۳۲۷۴۸
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

املاک تجاری با قیمت های نجومی

رشد قیمت‌ ها باعث شده تا بسیاری از مردم برای جبر‌ان کسری نقدینگی خود به‌ سمت کسب و کارهای کوچک روی آورده و با خرید مغازه‌های متراژ پایین که به زیر پله‌ای معروف هستند زمینه رونق این گونه املاک را فراهم کنند

املاک تجاری با قیمت های نجومی

هفت صبح: همگام با روند رو به رشد هر‌روزه قیمت مسکن در مناطق مختلف شهر تهران، املاک تجاری نیز از این قافله عقب نمانده و صعود چشمگیری را تجربه‌کرده‌اند به گونه‌ای که در برخی از مناطق پایتخت قیمت برخی از مغازه‌ها تا بیش از هر متر 100 میلیون تومان هم تجاوز کرده است.

از سوی دیگر این رشد قیمت‌ها باعث شده تا بسیاری از مردم برای جبر‌ان کسری نقدینگی خود به‌ سمت کسب و کارهای کوچک روی آورده و با خرید مغازه‌های متراژ پایین که به زیر پله‌ای معروف هستند زمینه رونق این گونه املاک را فراهم کنند در این رابطه مصطفی قلی‌خسروی رئيس اتحادیه کشوری مشاوران املاک گفت : هر‌چند نوسانات قیمتی مسکن بیشتر در حوزه املاک مسکونی بوده است. اما املاک تجاری هم از قاعده مستثنی نبوده و در برخی از مواقع افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کرده‌اند.

وی گفت‌: البته باید توجه داشت املاک تجاری به جهت متقاضی کمتری که دارند رشد قیمت‌ ها در آنها نسبت به واحدهای مسکونی کمتر است. وی در ادامه با عنوان این که افزایش قیمت املاک تجاری به عوامل مختلفی بستگی دارد گفت‌:عواملی همچون قیمت‌گذاری دریافتی از سوی شهرداری، جو روانی حاکم بر بازار معاملات واحدهای تجاری و همچنین تورم بیکاری از جمله عواملی است که در تعیین روند رشد قیمت املاک تجاری موثر هستند.

رئيس اتحادیه کشوری مشاوران املاک‌گفت : در املاک تجاری موقعیت مکانی و به اصطلاح پاخور بودن ملک نقش تعیین کننده‌ای در قیمت ملک ‌دارند، به عنوان مثال مغازه کوچکی که در محدوده بازار بزرگ تهران قرار دارد شاید قیمت هر متر آن از 200 میلیون تومان هم تجاوز‌کند یا حتی ممکن است فروشگاهی در منطقه ای فرعی واقع شده باشد اما به دلیل شهرت مشتریان زیادی را به خود جذب کرده.

بنابراین قطعا قیمت این ملک نسبت به واحدهای تجاری مشابه در منطقه متفاوت بوده و بسیار بیشتر‌خواهد بود. قلی‌خسروی افزود : بیشتر املاک تجاری متراژی بیشتر از 70 متر دارند و املاک تجاری بالای 120 متر جزو بهترین‌ها محسوب می‌شوند.

وی در رابطه با نحوه خرید املاک تجاری گفت :‌ هنگام خرید املاک تجاری و اداری باید توجه کرد کاربری ثبت شده در سند با نوع شغل انتخابی همخوانی داشته باشد زیرا در غیر این صورت تغییر‌کاربری یک ملک نیاز به طی مراحل طولانی دارد. ضمن آنکه بهتر است قبل از خرید ملک تجاری صنف یا رسته‌ای که تمایل به فعالیت در آن دارید را انتخاب کنید چون با آگاهی از این موضوع می‌توانید ملکی را خریداری کنید که از نظر امکانات متناسب با شغل انتخابی باشد. وی در ادامه در خصوص کاربری‌های املاک‌گفت : املاک از لحاظ کاربری به گروه‌های تجاری، اداری، خدماتی، کارگاهی و فضاهای آموزشی تقسیم بندی می شوند.

وی ادامه داد: البته نوع کاربری یک ملک را مالک انتخاب می‌کند و پس از اعلام به شهرداری بر اساس نوع کاربری ملک باید عوارض مربوطه را به شهرداری بپردازد. وی در پاسخ به اینکه آیا نوع کاربری یک ملک با مجوز کسب آن در ارتباط است،گفت : باید توجه داشت مالکیت با جواز کسب فرق دارد درست است که صنوف باید در اماکنی فعالیت کنند که دارای کاربری تجاری باشد اما این به منزله اجبار افراد در انجام فعالیت در‌یک شغل خاص نیست. به عنوان مثال در ملکی که با کاربری تجاری قبلا رستوران بوده مالک جدید می‌تواند بدون هیچ مشکلی مثلا آرایشگاه باز کند.


مروری بر قیمت‌ها

در ادامه این‌گزارش قیمت برخی از املاک تجاری موجود در سطح شهر به قرار زیر است؛ به عنوان مثال در منطقه سعادت آباد تهران یک ملک تجاری ۳۴۰ متری که طراحی مناسبی برای رستوران دارد با قیمت کلی‌ در حدود ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ‌یعنی از قرار هر متر ۱۵ میلیون تومان به فروش رفته است. همچنین ملکی تجاری ۷۵ متری‌ در میدان تجریش با جواز سفره‌خانه سنتی‌ به قیمت هر متر ۳۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. مغازه ۱۵ متری در منطقه ستارخان با حدود ۱۰ سال سن به قیمت کلی ۲۲۵ میلیون تومان یعنی هر متر ۱۵ میلیون تومان فروخته شده است.

جالب است بدانید مغازه‌های زیر ۱۵ متر که در اصطلاح به آن زیر پله‌ای گفته می‌شود در حال حاضر با استقبال چشمگیری همراه است ، به گونه‌ای که این‌گونه املاک نه تنها سریع‌تر به فروش می‌روند بلکه قیمت آنها در مقایسه با دیگر واحدهای منطقه که متراژ بالاتر‌ی دارند نیز بیشتر است. به طور مثال مغازه ۱۲ متری ‌نوساز در فلکه دوم تهرانپارس‌که دارای ۶ متر انباری و پارکینک است، ‌حدود ۲۵۰ میلیون تومان فروخته شده است. همچنین مغازه ای ۶ متری در منطقه امیر آباد شمالی با جواز کسب میوه فروشی که د‌ارای ۶ متر زیرزمین است، ‌حدود ۳۰۰ میلیون تومان یعنی متری ۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

از قیمت مغازه‌های سطح شهر که بسته به هر‌منطقه متفاوت است، بگذریم قیمت‌ها در برخی مجتمع‌های تجاری واقعا حیرت‌انگیز است؛ به‌طور مثال قیمت‌ها در مجتمع تجاری ‌ميلاد نور واقع در منطقه شهرک غرب که از سال ۱۳۷۹ افتتاح شده و الان یکی از معروف‌ترین پاساژ‌های تهران محسوب می‌شود، از متری ۵۵ تا ۶۰ میلیون تومان طبقه‌بندی می‌شود‌ البته این قیمت‌ها مربوط به طبقات اول ‌و‌ دوم است که عمدتا به‌فروش پوشاک اختصاص دارد. این را هم بدانید که باید خیلی ‌خوش‌ شانس باشید تا بتوانید یکی از واحد‌های طبقه اول این مجتمع را بخرید، چون می‌گویند مالکان اینقدر از سودشان راضی هستند که نزدیک دو سال است هیچ واحدی در این طبقه خرید و فروش نشده است.

در طبقه منفی یک این پاساژ قیمت‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است. متراژ واحد‌های تجاری این مجتمع هم از ۲۰ تا ۴۰ متر ‌متغیر است. مجتمع تندیس واقع در منطقه تجریش یکی از رقبای میلاد‌نور محسوب می‌شود که قیمت واحد‌های آن در موقعیت مناسب به‌متری ۵۰ میلیون تومان هم می‌رسد. از چند سال پیش پاساژ دیگری مشابه میلاد نور در شرق تهران با نام دنیای نور شروع به‌کار کرده است. این مجتمع تجاری با شعار تبلیغاتی «نگین شرق تهران» شروع به‌کار کرد اما به‌رغم تبلیغات وسیع تلویزیونی و محیطی نتوانست جایگاهی مثل میلاد‌نور به دست آورد.

در‌حال حاضر در طبقه منفی یک این مجتمع، واحدهای تجاری متری ۳۶ تا ۴۴ میلیون تومان قیمت دارد. در طبقه اول این پاساژ هم تعداد محدودی واحد باقی مانده که آن را متری ۵۷ میلیون تومان قیمت می‌دهند. یکی از پاساژ‌های تازه تاسیس تهران، مجتمع تفریحی- تجاری کوروش واقع در بزرگراه ستاری تهران است. مالکان این مجتمع در حال فروش واحدهای تجاری هستند و برای آن متری ۲۳ تا ۳۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری‌کرده‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج