جاباما
۳۲۵۹۵۷
۱ نظر
۵۰۹۱
۱ نظر
۵۰۹۱
پ

عکس: زنان تأثیرگذار در تاریخ الجزایر

در اینجا قصد داریم از زنانی یاد کنیم که در تاریخ الجزائر، تأثیر و نقش پررنگی داشته‌اند؛ زنانی که نام آن‌ها در حافظه تاریخی این کشور مانده و مردم این کشور برای این زنان احترام بسیاری قایل‌اند.

وبسایت تابناک باتو - سعیده ملایی: در اینجا قصد داریم از زنانی یاد کنیم که در تاریخ الجزائر، تأثیر و نقش پررنگی داشته‌اند؛ زنانی که نام آن‌ها در حافظه تاریخی این کشور مانده و مردم این کشور برای این زنان احترام بسیاری قایل‌اند.

در اینجا هشت زن معروف و مؤثر در سرنوشت این کشور را معرفی می‌کنیم؛

ملکه تینهنان

عکس: زنان تأثیرگذار در تاریخ الجزایر

او را مادر معنوی طوارق می‌دانند. مردان زُرق، آبی پوشان طوارق به تینهنان علاقه زیادی دارند و او را مادر معنوی خود می‌دانند، زیرا معتقدند که بسیاری از مردان طوارق از نسل تینهنان هستند. درباره او افسانه‌ها و اساطیر بسیاری نقل می‌کنند و او را زنی بسیار سفر کننده و با هوش و ذکاوت بالا توصیف کرده‌اند. در سال ۱۹۲۵ میلادی، گروهی از باستان‌شناسان فرانسوی و آمریکایی، بقایای جسد او را در آبالیسا کشف کردند. هم اینک جسد او در موزه‌ای در پایتخت الجزائر در صندوقی شیشه‌ای نگهداری می‌شود.

دیهیا کاهنه معروف

عکس: زنان تأثیرگذار در تاریخ الجزایر

دیهیا بنت تابنه ۷۱۲م-۵۸۵ از زنان مشهور تاریخ الجزائر و از قبایل أمازیغی بوده است. او کاهنه بود و به سحر و جادوگری اشتغال داشت. وی توانست یک حکومت امازیغی را در شمال قاره آفریقا پایه ریزی کند، این حکومت از الجزائر، تونس، مغرب، لیبی تا مناطقی از اروپا امتداد داشت. او به رومیان و بیزینطیان حمله کرد تا مناطق امازیغی را باز پس گیرد. دیهیا برای مردم الجزائر نماد فداکاری، شجاعت و درایت است.

لاله فاطمه نسومر

عکس: زنان تأثیرگذار در تاریخ الجزایر

نام واقعی او فاطمه سید احمد است. او در شهر ورجه در نزدیکی شهر عین الحمال در حوالی سال ۱۸۳۰ به دنیا آمد. در سپتامبر ۱۸۶۳ در بنی سلیمان دار فانی را وداع گفت. لاله فاطمه از جمله زنانی بود که در آغازین سال های استعمار فرانسه برای کشورش ازخودگذشتگی نشان داد و نام خود را در تاریخ الجزائر ثبت کرد.

نفیسه حمود

عکس: زنان تأثیرگذار در تاریخ الجزایر

نفیسه در سال ۱۹۲۴ در الجزائر به دنیا آمد. او از نخستین دخترانی بود که در رشته پزشکی درس خواند. نفیسه نیز در تظاهرات معروف سال ۱۹۴۵ الجزائر از جمله پیشگامان بود و علیه استعمار فرانسه تلاش‌های بسیاری انجام داد. وی در سال ۱۹۴۷ سمت نایب رئیس جنبش دانشجویان مسلمان شمال آفریقا را از آن خود کرد.

انی ستاینر

عکس: زنان تأثیرگذار در تاریخ الجزایر

او دو رگه الجزائری، فرانسوی بود؛ اما به صفوف مبارزان الجزائری پیوست. در اکتبر ۱۹۵۶دستگیر شد و به مدت پنج سال به زندان افتاد. وی پس از استقلال الجزائر تابعیت الجزائری را انتخاب کرد.

فضیله سعدان

عکس: زنان تأثیرگذار در تاریخ الجزایر

فضیله سعدان از جمله مبارزان ضد استعماری الجزائر بود. او و خواهرش مریم سعدان برای آزادی الجزائر جان خود را از دست دادند و نام خود را در تاریخ این کشور ثبت کردند.

حسیبه بن بوعلی

عکس: زنان تأثیرگذار در تاریخ الجزایر

او از جمله زنان معروف در شمال آفریقا و کشور الجزائر است که در خانواده‌ای ثروتمند و مرفه به دنیا آمد. وی تمام عمر خود را صرف مبارزه با بی‌سوادی و فقر در کشورش الجزائر کرد. او زندگی در رفاه و آسایش را‌‌ رها کرد و به مناطق محروم و فقیرنشین کوچید و تا پایان عمر به فعالیت های خود ادامه داد.

جمیله بوحیرد

عکس: زنان تأثیرگذار در تاریخ الجزایر

او نیز از جمله مبارزین الجزائری ضد استعمار فرانسه بود و به دلیل شجاعت‌های بسیاری که از خود نشان داد، در لیست افراد تحت تعقیب قرار گرفت. در سال ۱۹۵۷ مورد اصابت گلوله قرار گرفت و مدتی را در زندان بود. جمیله بوحیرد از شهرت جهانی برخوردار است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      پس چرا اسمی از جمیله بوپاشا برده نشده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج