۳۲۳۰۳۶
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

هدف شهرام جزایری از مصاحبه‌های جنجالی

سید مرتضی حسینی در پایگاه خبری - تحلیلی رصدنیوز نوشت: شهرام جزایری پدیده غریب و قریبی است. غریب از آن جهت که در زمانه ای نه چندان دور به عنوان پدیده ای خبرساز به تیتر یک رسانه های کشور بدل شد. جریان دستگیری، محاکمه و زندانی شدن او در سال های ابتدایی دهه ۸۰ به شدت مورد توجه افکار عمومی بود.

سید مرتضی حسینی در پایگاه خبری - تحلیلی رصدنیوز نوشت: شهرام جزایری پدیده غریب و قریبی است. غریب از آن جهت که در زمانه ای نه چندان دور به عنوان پدیده ای خبرساز به تیتر یک رسانه های کشور بدل شد. جریان دستگیری، محاکمه و زندانی شدن او در سال های ابتدایی دهه ۸۰ به شدت مورد توجه افکار عمومی بود.

فرار و سپس دستگیری مجدد او در سال ۸۵ حواشی این پدیده غریب را فزایش داد. تکثیر شهرام جزایری در سال های اخیر و ظهور چهره هایی که با اختلاس ها و تخلفات چند هزار میلیاردی رکوردهای نامطلوب فساد اقتصادی او را به شدت جابه جا کردند هم باعث نشد تا آزادی او در سال ۹۳ با سکوت همراه شود.

اما قریب بودن شخصیت جزایری در این روزها، شاید به دلیل حضور پررنگ او در رسانه ها و اظهارات گاه و بیگاه و جنجالی اش باشد. کمتر از دو سال از اتمام محکومیت او می گذرد و در این مدت آن چه بیش از همه به چشم می آید علاقه روز افزون او به رسانه ای شدن و اتخاذ مواضع شاذ و جنجالی است.

مصاحبه های پی درپی و اظهارات جنجالی و چالش برانگیز او در این مدت نشان می دهد که جزایری شناخت خوبی از قدرت اقناعی رسانه دارد و با اتکا به همین ابزار در پی اصلاح چهره مخدوش خود و ارائه تصویری جدید است.

زمانی در برنامه «دید در شب» در گفتگویی چالشی و منازعه گونه با «رضا رشیدپور» جانانه از خود دفاع کرده و در آن میان انتقادات خود از سیستم اقتصادی و فضای کشور را نیز عیان می سازد. گاه از شکایتش از دولت آمریکا به خاطر تحریم های یک جانبه خبر می دهد و در جایی دیگر از تلاش برای تأسیس یکی از بزرگترین بانک های خصوصی دنیا با ۵۰ میلیارد دلار سرمایه و دعوت از«بیل گیتس» برای حضور در ایران خبر می دهد.

مصاحبه های پی درپی و اظهارات جنجالی و چالش برانگیز او در این مدت نشان می دهد که جزایری شناخت خوبی از قدرت اقناعی رسانه دارد و با اتکا به همین ابزار در پی اصلاح چهره مخدوش خود و ارائه تصویری جدید است. این چهره جدی در متن مصاحبه ها و یادداشت هایی که با عناوین مختلف در برخی رسانه ها منتشر می می شوند قابل تشخیص است. انتخاب واژگانی نظیر کارآفرین، فعال اقتصادی و سرمایه دار موفق و … و تاکیدش بر این نکته که او یک قربانی بیش نیست بخشی از این تلاش است.

این گفتگوهای متعدد در حالی منتشر می شود که فضای غالب و ماهیت سئوالات آن به گونه ای است که نه تنها جزایری را در جایگاه یک متخلف اقتصادی سابقه دار که در قالب یک فعال اقتصادی دلسوز و موفق که به دلایل مبهم مورد غضب دستگاه قضا قرار گرفته است معرفی می کند. او در مصاحبه ای که فروردین ماه امسال با هفته نامه «تماشاگران» داشت گفته ی منتسب به احمدی نژاد را که مدعی پرداخت یارانه ۲۵۰ هزارتومانی شده بود را به چالش کشید و گفت:« آقای رییس جمهور سابق و اطرافیانش تلاش دارند حرف هایی بزنند که برای عوام جذاب باشد. وقتی کشور سرحال است و فضای آرامی دارد حاکمیت باید تلاش کند با جمع آوری مالیات،به مردم خدمات برساند امّا اگر بخواهیم استناد کنیم که این بزرگوار می تواند ۲۵۰ هزارتومان پرداخت کند، من حاضرم دوونیم میلیون تومان پرداخت کنم و بین ایشان و بنده عاقلان دانندکه چه کسی می تواند این کار را انجام دهد!».

شاید تأمل بیشتر در عملکرد تریبون هایی که به شکلی نامتعارف به تبلیغ اغراق آمیز شخصیت و عملکرد او می پردازند بیش از پیش ضروری باشد.

این هل من مبارز طلبی در حالی صورت می گیرد که صحت وعده یارانه ۲۵۰ هزارتومانی هنوز از سوی رییس جمهور سابق و نزدیکان او تایید نشده است. ضمن این که این روزها اصل پرداخت یارانه نقدی خود به چالش و معضلی بزرگ تبدیل شده است. بزرگنمایی از توانایی های فردی و شم اقتصادی، تاکتیک دیگری است که جزایری در این گفتگوها به شکلی آشکار بر آنها تکیه دارد.او در بخش دیگری از همین مصاحبه و در پاسخ به این سوال که چقدر آدم می‌آیند و به شما می‌گویند که دوست دارند شهرام جزایری باشند؟ چنین می گوید«:خیلی! متأسفانه یا خوشبختانه؛ اما اول باید واقعیت‌های شهرام جزایری را بشناسیم. کاراکتر این آدم چطوری است. نابغه است؟ دزد است؟ لابیست است؟ یک‌بار یکی از مجریان معروف حرف جالبی به من زد. گفت شهرام جزایری لابیست است؟ گفتم بله».

در مصاحبه ای که در روزنامه «وقایع اتفاقیه» چاپ شده است هم این نکته این بار توسط مصاحبه گر مطرح و توسط جزایری تایید می شود. جایی که پرسشگر چنین می گوید:«حالا که حرف از مدیران جوان و بخش خصوصی قدرتمند می‌زنید خوب است بدانید خیلی‌ از جوان‌ها و حتی تولیدکنندگان ورشکسته که فقط با سرمایه خودشان کار کردند، این روزها به‌دنبال شماره تلفنی از شما هستند که به آنها فوت آخر را یاد بدهید… » و این چنین با پاسخ متواضعانه آقای خاص مواجه می شود:«این اظهار لطف مردم و جوان‌ها به من است. البته باید بدانند شهرام جزایری‌شدن یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد!».

خبرسازی خودساخته و پردامنه ای که در ماه هایی اخیر توسط شهرام جزایری دنبال می شود شاید از نظرحقوقی (با توجه به این که او دوره محکومیتش را سپری کرده است) ایرادی نداشته باشد اما ماهیت برخی گفتگوها و اظهارات جنجالی و بزرگنمایی های غیرواقعی که از جانب او و برخی رسانه ها ارائه شده است می تواند زنگ خطری برای مخدوش شدن اعتماد عمومی محسوب شود.

این احتمال وجود دارد که جزایری برای بازگشت به فعالیت های کلان اقتصادی و ترسیم چهره ی جدید و منفک از گذشته درصدد ارائه چهره ای مثبت، کارآمد، کارآفرین و مفید از خود باشد اما نباید فراموش کرد که به هر حال او سابقه یک تخلف اقتصادی را در کارنامه دارد و جرمش در دادگاه تایید شده و علی رغم تجربه فرار از زندان، محکومیت خود را نیز سپری کرده است. در چنین شرایطی شاید تأمل بیشتر در عملکرد تریبون هایی که به شکلی نامتعارف به تبلیغ اغراق آمیز شخصیت و عملکرد او می پردازند بیش از پیش ضروری باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • user

      اینکه شهرام داره چکار می کنه مهم نیست مهم اینه که دیگران دارن بهش پر و بال میدن
      ولی با تمام این تفاسیر برای مردم این گونه افراد و مخصوصا شهرام جزایری چیزی بجز یک دزد نیست و تلاش های این آقا و یارانش نمیتونه این اون رو در نظر مردم تبدیل به یک تاجر یا نابغه اقتصادی بکنه این جناب یه کلاش کلاه بردار و دزد اموال ملت هست و خواهد ماند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج