جاباما
۳۲۳۳۸۱
۳ نظر
۵۰۱۸
۳ نظر
۵۰۱۸
پ

انتشار تصاویر جدیدی از فیس لیفت دنا

دنا به‌عنوان سومین برند ایران‌خودرو پس از سمند و رانا در سال ۹۰ رونمایی شد درحالی‌که چیزی بیش از یک فیس لیفت کلی از سمند نبود. این خودرو قرار بود یک سال بعد به بازار عرضه شود که البته نشد و پس از کش‌وقوس‌های فراوان بر سر قیمت‌گذاری سرانجام در اواخر سال ۹۳ وارد بازار شد.

وب‌سایت پدال: دنا به‌عنوان سومین برند ایران‌خودرو پس از سمند و رانا در سال ۹۰ رونمایی شد درحالی‌که چیزی بیش از یک فیس لیفت کلی از سمند نبود. این خودرو قرار بود یک سال بعد به بازار عرضه شود که البته نشد و پس از کش‌وقوس‌های فراوان بر سر قیمت‌گذاری سرانجام در اواخر سال ۹۳ وارد بازار شد. دنا هرچند درواقع همان سمند بود اما در نمای جلو، عقب و داخل تغییرات کاملی را تجربه کرده بود؛ از همان ابتدای معرفی این خودرو انتقاداتی به طراحی آن و خصوصاً قسمت جانبی مطرح شد. زیرا درحالی‌که نمای جلو و عقب به‌طور کامل عوض‌شده بود، نمای جانبی غیر از تغییر دستگیرهٔ درها و حذف زه‌های جانبی هیچ تغییری نکرده بود. به همین دلیل نمای جانبی دنا به‌طور کامل نمای جانبی سمند را تداعی می‌کرد و با طراحی جلو و عقب هماهنگ نبود.

انتشار تصاویر جدیدی از فیس لیفت دنا

به‌این‌علت ایران‌خودرو هرچند دیر ولی دنا را به اتاق عمل برده و مورد جراحی زیبایی قرارداد. چندی پیش تعدادی تصاویر بی‌کیفیت و ناقص از دنای جدید به بیرون درز کرده بود اما به‌تازگی تصاویر جدید و واضحی منتشرشده است که جزئیات و تغییرات آن را بیشتر نمایان می‌کند. آن‌طور که در تصاویر مشخص است عمده تلاش طراحان ایران‌خودرو در این فیس لیفت معطوف به تغییر نمای جانبی، یعنی جایی که بیشترین انتقادات را دریافت کرده بود شده است.

انتشار تصاویر جدیدی از فیس لیفت دنا

در دنا قالب درها به دلیل تغییر دستگیرهٔ درها به‌طور کامل تغییر کرده بود اما بااین‌وجود درحالی‌که برای تغییر قالب‌ها هزینه شده بود اما فرم کلی درها هیچ تغییری نسبت به سمند نداشت. به همین دلیل در نمونهٔ فیس لیفت شده، ایران‌خودرو به‌طور کامل درها را تعویض و از نو طراحی کرده است. به‌طوری‌که یک خط مورب در قسمت بالایی کشیده شده و در قسمت پایینی درها نیز یک فرم تورفته و موازی با خط بالایی ایجادشده است. لچکی شیشه عقب هم‌تغییر کرده و کوچک‌تر شده است.

انتشار تصاویر جدیدی از فیس لیفت دنا

اما حجم تغییرات در نمای جلو و عقب بسیار اندک بوده و فقط به تغییر گرافیک و طراحی داخلی چراغ‌ها بسنده شده است. به‌نحوی‌که در بالای چراغ‌های جلو یک نوار LED تعبیه‌شده و به نظر می‌رسد به چراغ‌های دی لایت نیز مجهز شده باشد. نمای داخلی چراغ‌های عقب نیز تغییر کرده و از LED در آن‌ها هم استفاده‌شده است. البته قسمت میانی جلوپنجره و محل قرارگیری پلاک جلو هم به رنگ مشکی درآمده است.

درکل مجموعهٔ این تغییرات موجب شده که طراحی دنا تا حدودی به المان‌های طراحی روز دنیا نزدیک‌تر شود. هرچند همچنان به‌کارگیری رینگ‌های کوچک و قدیمی بیشترین لطمه را به طراحی آن زده است و واقعاً عجیب به نظر می‌رسد که ایران‌خودرو بازهم اقدام به طراحی و استفاده از رینگ‌های بزرگ‌تر و جدیدتر در دنا نکرده است. در رابطه با نمای داخلی نیز آن‌طور که از تصاویر پیداست تغییر عمده‌ای در آن ایجاد نشده و دنای جدید با همان طراحی داخلی دنای فعلی تولید خواهد شد.

در بخش قوای محرکه با توجه به شنیده‌ها به نظر می‌رسد دنای جدید مجهز به موتور EF۷ توربوشارژر که در حال حاضر بر روی سورن ELX نصب‌شده است باشد. این موتور طبق اعلام ایران‌خودرو قادر بتولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور است. حداکثر سرعت و شتاب صفرتا صد سورن ELX توربو ۲۰۵ کیلومتر در ساعت و ۱۰ ثانیه است که در دنا هم‌تغییر چندانی نخواهد داشت. مصرف سوخت آن‌هم به‌صورت ترکیبی ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر است. همچنین احتمال عرضهٔ دنای فیس لیفت با گیربکس اتوماتیک نیز در آینده وجود دارد که شاید از نوع AMT باشد.

انتشار تصاویر جدیدی از فیس لیفت دنا

البته در نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو که سال گذشته برگزار شد، ایران‌خودرو نمونه‌ای از دنای فعلی را با موتور EF۴ توربوشارژر (نسخهٔ کوچک‌شدهٔ موتور EF۷) به نمایش گذاشته بود. به همین دلیل احتمال عرضهٔ دنای جدید با این موتور نیز وجود دارد. این موتور ۱۲۷ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست که دنای جدید با کدام موتور عرضه می‌شود هرچند که احتمال تولید با موتور EF۴ توربوشارژر کمتر است. در رابطه با تجهیزات رفاهی و ایمنی هم طبق گفته‌ها احتمالاً محصول جدید ایران‌خودرو با تجهیزاتی چون سانروف، دوربین دید عقب، ایربگ های جانبی و… به بازار خواهد آمد که البته شاید به‌صورت آپشن سفارشی باشند.

انتشار تصاویر جدیدی از فیس لیفت دنا

درکل دنای جدید را می‌توان گامی روبه‌جلو برای صنعت خودروی عقب‌ماندهٔ ایران دانست که هرچند همچنان با خودروهای روز دنیا فاصلهٔ زیادی دارد اما حرکتی مثبت از سوی بزرگ‌ترین خودروساز ایران محسوب می‌شود. دنای جدید که فعلاً با کد X۴۰۹ شناخته می‌شود، احتمالاً با نام دنا ELX به بازار عرضه خواهد شد و قیمت آن نیز با توجه به حجم تغییرات و همین‌طور قیمت ۴۲ میلیون تومانی دنای فعلی به نظر می‌رسد کمتر از ۵۰ میلیون تومان باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پدرام

      طراحی قبلیش به نظرم قشنگ تره. با توجه به ظاهر اسپرت این ماشین ایران خودرو میتونه یک نمونه کروک هم از روش بزنه.

    • بدون نام

      خطاب به ایران خودرو کی وانتشو میدی بیرون من نخریدم تا وانتش بیاد زود باشید بابا

    • Asad

      حالا چند ده میلیون باید بابت این طراحی باید بدیم... انگار درش ضربه داره!!! نه؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج