۳۲۷۰۷۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

مجاهدین خلق و نهضت آزادی در یک فیلم

بهروز شعیبی در نشست بررسی فیلم «سیانور» گفت که این فیلم نگاه جدید و منصفانه به تاریخ معاصر ایران کرده و در آن به هیچ عنوان نقض تاریخ نشده است.

خبرگزاری مهر: بهروز شعیبی در نشست بررسی فیلم «سیانور» گفت که این فیلم نگاه جدید و منصفانه به تاریخ معاصر ایران کرده و در آن به هیچ عنوان نقض تاریخ نشده است.

مجاهدین خلق و نهضت آزادی در یک فیلم

نشست بررسی «تاثیر ارتباط سینما و مراکز تخصصی و تحقیقاتی در تولید آثار سینمایی» با بررسی موضوعی فیلم سینمایی «سیانور» عصر شنبه ۱۸ اردیبهشت با حضور بهروز شعیبی کارگردان، مسعود احمدیان فیلمنامه نویس، سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده و صفاالدین تبرائیان نویسنده و پژوهشگر تاریخی در غرفه مرکز اسناد انقلاب اسلامی در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

بهروز شعیبی در این نشست گفت: ویژگی فیلم «سیانور» در روایت صادقانه یک دوره تاریخی آنهم بدون قضاوت است. در بحث روایت صادقانه از تاریخ، ادبیات بسیار بهتر از سینما و تلویزیون فعالیت کرده است و این رسانه‌ها به دلیل جهت‌گیری‌های خود مخاطبانشان را از دست داده‌اند. «سیانور» اما یک نگاه جدید به تاریخ معاصر است.

وی افزود: ما در هیچ جایی از این فیلم نقض تاریخ نداشته‌ایم و همه اتفاق‌ها منطبق با واقعیت‌های تاریخی است که بر اساس پژوهش‌های فیلمنامه‌نویس آقای مسعود احمدیان به فیلم راه پیدا کرده‌اند. فیلم «سیانور» را نباید با پیش‌زمینه‌ای که از فیلم‌ها و سریال‌هایی که در ذهن داریم، ببینیم. باید اشاره کنم که عموم این فیلم‌ها و سریال‌ها منطبق با واقعیت‌های تاریخی نیستند.

کارگردان فیلم «سیانور» ادامه داد: در سینمای داستانی حتما باید یک خط قصه و روایت را دنبال کرد تا مخاطب تا انتهای فیلم همراهی کند. به همین دلیل ما نمی‌توانستیم یک کالبدشکافی جامع از سازمان مجاهدین خلق را در فیلم انجام دهیم، بنابراین بسیاری از شخصیت‌های مهم سازمان در این فیلم حضور ندارند. امیدوارم درباره دیگر شخصیت‌های سازمان از جمله تقی شهرام که بسیار مرموز و پیچیده بود نیز فیلم‌های سینمایی مستقلی ساخته شود.

مسعود احمدیان فیلمنامه نویس «سیانور» نیز در این نشست گفت: زمانی که پژوهش برای نگارش فیلمنامه «سیانور» را شروع کردم تنها سه کتاب «از نهضت آزادی تا مجاهدین: خاطرات لطف الله میثمی»، «خاطرات عزت شاهی» و «خاطرات احمد احمد» درباره سازمان مجاهدین خلق ایران منتشر شده بود. همچنین تعدادی از شخصیت‌ها نیز بودند که البته تمایل چندانی برای سخن گفتن از دوران فعالیت سازمان در پیش از انقلاب نداشتند. در نهایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب‌های مهمی را در این موضوع منتشر کرد و من بر اساس آنها توانستم فیلمنامه را کامل کنم.

او همچنین با اشاره به این نکته که حتی شخصیت‌های ساواکی فیلم نیز مانند واقعیت و در نهایت انصاف به تصویر کشیده شده‌اند، گفت: سازمان اطلاعات و امنیت ۱۳ اداره کل داشت که اداره سومش مربوط به امنیت داخلی بود و البته شکنجه‌گران نیز در این اداره فعال بودند. ما با استفاده از منابع متقن در آن دوره شخصیت‌های ساواکی فیلم را طراحی کردیم و این کار نیز بسیار منصفانه بوده است. ایکاش پیش از آنکه «سیانور» ساخته می‌شد، کارگردانان و پژوهشگران مستندهای تاریخی درباره آن دوره تولید می‌کردند تا مردم چهره واقعی و درست آنها را بشناسند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج