جاباما
۳۲۶۶۸۳
۶ نظر
۵۹۰۳
۶ نظر
۵۹۰۳
پ

پشت پرده جراحی چشم گربه‌ای

بعد از جراحی‌های مختلف برای تغییر رنگ چشم و کاشت نگین روی چشم و... حالا نوبت به عمل «چشم گربه‌ای» رسیده است؛ یک نوع جراحی که در آن چشم‌ها را با برش و جراحی تا حدی بالا می‌کشند که تداعی‌کننده چشم‌های گربه باشد.

مجله سیب سبز - سارا میرشجاعی: می‌گویند چشم دریچه قلب است و برای اینکه بدانند شخصی دروغ می‌گوید یا راست به چشم‌های او زل می‌زنند. اکثر داستان‌های عاشقانه را هم که نگاه کنید از چشم و جادوی آن گفته‌اند. چشم بادامی، چشم آهویی، چشم گربه‌ای و... همیشه مثال‌هایی از چشم‌های زیبا بوده‌اند اما در صورتی که همه چیز طبیعی باشد. شاید برخی از ما بیش از حد به این قضایا اهمیت می‌دهیم تا آنجا که حاضریم تن به غیرضروری‌ترین عمل جراحی بدهیم تا مثلا چشمان‌مان شبیه چشم گربه‌ها باشد.

بعد از جراحی‌های مختلف برای تغییر رنگ چشم و کاشت نگین روی چشم و... حالا نوبت به عمل «چشم گربه‌ای» رسیده است؛ یک نوع جراحی که در آن چشم‌ها را با برش و جراحی تا حدی بالا می‌کشند که تداعی‌کننده چشم‌های گربه باشد. این جراحی که هزینه‌های متفاوتی دارد و تا 12میلیون تومان هم آب می‌خورد، متاسفانه این روزها خانم‌های زیادی در کشورمان را وسوسه می‌کند تا از قافله عمل‌های زیبایی جدید عقب نمانند؛ غافل از عوارض این جراحی و غیرقابل بازگشت بودن آن. با دکتر عبدالجلیل کلانتر‌هرمزی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و دکتر محمدتقی دینی، فوق تخصص جراحی پلاستیک راجع به این عمل گفت‌وگو کرده‌ایم. اگر برایتان جالب است داستان «چشم گربه‌ای»‌ها را بیشتر بدانید با ما همراه شوید.

پشت پرده جراحی چشم گربه‌ای

گربه‌ای کردن چشم چطور انجام می‌شود؟

دکتر کلانتر‌هرمزی توضیح می‌دهد: شکلی که اخیرا برای گربه‌ای کردن و بالا کشیدن چشم‌ها مد شده و آن را توصیه نمی‌کنیم جراحی است که در گوشه‌های چشم سوراخی ایجاد کرده و پلک را بالاتر کشیده و در لبه استخوان کاسه چشم بیمار فیکس می‌شود. در این عمل ابروها نیز باید در ناحیه دم بالا کشیده شوند. این کار غیراصولی است و برای انسان حالت طبیعی ندارد. چیزی که جراحان متخصص انجام می‌دهند، علمی و متداول است و آن هم کشیدن گوشه چشم به سمت بالا برای افرادی است که واقعا به آن نیاز دارند و کشش چشم هم در حد طبیعی و معقول انجام می‌شود. آنچه متخصص انجام می‌دهد برای رفع اشکالات است و حالت درمانی دارد، اما عمل «چشم گربه‌ای» یک کار غیرلازم، غیراصولی و به لحاظ زیبایی غیرطبیعی است.

هیچ‌کس به عمل «چشم‌ گربه‌ای» نیاز ندارد

دکتر کلانتر‌هرمزی درباره افرادی که به این عمل نیاز دارند می‌گوید: به نظر ما متخصصان، هیچ‌کس به این عمل نیازی ندارد و چشم یک انسان باید حالت طبیعی و انسانی داشته باشد. مسلما کمتر کسی چشم‌های تا آن حد سر بالا دارد و اصلا برای زیبایی هم نیازی به این کار نیست که چشم‌ها را شبیه گربه کنیم. گربه‌ها، چشم گربه‌ای دارند نه انسان‌ها؛ زیبایی انسان باید طبیعی و با مشخصات خاص خودش باشد.

«چشم گربه‌ای» در هیچ منبع علمی وجود ندارد

دکتر دینی فوق تخصص جراحی پلاستیک نیز درباره اصول جراحی «چشم گربه‌ای» می‌گوید: اصول زیبایی ملاک‌هایی دارد که در تمام دنیا باید رعایت شود. نمی‌شود هرکس هرکاری دلش می‌خواهد با صورت خود انجام دهد. ممکن است کسی بخواهد مثلا روی سر خود شاخ بگذارد، آیا این هم جزء اعمال زیبایی محسوب می‌شود؟ مسلما خیر. اینها درخواست‌هایی است که برخی مراجعان دارند و نباید آن را با جراحی‌های زیبایی اشتباه گرفت.

اگر بحث زیبایی است که باید تناسب و اصول را هم درنظر گرفت اما برخی مواقع جراحی‌ها شکل خودنمایی به خود می‌گیرد. مثلا چال گونه که متقاضیان زیادی هم دارد جزء اصول زیبایی علمی محسوب نمی‌شود بلکه یک نقص مادرزادی در عضلات صورت است. اما برخی مردم خواهان چال گونه هستند چون این موضوع رایج شده که زیباست یا مثلا گربه‌ای کردن چشم‌ها در هیچ منبع و کتاب علمی نیامده است و هیچ پایه و اساس علمی ندارد. مردم قبل از هرکاری می‌توانند سرچ کنند یا از متخصص مشورت بگیرند؛ اگر کتاب‌های علمی جراحی پلاستیک را ببینید در هیچ کتابی نامی از چنین جراحی‌ای نداریم. این چیزی است که متاسفانه برخی افراد به‌دلیل سود مالی آن را انجام می دهند و برخی از مردم هم آن را درخواست می‌کنند. در‌واقع این کار جراحی نیست بلکه تجارت است.

پشت پرده جراحی چشم گربه‌ای

عمل «چشم گربه‌ای» همان بالا بردن پلک است؟

دکتر دینی درباره کسانی که افتادگی پلک دارند، می‌گوید: بیماری که در آن به‌دلیل بالا رفتن سن، ژنتیک و... پلک حالت افتاده دارد با چنین جراحی بی‌اساسی تفاوت دارد و نباید این دو را با هم یکی دانست. عمل بالا بردن پلک یا ابرو حالت درمان و اصلاح دارد و با عمل «چشم گربه‌ای» کاملا متفاوت است. حتی در بالا بردن پلک هم باید ابتدا مشخص کرد که پلک فرد واقعا افتاده و نیاز به جراحی وجود دارد یا خیر. نمی‌توان بی‌محابا افراد را جراحی کرد بدون اینکه نیاز واقعی تشخیص داده شود.

دکتر کلانتر‌هرمزی با اشاره به این مطلب که درمان پلک افتاده با عمل «چشم گربه‌ای» متفاوت است می‌گوید: اگر افتادن پلک ناشی از پوست، چربی یا عضله اضافه باشد؛ از طریق برداشتن اضافات، پلک را ترمیم کرده و به جای اصلی و شکل اصلی می‌رسانیم. در این عمل همه چیز در حد طبیعی خود انجام می‌شود و اگر گوشه ابرو هم افتاده و سنگینی ایجاد کرده باشد یا مانع دید باشد یا حتی زیبایی را خدشه‌دار کرده باشد، ابرو هم به روش‌های مختلف کشیده می‌شود، بنابراین پلک و ابرو هر کدام جای خود را دارند و بیماری‌های این دو متفاوت بوده و درمان متفاوتی هم خواهند داشت. ممکن است هر دو یعنی پلک و ابرو با هم مشکل داشته و با هم نیاز به ترمیم داشته باشند، ممکن است فقط یکی از این دو نیاز به جراحی داشته باشد.

باز کردن پلک‌ها با «چشم گربه‌ای» قابل مقایسه نیست!

دکتر کلانترهرمزی توضیح می‌دهد: حتی عمل باز کردن چشم‌ها که بین مردم آسیای شرقی زیاد دیده می‌شود با عمل «چشم گربه‌ای» متفاوت است. باز کردن چشم‌ها حالت درمانی و اصلاح دارد، چون این افراد چین چشم ندارند و از جراحی کمک می‌گیرند برای اینکه آن را درمان و اصلاح کنند. چنین افرادی اگر خواهان جراحی باشند، می‌توان از روش‌های علمی برایشان استفاده کرد تا زیبایی دلخواه را به‌دست آورند. اما کسی که چشم‌های معمولی دارد، نه چشم بیش از حد کشیده و نه پلک افتاده، واقعا چه نیازی به جراحی دارد؟ درست است که این اعمال داوطلبانه است اما باز هم نمی‌توان هر جراحی‌ای که مراجع خواست برایش انجام داد.

تفاوت جراحی چشم گربه‌ای و بالابردن ابرو

تفاوت عمل بالا بردن پلک و ابرو در حالت اصولی و عمل «چشم گربه‌ای» در میزان و جهت کشش چشم، محل برش و طبیعی یا غیرطبیعی بودن صورت بعد از عمل است. دکتر کلانتر هرمزی ضمن اشاره به این نکته اضافه می‌کند: به‌علاوه کسانی که عمل «چشم گربه‌ای» انجام می‌دهند با بافت و نسوجی که کشیده می‌شود، آشنا نیستند و نمی‌دانند که پوست را هرقدر نمی‌توان کشید. کشیدن پوست حد و اندازه دارد و هر جهتی که بخواهید نمی‌توان آن را دستکاری کرد. به‌علاوه در طولانی‌مدت نمی‌توان پوست را تا آن حد بالا نگه داشت، بنابراین وقتی کاری به شکل غیرکارشناسی انجام می‌شود، به جای زیبایی، نازیبایی به بار خواهد آورد.

غیر از جراحی راهی برای «چشم گربه‌ای»شدن وجود دارد؟

دکتر کلانترهرمزی برای مخاطبان توضیح می‌دهد: عملی که به آن «چشم گربه‌ای» گفته می‌شود گوشه چشم به حالت غیرطبیعی بالا برده می‌شود که بعضی افراد مثل بازیگران برای گریم خاص ممکن است با چسب مخصوص انجام شود که موقتی است و پس از اتمام کار می‌توان چشم را به حالت اول بازگرداند و عوارض چندانی ندارد. در برخی دیگر از افراد هم ممکن است با کشش مو این کار انجام شود که خود این روش هم اگرچه غیرجراحی است اما باز هم خوب نیست و عوارض درازمدت دارد. این کار ممکن است باعث شل شدن پیاز و ریشه مو شده و ریزش مو را به همراه داشته باشد. به‌علاوه ممکن است این کار به‌صورت غیراصولی انجام شود که چشم بیش از حد بالا رفته و ظاهر کاملا غیرعادی خواهد داشت، یعنی یک کار غیراصولی، غیر‌اصولی هم انجام شده است.

گربه‌ای کردن چشم‌ها چه عوارضی دارد؟

کارشناسان این گزارش به مجله می‌گویند: عمل «چشم گربه‌ای» به هرحال یک جراحی محسوب می‌شود و با برش خاص خود و عوارض و صدمات عصبی ممکن است همراه باشد. این عمل عمدتا به دست افراد غیرکارشناس زیبایی انجام می‌شود و در این صورت احتمال صدمه به اعصاب صورت و باقی ماندن جای زخم‌ها آن هم در ناحیه حساس پلک وجود دارد. احتمال ریزش مو یا ابرو در محل و اطراف محل عمل نیز یکی دیگر از عوارض این جراحی است.

حتی گاهی دیده شده که به علت غیراصولی انجام شدن این جراحی، پوست ناحیه عمل گرم شده و حتی گندیدگی پوست ناحیه کشیده شده هم در برخی افراد اتفاق افتاده است. عفونت، کشش بیش از حد پلک، خونریزی زخم یا حتی (در صورت آسیب بسیار جدی) کوری هم ازجمله عوارض این جراحی به‌شمار می‌آید. اگر در جراحی، پوست پلک برداشته شود احتمال عوارض بیشتر می‌شود چون ممکن است پوست یا چربی بیش از حد برداشته شده و فرد در حرکات پلک خود دچار مشکل شود. به‌علاوه به لحاظ زیبایی هم نتیجه کار مشخص نیست و ممکن است فرد واقعا چهره غیرطبیعی بعد از جراحی داشته باشد.

سخت اعتماد کنید لطفا!

دکتر محمدتقی دینی می‌گوید: حتی اگر این جراحی هیچ عارضه‌ای هم نداشته باشد باز هم نباید آن را انجام داد زیرا اصول علمی و زیبایی برای آن وجود ندارد. همچنین اگر عوارض جراحی در بیماری مشاهده شود، قصور پزشک محسوب نمی‌شود زیرا این جراحی از اساس پذیرفته شده نیست. ممکن است برخی پزشکان این جراحی را به درخواست و اصرار خود بیمار انجام دهند و تا زمانی که مشکلی پیش نیاید هم کسی از آنان خرده نگیرد. اما به هرحال باید این را بدانید که همه افراد مثل هم نیستند و به صرف اینکه کسی این جراحی را انجام داده و اتفاقی نیفتاده نمی‌توان از عدم بروز عوارض و خطرات مطمئن بود.

پشت پرده جراحی چشم گربه‌ای

کدام پزشک و کجا؟

دکتر کلانترهرمزی می‌گوید: اعمال زیبایی همگی جراحی‌های کلینیکی هستند و نمی‌توان در مطب آن را انجام داد؛ مطب غیرمجهز و سرپایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای این جراحی‌ها باشد و حتما باید در یک مرکز جراحی مجهز انجام شود. کار روی پلک بسیار حساس و دقیق است؛ بنابراین باید از چارچوب‌های خاص تبعیت شود. کشش اصولی پلک و ابرو (نه چشم گربه‌ای) کار فوق تخصص جراحی پلاستیک است اما ممکن است متخصصان رشته‌های دیگر هم دوره‌های لازم را دیده باشند که اگر بتوانند عمل را انجام می‌دهند.

اما کسی که صد‌در‌صد توانایی انجام این عمل را دارد جراح فوق تخصص پلاستیک است. دکتر دینی هم در این باره می‌گوید: متاسفانه کار تا آن حد غیر‌اصولی است که غیر‌کارشناسان هم آن را انجام می‌دهند، حتی گاهی تکنیسین ممکن است به‌دلیل منافع مالی در یک محیط غیرمجهز به این جراحی مبادرت کند. وقتی مراجع درخواست کار غیراصولی دارد مسلما افراد غیرکارشناس یا غیرمتعهد آن را تقبل می‌کنند.

لطفا اطلاع‌رسانی کنید!

دکتر دینی هم می‌گوید: خوشبختانه این عمل یک عمل خاص است و عمومیت ندارد. تعداد افراد کمی خواهان جراحی «چشم گربه‌ای» هستند و همین تعداد هم در عمل چندان جدی نیستند. برخی افراد در بیان عنوان می‌کنند که خواهان گربه‌ای کردن چشم‌های‌شان هستند اما عملا آن را انجام نمی‌دهند و وقتی از عوارض آن آگاهی داشته باشند قید آن را می‌زنند. شاید کسانی که این عمل را انجام می‌دهند آگاهی کافی ندارند وگرنه اگر کسی بداند کار غیرعلمی را خواهان است مسلما از خواسته خود تجدیدنظر می‌کند. اگر کسی برای گربه‌ای کردن چشم‌هایش به من مراجعه کند آن را قبول نمی‌کنم و برای او داستان را توضیح می‌دهم. متاسفانه برخی افراد برای تجارت چنین عملی را انجام می‌دهند، آن دسته از پزشکان هم که آن را قبول نمی‌کنند بدون هیچ توضیحی درباره جراحی، مراجع را رد می‌کنند. بهتر است رسانه‌ها اطلاعات بیشتری به مخاطبان بدهند تا کسی که چنین عملی را خواهان است همه چیز را بداند.

«چشم گربه‌ای»ها زیادهستند؟

دکتر کلانترهرمزی می‌گوید: خوشبختانه مراجعه به جراح متخصص پلاستیک برای عمل «چشم گربه‌ای» بسیار کم است، زیرا جراحان پلاستیک با مدرک واقعی و تخصص، به‌ندرت زیر بار چنین عمل غیرمعقو لی می‌روند. این افراد معمولا به کسانی مراجعه می‌کنند که فوق‌تخصص جراحی پلاستیک نیستند و سررشته‌ای از اصول زیبایی صورت ندارند و فقط جراحی را آموخته‌اند. به‌علاوه خوشبختانه این عمل هنوز در ایران مثل اعمال زیبایی دیگر رایج نشده و تعداد افراد کمی خواهان آن هستند. هرچند که تعداد آن رو به افزایش است اما هنوز چندان زیاد نیست. اگر به خود من برای چنین عملی مراجعه کنند به هیچ عنوان آن را انجام نمی‌دهم.

افراد مشهور شهر گربه‌ها

با آنکه کارشناسان این گزارش معتقدند که جراحی گربه‌ای کردن چشم‌ها علمی و اصولی نیست اما بازیگران و افراد مرفه در کشور‌های غربی زیادی را می‌بینیم که این جراحی و بسیاری دیگر از اعمال جراحی را انجام داده‌اند. حتی بسیاری از آنها نتیجه دلخواه را نگرفته و چهره‌ای عجیب و غریب و غیرطبیعی پیدا کرده‌اند. مثلا خانمی با اعمال جراحی زیاد که بیش از 4میلیون دلار هزینه داشته خود را در جهان به «زن گربه‌ای» مشهور تبدیل کرده است. کارشناسان زیبایی بسیاری معتقدند که چهره او پس از جراحی به هیچ عنوان با معیارهای زیبایی همخوانی ندارد. بازیگران هالیوودی دیگری مثل ناتالی پورتمن، جولیا رابرتز، جسیکا سیمپسون و... هم از‌جمله افرادی هستند که این جراحی را انجام داده‌اند.

پشت پرده جراحی چشم گربه‌ای
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • golbahar

      خدا ب دور :/ آخه چرا؟:/ این میل افراطی ب زیبایی دلیلش چیه؟حاضرن خودشونو بکشن ولی زیبا بشن :/ مگه عمر ی انسان چقده؟ بیخیال .خودت باش

      پاسخ ها

      • ....

        اون بلا ب دورع ن اونی ک شما گفتی

    • فاطمه

      والا ب خدا. با این قیافه هاشون. ینی انقد ادم بودن بده.....؟

    • yasamin golzar

      در هر صورت سلیقه ها متفاوتن.اما زیبایی هر چی طبیعی تر باشه بیشتر طرفدار داره..

    • حدیثم

      عمل زیبایی خوبه بد نیست حتی عمل چشم گربه ای بعضی ها نیاز ب زیبایی دارن هر چی جلوی کسیو بگیری بیشتر حریص تر میشه حق انتخاب بدین ب جای مجازات

    • بدون نام

      واقعا نمیشه عمل زیبایی رو ندیده گرفت... در بعضی موارد بسیار لازمه و باعث اعتماد بنفس و حتی امید ب ادامه زندگی میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج