جاباما
۳۲۵۱۴
۴ نظر
۵۰۱۰
۴ نظر
۵۰۱۰
پ

طرح جنجالی لقاح مصنوعی با سه والد

محققان انگليسي پروژه جنجال برانگيزي را در دست تحقيق دارند كه شامل لقاح مصنوعي با سه والد به اميد ايجاد نسلي فاقد بيماري هاي ميتوكندريال است.

خبرگزاری ایسنا: محققان انگليسي پروژه جنجال برانگيزي را در دست تحقيق دارند كه شامل لقاح مصنوعي با سه والد به اميد ايجاد نسلي فاقد بيماري هاي ميتوكندريال است.

روش لقاح مصنوعي (IVF)‌ از سال ۱۹۷۸ و با تولد نخستين نوزاد آزمايشگاهي در مناطق مختلف جهان گسترش يافت.

محققان مركز باروري و جنين شناسي (HFEA) دانشگاه نيوكاسل به سرپرستي پروفسور «ليزا جاردين» پروژه اي تحت عنوان لقاح مصنوعي با سه والد را در دست تحقيق دارند كه در صورت مثبت بودن نتايج تحقيقات و امكان استفاده از اين فناوري كه در حال حاضر ممنوع مي باشد، انگليس تا پنج سال آينده به نخستين كشور داراي اين فناوري تبديل خواهد شد.

محققان هدف از اجراي اين پروژه جنجال برانگيز را مقابله با بيماري هاي ميتوكندريال مانند ديستروفي عضلاني و آتاكسي كه باعث بروز نقص در گفتار مي شود، عنوان مي كنند.

به گفته محققان، اين روش شامل هسته DNA به عنوان ژن مسوول هويت بيولوژيكي افراد نخواهد بود و تنها DNA ميتوكندري را در بر مي‌گيرد.

برخي بيماري هاي ارثي به دليل نقص ميتوكندري روي مي دهند. محققان انگليسي مدعي هستند كه با كمك اين روش، زنان داراي ميتوكندري ناقص مي توانند از انتقال ژنتيكي اين نقص به نسل هاي آينده پيشگيري كنند.

دو تكنيك مطرح شده در روش لقاح مصنوعي سه والد شامل انتقال اسپيندل (spindle transfer) است كه طي آن مواد هسته اي از تخمك مادر جدا شده و در پوسته تخمك اهدايي حاوي ميتوكندري سالم و فاقد هسته سلول كه با اسپرم پدر لقاح داده مي شود، قرار مي‌گيرد.

تكنيك دوم، انتقال هسته‌يي (pronuclear transfer) نام دارد كه شامل ايجاد دو جنين آزمايشگاهي يكي با اسپرم پدر و تخمك مادر و ديگري از تخمك اهدايي است. مواد ژنتيكي مركزي تخمك اهدايي جدا شده و با مواد ژنتيكي گرفته شده از تخمك مادر جايگزين مي شود.

جنين در اين روش داراي ژن هايي از پدر، مادر و DNA ميتوكندري تخمك اهدايي است، اما كودك متولد شده از لحاظ ژنتيكي كاملا شبيه پدر و مادر اصلي خود مي باشد.

محققان اين روش را مانند تعويض باتري لپ تاپ توصيف مي كنند كه اطلاعات مهم هارد درايو با تعويض باتري تغييري پيدا نمي كند.

مخالفان اين طرح تأكيد مي كنند كه كودك متولد شده با اين روش داراي ژن هاي بيگانه بوده و به دليل وجود اسپرم و تخمك اهدايي، مشكل هويتي و تشخيص والدين كودك مطرح مي شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی اصغر خشکباری

      فوق العادست. اینکه انسان ها تلاش میکنن تا بیماری ها را از بین ببرن و قوی تر از گذشته بشن عمر طولانی داشته باشن رو خیلی بیشتر میپسندم تا اینکه دنبال سلاح و کشت و کشتار باشن.موفق باشن همه دانشمندانی که در راستای بهتر شدن انسان ها قدم بر میدارن.

      پاسخ ها

      • naghme

        ببخشید علی اقا قصدم جسارت نیست ولی شما خودت دوست داری در صورتی که خدای ناکرده زنت مشکل داشته باشه و نیاز یه این عمل باشه با اینکه میدونی از اسپرم و تخمک های دیگه ای هم در این لقاح استفاده کردن این کار رو قبول کنی؟
        یعنی به این فکر نکردی که با این کار بچه ای که برا زنت میکارن بچه خود خودت نیست؟؟؟ چند هویت داره...
        متن رو درست نخوندی یا این چیزا برات مهم نیست؟؟؟؟

      • علی ق

        تو این روش فقط از میتوکندری یه زن دیگه استفاده می کنن!که ویژگی های فردی انسان ها به میتوکندری هیچ ربطی نداره و فقط در عملکرد سلول تاثیر گذاره!بنابراین هیچ اشکال شرعی و عرفی(البته از نظر بنده) در این روش وجود نداره!

      • ngn

        جدا از مشکلات هویتی و این حرفا من کلا تلاش برای طولانی تر کردن عمر رو نمی پسندم. این دنیا چی داره که آدم بخواد بخاطرش بیشتر عمر کنه؟ البته خب کارشون یه کار علمی و خیلی جالبه و خیلی ارزش داره بدبختا دارن زحمت میکشن حالا! ولی من اصلا با شنیدن این خبرا که مثلا راه درمان فلان بیماری رو پیدا کردن خوشحال نمیشم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج