جاباما
۳۲۵۶۶۹
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

نمايش تک نفره ترامپ

عده‌اي او را كابوس مي‌خوانند و برخي تاجري كه اندك‌سوادي در حوزه سياست ندارد؛ با اين همه دونالد ترامپ بيش از هر زمان ديگري به رياست‌جمهوري نزديك شده است.

روزنامه اعتماد: عده‌اي او را كابوس مي‌خوانند و برخي تاجري كه اندك‌سوادي در حوزه سياست ندارد؛ با اين همه دونالد ترامپ بيش از هر زمان ديگري به رياست‌جمهوري نزديك شده است.

انصراف تد كروز از ادامه رقابت با ترامپ و پيروزي چشمگير دونالد در انتخابات درون‌حزبي «اينديانا»، ترس جمهوريخواهان را به يقين بدل كرد.

دوگانه هيلاري كلينتون از جبهه دموكرات‌ها و دونالد ترامپ از طيف جمهوريخواهان سرانجام به تحقق پيوست. مردي كه زنان را از تيغ انتقادهاي خارج از ادب گذرانده است، ردپاي خشونت را در بسياري از موضع‌گيري‌هاي وي مي‌توان يافت و مخالف ورود حتي يك مهاجر به خصوص مهاجر مسلمان به داخل خاك امريكا است و بدتر از تمام اينها سابقه كار سياسي اجرايي را هم در پرونده خود ندارد مي‌رود تا جانشين نخستين رييس‌جمهور سياه‌چرده و مسلمان‌زاده امريكا شود كه خود از طيف مهاجران بود. انتخابات درون حزبي اينديانا عملا براي دونالد ترامپ سرنوشت‌ساز شد.

كمتر كسي گمان مي‌كرد كه دونالد بتواند كروز را اين گونه شكست دهد و در نهايت اين شكست به انصراف كروز منتهي شود. مردي كه همواره مي‌گفت در حال پيروزي است و مابقي اين شوخي وي را چندان جدي نمي‌گرفتند، شوخي شوخي در حال رسيدن به پله‌هاي كاخ سفيد است.

به گزارش گاردين، ترامپ در حالي در انتخابات درون حزبي اينديانا پيروز شد كه نظرسنجي‌هاي اوليه نشانگر رقابت شديد بين ترامپ و كروز بود و كروز هر آنچه لازم بود را براي پيروزي در اين انتخابات صرف كرده بود. قبل از اين انتخابات ميان دوره‌اي نيز، برخي از اعضاي حزب جمهوريخواه اصرار داشتند كه دليگيت‌ها از رسيدن نامزدي نهايي به ترامپ جلوگيري مي‌كنند اما ناگهان با كناره‌گيري كروز از ادامه رقابت، شبح يك گردهمايي رقابتي كمرنگ شد و هم‌اكنون انتخابات درون حزبي جمهوريخواهان يك نمايش يك نفره و آن نمايش يك مرد بزرگ، نارنجي و رعب‌آور است.

در شرايط فعلي ترامپ در صورتي كه بخواهد در انتخابات سراسري امريكا، «هيلاري كلينتون، را شكست دهد، به حمايت اوانجليك‌ها كه حامي كروز هستند، نياز دارد. بنابراين با كناره‌گيري كروز، ترامپ به هم‌پيمان كروز تبديل شده است و ديگر مخالف او نيست. بعد از كناره‌گيري كروز، «رينس پريباس» رييس حزب جمهوريخواه امريكا اعلام كرد با كناره‌گيري كروز از رقابت‌ها، ترامپ نامزد احتمالي اين حزب براي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا لقب گرفته است.

وي از جمهوريخواهان خواست كه در انتخابات نهايي رياست‌جمهوري امريكا از ترامپ حمايت كنند و گفت كه تمركز بايد بر شكست هيلاري كلينتون باشد. گاردين در بخشي از گزارش خود نوشت: اينديانا درست در لحظه‌اي قرار گرفته است كه كروز مي‌گفت اگر ترامپ بار ديگر برنده شود، «امريكا به سوي پرتگاه حركت مي‌كند». شايد حق با كروز باشد.

نامحبوب‌ترين نامزد يك حزب

آيا ترامپ مي‌تواند از كلينتون سبقت بگيرد؟ قطعا مي‌تواند. اين پرسش و پاسخي است كه روزنامه امريكايي نيويورك تايمز پس از نسبتا قطعي شدن نامزدي دونالد ترامپ مطرح كرده است. در ادامه اين گزارش آمده است: كلينتون خيلي نامحبوب است. البته شايد اكثريت امريكايي‌ها او را دوست نداشته باشند اما آنها مي‌گويند از ترامپ مي‌ترسند.

بزرگ‌ترين مشكل ترامپ آن است كه او نامحبوب‌ترين نامزد يك حزب بزرگ در طول تاريخ مدرن خواهد بود چرا كه نزديك به دو سوم شركت‌كنندگان در نظرسنجي‌ها مي‌گويند نظر نامطلوبي نسبت به او دارند. توانمندي و قدرت كلينتون در ميان راي‌دهندگان جوان، غيرسفيدپوست و تحصيلكرده، براي اينكه او را تبديل به نامزد مطلوب كند، كافي است. مسير حزب جمهوريخواه براي پيروزي در صورت فقدان برخي از اين آرا، مسير تنگ و باريكي است.

دونالد ترامپ اكنون نامزد احتمالي حزب جمهوريخواه خوانده شده اما چهره‌هاي برجسته اين حزب مي‌گويند از او حمايت نمي‌كنند؛ افرادي چون جرج بوش پدر و پسرش جرج دبليو بوش، دو رييس‌جمهوري سابق، ميت رامني، آخرين نامزد جمهوريخواهان و پل رايان، سخنگوي مجلس نمايندگان كه اكثريت آن در دست جمهوريخواهان است مي‌گويند كه ترامپ را نمي‌خواهند. پل رايان، سخنگوي مجلس نمايندگان كنگره امريكا در برابر دوربين تلويزيون گفت: «فعلا نمي‌توانم از ترامپ حمايت كنم. در حال حاضر آماده حمايت از او نيستم.»

دقايقي بعد از اظهارنظر پل رايان، دونالد ترامپ در پاسخي كوتاه خطاب به سخنگوي مجلس نمايندگان گفت: «من هم فعلا آماده حمايت از پل رايان نيستم. شايد در آينده بتوانيم هر دو بر سر بهترين برنامه براي مردم امريكا به توافق برسيم.» مشاوران جرج بوش پدر و پسر نيز به رسانه‌هاي محلي گفتند اين دو رييس‌جمهوري سابق امريكا، در نظر ندارند تا در انتخابات رياست‌جمهوري از نامزدي دونالد ترامپ از سوي حزب جمهوريخواه حمايت كنند.

در اين صورت اين نخستين بار در ۵ انتخابات گذشته خواهد بود كه جورج بوش پدر، ۹۱ ساله، از نامزد جمهوريخواهان حمايت نمي‌كند. ميت رامني نيز بعضي از كردارهاي دونالد ترامپ را «بچه‌گانه» توصيف كرده است. با وجود آنكه در ميان چهره‌هاي ارشد جمهوريخواهان در خصوص ترامپ اختلاف نظر وجود دارد اما به نظر مي‌رسد كه در نهايت جمهوريخواهان در دوگانه هيلاري كلينتون دموكرات يا دونالد ترامپ جمهوريخواه، هم حزبي خود را با تمام ضعف‌ها و فاصله‌هايش از آرمان‌هاي حزب انتخاب كنند.

بر همين اساس به گزارش بي‌بي‌سي، شماري از جمهوريخواهان كه در ميان آنها چهره‌هاي سرشناس هم ديده مي‌شوند، اعلام كرده‌اند كه ترامپ را به هيلاري كلينتون ترجيح مي‌دهند. ليندزي گراهام، سناتور اهل كاروليناي جنوبي كه با ترامپ مخالف است، پس از كناره‌گيري تد كروز گفت: اگر ما ترامپ را نامزد كنيم، نابود خواهيم شد و مستحق آن خواهيم بود. در مقابل بابي جيندال، فرماندار لوييزيانا كه در گذشته منتقد آقاي ترامپ بوده گفته است كه در انتخابات از او حمايت خواهد كرد. آري فليچر، سخنگوي كاخ سفيد در دوران جورج بوش نيز گفته كه ترامپ را به هيلاري كلينتون ترجيح مي‌دهد. «ميچ مك كانل» رهبر اكثريت جمهوريخواه سنا هم در اظهاراتي خواستار حمايت از ترامپ شد تا به گفته او، بتوان از پيروزي دموكرات‌ها و «دوره سوم رياست‌جمهوري دموكرات‌ها » مانع شد.

رقباي سابق، رفقاي مصلحتي

رقباي دونالد ترامپ در انتخابات درون حزبي جمهوريخواهان كنار كشيده‌اند و گويا همين عقب‌نشيني به ناگهان آنها را به گزينه‌هاي مطلوب دونالد ترامپ براي معاونت خود بدل كرده است. ترامپ كه در چندماه گذشته براي كنار زدن رقباي هم حزبي خود از هيچ تلاشي فروگذار نكرده و در بسياري از موارد از مدار اخلاق هم خارج شده بود در آستانه تبديل شدن به نامزد مورد قبول حزب جمهوريخواه در انتخابات رياست‌جمهوري از توانمندي‌هاي «تد كروز» و «جان كسيچ» دو رقيبش و احتمال انتخاب آنها براي پست معاونت رياست‌جمهوري خبرداد.

به نظر مي‌رسد كه اين اظهارات ترامپ هم اقدامي براي متحد كردن سران و راي‌دهندگان جمهوريخواه است. ترامپ در مصاحبه‌اي با فاكس‌نيوز در اين خصوص گفت: «من به تد كروز احترام مي‌گذارم. او يك رقيب بسيار سرسخت بود و واقعا به‌شدت و سرسختانه رقابت كرد. موضوع نامزدي كروز براي پست معاونت رياست‌جمهوري را بررسي خواهم كرد چرا كه او قطعا فردي توانمند است.»

ترامپ همچنين از توانمندي «جان كسيچ» فرماندار اوهايو و ديگر رقيب جمهوريخواهش كه به تازگي انصراف داده، سخن گفت و تاكيد كرد كه او را براي پست معاونت رياست‌جمهوري بررسي خواهد كرد: من رابطه خوبي با جان (كسيچ) دارم. نمي‌خواهم زياد درباره پست معاونت رياست‌جمهوري حرف بزنم چرا كه در حال بررسي تعدادي از افراد هستم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج