جاباما
۳۲۳۷۳
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

نورپردازی اصولی برای هر یک از فضاهای منزل

با ما همراه شوید تا بتوانید نورپردازی درست و اصولی برای هریک از فضاهای «منزل»تان داشته باشید.


نورپردازی اصولی برای هر یک از فضاهای منزل


برترین ها: در خصوص نقش و اهميت نورپردازي در دكوراسيون داخلي صحبت كرديم و درباره شيوه‌هاي مختلف نورپردازي و همچنين انواع لامپ‌ها، توضيحي مختصر و مفيد ارائه داديم. در اين شماره نيز با ما همراه شوید تا بتوانید نورپردازی درست و اصولی برای هریک از فضاهای «منزل»تان داشته باشید.

نورپردازی اصولی برای هر یک از فضاهای منزل

تعيين ميزان نور مورد نياز براي هر دكوراسيون

زماني كه برای نورپردازي يك فضا اقدام می‌کنید، بايد بدانید كه آن فضا بسته به نوع كاربردي كه دارد، به چه ميزان نور نيازمند است و چگونه بايد نورپردازي شود. همچنين بايد مشخص شود كه ويژگي‌هاي دكوراسيونی آن فضا و عناصر موجود در آن، چه تاثیری بر نور محیط خواهند داشت.

يكي از موارد مهم در تعيين ميزان نور مورد نياز هر فضا، نوع رنگ‌ها، سطوح و بافت‌هايي است كه در دكوراسيون آن وجود دارند؛ مثلا رنگ‌هاي روشن و سطوح صاف و صيقلي، درصد بالايي از نور را منعكس مي‌كنند، در حالي كه رنگ‌هاي تيره و بافت‌هاي خشن، بخش زيادي از نور را جذب خود مي‌كنند. برای مثال، رنگ سفيد، ۸۰ درصد نور را منعكس مي‌كند در حالي كه رنگ مشكي تنها ۴ درصد نور را به فضا منعكس و مابقي را جذب مي‌كند. همچنين سطوح آينه‌اي و بسيار صيقلي و براق، از قبيل خود آينه‌ها و كاشي‌هاي براق و شبه‌آينه‌اي با رنگ‌هاي روشن، گاهی تا ۹۰ درصد نور را منعكس مي‌كنند؛ بنابراين فضاهايي كه چنين سطوحي در خود دارند يا رنگ‌هاي غالب در دكوراسيون آنها روشن است، به طور طبيعی به ميزان نور كمتري نياز دارند.

یکی دیگر از نکات تاثيرگذار در نورپردازی محیط، اندازه اتاق و ارتفاع سقف است. فضاهايي با سقف بلند، براي برطرف شدن سايه‌ها به نورپردازي قوي‌تر و روشن‌تري نياز دارند. در حالي كه در اتاقي با سقف كوتاه، بايد از شدت روشنايي و قدرت نور بکاهید تا بر ميزان كوتاهي سقف و ديوارها تاكيد نشود.

نورپردازی اصولی برای هر یک از فضاهای منزل

نصب ديواركوب‌هاي كوچك با سبك صنعتي در مسير اين راه پله که ارتفاع کوتاهی دارد، در هماهنگي کامل با سبك مدرن فضاست ضمن اینکه سطح ايمني راه پله را نیز بالا برده است.

تعداد پنجره‌هاي موجود در فضا و ميزان نور طبيعي كه به فضا وارد مي‌شود، نکته تاثیرگذار بعدی در نورپردازی است. بررسی کنید که آيا اتاق موردنظر رو به جنوب و بسيار نورگير است يا رو به شمال با نورگيري بسيار كم و سرد؟ يا به سمت جهتي مابين اين جهات قرار دارد.

مراحل هوشمندانه

نورپردازي بايد به گونه‌اي باشد كه سبب ارتقاء جنبه كاربردي فضا شود. اگر غذايي لذيذ تدارك ببينيد و آن را بسيار زيبا تزئين كنيد، اما در فضاي غذاخوري با نورپردازي نامناسب سرو شود، مسلما آنطور كه بايد و شايد به چشم نخواهد آمد و مورد استقبال ميهمانان قرار نخواهد گرفت. بنابراين، براي شروع طراحي نورپردازي هر فضا، فهرستي از فعاليت‌هايي كه در روز و شب در آن فضا انجام مي‌شود، از قبيل تماشاي تلويزيون، مطالعه، آشپزي و... تدارك ببينيد. در این بخش مراحل مهمي را به شما معرفي مي‌كنيم كه با رعايت گام به گام آنها، مي‌توانيد نتيجه‌اي مطلوب در طراحي نورپردازي فضا کسب کنید:

۱. ترسيم يك پلان ابتدايي

يك پلان زميني ساده از فضا ترسيم و مراكزي را كه فعاليت‌هاي مختلف در آنها انجام مي‌شود (مانند ميز كار، صندلي مطالعه، فضاي نشيمن مقابل تلويزيون و...) با ذكر نوع فعاليت مشخص كنيد؛ بديهي است كه فعاليت‌هاي مختلف به سطح و ميزان نور متفاوتي نياز دارند. در همه بخش‌هاي فضا روی پلان، با حروفی که هریک نماینده یک نوع نورپردازی هستند، نوع نورپردازی را مشخص کنید؛ مثلا براي نورپردازي كلي (سقفي) حرف "س" ،براي نورپردازي تاكيدي حرف "ت"، براي نورپردازي كاربردي حرف "ك" و براي نورپردازي دكوراتيو حرف "د" را انتخاب كنيد. گاهي نياز است كه در برخي قسمت‌ها روي پلان، بيش از يك نوع نورپردازي در نظر بگيريد؛ مثلا مکان قرارگرفتن يك صندلي، ممکن است گاهي به عنوان فضايي براي مطالعه يا فضايي براي تماشاي تلويزيون و گاهي نیز فضايي براي استراحت باشد.

نورپردازی اصولی برای هر یک از فضاهای منزل

اين ميز كار، در كنجي تاريك قرار گرفته است، بنابراين وجود يك چراغ روميزي مي‌تواند روشنايي لازم را براي آن فراهم كند و اين فضا را از تاريكي نجات دهد. قرار گرفتن چراغ در گوشه‌اي از سطح ميز و همچنين وجود كلاهك شفاف اين چراغ سبب شده تا منبع نور، اختلالي براي ديد صفحه مانيتور ايجاد نكند.

اول از همه مكان قرارگيري نور كلي خود را مشخص كنيد، سپس فضاهايي را كه به نور كاربردي نياز دارند مشخص کنید و سرانجام پلان تعيين كنيد كه چه بخش‌هایی به نورپردازي تاكيدي نياز دارند. همچنين ممكن است نياز باشد در فضاهايي مانند بالاي كانتر اوپن آشپزخانه يا بالاي يك قطعه هنري، تجهيزات نورپردازي نصب شود. اگر قصد دارید نور تاکیدی در دکوراسیون به کار برید اما نمي‌دانيد بايد آن را كجاها قرار دهيد، از خود بپرسيد جذاب‌ترين و زيباترين عناصر در دكوراسيون فضا چه چيزهايي هستند. اين عناصر ممكن است به سادگي يك تابلوي نقاشي كه هنر دست خودتان يا فرزندتان است باشد يا شاید مجموعه‌اي نفيس از كتاب‌هايي باشد كه روي طبقه‌اي ديواري قرار گرفته‌اند، يا حتی پنجره‌اي كه چشم‌اندازي بسيار زيبا دارد، جذاب‌ترين بخش اتاق شما را تشکیل دهد.

در اين تصویر، چراغ روميزي در فضاي نشيمن و نیز چراغي كه روي كانتر قرار گرفته، نورپردازي كلي فضا را متناسب با فعاليت‌هاي مختلف در هر قسمت تامين كرده‌ است.

نورپردازی اصولی برای هر یک از فضاهای منزل

البته اجباري به قرار دادن نورهاي دكوراتيو روي پلان نيست، مگر اينكه تنديس يا آبنمايي داشته باشيد كه به برق زده مي‌شود و نور توليد مي‌كند. همچنين اگر قصد دارید در نورپردازي فضایتان از شمع استفاده کنید، جاي قرارگيري آنها را نيز روي پلان تعيين كنيد.

۲. موارد ايمني را بررسي كنيد

تمام خانه‌ها و مناطق شهرداري تعرفه‌هاي خاص خود را در مورد جاي قرارگيري و نصب چراغ‌ها و تجهيزات الكتريكي و نورپردازي در اطراف لوله‌ها و مسيرهاي عبور آن در ساختمان‌ دارند. قبل از خريد لوستر و چراغ‌ها براي فضاهاي مختلف، به خصوص آشپزخانه و سرويس بهداشتي، حتما به اين تعرفه‌ها توجه و با يك فرد كارشناس در اين مورد مشورت كنيد.

۳. از فروشگاه‌هاي عرضه تجهيزات نورپردازي بازديد كنيد

يكي از راه‌هاي مناسب براي ايده گرفتن اين است كه به فروشگاه‌هاي عرضه تجهيزات نورپردازي برويد و به بازديد لوسترها، چراغ‌ها و تجهيزات نورپردازي بپردازيد. اين كار سبب مي‌شود بدانيد كه عناصر نورپردازي با چه سبك‌هايي در بازار موجود است و كدام يك با نياز شما تناسب بيشتري دارد. همچنين شما مي‌توانيد در خلال اين بازديدها از راهنمايي‌ها و توصيه‌هاي افرادي كه در اين فروشگاه‌ها مشغول به كار هستند نيز بهره‌مند شويد. پلان ساده‌اي را كه از فضا ترسيم كرده‌ايد، با نوشتن اطلاعاتي از قبيل فعاليت‌هايي كه در روز و شب در آن فضا انجام مي‌شود و همچنين رنگ‌ها و بافت‌های به کار رفته در دكوراسيون آن فضا تكميل كنيد و آن را نيز هنگام بازديد از فروشگاه‌ها به همراه داشته باشيد. گاهي حتي يك توصيه و راهنمايي كوچك و ساده مي‌تواند همان چيزي باشد كه به آن نياز داريد و شما را در رسيدن به بهترين نتيجه یاری می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ای بابا ما مستاجرا فکر یه خونه 50 متری هستیم دیگه نورپردازیو کجای دلمون بزاریم

    • صبا

      داداش!
      شما اجازه بدید خونه رو بخریم!بقیه طلبتون!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج