۳۲۴۶۶۸
۵۰۱۹
۵۰۱۹
پ

ایرانِ زیبای ما (۳۰)

حتماً بار ها با گالری ها و تصاویر مختلف از زیبایی های طبیعی، تاریخی و انسانی کشورهای مختلف برخورد داشته اید و از تماشای آن ها لذت برده اید، و حتماً حین تماشای آن گالری ها این سوال از ذهنتان عبور کرد که "ایران خودمان چه کم از این کشور ها دارد؟"

برترین ها: حتماً بار ها با گالری ها و تصاویر مختلف از زیبایی های طبیعی، تاریخی و انسانی کشورهای مختلف برخورد داشته اید و از تماشای آن ها لذت برده اید، و حتماً حین تماشای آن گالری ها این سوال از ذهنتان عبور کرد که "ایران خودمان چه کم از این کشور ها دارد؟"

ما برای پاسخ دادن به این سوال و تحقق این جمله شروع به گرد آوری سری مطالب جدیدی در مجله اینترنتی برترین ها کرده ایم، مطلبی که فقط شامل زیبایی های ایران زیبای ما می‌شود، از زیبایی های طبیعی کشور چهار فصل‌مان گرفته تا بناهای تاریخی و مذهبی و سایر زیبایی های قابل لمس کشورمان.

شما نیز میتوانید ما را در گرد آوری این مطلب کمک کنید، در هر کجای این سرزمین زیبا هستید، از شمال سرسبز گرفته تا جنوبِ زیبا، از چابهار تا بازرگان، از خرمشهر تا سرخس، هر کجا که هستید دوربین یا گوشی تان را وسیله ای برای ثبت این زیبایی ها کنید و زیبایی های شهر و روستای خود را برای ما بفرستید.

مثل همیشه منتظر نظرات سازنده شما عزیزان هستیم.

*****
نمایی زیبا از پل سفید اهواز در استان خوزستان. پل معلق یا پل سفید به طول ٦١٦ متر که نماد شهر اهواز است. اهواز شهر پل‌ها است، از پل سیاه که قدیمی‌ترین آن‌ها است تا پل کابلی که دارد کم‌کم جای خودش را پیدا می‌کند در اهواز قرار دارند. اهواز مرکز استان خوزستان و شهری جلگه‌ای است که با ارتفاع ۱۲ متر از سطح دریا قرار دارد. این پل در سال ۱۳۱۵ خورشیدی بر روی رودخانهٔ کارون ساخته شده‌است، که دارای دو قوس بتنی ۱۲ و ۲۰ متری است.

ایرانِ زیبای ما (30)


چشم انداز بسیار زیبای دهکده ی کوهستانیِ مازیچال در نزدیکی شهر کلاردشت در غرب استان مازندران. دهکده مازیچال در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. وجود تپه‌ها و کوه‌ها در این منطقه به گونه‌ای است که در هنگام بارندگی، مازیچال پر از ابرهایی می‌شود که هر لحظه شکل‌های زیبایی به خود می‌گیرند. می‌گویند نامگذاری مازیچال به دلیل وجود درخت بلوط در این منطقه بوده است. در گویش محلی مردم منطقه، مازی به معنی درخت بلوط است و چال به معنای گودال و چاله. بنابراین مازی چال به گودال‌ها و دره‌هایی مملو از درختان بلوط (مازی) اشاره دارد که از قدیم در منطقه وجود داشته اند. در یک نگاه کلی آب و هوای دلپذیر کوهستانی و مناظر زیبای جنگل و نمای دریای ابر، تصویری بهشتی از آفرینش خدا را نمایش می‌دهد.

ایرانِ زیبای ما (30)


منظره ی حیرت آور مسیر پل دختر به دره شهر در استان ایلام. دَرّه‌شهر یکی از شهرهای کوهپایه کبیرکوه از سلسله جبال زاگرس و مرکز شهرستان دره‌ شهر است. این شهر درحاشیه رودخانه سیمره و در شرق حوزه جغرافیایی استان ایلام واقع شده است. دره شهر از شرق به استانهای لرستان وخوزستان و از غرب به شهرستان ایلام محدود است. گویش مردمان این شهر لری و لکی و اقلیت جمعیت با زبانهای عربی و کردی تکلم می‌کنند. کبیرکوه امتدادجنوبی شهرستان را احاطه کرده است که پوشش جنگلی آن موجب تلطیف هوا و زیبایی منطقه بخصوص در فصول زمستان و بهار شده است.

ایرانِ زیبای ما (30)


تصویری شگفت انگیز از کهکشان راه شیری بر فراز قله ی سبلان در شهر مشگین شهرِ استان اردبیل. این قله دومین قله مرتفع کشور به حساب می آید. این اثر به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد از جمله وجود یخچالها؛ آبشارها و دره های زیبا و همچنین وجود دریاچه ای زیبا در دهانه آتشفشان اصلی جذابیت های فراوانی را به آن بخشیده است و از این رو کوهنوردان فراوانی را از سراسر کشور و جهان به سوی خود جلب می نماید. ازتنها گونه مهم جانوری میتوان از نوعی سخت پوست از خانواده کروستاسه نام برد. سبلان (به ترکی آذربایجانی: ساوالان، به تالشی: سفلون) آتشفشانی خاموش است که شکل تقریبا مخروطی دارد و اکثرا از برف و یخ پوشیده شده است و چشمه های آب گرم و سرد معدنی فراوانی دارد. در حقیقت بلندترین کوه استان های آذربایجان غربی و شرقی محسوب می گردد. این کوه بنا به راوایات، محل عبادت زرتشت، پیامبر ایران باستان، و جولانگاه بابک خرمدین بوده است.

ایرانِ زیبای ما (30)


نمایی خیره کننده از کبوتر خانه ی شهر ورنامخواست در شهرستان لِنجانِ استان اصفهان. ورنامخواست یکی از هشت شهر منطقهٔ لِنجان در جنوب مرکز شهرستان لنجان و جنوب غربی استان اصفهان و در ۱/۵ کیلومتری مرکز شهرستان در محور ارتباطی زرین شهرـ مبارکه بر روی جلگهٔ رسوبی زاینده رود واقع شده‌است. شهرستان لنجان با وسعت ۵/۱۱۷۲ کیلومتر مربع در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار گرفته است. ارتفاع نسبی ان از سطح دریا ۲۲۷۰ متر است و دارای آب و هوایی متغیر که همواره تحت تأثیر ناحیه نیمه خشک مرکزی و نیمه مرطوب چهارمحال و بختیاری قرار می‌گیرد. ارتفاعات آن شامل کوه‌های پنجئ از رشته کوه‌های مرکزی که در شمال شهرستان واقع شده‌اند و کوه‌های بیدکان در غرب آن می‌باشند. لنجان محل بزرگترین کارخانه‌های کشور است. همچنین لِنجان از لحاظ کشاورزی مهمترین تولیدکننده برنج در استان به شمار می‌آید.

ایرانِ زیبای ما (30)


عکسی رویایی از آبشارى در جنگل محمدآباد شهرستان چالوس استان مازندران. محمد آباد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان چالوس در استان مازندران است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد.

ایرانِ زیبای ما (30)


طبیعت بکر و دلنشینِ کوه های مزایجانِ شهرستانِ بوانات در استان فارس. مزایجان یکی از شهرهایِ شهرستان بوانات در استان فارس می‌باشد. از اماکن دیدنی این شهر می‌توان به چشمه پیر کدوئیه، رودخانه مزایجان، دو چشمه زرشک و بید مریم و سنگ رستم اشاره کرد. علاوه بر آن در شهرستان زرین‌دشت فارس هم روستای مزایجان وجود دارد که قلعه تاریخی آن بسیار مشهور می‌باشد. مزایجان در بخش مزایجان شهرستان بوانات واقع شده‌است که از طرف غرب به کوه‌های تنگ پونه‌ای و سرسفید و از طرف شرق به روستاهای کرخنگان و توتک از توابع شهرستان خاتم استان یزد و از طرف جنوب به بخش سرچهان بوانات و از طرف شمال به روستای مهدیه و کوه‌های خالشت محدود است.

ایرانِ زیبای ما (30)


نمایی شگفت انگیز از عمارت فتح آباد در استان کرمان. باغ عمارت فتح‌آباد (بیگلر بیگی) باغی مربوط به دوره قاجار است که در ۲۵ کیلومتری مرکز کرمان، شهر اختیارآباد واقع شده است. این باغ الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان بوده است. این باغ از از یادگارهای فضل علی خان بیگلربیگی است که به همین دلیل آن را باغ بیگلربیگی نیز می‌گویند. عبور آب فتح‌آباد از میان این باغ به آن صفا و طراوت ‌بخشیده است. زمان احداث این باغ به حدود سال‌های ۱۲۵۵ می‌رسد. مصالح ساختمان‌ها از خشت خام و تزیین آن با گچ و مقابل سردرِ باغ حوضی به ابعاد ۶۰ در ۵ متر با فواره‌های زیبا طراحی شده است. علاوه بر سر در که ساختمانی دو طبقه دارد طاق نماهایی نیز در طرفین آن احداث شده است. این اثر به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ایرانِ زیبای ما (30)


تصویری از پل تاريخى خیرآبادِ شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد. روستای خیرآباد در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان گچساران در استان های کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان قرار دارد. مردم منطقه از نژاد لر بزرگ و متعلق به ایل بویر احمد گرمسیر هستند. رود خانه دائمی خیرآباد که از کوه خامی در ارتفاعات شمال گچساران سرچشمه می‌گیرد و از کنار این منطقه عبور می‌نماید، وجه تسمیه این روستاها می‌باشد. آثار تاریخی ازجمله پل دوره ساسانی، پل خیری و محمد خان؛ تپه دهوه؛ تنگ اشترك و چهار طاقی (آتشگاه) نیز از جمله جاذبه های طبیعی و تاریخی گردشگری شهرستان است. رودخانه خیرآباد به طول تقریبی 100 کیلومتر از سرچشمه‌های شیرین رودخانه زهره بوده و از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می گیرد و پس از پیوستن به زهره به خلیج فارس می ریزد.

ایرانِ زیبای ما (30)


نمایی تاریخی از کلیسای کانتور در شهرستان قزوین. کلیسای کانتور معروف به «برج ناقوس» در جنگ جهانی دوم در زمان اشغال ایران به دست روس‌ها در شهرستان قزوین ساخته شد. این کلیسای کوچک مانند سایر کلیساها دارای طرحی چلیپایی است و محراب آن رو به خاور است. ورودی کلیسا شامل فضای ورودی با سقف شیب‌داراست. پس از ورودی، پیش فضای هال قرار دارد که بالای آن برج ناقوس کلیسا با ارتفاع حدود یازده متر به چشم می‌خورد. هال شامل نمازخانه و محراب است و در دو طرف آن، دو فضای مستطیل شکل قرار دارد. در نمای خارجی این کلیسا، ستون‌های تزیینی دیده می‌شود. نقشه معماری کلیسا چند ضلعی نامنظم است که با آجر قرمز لعابدار پوشیده شده و نمای جالبی پیدا کرده است به دلیل همین شکل و شمایل خاص کلیسای کانتور در میان بناهای تاریخی قزوین جایگاهی متفاوت پیدا کرده است. به غیر از تورگیرهای نمازخانه برج ناقوس نیز دارای نورگیرهایی می‌باشد. حیاط کلیسا دارای آجرفرش است که در محوطه آن سنگ قبرهایی به چشم می‌خورد که یکی آز آنها متعلق به یک خلبان روسی است.

ایرانِ زیبای ما (30)


تصویری خیره کننده از کوه های مریخی و رنگارنگِ آلاغدار در غرب استان زنجان. کوه های رنگی زنجان و ماهنشان، یکی از شگفت انگیز ترین جاذبه های طبیعی استان زنجان در مسیر زنجان به ماهنشان قرار دارد. نام محلی این تپه های چشم نواز به « آلا داغ لار» معروف است که در بخشهایی از غرب استان زنجان قرار گرفته اند. شهرستان ماه نشان که در باختر استان زنجان واقع شده یکی از بکرترین مناطق استان است و از جاذبه های تاریخی و جاذبه های طبیعی چون دریاچه طبیعی، رودخانه های متعدد دایمی و فصلی، کوه های سر به فلک کشیده، چشمه ها، باغ ها و کشتزارهای زیبا و دیدنی برخوردار است. يكى از جاذبه هاى شگفت انگيز و كمتر ديده شده آذربايجان شرقى، كوه هاى رنگى آلاداغلار هست كه توجه خيلى از مسافران مسير زنجان به ميانه رو به خودش جلب کرده است. این مناظر آنقدر نادر و عجیب‌ هستند که گاهی تصور می‌کنیم در حال دیدن مناظری از یک سیاره در یک منظومه شمسی دیگر هستیم و رنگها با چشمهایت بازی می کنند. بسیاری از مردم کشورمان و گردشگران خارجی از وجود چنین جاذبه بی نظیر و طبیعت زیبا اطلاع ندارند.

ایرانِ زیبای ما (30)


عکسی نادر از خروجى گاز گوگرد در ارتفاع ٥٦٠٠ مترِ قله دماوند کوه دَماوَند کوهی در شمال ایران است که بلندترین کوه ایران و بلندترین قلهٔ آتشفشانی آسیا است. دماوند دومین کوه بلند فلات ایران و خاورمیانه است. دماوند در پاره مرکزی رشته‌کوه البرز در جنوب دریای خزر جای دارد. به هنگام صاف و آفتابی‌بودن هوا، از شهرهای تهران، ورامین ، قم و همچنین کرانه‌های دریای خزر قابل رؤیت است. کوه دماوند در سی‌ام تیرماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملّی ایران ثبت شد است. از دماوند در اساطیر ایران هم یاد شده‌است و شهرت آن بیش از هر چیز به این سبب است که ضحاک (پادشاهی ستمگر و اژدهافش) در آن به بند کشیده شده‌است.

ایرانِ زیبای ما (30)


نمایی از یک برجِ مدرن در شب واقع در میدان بسیجِ استان گرگان. این سازه عظیم به عنوان " نماد مدرن " شهر گرگان در کنار دیگر نمادهای فرهنگی و تاریخی گرگان و در میدان بسیج، بزرگترین میدان شهری شمال کشور به شمار می‌آید و شهر گرگان که شهر تاریخ و طبیعت می باشد به همراه نمادها و جاذبه‌‌های متعدد تاریخی و طبیعی، یک نماد مدرن را نیز در بر گرفته است. ارتفاع برج گرگان پنجاه و هفت متر می‌باشد و دومین برج بلند کشور پس از برج میلاد به شمار می‌رود. از ویژگی‌های منحصر بفرد این برج می‌توان به یک تراس مخصوص با نمای شهر زیبای گرگان، رستوران منحصر بفرد گردان در بلندترین ساختمان استان و فعالیتهای تجاری، رفاهی، خدماتی و تاسیساتی و صاعقه گیر و آنتن پانزده متری با قابلیت تجهیزات ارتباطی اشاره نمود.

ایرانِ زیبای ما (30)


طبیعتِ محسور کننده ی روستایی در شهرستان تالش واقع در استان گیلان.

ایرانِ زیبای ما (30)


تصویری با هیبت از مسیر کوهستانی و مه گرفته ی روستای ونایی در شهرستان بروجردِ استان لرستان. روستای ونایی از توابع بخش اشترینان شهرستان بروجرد در استان لرستان ایران است و در ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهر بروجرد در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است. ونایی در تنگه‌ای بین دو کوه بلند برآفتاب و کوه گرین قرار گرفته است و آب و هوایی کوهستانی دارد. زمستانهای آن سرد و پر برف است و تابستانهای آن خنک و معتدل است. جنوب ونایی را دشت کوچکی تشکیل می‌دهد که به دلیل وجود آب فراوان، کشاورزی در آن رونق دارد. چشمه سارهای متعددی مانند سراب سفید و سراب پنبه از دامن کوههای این منطقه می جوشد که منبع اصلی آب شرب شهر بروجرد است. این روستا با جاده آسفالته به بروجرد و اشترینان و با جاده شنی به الشتر وصل می‌شود.ونایی از مناطق گردشگری طبیعی بروجرد است و در فهرست روستاهای گردشگری استان لرستان قرار دارد. دارای یک قلعه تاریخی و یک دهنه غار می‌باشد. ونایی به خاطر سرچشمه‌های گوناگون، بیشه زارها و کوههای مرتفع از توان بالایی برای گردشگری برخوردار است.

ایرانِ زیبای ما (30)

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج