۳۲۶۴۱۳
۱۰۳ نظر
۱۹۲۶۹
۱۰۳ نظر
۱۹۲۶۹
پ

کدام کشورها بیشترین توان موشکی دنیا را دارند؟

با کمک فناوری موشکی، قدرت کشورها افزایش یافته و کشورها در میدان نبرد قدرتمندتر شده‌اند. هر کشوری در هر جای این کره خاکی مطابق با نیاز خود در حال تلاش برای بهبود فناوری موشکی خود است.

هفته نامه تجارت فردا - محمد علی‌نژاد: هرچند در دنیای امروز، جنگ نظامی همچون جنگ‌های همه‌گیر شاید کمتر از قبل رواج داشته باشد اما تلاش برای بازدارندگی همه‌جانبه و افزایش توانمندی نظامی و دفاعی کشور، بدون شک یکی از مهم‌ترین محورهای راهبرد نظامی کشورهای مختلف برای مقابله با تهدیدهاست و در این مورد، ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

از زمان ورود موشک‌های بالستیک در جنگ جهانی دوم تا امروز؛ اولین چالش درباره این موشک‌ها حفظ آنها در برابر حمله پیش‌دستانه و متقابل موشکی و هوایی دشمن بود که این امر موجب پیشرفت شگرف تکنولوژی و به وجود آمدن خلاقیت‌ها در حوزه‌های مختلف شد. اولین سایت پرتاب موشک بالستیک در شمال فرانسه و توسط آلمانی‌ها که این کشور را اشغال کرده بودند، ساخته شد.
 
کدام کشورها بیشترین توان موشکی دنیا را دارند؟
آلمان‌ها سایت «لاکوپول» را به منظور پرتاب موشک «وی ۲» به سمت انگلستان طراحی کرده و ساخته بودند. مهم‌ترین اشتباه مرگبار آلمان‌ها در طراحی این سایت طراحی سقف آن به صورت گنبدی و از جنس بتن بود که به راحتی از جانب نیروهای دشمن شناسایی و منهدم می‌شد و همین امر باعث شد در سال ۱۹۴۴ میلادی این سایت توسط بمب‌افکن‌های انگلیسی شدیداً بمباران شود و مورد آسیب جدی قرار گیرد و آلمان‌ها نیز مجبور شدند برای پرتاب موشک از پرتاب‌کننده‌های متحرک استفاده کنند.

با آغاز جنگ سرد، دو ابرقدرت شرق و غرب به سرعت وارد یک رقابت عظیم موشکی از مرحله ساخت تا مرحله آزمایش شدند. در ابتدا این دو ابرقدرت بسیاری از موشک‌های خود را از روی پرتاب‌کننده‌های ثابت روی زمین پرتاب می‌کردند و بعد از مدتی پرتاب موشک‌ها از روی پرتاب‌کننده‌های متحرک و بعد هم از زیر‌دریایی‌ها برای حمل و شلیک موشک‌های بالستیک استفاده می‌شد.

اما با توجه به حجم بالای تهدید دو طرف علیه یکدیگر و نیاز به حجم ذخیره بالای موشک‌ها در دهه ۱۹۶۰ میلادی دو طرف اقدام به ساخت سیلوهای زمین پرتاب کردند که این کار در آمریکا بر عهده نیروی هوایی ارتش آمریکا و در شوروی سابق و روسیه فعلی در اختیار واحد موشکی استراتژیک قرار گرفت. البته آمریکا و شوروی با درس گرفتن از اشتباهات آلمان نازی، سیلوهای زیرزمینی خود را به خوبی پنهان کرده و در پهنه وسیع جغرافیایی این سیلوها را پراکنده کردند.

برای استقرار این سیلوها عمدتاً از عوامل طبیعی استفاده می‌کردند که حتی در صورت نزدیک شدن فردی به سیلوها تا قبل از باز شدن درب سیلو امکان تشخیص آن غیرممکن بود و در ادامه نیز بحث تونل‌های وسیع موشکی و سیستم‌های مرتبط به آن و قطارهای پرتاب موشک در آمریکا و شوروی سابق مورد توجه قرار گرفت که البته قطارهای پرتاب موشک بعد از پایان جنگ سرد از خدمت خارج شدند.

بعد از این دو کشور چین در دهه ۱۹۷۰ میلادی دستور برپایی یگان موسوم به سپاه دوم توپخانه را درباره فعالیت‌های موشکی خود داد. چینی‌ها علاوه بر ساخت سیلوهای زیرزمینی پرتاب موشک دست به حفر حدود ۵۰۰۰ کیلومتر تونل زیرزمینی زدند تا در آن بخش‌های مختلف تاسیساتی موشک‌های خود را قرار دهند. در سال‌های اخیر نیز بحث‌هایی مبنی بر ساخت تونل‌های زیرزمینی پرتاب موشک توسط کره شمالی به گوش رسیده است.

جمهوری اسلامی ایران، برنامه‌های متعددی برای توسعه موشک‌های کروز و بالستیک و همچنین راکت‌های دوربرد اجرا کرده است، و اخیراً نیز موشک‌های جدیدی را آزمایش کرده است. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تاکنون، تلاش‌های مهمی برای افزایش توان دفاعی و آمادگی نیروها برای ساخت تسلیحات در داخل کشور انجام شد، که در این باره برنامه‌ریزی برای دستیابی به فناوری موشک‌های پیشرفته مهم‌ترین محور تلاش‌های ایران در زمینه افزایش بازدارندگی دفاعی بوده است.

با کمک فناوری موشکی، قدرت کشورها افزایش یافته و کشورها در میدان نبرد قدرتمندتر شده‌اند. هر کشوری در هر جای این کره خاکی مطابق با نیاز خود در حال تلاش برای بهبود فناوری موشکی خود است. برخی از کشورها دارای فناوری موشکی پیشرفته‌ای هستند در حالی که مابقی در تلاش برای جایگیری در فهرست کشورهای قدرتمند از لحاظ تکنولوژی موشکی هستند. نابودی‌های عظیم به وجود آمده توسط سلاح‌های اتمی در هیروشیما و ناکازاکی موجب شد بشریت علاوه بر تلاش در پیشرفت فناوری موشکی درصدد حرکت رو به جلو در زمینه سامانه‌های دفاع موشکی باشد.

هر چند نهادهای بین‌المللی و صلح‌طلب با وضع قوانین و پیمان‌نامه‌هایی برای کاهش جنگ و جنگ‌افروزی در جهان تلاش‌هایی را انجام داده‌اند ولی پیشرفت در زمینه موشکی در اقصی نقاط دنیا اجتناب‌ناپذیر بوده است. در ادامه به معرفی توان موشکی چند ابرقدرت موشکی دنیا پرداخته‌ایم. لازم به ذکر است که آمار ذکر‌شده در این گزارش بر اساس آخرین گزارش‌ها و مستندات موسسه NTI‌ بوده است.
 
کدام کشورها بیشترین توان موشکی دنیا را دارند؟
روسیه

روسیه یکی از قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین برنامه‌های موشکی دنیا را در اختیار دارد. این کشور توانایی ساخت پیچیده‌ترین موشک‌های سوخت مایع و جامد را در تمامی بردهای ممکن دارد. روسیه عضو رژیم کنترل فناوری موشکی و پیمان بین‌المللی مقابله با گسترش موشک‌های بالستیک (MTCR) است. بر اساس آخرین آمار پیمان استارت نو، روسیه 1643 کلاهک خود را روی 528 سیستم تحویل هسته‌ای در پایگاه‌های موشکی خود مستقر کرده است. سیستم موشکی به ارث رسیده از اتحادیه جماهیر شوروی 72 درصد از توپخانه موشکی روسیه را تشکیل می‌دهد. برنامه نوسازی ارتش کنونی سهم موشک‌های شوروی سابق را در توان موشکی روسیه در سال 2016 به 60 درصد و تا سال 2021 به دو درصد کاهش خواهد داد.

روسیه در حال حاضر قادر به تولید موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBM) قابل حمل RS-24 است. سامانه موشکی قابل حمل جدید ICBM که به نام «قاتل دفاعی موشک» نیز شناخته می‌شود اخیراً در این کشور توسعه یافته است. این سامانه قابل حمل موشکی در سال 2016 وارد نیروی زمینی روسیه شد. موشک‌های قاره‌پیمای RS این نگرانی را در آمریکا و متحدانش در ناتو ایجاد کرده که روسیه در آزمایش پرتاب این موشک معاهده نیروهای هسته‌ای با برد متوسط (INF) را نقض کند.

با وجود این، روسیه در ماه می 2012، موشک RS-26‌ خود را خارج از محدوده‌های تعیین‌شده توسط INF آزمایش کرد. در سال 2009، روسیه اعلام کرد که در نظر دارد تا برای جایگزین موشک‌های قاره‌پیمای کنونی واقع در سیلوها، موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با سوخت مایع و قابل حمل را توسعه دهد. ساخت این موشک احتمالاً تا سال 2018 به پایان برسد.

برای حفاظت از مرزهای آبی، روسیه با توسعه موشک پرتاب‌شونده از زیردریایی i(SLBM) R-30‌ بولاوا، آن را در زیردریایی‌های جدید بوری مستقر کرد. در ژانویه 2015، سه زیردریایی موشکی بالستیک به ارتش روسیه وارد شدند و قرار است پنج زیردریایی دیگر نیز در آینده نزدیک به نیروی دریایی این کشور اضافه شوند.

در حالی که بولاوا تاییدیه لازم برای ورود به ارتش را در ژوئن 2012 به دست آورد، مشکلات تکنیکی متعدد باعث ایجاد اختلال در سیستم موشکی روسیه شد. به دنبال آزمایش ناموفق در سپتامبر 2013، وزارت دفاع روسیه دستور پنج پرتاب اضافی را برای سیستم بولاوا صادر کرد. دو آزمایش نخست این موشک در سپتامبر و اکتبر 2014 با موفقیت انجام شد.
 
کدام کشورها بیشترین توان موشکی دنیا را دارند؟
SS-18 Satan، روسیه، برد 16 هزار کیلومتر

پلت‌فورم تحویل برای بازدارندگی هوایی موشک‌های کروز هوایی i(ALCM) Kh-5 بوده که روی بمب‌افکن‌های Tu-160 و Tu-95 مستقر شده است. روسیه همچنین در حال توسعه موشک کروز هوایی Kh-102 است اما این موشک هنوز به مرحله پرتاب نرسیده است. روسیه بمب‌افکن جدیدی با برد بالا طراحی کرده که به تدریج برای پرتاب Tu-95 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روسیه همچنین در حال توسعه موشک‌های کروز زمین به هوا و زمین به زمین با نام R-500 است. در گزارش سالانه در جولای 2014، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد روسیه با آزمایش موشک‌های کروز پرتاب‌شونده از زمین (GLCM) پیمان INF را نقض کرده است. پیمانی که آمریکا و روسیه را ملزم کرده تا موشک‌هایی با برد حداکثر بین 500 تا 5500 کیلومتر را نه در اختیار داشته باشند، نه تولید کرده و نه به صورت آزمایشی پرتاب کنند.


آمریکا

ایالات متحده موشک‌های بالستیک و کروز پیشرفته با سوخت جامد و مایع مختلفی را تولید می‌کند. بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته در سال ۲۰۱۵، واشنگتن ۴۵۰ موشک بالستیک بین‌قاره‌ای (ICBM) را در پایگاه‌هایی در مونتانا، داکوتای شمالی و وایومینگ مستقر کرده است. نیروی دریایی نیز ۲۸۸ موشک‌های سه‌کاره بالستیک زیردریایی (SLBM) را در ۱۴ زیردریایی‌های موشکی بالستیک هسته‌ای اوهایو استقرار داده است. نیروی هوایی آمریکا ۱۶ جنگنده B-۲A خود را با ۱۶ بمب هسته‌ای و ۴۴ بمب‌افکن B-۵۲H خود را با ۲۰ موشک کروز هوایی مسلح کرده است.

بر اساس پیمان INF، ایالات متحده ذخایر موشک‌های بالستیک با برد متوسط خود را حذف کرده است. به موجب محدودیت‌های INF، آمریکا موشک بالستیک یا کروزی با محدوده میان ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر در اختیار ندارد. در بررسی موضع هسته‌ای ۲۰۱۰، ایالات متحده تصمیم گرفت تا موشک‌های کروز زیردریایی تام‌هاوک نیروی دریایی را بازنشسته کند.
 
کدام کشورها بیشترین توان موشکی دنیا را دارند؟
DongFeng 5A، چین، برد 13 هزارکیلومتر

ایالات متحده بودجه قابل‌ توجهی را به سیستم دفاعی موشکی خود اختصاص داده است. اغلب سیستم‌ها مجهز به رهگیرهای «ضربه و نابودی» بوده و بسیاری از آنها نیز در مراحل تحقیق و توسعه هستند. کارآمدترین سیستم کوتاه‌برد ایالات متحده سیستم ساخت داخل PAC-3 اعلام شده است. استفاده از سیستم‌های PAC-3 در جنگ عراق در سال 2003 نتایج متفاوتی را دربر داشت: در حالی که این سامانه در شناسایی 9 مورد از خطرناک‌ترین موشک‌های بالستیک موفق عمل کرده، در رهگیری موشک‌های کروز عراقی با ارتفاع پایین و جنگنده‌های فوق‌سبک ناموفق بوده است. همچنین به دلیل حمله به نیروهای خودی منجر به مرگ سه سرباز شد.

نیروی زمینی دو آتشبار با 48 رهگیر را در سامانه ضدموشکی تاد فعال کرده است. نیروی دریایی آمریکا 26 کشتی را با سیستم دفاعی موشک بالستیک مجهز کرده که در اروپا مستقر شده و به ژاپن فروخته شده است. در نهایت، نیروی هوایی نیز 30 رهگیر دفاعی زمینی را در سیلوهایی در فورت‌گریلی، آلاسکا و پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ کالیفرنیا مستقر کرده است. در نوامبر 2014، سیستم دفاعی موشک بالستیک با انهدام یک موشک بالستیک و دو موشک کروز با موفقیت آزمایش شد.

در ژوئن 2014، ایالات متحده با موفقیت سیستم دفاعی ضدموشکی زمینی را آزمایش کرد. این موضوع اولین استفاده موفقیت‌آمیز «نسل دوم ضدموشک‌های گردان» سوارشده روی ردیاب‌های زمینی در برابر اهداف موشکی با برد متوسط بوده است.

تاثیرگذاری تجهیزات کشنده خارج از اتمسفری جدید، موجب تقویت برنامه یک میلیارد‌دلاری محبوب وزارت دفاع به منظور قرار دادن 14 موشک GBI‌ دیگر در فورت‌گریلی و آلاسکا تا سال 2017 شد. با توجه به هزینه‌های این برنامه، برخی از کارشناسان و مقامات دولتی سابق با استناد به نگرانی توانایی تکنولوژیک برای اجرای مداوم، در خصوص این طرح موضعی محتاطانه گرفتند.

بررسی برنامه دفاع موشک‌های بالستیک در فوریه 2010،‌ برنامه‌های دولت بوش برای استقرار سپر موشکی ضدبالستیک در اروپای شرقی را تغییر داد و به جای آن یک رویکرد تطبیقی چهار فازی را با استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای مقابله با تهدید موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد آمریکا و متحدانش ارائه کرد که در مارس 2013، دولت اوباما فاز چهارم این پروژه را متوقف کرد. در ژوئن 2013، کاخ سفید بودجه لازم برای استقرار ردیاب‌های GMD در سواحل شرقی آمریکا را تصویب کرد در حالی که رئیس آژانس دفاع موشکی بر این عقیده بود که در آن مکان نیاز امنیتی برای استقرار سامانه ضدموشکی وجود ندارد.
 
کدام کشورها بیشترین توان موشکی دنیا را دارند؟
R-29RMU، روسیه، برد 11 هزار و 547 کیلومتر

گفتنی است آمریکا عضو رژیم کنترل فناوری موشکی است که هدف آن محدود کردن گسترش سیستم‌های تحویل با قابلیت حمل سلاح‌های کشتارجمعی است.


چین

چین از تنوع بسیاری از موشک‌های بالستیک (از سیستم‌های کوتاه‌برد تا موشک‌های بالستیک قاره‌پیما) برخوردار است. سیستم موشکی چین در حال حاضر در حالت گذار از موشک‌های سوخت مایع، سیلویی و غیردقیق نظیر DF-۳،‌ DF-۴ و DF-۵‌ به موشک‌های قابل جابه‌جایی سوخت جامد با دقت بالا نظیر DF-۱۱، DF-۱۵ و DF-۲۱ است. به همین شکل چین با ساخت موشک‌های بالستیک پرتاب‌شونده از زیردریایی راهی را برای افزایش قابلیت مقاومت بیشتر نیروهای خود ایجاد کرده است. در سپتامبر ۲۰۱۴، چین یک پرواز آزمایشی از موشک DF-۳۱ را با موفقیت انجام داد، که یک نسخه ارتقا‌یافته از DF-۳۱‌ با برد تخمینی ۱۰ هزار کیلومتر بود.

چین هم‌اکنون قادر به جای دادن کلاهک‌های هدف‌گیری مستقل چندگانه (MIRV) روی موشک DF-۵ بوده، این کشور همچنین در حال توسعه سیستم DF-۴۱ متحرک قابل تجهیز با کلاهک‌های MIRV است.

وزارت دفاع آمریکا مدعی شده که چین در حال توسعه «سپر حفاظتی حرارتی گمراه‌کننده هدف» به منظور نفوذ به سیستم دفاعی موشک‌های بالستیک است. چین در حال ادامه دادن به پیشرفت در زمینه سیستم‌های تقویت‌کننده، فناوری ریل‌گان (سیستم‌های پرتابی الکترومغناطیسی) و دیگر سلاح‌های موشکی نسل جدید است. در نوامبر ۲۰۱۵ چین ششمین آزمایش راکت‌های فراصوتی DF-ZF را با موفقیت پشت سر گذاشت و اعلام کرد در تکنولوژی پرتاب موشک الکترومغناطیسی به موفقیت دست پیدا کرده است.

صادرات موشکی چین از سال ۱۹۸۰ تاکنون به عنوان یک نگرانی محسوب می‌شود. در سال ۱۹۸۸،‌ چین ۳۶ موشک میان‌برد DF-۳ را به عربستان سعودی فروخت و در سال ۱۹۹۲ نیز ۳۴ موشک کوتاه‌برد DF-۱۱ را به پاکستان عرضه کرد. چین همچنین تخصص و فناوری لازم را برای مشاوره به برنامه‌های موشکی بسیاری از کشورهای مشکوک برنامه توسعه سلاح‌های کشتارجمعی (WMD) نظیر عراق،‌ لیبی،کره شمالی و سوریه فراهم کرده است و آمریکا نیز تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های چینی صادر کرد.
 
کدام کشورها بیشترین توان موشکی دنیا را دارند؟
UGM-133 Trident، آمریکا، برد 11 هزار و 300 کیلومتر

در آگوست 2002، چین مقررات و فهرست کنترلی را صادر کرد که صادرات موشک و فناوری موشکی این کشور را محدود کرد. از سال 2004 تاکنون، چین با رژیم کنترل فناوری موشکی در ارتباط بوده، درخواست این کشور برای عضویت به دلیل سوءظن آمریکا نسبت به انتقال فناوری موشکی چین، همچنان تحت بررسی قرار دارد.


کره شمالی

کره شمالی که از اعضای MTCR به حساب نمی‌آید، برنامه توسعه موشکی خود را از دهه ۷۰ میلادی آغاز کرد و در سال ۱۹۸۴ موشک بالستیک Scud-B را مورد آزمایش قرار داد.

در توپخانه بردکوتاه این کشور،‌ پیونگ‌یانگ در حال حاضر موشک Scud-C با برد ۵۰۰ کیلومتر، Scud-D با برد ۷۰۰ کیلومتر و موشک سوخت جامد KN-۲ را که نسخه ارتقایافته موشک روسی SS-۲۱ است با بردی حدود ۱۲۰ کیلومتر تولید می‌کند. در پایگاه موشکی با برد مدیوم و برد اینترمدییت نیز کره شمالی با ساخت موشک نودانگ با برد ۱۳۰۰ کیلومتر قدرت‌نمایی می‌کند.

کره شمالی حدود ۲۰۰ موشک نودانگ را در مکان‌های مختلف این کشور مستقر کرده است. پیونگ‌یانگ همچنین در رژه‌های خود از موشک موسودان رونمایی کرده که هنوز این موشک را مورد آزمایش قرار نداده است. موشک تائه‌پودانگ-۱ کره شمالی با برد ۱۸۰۰ کیلومتر به صورت موفقیت‌آمیز آزمایش شده است. همچنین تائه‌پودانگ ۲ و ۳ نیز با موفقیت در مارس ۲۰۱۶ مورد آزمایش قرار گرفتند.

در فوریه ۲۰۱۲ کره شمالی با تعهد قانونی عدم انجام آزمایش‌های موشکی دوربرد در ازای کمک غذایی از آمریکا موافقت کرد. در آوریل ۲۰۱۲ این کشور تلاشی را برای پرتاب ماهواره کوانگ‌یانگ-۳ به فضا با استفاده از پرتاب‌کننده اونها انجام داد که این پرتاب پس از ۸۰ ثانیه با شکست مواجه شد. بعد از این مقامات آمریکا به دلیل تلاش برای پرتاب فضایی از کمک غذایی به کره شمالی صرف‌نظر کردند.

کره شمالی همچنین از شش موشک دیگر در رزمایشی که به افتخار کیم سونگ انجام گرفت، رونمایی کرد. این موشک‌ها که به اختصار KN-۸ نامیده می‌شوند، بسیار شبیه به ماکت بوده‌اند. این موشک‌ها در شش کامیون چینی که تبدیل به حامل پرتابگر الکترونیکی شده بودند، قرار داشتند. اخیراً و در اکتبر ۲۰۱۵، کره شمالی یک نسخه جدید از KN-۸ را رونمایی کرد که کلاهک کوچک‌تری نسبت به نسخه قبلی داشت.
 
کدام کشورها بیشترین توان موشکی دنیا را دارند؟
DongFeng 31 A، چین، بردی برابر با 11 هزار و 200 کیلومتر

در دسامبر 2012، کره شمالی در تلاشی مجدد، موشک «اونها» را با موفقیت به فضا پرتاب کرد. این آزمایش نشان از پیشرفت چشمگیر کره شمالی در فناوری موشکی می‌دهد.

در اکتبر 2014، کره شمالی ارتقای سکوهای پرتاب را در ایستگاه پرتاب ماهواره «سوهائه» تکمیل کرد که به طور بالقوه به این کشور اجازه می‌دهد راکت‌های بزرگ‌تری را نسبت به اونها-3 به فضا پرتاب کنند. در فوریه 2016، کره شمالی با استفاده از این ایستگاه با موفقیت ماهواره کوانگ‌میانگ‌سانگ را با استفاده از راکت اونها-3 به مدار پایینی زمین پرتاب کرد. این پرتاب که به عنوان آزمایشی برای قابلیت موشکی بالستیک کره شمالی بود، به طور گسترده توسط جوامع بین‌المللی محکوم شد. کره شمالی در ارتباط با آزمایش هسته‌ای خود در ژانویه 2016 دور تازه‌ای از تحریم‌های سازمان ملل را تجربه کرد.

پیونگ‌یانگ از سال 1994 تاکنون موشک‌های کروز ضدکشتی را بارها مورد آزمایش قرار داده است. موشک AG-1 کره شمالی بر اساس موشک چینی CSSC-3 ساخته شده است. در ژوئن 2014، کره شمالی با انتشار فیلمی تبلیغاتی موشکی را نشان داد که شباهت زیادی به موشک کروز ضد‌کشتی روسی Kh-35‌ داشت. کیم جونگ اون،‌ رهبر کره شمالی پرتاب Kh-35 را در فوریه 2015 مشاهده کرد.

کره شمالی در فهرست پرتاب‌های خود، سری جدیدی از راکت‌های کوتاه‌برد را نیز قرار داده که شامل پرتاب SLBM از یک لنج شناور و آزمایش شکست‌خورده KN-11SLBM در نوامبر 2015 بود. در ژانویه 2016، اندکی بعد از آزمایش هسته‌ای، این کشور در یک شوی تبلیغاتی آزمایش SLBM‌ را منتشر کرد. هر چند تحلیل‌های دقیق تیمی از متخصصان روی این فیلم نشان داد که این ادعا گزاف بوده است.
کدام کشورها بیشترین توان موشکی دنیا را دارند؟
RT-2UTTKh، روسیه، برد 11 هزارکیلومتر

در نهم مارس 2016، کره شمالی تصاویری را منتشر کرد که در آن کیم جونگ اون در حال بازدید از یک دستگاه انفجاری کوچک در مقابل بخشی از راکت‌های KN-8 مونتاژشده است. در 15 مارس 2016، کره شمالی اعلام کرد در نظر دارد تا موتور راکت سوخت جامد جدیدی را مورد آزمایش قرار دهد. انتقال از تکنولوژی سوخت مایع به سوخت جامد یک پیشرفت اساسی در فناوری موشکی خواهد بود و نگرانی‌ها را در خصوص گسترش قدرت موشکی کره شمالی افزایش می‌دهد. موشک‌های سوخت جامد برخلاف موشک‌های سوخت مایع نیاز به آماده‌سازی و سوخت‌گیری چندساعته ندارند.


ایران

برنامه موشک بالستیک ایران در دوران دفاع مقدس و جنگ هشت‌ساله میان ایران و عراق آغاز شد، زمانی که برتری هوایی عراق، ایران را در حملاتی با برد بیش از ۱۵۰ کیلومتر محدود کرده بود. در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی تهران به توسعه برنامه موشکی بومی با تکیه بر اجزای وارداتی از کره شمالی پرداخت و طی دو دهه این ظرفیت را به خوبی توسعه داد. ایران خارج از رژیم‌های بین‌المللی نظیر رژیم کنترل تکنولوژی موشکی (MTCR) قرار دارد و به جای آن در معرض تلاش‌های بین‌المللی برای محدود کردن گسترش تکنولوژی موشکی با کاربرد دوگانه قرار دارد.

با وجود این تلاش‌های کنترلی، تهران با کمک متحدان خود به گسترش زیرساخت‌های تولید موشک خود ادامه می‌دهد. تا به امروز، ایران پنج موشک بالستیک سوخت مایع (شهاب ۱،۲ و ۳، قدر ۱ و قیام)، ماهواره‌بر سفیر و موشک سوخت جامد سجیل و اخیراً نیز موشک عماد را با موفقیت آزمایش کرده است. بین سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ ایران و کره شمالی توافق‌های متعددی را در خصوص موشک‌های اسکاد انجام دادند. بعدها موشک‌های اسکاد با بومی‌سازی تبدیل به موشک‌های شهاب شد. در سال ۱۹۹۳، نمایندگان ایرانی برای همکاری در خصوص موشک‌های بالستیک بارها با کره شمالی به مذاکره پرداختند.
 
کدام کشورها بیشترین توان موشکی دنیا را دارند؟
Minuteman III، آمریکا، برد 10 هزارکیلومتر

همکاری ایران با کره شمالی، چین، روسیه و سوریه باعث شد فناوری موشکی ایران به شدت گسترش یابد تا جایی که در سال 1998، علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس‌جمهور وقت ایران اعلام کرد تولید موشک به یک تکنولوژی بومی در ایران تبدیل شده است و دیگر به کمک روسیه، چین و کشورهای دیگر نیاز ندارد. در همین سال‌ها ایران موفق شد موشک‌های شهاب1 و 2 را تولید کند و در سال 2003 نیز از شهاب3 رونمایی کرد.

از 31 مارس تا 6 آوریل 2006؛ ایران با برگزاری رزمایش پیامبر اعظم1، سیستم‌های موشکی کروز و بالستیک مختلف خود را آزمایش کرد. بعد از این رزمایش تا سال 2012، شش رزمایش دیگر نیز توسط جمهوری اسلامی ایران برپا شد. در آوریل 2003 مجلس ایران، آژانس فضایی ایران را با هدف فرستادن ماهواره به فضا تشکیل داد. در فوریه 2007 تهران پرتاب موفقیت‌آمیز راکت اکتشافی را با برد 150 کیلومتر اعلام کرد. یک سال بعد و در دهه فجر آژانس فضایی ایران از پرتاب موفقیت‌آمیز راکت کاوشگر1 خبر داد.

در ژانویه 2000، علی شمخانی وزیر دفاع وقت ایران خبر از خودکفایی این کشور در سوخت جامد و توسعه نسخه سوختی جامد شهاب3 داد. در نوامبر 2007 نیز ایران موشک سوخت جامد عاشورا را با برد 2 هزار کیلومتر امتحان کرد. از نوامبر 2008 تا ژانویه 2013 نیز ایران موشک سجیل را بارها آزمایش کرد که آخرین بار آن در سال 2013 اتفاق افتاد. در سال‌های اخیر ایران روی تکنولوژی موشک کروز سرمایه‌گذاری ویژه‌ای کرده است.

یکی از مولفه‌های اصلی استراتژی نظامی ایران، تهیه، تولید و استقرار موشک‌های دفاعی کروز در سواحل خلیج فارس بوده است. بر اساس برخی ادعاها توانایی‌های رو به‌ رشد موشکی ایران نگرانی بازیگران بین‌المللی نظیر سازمان ملل، آمریکا و همسایگان عربی ایران را افزایش داده است. سازمان ملل در پاسخ به پیشرفت موشکی ایران، از تحریم‌های متعددی استفاده کرده است که ایران را از فعالیت در خصوص توسعه موشک‌های بالستیک منع می‌کند. رژیم صهیونیستی نیز با همکاری شدید با آمریکا برای ممانعت از دستیابی ایران به تکنولوژی موشکی تلاش می‌کند. همسایگان عربی ایران نیز در پاسخ، هزینه‌های سرسام‌آوری برای خرید رادارها و رهگیرهای پیشرفته انجام داده‌اند.

با وجود تلاش‌های نهادهای بین‌المللی برای جلوگیری از توسعه موشکی ایران، قابلیت‌های موشکی کروز و بالستیک تهران به رشد خود ادامه می‌دهد. ایران در سال‌های اخیر توانسته برد موشکی خود را از 600 کیلومتر در اواخر دهه 80 میلادی به دست‌کم 2 هزار کیلومتر برساند. با وجود این جمهوری اسلامی هنوز در توسعه موشک دوربرد قاره‌پیما موفق عمل نکرده است. پس از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، ایران در 11 اکتبر یک موشک بالستیک دوربرد را با قابلیت هدایت جدیدی آزمایش کرد. موشک عماد جدیدترین نسخه شهاب3 بوده که تفاوت‌های عمده‌ای از نظر دقت با نسخه قدیمی خود دارد.
 
کدام کشورها بیشترین توان موشکی دنیا را دارند؟
M51 فرانسه، برد 8 تا 10 هزار کیلومتر


هندوستان

برای بیش از دو دهه، هند به دنبال توسعه و استقرار موشک‌های بالستیک و دیگر گونه‌های موشکی بوده است. هند گزارش داده که به تکنولوژی موشک‌های بالستیک زمین به هوا و با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای پریتوی ۱ و ۲، اگنی ۱ و ۲ و ۴ دست پیدا کرده است.

موشک اگنی۳، در حال وارد شدن به توان موشکی هند است ولی هنوز عملیاتی نشده است. این کشور در آوریل ۲۰۱۵ پرتاب موشک اگنی۳ را با موفقیت آزمایش کرد و موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای اگنی ۴ و ۵ را در دست توسعه قرار داده است. موشک پریتوی۲ که در سال ۲۰۱۴ با موفقیت آزمایش شد از سیستم‌های گشتاوری هدایت پیشرفته برای دستیابی به دقت چند متر استفاده کرده است. در ژانویه ۲۰۱۴، سومین و آخرین آزمایش اگنی۴ نشان داد که این موشک قابلیت حمل کلاهک یک تنی را به طول بیش از چهار هزار کیلومتر دارد.
 
کدام کشورها بیشترین توان موشکی دنیا را دارند؟
موشک قاره‌پیمای اگنی ۵
هندوستان همچنین در سال ۲۰۱۵ موشک قاره‌پیمای اگنی۵ را از پرتاب‌کننده متحرک با موفقیت آزمایش کرد. سازمان تحقیق و توسعه دفاعی هندوستان در می ۲۰۱۲ اعلام کرده بود که موشک بالستیک قاره‌پیمای اگنی۶ را با برد ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر ارتقا خواهد داد. دهلی‌نو همچنین گام‌هایی رو به جلو را در دستیابی به موشک‌های بالستیک پرتاب‌شونده از زیردریایی (SLBM) برداشته است. اولین آزمایش این نوع موشک‌ها در فوریه ۲۰۰۸ اتفاق افتاد. زیردریایی هسته‌ای آریهانت هندوستان در اوایل سال ۲۰۱۴ شروع‌ به‌کار کرد. زیردریایی بومی قابلیت حمل ۱۲ موشک هسته‌ای با پرتاب عمودی را دارد.

آخرین پروژه هند، موشک شوریا با برد ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر در نوامبر ۲۰۰۸ برای اولین بار با موفقیت آزمایش شد. هند همچنین در حال توسعه سیستم‌های موشکی جدیدتری نیز هست. در جولای ۲۰۱۴، وزارت دفاع آمریکا اظهار داشت ایالات متحده موشک‌های ضد کشتی هارپون را با ارزش ۲۰۰ میلیون دلار به هند فروخته است. هند همچنین در زمینه موشک‌های کروز پیشرفت‌های عظیمی کرده است. موشک کروز فراصوتی براموس که با همکاری روسیه توسعه یافته است در می ۲۰۱۵ با موفقیت آزمایش شد. دومین موشک کروز این کشور (نیربای) نیز با برد هزار کیلومتر در سال ۲۰۱۳ و در نخستین آزمایش خود با شکست مواجه شد.

در میان کشورهای دیگری که از توان موشکی بالایی برخوردارند می‌توان به انگلستان، فرانسه و رژیم صهیونیستی اشاره کرد. هر چند اکثر این کشورها از نظر کمیت و کیفیت سامانه موشکی موقعیت خوبی دارند ولی از لحاظ تکنولوژی زیربنایی و ساخت، قابل رقابت با ابرقدرت‌های موشکی دنیا نیستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسین

      کدام کشورها کمترین اختلاس را دارند
      کدام کشورها کمترین فقر را دارند
      کدام کشورها کمترین فساد را دارند
      کدام کشورها .....

      پاسخ ها

      • پیمان

        نکات زیادی باید به شما گفت ولی یک از مهم ترین ها : اینه که امریکا 44 میلیون گشنه داره در حالی که90 درصدداراییش ...دست یک در صد مردمشه

      • حسین

        سیزده میلیون جمعیت انگلستان "زیر" خط فقره طبق گفته های خودشون!!!! شاید چون همه چی مال یه پیرزنه و اصن مجال به اختلاس و فساد نمیده؟؟!!!

      • ناشناس

        40 مردم ایران هم زیر خط فقر هستند این را بدان درصد

      • علیرضا

        کسانی که اینجا میگن چون آمریکا و انگلیس فقیر داره پس ما هم میتونی فقر داشته باشیم باید گفت آمریکا حکومتش اسلامی نیست و سرمایه
        داری. پس خواهشن دلیل چرت و پرت نیارید.

      • محمد حیدری

        بزرگترین افتخار من اینه که ایرانیم و این یعنی خود کفایی.این یعنی زیر بار زور نرفتن.این یعنی کشوری اسلامی.این یعنی استقلال.این یعنی احتمال ابر قدرت شدن ایران در آینده ی ن چندان دور

    • بدون نام

      موشک های ایران قدرت تخریب چندانی ندارند به همین دلیل نباید بیش از واقعیت در مورد این موشک ها گفت و نوشت و باور کرد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین آمریکا و اسراییل بیشتر از تو نمیدونن برو به اونها مشاوره بده

      • traveler

        شما این جمله "عالمانه" رو از کجا کشف کردید؟

      • امیر

        واقعا جای افتخار که این همه دانشمند ماداریم این جمله رو از کجا کشف کردی

      • ایرانی

        جدا شما مراقب خودت باش ترورت نکنن با این فکر و عقیدت باهوش خان

      • محمد حیدری

        چطور خجالت نمیکشی این رو میگی موشک های ایران حاصل تلاش های خود ایران است و در این مسئله خدارا شکر خود کفا هستیم نه مثل عرب ها و اسرائیل پا بوس آمریکایی ها

    • بدون نام

      موشک های ایران قدرت تخریب چندانی ندارند به همین دلیل نباید بیش از واقعیت در مورد این موشک ها گفت و نوشت و باور کرد.

      پاسخ ها

      • یک دوست

        اگه گفتی قویترین سلاح دنیا که فقط ایران داره چیه؟

    • حسن

      درباره ی موشک های کروز خوب بیشتربگیدکه به چه دردمیخوره یعنی زمین به دریاست یا... درزمن آقایون اگه قدرت انفجار موشکی ایران کم بودسال هشتادوهشت اسراییل به حرفش عمل میکردوبه ایران حمله میکردوقتی آقاگفتنددرصورت حمله ی اسراییل پایتختشون روباخاک یکسان میکنیم شلوارشونوخیس کردند

    • reza

      تمام کشورهای دنیا تحت استعمار انگلیس است انگلیس برای اینکه مردم دنیا دست به شورش نزنند وانگلیس را با همکاری یکدیگر نابود نکنند در اطراف زمین در فضا ایستگاهایی رو ساخته اند که این ایستگاه ها دارای بمب های اتمی وبمب هایی قوی تر از بمب اتم هستند که می توانند دنیا را در عرض چند دقیقه نابود سازند وبادقتی بالا حتی میتوانند نقطه ای کوچک را بر روی زمین از فضا مورد هدف قرار دهند وهمینطور موشک هایی که در تسلیحات هر کشوری هر روز ساخته می شوند هم برای این است که بتوانند زمین به زمین هر جایی رو که مردمانش بر علیه انگلیس دست به شورش زدند آن مکانها رو با موشک نابود سازند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اسم فیلمشو میگی ماهم نگه کنیم ؟

      • hossein

        تقریبا موافقم

      • محمد هیتلر

        اره درسته ولی . انگلیس . از نظر کانادا و چند جزیره نزدیک به چین و بعضی کشور های افریقایی ـ و دو جزیره نزدیک به تایوان را تحت سلطه خود داره و ایستگاهای جتگی توش نهاده ـ تا در اثر بروز به انفجار موشک و سلاح جنگی برای هدف یک کشور در ایند بعضی جزیره هم ناشناخته کسی زنگی نمیکنی چون اطلاعات در این زمین نگیرند . ناسا . یکی از برگترین ایستگاه های جهان تو فضا هست که تو مریخ و در ماه . فعالیت دارند . که تحت آمریکا هدایت میشود . یک سیاره بود شبیه زمین که خیلی دوره اسمشو یا د کردم و حتماا تو گوگل هست امریکا اورا برای خودش بر گزیده . و از نظر جنگی که همانطور گفتی جهان یا قاره را نابود میکنه و در اثر تایید امریکا اجرا میشود . از سایت ها خبری بی بی سی ـ انگلستان یا سیایت کاربدد آمریکا کمک بگیرید . تازه قابل عرض است گفته بشه المان به گوچیکیش هشتاد سه ملیون جعمیت جنگ جهانی اول کل اروپا را گرفت جنگ جهانی دوم به خاطر . یه عرض ناخاسته که بدون این که روسیه در خواست جنگ دهد ـ جنگ را آغاز کرد . ولی المان به هر جایی میخواست حمله کنه در خواست جنگ میداد . به هر حال المان روسیه را گرفته بود موسکو و سه شهر دیگر . که در اثر سردی سیبری ـ و جنگ در . انجا . مریض شدن.

      • بابک

        خیلی مشتاقم منابع علمی کامنت این پروفسور رو بدونم

      • شایان

        مرحبا
        فقط یه مشکلی جناب اقای پرفسور رضا اونم اینکه اگه انگلیس همچین قدرتی داره پس چرا ایران و سوریه و روسیه و... نمی زنه تا خیالش راحت بشه
        امید وارم پاسختون رو در همایش بین المللی موشک ها ببینم

      • بدون نام

        فیلم مامران جی ای جو رو نگاه کردی خخخ

    • بدون نام

      این که فیلم تخیلی زیاد نگاه میکنی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله این در حالی است که یک فرد بیکار در امریکا دومیلیون حقوق ماهیانه داره ولی ایران مونده تو یارانه اش که قراره اونم قط شه

    • بدون نام

      کشور های جهان امروزه با هم برسر مساعل مختلف در جنگ ورقابتند که یکی از آنها موشک وتوان دفاعی است. درست است که کشور هایی هستند که با زورگویی وبا به رخ کشیدن قدرت پوچشان ملت های ضعیف را میترسانند اما روزی تمام این دولت ها سقوط می کنند مانند آمریکا وبرخی از غربی ها. ملت ودولتی که بر بنیان کفر وبی ایمانی بنا شده باشد روزی ازبین خواهد رفت...

    • ت د

      خدا نسل هرچی جنگ ازروزمین برداره

    • بدون نام

      اقایون داداشا
      جنگ جهانی سوم در راهه
      یه نفر این رو پیش بینی کرد

      پاسخ ها

      • شایان

        حتما اون اقا رضایی که قبلا گقته بود انگلیس تو فضا موشک داره گفته

    • افشین پیروزی

      جنگ جهانی سوم که جنگ بین ایرام عراق و 42 کشور بود عزیزم
      حالا جنگ جهانی چهارمو دریاب

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله میشه گفت

    • بدون نام

      فکرنون باش خربزه آبه

    • بدون نام

      به نظرمن بهترين جنگنده دنيا ايران است

    • jvavdjikam

      ما بهترین هستیم ما ملتی همیشه درصحنه وغیوروشهیدپرورهستیم ازکسی نمیترسیم گوش به فرمان رهبرهستیم اجازه دهد عربستان اسرائیل امریکا وهرکشوری بخواهد به ماتوهین کند باخاک یکسان میکنیم ما میتوانیم جوان های این مرزوبوم هرانچه دارن برای دفاع ازایران میسازنند سیستم موشکی ما مردم است ایرانی اباد قدرتی عزیزم نمادی قدرت ازمردمان سلحشوری گوش به فرمان رهبر ایرانی

      پاسخ ها

      • پیش مرگ سید علی

        کسایی که مخالفت کردن با این حرف،نشون دادن الکی دارند وقت خودشون رو اینجا تلف می کنن.چون کل مطلب اینه که رهبر هر دستوری بده عملی میشه،چه در ضمیمه نظامی،چه در هر ضمیمه دیگه ای،الان اگه داری این اخبار رو میخونی،نشچن دهنده اراده رهبری و عمل کرد خوب ایشون در ضمیمه امنیت هستش.جالب اینجاست که خود ترامپ و نخست وزیرش هم به این موضوع اعتراف کردن.اون وقت شما چطور با این حرف مخالف هستید و رای قرمز دادید؟؟؟؟؟

    • ناشناس

      ببخشید موشک چیه؟؟

    • بدون نام

      همه ی کشورا سلاح دارن حالا کشورهای ابرقدرت مسلما" سلاح های قوی تری دارن. نمیشه گفت ایران از پس هر حمله ای بر میاد

    • مرندی

      درود بر روح پدر موشکی ایران حسن تهرانی مقدم
      اگر موشکهای ابران بد است چرا دشمنان می ترسند
      مرگ بر رییس قبیله جاهل عربستان سلمان خود فروخته و دشمن اسلام بی غرت در خانه خدا تیشه به ریشه دین خدا می زنه شرمت باد عربستان داعش پرور

    • امین

      کشورهایی مثل روسیه و آمریکا ثمره ۷۰ سال پژوهش در زمینه تکنولوژی موشکی رو دارن میچینن من به آینده خوشبینم و به نظرم ایران یکی از قدرتهای نظامی و اقتصادی بشه ان شاالله

      پاسخ ها

      • امیر

        انشاالله

    • اكبر

      شرايط در جنگ ها جوري ميشه كه اگر يكي از طرفين موشك پرتاب كنه طرف مقابل هم پرتاب ميكنه . در مقابل هر اسلحه اي طرف مقابل اسلحه اي رو ميكنه . اينجاست كه هر دو طرف به خاطر عكس العمل طرف مقابل از يك سري از سلاح ها مثل موشك استفاده نميكنند و هيچ كدام پيش دستي نميكنند . اينجاست كه سرنوشت جنگ هاي روزگار ما به دست نيروهاي پياده رقم ميخورد كه هر كدام از طرفين كه نيروهاي مومن تر و با انگيزه تري داشته باشد پيروز است . شايد قديم به ما ميگفتن زمان ظهور منجي همه ي سلاح ها از كار مي افته همين بوده . مثلا اگر آمريكا از عكس العمل روسيه نميترسيد تا الان صد تا اتم زده بود به سوريه . ولي حساب دو دو تا چهار تاش نميزاره

      پاسخ ها

      • shayan

        عزیزم اون زمانی که قدر ت موشکی هر دو طرف به یه اندازه باشه که نیست مثل امریکه و روسیه

    • بدون نام

      انشاءالله قاره پیماشم میسازیم

    • غضنفر

      خداشفاتون بده همه بگين آمين..

    • سایه

      والله ما داریم از بی پولی و بیکاری میگیریم چی میگید موشک چیه خدا....فکر ما بدبختا باشید برا یه وام نفسمون درمیاد بعد باید ۲برابر پول بدیم.نزول باید بدیم

    • traveler

      آخرین موشک ایران(موشک خرمشهر) از موتور جدید استفاده میکنه که اگه بهینه بشه میتونه تبدیل به موشک میان برد (IRBM) یا حتی قاره پیما (ICBM) بشه ترکیب کلاهک عماد و موشک خرمشهر میتونه یک سلاح بسیار قدرتمند باشه اما بنظرم نگاه ما باید به سمت سوخت جامد باشه.

    • باقی

      خوب بود

    • کاظن

      عشق میکنم برای این که یک ایرآنی هستم

      پاسخ ها

      • سینا

        اقتدار ایران زندگیمه

      • .....

        جانم فدار ایران
        ایران=عشق

    • رضا

      بله دیگ باباجونی پول تو جیبتون میده شماهم اومدین اینجا حرف الکی میزنید به خددا قسم کارم گیر یه میلون تومنه (البته به همراه۱۵نفردیگ به علت نبودبودجه اخراج شدیم) اما به هردری میزنم نمیشه خداشاهده پارسال رفتم کلیه بفروشم گفت ناراحتی قلبی دازی تا اونوعمل نکنی نمیتونی کلیه بفروشی ک اونم ده میلیون خرجشه بعدشما فکرموشکین کجایی خداااااا

    • بدون نام

      درباره مسئله قاره پیما فعلا اصلا نیاز نیست و بار سیاسی خوبی هم نداره، میان میگن شما کجارو میخواید بزنید که قاره پیما میخواید؟ اما قطعا قدرتش رو داریم و میتونیم به راحتی برسیم.

    • سینا کریمی

      اقتدار کشورم زندگیمه

      پاسخ ها

      • s

        اقتدار کشورم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خخخخخخخخخ صبح شده بلند شو و دوباره این ماده که الان زدی دیگه نزن ، توهم اش زیاده ، ممکنه کار دستت بده

      • ناشناس

        زنده باد ایران

    • بدون نام

      ما موشک هسته‌ای نداریم ولی داریم. ما حتی موشک های قاره پیما با برد بیش از ده هزار کیلومتر داریم که هیچ کس خبر نداره که ما چنین موشک هایی داریم. بنابراین ما داریم ولی به هیچ کس نمیگیم که داریم.

      پاسخ ها

      • شایان

        فکر کنم ما موشک هیدروژنی و سیاره زن و نمیونم... هم داریم خخخخخخخخخ
        بخدا دنیا اونجوری یا هم که شما فکر می کنین پیچیده نیست

    • رضا

      برای دفاع از کشور کشاورزی و صنعت و خدمات هم قوی شود بیکاری و گرانی هم باید کم بشود فقط موشک کافی نیست

      پاسخ ها

      • علی

        فعلا با ندادن بودجه تعطیلش کردن عربستان منتظر چه بلایی سر این کور داره میاد

    • رضا

      ایران ی موتور اتومبیل نمیتونه بسازه اومدین اینجا رو سر کله هم میزنید جمع کنید بابا این دروغارو..

    • سلام

      توی تصویر اول نقشه آمریکا رو اشتباه زدید؛ اون کاناداست که با رنگ زرد مشخص کردید...

    • بدون نام

      تو تنها چیزی که خود کفا هستیم افتابه ی توالت می باشد با عرض معذرت
      خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

    • s

      بعضی از دوستان نمیدونم چی زدند که این همه توهم زا بوده ..........

    • s

      اقتدار کشورم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ، حتما از ماده جدید توهم زا استفاده کرده ..........

    • س

      اقتدار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟، در دزذی ، اختلاس ، رانت ، فساد ، عوام فریبی ، خرافه پرستی ، کشتار ، شکنجه و هزار ران مورد دیگر

    • s

      من با دوستانی که از صنعت موشکی ایران دفاع می کنند موافقم ، چون خودرو های ما که تا این حد قدرت کشتار دارند ، ببینین موشک ها مون چی باشند دیگه......................................

    • س

      ما موشک هسته‌ای نداریم ولی داریم. ما حتی موشک های قاره پیما با برد بیش از ده هزار کیلومتر داریم که هیچ کس خبر نداره که ما چنین موشک هایی داریم. بنابراین ما داریم ولی به هیچ کس نمیگیم که داریم.
      آخه یکی نیست به این پروفسوری که این کامنت رو در بالا گذاشته بگه اگه کسی نمیدونه ، پس تو از کجا میدونی ؟ کشورهای پیشرفته و قدرتمند دنیا متوجه این مقوله نشده اند ، ولی تو شدی !!!!!!!!!!!اعتماد به نفس میخواد با تحصیلات ابتدایی ، کامنت بزاری ،

      پاسخ ها

      • شایان

        احسنت منم با نظر شمات موافقم

    • س

      عربستان 7000 نفر ایرانی رو کشت و ریخت روی هم ، نفس کسی در نیومد ، این هم از نشانه های اقتدار ایران بود ، ..........................

    • سینا

      امریکا می خواد حمله کنه

    • حسن

      ما ایستاده ایم در هر شرایطی ما شهادت داریم این چیزا مسخره بازیه امام زمان انشاالله زهور میکنه وهمه یه کشوذ های زور گو رو نابود میکنه شما ایرنی های عزیزم اینقدر نا امید نباشد

      ممنون

      پاسخ ها

      • احمد

        با احترام به نظر شما حسن آقای گل ، ما به خاطر دزدی ، اختلاس ، رانت ، چپاول ، اختلاف طبقاتی ، ژن خوب و دهها مقوله دیگر نا امید هستیم ، نه از ظهور امام زمان عج ...

      • شایان

        ببخشین ظهور نه زهور

    • محمد

      کفار و منافقین ومشرکین و نام نهاد مسلمانان جهان بر علیه ایران جمع شدندمگر موی از ایران کم نشد این پیروزی بزرگ تشیع را به همه شیعیان جهان تبریگ مگم (محمد از پاکستان)

      پاسخ ها

      • احمد

        محمد آقای گل کم شدن مو چجوریه ؟ چند درصد مردم ایران زندگی شون در حد استاندارد جهانی هست ؟ فحشا ، فقر ، اختلاس ، رانت ، و ...... اینها جز کم شدن مو نیست ؟بیش از 7 درصد مردم برای تهیه نان شب شان با مشکل مواجهند !!!!!!!بیش از 11 درصد زنان شوهر دار خود فروشی می کنند برای نان !!!!!!!! و دهها مورد دیگر ،

      • محمدباقر

        در این که در کشور مشکلاتی داریم شکی نیست اما از امثال شما که تا جلوی دماغشون رو بیشتر نمیبینند غیر این حرف توقعی نیست
        هر عقل سلیمی میدونه اگر قدرت دفاعی ایران اسلامی نبود اگر نظام ولایت فقیه نبود امثال منووشما باید فضله سگ های آمریکایی رو از خیابونامون پاک میکردیم

        افرادی با نگاه شما با کوچکترین تهدید همه چیزشون رو میبازند
        و برای شکم هر کاری میکنند

    • منصور

      اونایی که همه ی مسائلوباهم قاطی میکنید!!!!!!
      عرض کنم که اینجابحث نظامیه وقدرت موشکی،چه ربطی به فقرو اختلاص وتورم و غیره داره آخه؟؟؟
      اگه حرفی درمورد موشک دارید بزنید و گرنه لطفاساکت شیدتا اهل علم بحث کنه....
      شماهاهموناییدکه حاضریدسیرباشید؛حالااگه عزت نفستون؛ناموستون؛شرفتون به باد رفت،رفت...!
      اصلا براتون مهم نیست...

      پاسخ ها

      • ل

        شما نگران گرسنگی و فقر و فحشا و هزاران مشکل دیگر کشور نیستین چون دقیقا از موضع گیری تون مشخصه که شما و اجداد تون هم از دزدان و اختلاس گران هستین که نفس تون از جای گرم در میاد همون جوری که خودتون ناموس ندارین ، دیگران رو هم مثل خود تون فاسد و کثیف فرض می کنین

      • ف

        آخه در موردموشک با تو آشغال بحث کنم ، تو که رگ و ریشه نداری

      • غ

        نمیدونم چرا وقتی صحبت دزدی و اختلاس و کثافت کاری توی کشور میشه ، سریع به یک عده بر می خوره ، اگر دزد نیستین ، اگر کثیف و فاسد نیستین چرا بهتون بر میخوره ؟ ،

      • غ

        شما دزدی تون رو بکنین چون دزدی از صنعت کاملا جداست

      • ف

        زمانیکه بابات با مامانت دنبال جای خلوت می گشتند که تو رو درست کنند من توی جبهه جنگ بودم ، بهتره اون دهن نجست رو ببندی و هر نسبتی که لایق خودت و خانوادت هست رو به کسی دیگه ندی

    • حداد

      این امارای مسخره ای که بعضی دوستان از فقر در کشورهای آمریکا وانگلیس گفتن رو کاش میگفتن از کجا آوردن احتمالا از امارایی که رئیس جمهور محبوب آقای احمدی نژاد بعضی وقتا فاش میکردن

    • بدون نام

      کشوری که بتونه ماهواره در مدار قرار بده قادر است موشک تا هر بردی بسازد اما سیاست های نظامی و منطقه ای جمهوری اسلامی ایران فعلا نیازی به موشک قاره پیما نمیبیند و با توجه به ایران هراسی غرب علیه ایران آزمایش کردن آنها کار درستی نیست وگرنه موشک قاره پیما هم داریم.

    • کوروش کبیر

      بهترین و پیشرفته ترین اسلحه دنیا رو هم داشته باشی ولی جرئت استفاده ازشو نداشته باشی حلبی بیشتر نیست ......عربستان این همه مردم مارو کشت و ب دوتا نوجون هم تجاوز کرد جرئت نکردن چیزی بش بگن مسوولین دزد و کثیف و خائنی که دارن تو مملکت میچرن . همه دنیا دارن ملت مارو تحقیر میکنن ولی مسوولین ما از دزدی و کثافت کاریاشون دست نمیکشن یه حرکتی بزنن

      پاسخ ها

      • s

        درود به شرفت کورش کبیر ، هزاران لایک

      • س

        درود به شرفت ،

    • بدون نام

      هم وطن ایرانی بهتر است حداقل با خودمان روراست باشیم وخودمان را گول نزنیم تا بعدها پشیمان نشویمومرتکب اشتباهی در عملکرد نگردیم توان موشکی روسیه در برابر امریکا بسیار ناچیز است وایران هم که جای خوددارد ما با توان موشکی هرچقدرهم که بالا باشد حریف امریکا نیستیم ونخواهیم شد چون امریکا کشوری است که بیشترین مسافرتهای فضایی خودرا با موشکها انجام میدهد توان تحقیقاتی انها در دست یابی ورسیدن به وسایل پرسرعت فوق العاده است

    • ناشناس

      دلیل نمیشه اگه تو اقتصاد مشکل داریم توسعه ی نظامیمان را محدود کنیم هرچی بودجه خودشو داره خواهش میکنم اینو درک کنید

    • حافظ

      ایران1%از جمعیت کل جهان رو داراست اما9%از کل منابع طبیعی رو داراست پس باید رفاهمون هم9برابر باشه درصورتیکه برعکسه.

    • رضا

      پيشرفت در زمينه نظامي و اقتصاد و صنعتي وکشاورزي مکمل هم اند وباعث استقلال کشورند مثلا در کشور ما آمريکايي ها حتي داروي سرطان رو هم مارو تحريم کردند وحتي گندم ويا در جنگ با صدام لوازم نظامي رو و....

    • رامین

      ایران کمتر از نیم ساعت سرنوشت کل دنیارو میتونه عوض کنه بخاطر موقعیت ژئوپولوتیکی که داره

    • فری

      !!!!!!!! از فضا موشک بیاد!!!!

    • بدون نام

      امریکا دارای بالاترین توان موشکی در کل دنیاست اگر ایران بخواهد جنگ موشکی به ره بیاندازد محو خواهد شد

    • mobin

      دوستا هیچ کشوری نیس که دزد مشکل وا غیر... نداشته باشه
      اگه امروز سرمون پیش دشمن بالاس چو خدا بالا سرماست بعدم همین موشک ها
      همیشه باید به خودمون اعتماد کنیم تا پیشرفت کنیم
      ما اول باید خودمونو درس کنیم مثل مردم ژاپن
      دانشمند های مارو ترور کردن دزدیدن بردن تحریم کردن
      با بترین تحریم ها ولی ما الان در جهان تو تولید علم 11برابر میانگین جهانی تولید علم میکنیم یعنی اولیم الان
      منکه افتخار میکنم یک ایرانیم

    • بدون نام

      جون هر کی دوست دارین قدر این امنیت و سر بلندی در منطقه رو بدونین . هم صدا با رسانه ها ی انگلیسی قدرت نظامی کشورمان رو مسخره نکنیم . ما قدرت دفاع از کشورمون رو خودمون داریم این خیلی خیلی مهمه شاید کمنر از ده کشور مثل ایران بدون وابستگی به آمریکا امنیت دارن .برین ارتش عربستان رو نگاه کنین که بزرگترین خریدار اصلحه در دنیاست خندتون میگیره حتی ساده ترین کارهای مربوط به اون اصلحه ها رو آمریکایی ها براشون انجام میدن . خودشون فقط پولشو میدن .

      پاسخ ها

      • موش+ک

        دلبندم اصلحه نه اثلحه خخخخخ

    • مسی

      احسنت

    • محمد

      مرگ بر ملکه انگلیس

    • ناشناس

      امریکا بدبخت دیگه چاره نداره باید یه فکری به حال دلارش بکنه که روزبه روز داره گرونتر میشه

    • بدون نام

      سیب زمینی امروزچندبود یه ماهه نتونستم بخرم

      پاسخ ها

      • حسین

        شما که یه ماه نتونستی سیب زمینی بخری از کجا پول داری گوشی بخری و شارژ اینترنت که بیایی کامنت بزارید .لطف کن شارژ اینترنت نخر پولاتو جمع کن سیب زمینی بخر

    • محمد حیدری

      بزرگ ترین افتخار من اینه که ایرانیم،این یعنی سر افرازی.این یعنی قدرتمند بودن بدون وابستگی.این یعنی داشتن استقلال.این یعنی خود کفایی در بسیاری از کالاها.این یعنی ترس ابر قدرتها از ما.این یعنی تبدیل شدن ایران از یک قدرت منطقه ای به یک ابر قدرت جهانی.جای تاسف است که بعضی ها استقلال،شرف و ملیت خودشون رو به خاطر سیب زمینی یا گوشت و گرانی کالا ها کتمان میکنند .((یادتان باشد ما برای آزادی و حکومت اسلامی انقلاب کردیم نه برای سیب زمینی و خوراک))

    • امیر

      شما عکس موشک بالستیک فرانسه رو تو بخش ایران گذاشتید و اون عکسی که تو بخش کره شمالی بود عکس موشک بالستیک یارس بود. لطفا درست کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج