۳۲۶۵۶۲
۱ نظر
۵۰۲۱
۱ نظر
۵۰۲۱
پ

وزير بهداشت: آمار افسردگی بالا است

وزیر بهداشت ضمن اشاره به آمار بیماری‌های اعصاب و روان و افسردگی در کشور، خطاب به افرادی که به دلایل سیاسی، ناامیدی را در جامعه منتشر می‌کنند، گفت: پمپاژکردن ناامیدی در جامعه آن هم با انگیزه‌های سیاسی، بی‌انصافی است و هیچ ملتی با خودش چنین کاری نکرده است.

روزنامه شرق: وزیر بهداشت ضمن اشاره به آمار بیماری‌های اعصاب و روان و افسردگی در کشور، خطاب به افرادی که به دلایل سیاسی، ناامیدی را در جامعه منتشر می‌کنند، گفت: پمپاژکردن ناامیدی در جامعه آن هم با انگیزه‌های سیاسی، بی‌انصافی است و هیچ ملتی با خودش چنین کاری نکرده است.

سیدحسن هاشمی در نشست پیشگیری از رفتارهای پرخطر اجتماعی که با محوریت خودکشی برگزار شد، با بیان اینکه یکی از انگیزه‌های ما برای برگزاری این جلسات این است که رسانه‌ها به موضوع سلامت روان توجه کنند، گفت: در این زمینه مشکلات قابل‌توجهی داریم و متأسفانه این مباحث، هم از سوی مردم و هم از سوی مسئولان انکار می‌شود. وزیر بهداشت خطاب به افرادی که به دلیل دیدگاه‌های سیاسی خود، ناامیدی را در جامعه منتشر می‌کنند، گفت: پمپاژکردن ناامیدی در جامعه آن هم با انگیزه‌های سیاسی، بی‌انصافی است و هیچ ملتی با خودش چنین کاری نکرده است. ب

رخی معلم، پرستار، کارگر و... را تحریک می‌کنند و باید بپرسیم این کارها برای چیست؟ چراکه نه انسانی است و نه با منافع ملی جور در می‌آید و جامعه را دچار مشکل می‌کند. چراکه ناامیدی سنگ بنای برخی از مشکلات و خشونت‌هاست. البته از آنجایی که ما در دولت هستیم هرچه بگوییم به‌عنوان دفاع از دولت تلقی می‌شود، اما از همه استادان و انجمن‌ها تقاضا داریم این موضوع را رعایت کنند. برخی افرادی که اقداماتی را برای ناامیدکردن مردم به نیت قربت و قدرت طراحی می‌کنند، بدانند که مردم گناه دارند و نه به آنها امید کاذب دهید و نه برای آنچه به دست آورده‌اند، ناامیدشان کنید.

وی افزود: طبق آمارها ابتلا به بیماری‌های اعصاب و روان در کشور جدی است و این موضوع در برخی استان‌ها جدی‌تر است، اما از نظر فرهنگی مردم این تصور را در ذهن‌شان دارند که بیماران روانی را زنجیر و به این صورت نگهداری می‌کنند. به همین دلیل ابتلا به اختلالات روانی را انکار می‌کنند، این در حالی است که اضطراب، افسردگی و... نیز جزء اختلالات روان‌پزشکی محسوب می‌شوند. بنابراین هرچقدر درباره این مسائل بدون پرده‌پوشی با مردم صحبت شود، بیشتر کمک می‌کند.

آمار افسردگی در کشور بالاست

هاشمی با بیان اینکه میزان افسردگی در کشور ما بالاست، گفت: ١٢ درصد از جامعه ما دچار افسردگی هستند و این موضوع نیاز به درمان دارد. حال نشاط را هرچه می‌خواهید تعریف کنید، اما باید درباره اختلالات اعصاب و روان و سلامت روان جامعه صحبت شود و امیدواریم این بحث‌ها ادامه یابد. متأسفانه کشور ما آن‌قدر سیاست‌زده است که از مسائل واقعی آن غافلیم و درگیر حاشیه‌ها هستیم. وزیر بهداشت بخشی از علل خودکشی را افسردگی، مصرف مواد، خشونت‌های خانگی و... عنوان کرد و گفت: البته زمینه‌های اجتماعی خودکشی صرفا مسئله رانت در جامعه و گرفتاری‌های این‌چنینی نیست، چراکه در کشورهایی مانند اسکاندیناوی و ژاپن که سیستم پاکی دارند، میزان خودکشی بالاست. به نظر می‌رسد این علل باید کالبدشکافی روانی شوند و خواهشم این است که انجمن‌های مربوطه این کار را انجام دهند.

هاشمی با اشاره به لزوم تعامل بین‌بخشی در زمینه پیشگیری از خودکشی، گفت: اگر برای کمک به سازمان‌هایی مانند بهزیستی کاری از ما بر می‌آید، آن را انجام می‌دهیم. طبق گفته‌های رئیس سازمان بهزیستی، ٥٠ درصد از تماس‌هایی که با سامانه آنها گرفته شده بی‌پاسخ مانده است. حال باید ببینیم چه امکاناتی نیاز دارند و دولت برای ایجاد این امکانات به این سازمان کمک کند.

وی با بیان اینکه من راه‌حل پیشگیری از پدیده خودکشی را توانمندسازی خود در همه زمینه‌ها می‌دانم، افزود: حتما موضوع آسیب‌های اجتماعی به ما مربوط است؛ چراکه دستگاهی هستیم که از آسیب‌های اجتماعی رنج برده و آسیب می‌بینیم، البته خودمان هم زمانی که خدمات درمانی و سایر خدمات را برای مردم فراهم نمی‌کنیم، می‌توانیم این آسیب‌ها را ایجاد کنیم و این موضوع مردم را در ورطه فقر می‌اندازد. بنابراین جدا از برنامه‌های حاکمیتی، مسئله مهم توانمندکردن مردم است.

لزوم گسترش و حمایت از انجمن‌های مردم‌نهاد

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما بیش از دو دهه است که در حوزه اعتیاد، ستاد مبارزه با مواد مخدر را ایجاد کرده‌ایم، گفت: این ستاد قانون کارآمد هم دارد، اما می‌گوید که فقط می‌تواند ١٥ درصد قاچاق را کشف کند. همچنین اعلام می‌کند که پنج تا ١٠ درصد معتادانی را که برای درمان می‌برند، می‌توانند پاک نگه دارند. بنابراین راه‌حل این موضوعات پیشگیری است و پیشگیری هم جز با توانمندکردن افراد ایجاد نمی‌شود. این کار هم اقدامی نیست که دولت بتواند انجام دهد، بلکه باید انجمن‌ها را گسترش داد و از آنها حمایت کرد.

از رسانه‌ها خواهش می‌کنم در حوزه‌ای که می‌توانند، در جهت توانمندسازی مردم کار و از انجمن‌ها و بهزیستی حمایت کنند. هاشمی اقدام مهم دیگر را گسترش شبکه بهداشتی در کشور دانست و ادامه داد: درحال‌حاضر به ازای هر سه هزار نفر یک مراقب سلامت گذاشته‌ایم که از کم و کیف سلامت خانواده باخبر است. بنابراین اگر بپذیریم که ٩٠ درصد خودکشی‌ها ناشی از اختلالات روان است، مراقب سلامت می‌تواند این اختلالات را کشف کرده و آن را به مراقب سلامت روان در مرکز جامع سلامت ارجاع دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا مسئولین کله مبارکشونو کردن تو برف یا کور شدن یا تو این مملکت زندگی نمی کنن ملت دل صاحب مرده شونو واقعا به چی خوش کنن به آینده بدتر به گرونی به هزینه هایی که هر لحظه داره بالاتر میره به نونی که گرونتر می شه به چی آخه وزیر به چی؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج