشد منم.»

نتایج انتخابات روز سه‌شنبه نشان داد که در بین جمهوری‌خواهان یک شکاف اساسی وجود دارد. در سمت شرق می‌سی‌سی‌پی ترامپ پیروز مطلق است و در سوی دیگر آن یک بازنده. این در حالی است که طرفداران کروز عمدتا در «پلین»، «میدوست»، «راکی مانتین وست» حضور دارند. این نقاط هم جزو مناطقی هستند که مردم آن به‌طور ذاتی کمتر تمایل دارند در انتخابات مقدماتی ثبت نام کنند و اگر کروز توانسته در این مناطق پیروز باشد، به دلیل سازماندهی خوب بوده است. همچنین باید اشاره کرد که شمال شرق آمریکا محل مناسبی برای مرد ۷‌میلیارد دلاری بوده و رای‌دهندگان این منطقه نیز رفتار دوستانه‌ای با ترامپ داشتند.

از این‌رو نباید قدرت‌نمایی ترامپ را در نیویورک دست‌کم گرفت. او در این ایالت با قدرت دو رقیب دیگر خود را کنار زد. این در حالی است که سه‌شنبه هفته آینده ممکن است برای ترامپ به این خوشایندی نباشد. هفته دیگر انتخابات درون حزبی در ایندیانا برگزار می‌شود و اوضاع در این ایالت با اختلاف اندکی به سود کروز است. برنده این ایالت می‌تواند حمایت ۵۷ هیات نمایندگی را به دست آورد. اگر ترامپ بتواند این ایالت را از دست کروز خارج کند، این نامزد کانادایی‌الاصل راه سختی برای باقی‌ماندن در رقابت دارد.

چند قدم مانده به پایان راه

بسیاری بر این باورند که اگر اتفاق خاصی نیفتد، دونالد ترامپ نامزد نهایی جمهوری‌خواهان خواهد بود. کروز پس از شکست‌های سنگینی که در روز سه‌شنبه در چند ایالت آمریکا داشت با انتقاد از رویه حاکم بر رسانه‌ها گفت: حالا همه رسانه‌ها قصد دارند تا دونالد ترامپ را نامزد نهایی معرفی کنند.

کروز با این سخنرانی قصد دارد خود را یک پیش بازنده معرفی نکند و برای همین در ادامه سخنان خود گفت هنوز امیدوار است که بتواند در انتخابات ایندیانا همه هیات نمایندگی‌ها را از آن خود کند. او در جمع طرفداران خود گفت: ما سه‌شنبه آینده به سرزمین مورد علاقه خود خواهیم رسید. سوال مهم این است: آیا ایالت ایندیانا می‌تواند برگزیده رسانه‌ها را متوقف کند؟

او که قصد داشت طرفداران خود را آرام کند، ادامه داد: نتایج امروز نه شگفت‌انگیز بود نه قطعی. هنوز زمین‌های زیادی برای بازی مانده، زمین‌هایی چالش برانگیز که می‌تواند راه را برای ترامپ سخت‌تر کند.

تصمیم سخت برنی

هر اندازه که دو ماه گذشته برای برنی سندرز خوشایند بود، اما ماه‌ آوریل ‌برای این پیرمرد ورمونتی سخت و طاقت‌فرسا بوده است. شاید به همین دلیل است که وی گفته به زودی مشی جدید کمپین انتخاباتی خود را اعلام خواهد کرد. در حال حاضر هیلاری کلینتون بدون در نظر گرفتن «ابر هیات نمایندگی‌ها» حمایت ۱۶۶۲ هیات نمایندگی را به دست آورده و از نظر آماری راه چندان سختی برای رسیدن به ۲۳۸۳ هیات نمایندگی را ندارد. این تعداد هیات نمایندگی یعنی پیروز قطعی هیلاری کلینتون در انتخابات درون گروهی. این در حالی است که سندرز توانسته حمایت ۱۲۸۲ هیات نمایندگی را به‌دست آورد. روزنامه واشنگتن‌پست می‌نویسد: هیلاری کلینتون از ۵ ایالت توانست در ۴ ایالت پیروز مطلق باشد.

این روزنامه پیروزی هیلاری کلینتون را قاطعانه خواند و نوشت: برنی سندرز در چیدن هیات نمایندگی‌ها، شکست سختی از هیلاری کلینتون خورد. هرچند هنوز از نظر آماری و روی کاغذ می‌توان برای برنی سندرز شانس قائل بود اما در عمل ورمونتی کار سختی در پیش دارد. به گفته کارشناسان با نتایجی که در روز سه‌شنبه رقم خورد برنی سندرز بسیار از هیلاری کلینتون عقب افتاد و هیلاری کلینتون نیز در سخنرانی خود در جمع هوادارانش خود را پیروز و نامزد نهایی دموکرات‌ها خواند.

حالا با نتایج به‌دست آمده، هیلاری کلینتون چشم‌انتظار کنوانسیون این حزب در ماه ژوئیه خواهد بود تا تکلیف وی را برای انتخابات مشخص کند. اَبی فیلیپ در واشنگتن‌پست نوشت: می‌توان تصور کرد که انتخابات نهایی در نوامبر سال ۲۰۱۶ بین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ خواهد بود.

استارت رقابت ترامپ و هیلاری

هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ انتخابات درون حزبی را تقریبا مانند هم شروع کردند. ابتدا پیروزی‌های خیره‌کننده به‌دست آوردند، سپس در میانه‌های راه افت کردند و حالا دوباره توانسته‌اند در دورهای پایانی مقتدرانه ظاهر شوند. از این‌رو این دو نامزد در سخنرانی خود سوای اینکه رقبای خود را مورد نوازش قرار می‌دهند، یکدیگر را هم از انتقادات خود بی‌نصیب نمی‌گذارند. حتی این رقابت به طرفداران دو نامزد هم رسیده است.

در سخنرانی شب سه‌شنبه هیلاری کلینتون طرفداران وی شعار سر می‌دادند: عشق و محبت با هیلاری و نفرت‌پراکنی با دونالد ترامپ. البته پس از این سخنان هیلاری کلینتون از حامیان سندرز خواست در مبارزه با دونالد ترامپ از وی حمایت کنند. او گفت قصد دارد تا با طرفداران سندرز هم صحبت کند و حزب را از دوگانگی خارج کند. هیلاری کلینتون در این سخنرانی روی شعارهایی مانند نابرابری و عدالت مانور می‌داد تا بتواند دل طرفداران برنی سندرز را به‌دست آورد. کلینتون به طرفداران سندرز گفت: کمپین ما قصد دارد تا قوت قلب را به حزب بازگرداند و همه را زیر یک سقف جمع کند.

برنی سندرز هنوز واکنش قاطعی به این شکست‌ها نشان نداده اما گفته است به‌زودی تصمیم خود را آشکار خواهد کرد. البته او در بیانیه روز سه‌شنبه‌اش تاکید کرد قعلا قصد کناره‌گیری از رقابت‌ها را ندارد و در سخنان دو پهلویی هم اضافه کرد: مردم هر ایالتی حق دارند به هر کسی که مایل هستند رئیس‌جمهور شود رای بدهند. او تاکید کرد باید براساس برنامه دموکرات‌ها پیش برویم و گفت دوست دارد در برنامه کاری دموکرات‌ها دستمزد حداقل ۱۵ دلار در ساعت فراموش نشود. او همچنین گفت از سیستم تامین اجتماعی فراگیرتری حمایت می‌کند که چندان خوشایند هیلاری کلینتون نیست. او در پایان سخنانش در جمع هوادارانش گفت: «این کمپین تنها به منظور انتخاب رئیس‌جمهوری برای آمریکا نبوده است. این کمپین برای تغییر شکل دادن جامعه‌مان بوده است.»

با این حال جان واگنر در روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: با پیروزی‌هایی که روز سه‌شنبه هیلاری کلینتون به دست آورد، وی می‌تواند خود را برای انتخابات نهایی آماده کند.

بسیاری می‌گویند سخنرانی هیلاری کلینتون در سه‌شنبه ملایم بوده و او قصد داشته است تا میانه‌روها و لیبرال‌ها را با خود همراه کند. او همچنین در این سخنرانی مستقل‌ها را هم هدف قرار داد و از آنها خواست تا برای شکست دونالد ترامپ از وی حمایت کنند. کلینتون در این سخنرانی گفت: «اگر دموکرات، مستقل یا جمهوری‌خواه عاقلی هستید می‌دانید با این رویکرد که نابرابری‌ها افزایش پیدا کند، نمی‌توان آمریکا را ساخت.» این در حالی است که ترامپ در سخنرانی‌اش هیلاری کلینتون را «حقه‌باز» خواند و گفت: او نمی‌تواند رئیس‌جمهور خوبی برای ایالات متحده باشد. او افزود: «هیلاری کلینتون قوی نیست. او از بنیه لازم برای ریاست‌جمهوری برخوردار نیست.»

دونالد ترامپ که به گفتن سخنان تند و تحقیرآمیز شهرت دارد، گفت: اگر هیلاری کلینتون یک مرد بود حتی نمی‌توانست رای ۵‌درصد از مردم را از آن خود کند.

سندرز چگونه شکست خورد؟

سندرز با شکست در نیویورک‌تمام هم و غم خود را روی ایالت بزرگی همچون پنسیلوانیا استوار کرده بود. جایی که ۱۸۹ «هیات نمایندگی» می‌توانست حمایت خود را از وی اعلام کنند. او قصد داشت تا با پیروزی در این حزب ترمز هیلاری کلینتون را که در نیویورک پیروزی قاطعی به دست آورده بود، بکشد. اما نتیجه روز سه‌شنبه نشان داد ایالت بزرگی همچون پنسیلوانیا که رقم قابل‌توجهی از سفیدپوستان طبقه متوسط در آن زندگی می‌کنند، از شعارهای برنی سندرز حمایت نمی‌کنند. این در حالی است که راز موفقیت برنی سندرز تاکنون حمایت سفیدپوستان طبقه متوسط بود که از شعارهای سوسیالیستی وی حمایت کرده بودند. تاد دی‌واین، استراتژیست برنی سندرز می‌گوید: قرار است چهارشنبه درخصوص چگونگی اداره کمپین جلسه داشته باشیم. او البته در مورد اینکه وی چه سناریویی را برای ادامه راه در نظر گرفته سخن نگفت.

البته سخنان «تاد دی‌واین» به‌گونه‌ای است که نشانی از کناره‌گیری سندرز از ادامه راه دیده نمی‌شود. او باختن در ۴ ایالت را پایان دنیا نمی‌داند و گفت قرار نیست پایان دراماتیکی رقم بخورد. این در حالی است که سخنان سندرز هم دلیل مکملی می‌شود که وی فعلا قصد کناره‌گیری ندارد. او گفته است تا آخرین نفر در آمریکا رای ندهد از ادامه مسابقه منصرف نخواهد شد. سندرز افزوده است: «مسیر ما هنوز از روزی که شروع به کار کرده‌ایم ذره‌ای عوض نشده است.

من در جایی که مردمش ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنند و هنوز در فقر مطلق به سر می‌برند دست از مبارزه بر نخواهم داشت. تامین اجتماعی عادلانه حق هر آمریکایی است، بچه‌ها حق دارند وارد دانشگاه شوند و ترسی از شهریه آن نداشته باشند. هیچ بانکدار بزرگی نباید مردم را تهدید به زندان کند و ما دموکراسی خود را از میلیاردرها پس خواهیم گرفت.»

برخی می‌گویند سخنان سندرز پس از باخت سه‌شنبه معطوف به مردم ایندیانا بوده است. سندرز قصد دارد تا کمپین خود را همچنان امیدوار نگه دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج