۳۲۳۰۳۱
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

تاثیر تحصیلات و زناشویی

روزنامه شرق در گزارشی نوشت: بررسی الگوهای گذران وقت توسط مرکز آمار ایران، به مبحث تفاوت گذران وقت در میان افراد با سطوح مختلف تحصیلی و وضعیت‌های متفاوت زندگی زناشویی نیز بسط پیدا کرده است.

روزنامه شرق در گزارشی نوشت: بررسی الگوهای گذران وقت توسط مرکز آمار ایران، به مبحث تفاوت گذران وقت در میان افراد با سطوح مختلف تحصیلی و وضعیت‌های متفاوت زندگی زناشویی نیز بسط پیدا کرده است.

بررسی الگوی گذران وقت افراد باسواد ١۵ساله و بیشتر گویای آن است که متوسط بیشترین زمان صرف‌شده در شبانه‌روز بعد از گروه فعالیت نگهداری و مراقبت شخصی (١٣ ساعت و ٣٠ دقیقه)، به خانه‌داری با سه ساعت و ١٩ دقیقه اختصاص داشته است.

این شاخص‌ها برای افراد بی‌سواد به‌ترتیب با ١۴ ساعت و ۵۶ دقیقه مربوط به فعالیت نگهداری و مراقبت شخصی و چهارساعت و یک‌دقیقه مربوط به خانه‌داری است. بررسی فعالیت‌های آموزشی و فراگیری افراد باسواد براساس سطوح تحصیلی، گویای آن است که افراد دارای تحصیلات کارشناسی‌ارشد و دکترای حرفه‌ای با صرف متوسط زمان ۵٨ دقیقه و پس از آن افراد دارای تحصیلات کارشناسی با صرف زمان ٣٣دقیقه بیشتر از سایرین به فعالیت‌های آموزشی و فراگیری پرداخته‌اند.

بررسی وضع سواد در گروه کار و فعالیت‌های شغلی نشان می‌دهد که افراد دارای تحصیلات دکترای تخصصی به‌طور متوسط با صرف زمان پنج‌ساعت و ١٣دقیقه، بیش از سایرین و افراد بی‌سواد به‌طور متوسط با صرف زمان یک‌ساعت و ١٣ دقیقه کمتر از سایرین به کار و فعالیت‌های شغلی پرداخته‌اند.

فعالیت ورزشی در میان افراد با تحصیلات متفاوت، روند جالبی را طی کرده است؛ فعالیت‌های ورزشی در افرادی دارای تحصیلات کم، سطح پایین‌تری دارد و به‌تدریج وقتی که تحصیلات افراد بالاتر می‌رود این فعالیت‌ها افزایش پیدا می‌کند اما دوباره وقتی که تحصیلات به طرح دکترا می‌رسد، میانگین فعالیت‌های ورزشی کاهش پیدا می‌کند.

کسانی که دیپلم دارند و کسانی که مدرک دکترا دارند به طور متوسط روزانه به‌ترتیب ١١ و ۵ دقیقه را به فعالیت ورزشی اختصاص می‌دهند اما برعکس، در میان افرادی با تحصیلات کاردانی و کارشناسی به‌ترتیب، میانگین وقت اختصاص داده‌شده به فعالیت‌های ورزشی ٢٣ و ٢١ دقیقه بوده است.

نتایج طرح نشان می‌دهد افراد هرگز ازدواج‌نکرده بیشترین زمان را در یک شبانه‌روز پس از فعالیت‌های نگهداری و مراقبت شخصی به فعالیت‌های استفاده از رسانه‌های جمعی با دوساعت و ۵۵ دقیقه، کار و فعالیت شغلی با دوساعت و ١٩ دقیقه و خانه‌داری با دوساعت و سه‌دقیقه اختصاص داده‌اند؛ درحالی‌که افراد دارای همسر بیشترین زمان خود را پس از فعالیت‌های نگهداری و مراقبت شخصی صرف فعالیت‌های خانه‌داری با سه‌ساعت و ۵٠ دقیقه و کار و فعالیت‌های شغلی با سه‌ساعت و ۵ دقیقه کرده‌اند.

فعالیت‌های ورزشی در افراد دارای همسر ١٣ دقیقه در روز به‌طور میانگین است و مشارکت‌های اجتماعی نیز در این افراد یک‌ساعت و دودقیقه است. از سوی دیگر، افراد هرگز ازدواج‌نکرده نیز تقریبا دارای همین میزان فعالیت اجتماعی با میانگین روزانه یک‌ساعت و سه‌دقیقه هستند. فعالیت‌های ورزشی اما در میان این افراد بیشتر و روزانه به‌طور میانگین ٢٣ دقیقه است.

فعالیت‌های داوطلبانه و خیریه به‌قدری در هر دو گروه کم است که اصلا نمی‌توان آن را به شمار آورد؛ در میان افراد متأهل، فعالیت‌های خیرخواهانه و داوطلبانه تنها دودقیقه و در میان افراد هرگز ازدواج‌نکرده یک‌دقیقه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج