۳۲۷۸۵۱
۵۰ نظر
۵۰۴۳
۵۰ نظر
۵۰۴۳
پ

خواب ابدی الینا کوچولو با اشتباه پزشکی

الینای ٦ساله زمانی‌که برای انجام جراحی ساده لوزه‌اش به اتاق عمل منتقل شد، هرگز تصورش را هم نمی‌کرد که این آخرین دیدار با خانواده‌اش است و این عمل جراحی ساده با جانش بازی خواهد کرد.

روزنامه شهروند: الینای ٦ساله زمانی‌که برای انجام جراحی ساده لوزه‌اش به اتاق عمل منتقل شد، هرگز تصورش را هم نمی‌کرد که این آخرین دیدار با خانواده‌اش است و این عمل جراحی ساده با جانش بازی خواهد کرد. دختربچه ٦ساله برای انجام جراحی لوزه‌هایش، خودش را به دست پزشک متخصص سپرد، ولی دیگر بازنگشت. او پس از این جراحی به دلیل اشتباه پزشکی، به کما رفت.

١٣ اردیبهشت‌ماه امسال بود که الینای ٦ساله به همراه پدر و مادرش به بیمارستان طالقانی گرگان رفت. او قرار بود یک عمل جراحی ساده انجام دهد. مدتی می‌شد که لوزه سوم الینا عفونت کرده بود و به‌شدت می‌سوخت. برای همین باید زیر تیغ جراحی می‌رفت. الینا ترسیده بود، دلهره داشت، ولی دلهره‌هایش تنها ترس از پزشک و اتاق عمل بود.

او هرگز تصورش را هم نمی‌کرد که چه سرنوشت شومی انتظارش را می‌کشد. پیش از عمل تمام آزمایش‌های لازم انجام شد تا سلامت جسمی الینا تایید شود. پدر الینا دخترش را در آغوش کشید و با صحبت‌هایش سعی کرد ترس او را کمتر کند. الینا با پدر و مادرش خداحافظی کرد و راهی اتاق عمل شد. خانواده‌اش پشت در اتاق عمل انتظار الینا را می‌کشیدند. تنها دعایشان این بود که دختر کوچکشان در اتاق عمل وقتی تنها می‌شود، نترسد.

پدر و مادر الینا منتظر بازگشت دخترشان شدند. ساعتی بعد الینا از اتاق عمل برگشت. هنوز آنچه به‌سر این خانواده آمده بود، مشخص نبود. دقایقی بعد وضع عجیب الینا نشان از یک حادثه تلخ می‌داد. الینا مرتب بدنش باد می‌کرد و حالش بدتر می‌شد. پدر و مادرش خیلی تعجب کرده بودند. دخترک دوباره به اتاق عمل منتقل شد. این‌بار انتظارها و ثانیه‌ها زجرآور‌تر از قبل برای پدر و مادر الینا طی شد. انگار عقربه‌های ساعت از حرکت ایستاده بود و تکان نمی‌خورد.

بالاخره پزشک از اتاق عمل بیرون آمد و تمام امیدهای خانواده الینای خردسال ناامید شد. دخترک در کمال ناباوری با داروی بیهوشی به خواب رفته بود و دیگر بیدار نشد. به گفته خانواده الینا عوارض عمل باعث متورم شدن قفسه سینه کودک و تزریق داروی بیهوشی و عمل مجدد، منجر به ایست قلبی و پایین آمدن ضریب هوشی کودک شده بود و الینا با تمام آرزوهای کودکی‌اش از ١٣ اردیبهشت به حالت کما رفت.

هیچ کس جوابی به ما نمی‌دهد

فروتن، پدر این کودک که به‌شدت شوکه شده و حال خوبی ندارد درباره آن روز شوم می‌گوید: «ساعت ٣٠: ١٦ دقیقه ١٣ اردیبهشت‌ماه دخترم را برای عمل لوزه در بیمارستان طالقانی گرگان بستری کردم و آن شب آنجا بود. ساعت ٢٠: ٠٩ دقیقه فردای آن روز الینا را به اتاق عمل بردند. ساعت ۱۰ دقیقه عمل تمام شد و ساعت ٣٠: ١١ دقیقه او را از اتاق عمل بیرون آوردند، درحالی‌که اعضای بدنش ورم کرده بود. دخترم برای لحظه‌ای که به‌هوش آمد. می‌گفت جگرم می‌سوزد و پرستاران وقتی این وضع را دیدند ساعت ١٦ بعد از ظهر به دکتر خبر دادند تا سریع‌تر بیاید.

ساعت ١٦ بود که بار دیگر الینا را به اتاق عمل بردند و با وصل کردن شیلنگ می‌خواستند ورم بدن الینا را از بین ببرند ولی ناگهان دیدم که الینا را به آی‌سی‌یو انتقال دادند و مشخص شد که به کما رفته است. دخترم دچار مرگ مغزی شده و الان هشت روز است که در آی‌سی‌یو بستری است و هنوز هیچ پزشکی مرگ الینا را تایید نمی‌کند. ما هم سرگردان مانده‌ایم. هیچ‌کس هم از رئیس بیمارستان تا پزشکان جوابگوی ما نیست. من به دانشگاه علوم پزشکی و حراست و دادستانی و جاهای مختلف مراجعه کردم اما هنوز جوابی نداده‌اند. مسئولان دانشگاه علوم پزشکی می‌گویند باید مرگ کودک تایید شود تا ما به شکایت شما رسیدگی کنیم و تا زمانی که زنده است، نمی‌توانیم پیگیری کنیم. از آن تاریخ به بعد چند شب در نمازخانه بیمارستان خوابیدم اما در را از پشت قفل کردند. برخی شب‌ها نیز داخل خودرو خوابیدم و الان هشت روز است که خواب و خوراک نداریم. ما به بیمارستان درخواست دادیم که ٥ تا پزشک بیاورند و مرگ مغزی یا وضع الینا را مشخص کنند اما هیچ‌کس هنوز به ما جوابی نداده است.»

پدر الینا از اهدای اعضای بدن دخترش خبر داد و گفت: «خدا خودش این بچه را به من داده و الان هم گرفته، اما من بچه‌ام را سالم به این بیمارستان آوردم و این‌طور با اشک و غصه اینجا را ترک می‌کنم. برایم سخت است. از پزشکان می‌خواهم که بیشتر دقت کنند و دلشان برای بچه‌های مردم بسوزد.»

پیگیری علت به کما رفتن الینا

در ادامه سیدمحمدحسینی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان از تشکیل دو تیم ویژه برای پیگیری علت مشکل به وجود آمده برای کودک ٦ساله هنگام عمل جراحی در بیمارستان گرگان خبر داد و ضمن همدردی با خانواده و بستگان این کودک به فارس گفت: «درصورتی‌که قصور پزشکی ثابت شود با خاطیان و عاملان آن برخورد جدی خواهد شد. مباحث جراحی تخصصی و پیچیده‌ است و تا زمانی که بررسی دقیق و فنی انجام نشود نمی‌توان اظهارنظر صریحی کرد.»

وی همچنین از رسانه‌ها و مردم استان خواست از اظهارنظرهای احساسی خودداری کنند زیرا درحال حاضر نیز بسیاری از بیماران در بیمارستان‌ها بستری هستند که ممکن است دچار استرس و تشویش شوند. حسینی همچنین از ایجاد محدودیت برای پزشک معالج تا به ثمر رسیدن تحقیقات لازم خبر داد و گفت: «به‌محض مشخص شدن دلیل این حادثه آن را اعلام خواهیم کرد.»

اعزام تیم ویژه وزارت بهداشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان درباره علت به کما رفتن «الینا فروتن» گفت: «این دختر ٦ساله پس از عمل لوزه، دچار آمفیزم زیر جلدی شد، موردی که ممکن است در مواردی از اعمال لوزه برای کودکان اتفاق بیفتد و در کتاب‌ها نیز به آن اشاره شده است.

پس از بروز این عارضه، وی مجدد به اتاق عمل برده شد و در پی‌‌ای‌سی‌یو، مراقبت‌های لازم برای وی انجام ‌شد. در این شرایط نیز تمام اقدامات لازم برای وی انجام می‌شود و جهت تخلیه هوا از ریه موارد درمانی لازم برای وی صورت می‌گیرد. با وجود این اقدامات، ساعت پنج صبح وی دچار «ارست» شد و عملیات احیا و دیگر اقدامات برای وی انجام می‌شود. اکنون نیز گروه‌های حراست و بازرسی درمان دانشگاه این موضوع را پیگیری می‌کنند.

همچنین گروهی از تهران اعزام شده‌اند تا روند درمان و مشکلات ایجاد شده را بررسی و تصمیم‌های لازم را اتخاذ کنند. در صورتی که خطای پزشکی محرز شود، با عوامل آن برخورد قانونی لازم صورت می‌گیرد. از طرف دیگر تمام عوامل پزشکی پیگیر وضعیت این بیمار هستند و جهت همدردی با خانواده بیمار، چندین جلسه نیز با والدین وی داشته‌اند.» دکتر میردهقان، مدیرکل نظارت بر درمان و توانبخشی وزارت بهداشت نیز در این‌باره به ایسنا گفت: تیم ویژه وزارت بهداشت برای بررسی دقیق این موضوع به بیمارستان طالقانی گرگان اعزام شده‌اند و نتایج پس از بررسی‌های لازم اعلام می‌شود.

این درحالی است که در فروردین‌ماه امسال، حریرچی، قائم‌مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره خطاهای پزشکی گفته بود: «باتوجه به گزارش مواردی از خطاهای پزشکی در بیمارستان‌های کشور، وزیر بهداشت کمیته‌ای را متشکل از افراد باتجربه از معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت برای پیشگیری از خطاهای پزشکی تشکیل داد. خطاهای پزشکی در تمام دنیا وجود دارد اما در کشور ما حتی یک مورد آن موجب نگرانی است و لازم است با اقدامات کارشناسی شده، جلوی بروز و افزایش این خطاها که موجب مرگ یا آسیب جدی به بیماران می‌شود، گرفته شود.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سپیده

      ای خدا دیگه ؟آدم مریضم بشه نباید دکتر بره؟ آخه این چه وضعشه؟ یک مشت بی سواد دکتر شدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ضرب المثل جدید : ادم بشینه تو خونه اش شاید نمیره ولی اگه بره بیمارستان حتما میمیره !

    • ماهان

      برگی دیگر از افتخارات جامعه پزشکی ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا وقتی داور نظام پزشکی هست هیچ مشکلی حل نمیشه خطاهای پزشکی باییییییید بره به قوه قضائیه.

    • بدون نام

      بیچاره بچه تلف شد فقط بخاطره اینکه آقایان دچار اشتباه شدند

    • بدون نام

      چقدر راحت و بيتفاوت ازاين قضيه ميگذرن..خدا به داد والدين بچه برسه

    • بهناز

      خدا به خونوادش صبر بده واقعا خيلي سخته :(( وقتي دانشگاهها پوليه و هر شخصيتي كه صلاحيت نداره ميره پزشكي بخونه اينطور وقايع هم پيش مياد! علوم پزشكي يه سري به دانشگاههاي بين الملليت بزني مي بيني كه اكثرا بدون كنكور و پولي تو رشته پزشكي تحصيل مي كنن! يكي از شرايط ورود به اين دانشگاهها وضعيت ماليه بالاست نه هوش و استعداد!!!

    • بدون نام

      با داروی بیهوشی به خواب رفته بود و دیگر بیدار نشد.....و تزریق داروی بیهوشی و عمل مجدد!! ..............دوز بالا دوز بالا دوز بالا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط پزشک مقصر نیست سیستم دادرسی غلطه اگر این پرونده ها بره دادگستری با کارشناسان زبده دیگه پزشکهای بیسواد هم خودشون را جمع وجور میکنند

    • مریم

      واقعا که متاسفم واسه مردم کشورمون، دیگه نمیشه به بیمارستانا و دکترا اعتماد کنن. اینقد که قصور پزشکی خبرساز شده آدم دیگه جرات نمیکنه فکر درمان بیماریش باشه. سر پای خودش میره بیمارستان جسدش برمیگرده.الینای معصوم از ساعت ۱۱:۳۰ بدنش متورم شده اینا ساعت ۴بعد از ظهر به دکتر خبر میدن،کی جواب این خونواده داغدارو میده؟

    • ناشناس

      خدا به داد مادر و پدرش برسه
      تا چه زمان این مشکلات پزشکی ادامه خواهد داشت؟؟؟؟؟؟

    • کاربر

      خدا لعنت کنه هر چی دکتر و کادر پزشکی بی مسوولیت رو . دختر معصوم ..... خداوند به پدر و مادرش صبر بده که داغ بچه واقعا سخته

    • ice

      تجاوز، کتک خوردن دانش آموز به دست معلم، تجاوز معلم به دانش آموز، اشتبااااااه های مکرر پزشکی
      ماشالا ، واقعا خسته نباشید

    • بدون نام

      خدا شفاش بده

    • ایرانی

      خدا رحمت کنه به شما هم صبر بده !! اینجور چیزا تو ایران عادیه !!! تو این کشور جون آدم ها اصلا مهم نیست و فقط با فاصله طبقاتیه که جونشون مهمه

    • iman

      بیمارستان گرگان افتضاح ترین بیمارستان ایرانه

    • ایران

      وقتی همه فکر و ذهن پزشکها فقط به گرفتن پول زیاد از مریضهاست و هیچ دقتی تو کارشون نمیکنن اینجور اتفاقا هم زیاد میشن و هیچکسم جوابگو نیست

    • بدون نام

      آقاي مهران مديري دوباره واجب شد ساختمان پزشکان رو بسازي

    • محمد امین

      برخی پزشکان با دریافت زیر میزی کار می کنند و باید قانون با برخورد با این پزشکان خاطی به ا.نها بفهمونه که در قبال جان مردم مسئول هستند و پاسخگو ... پزشکی و جراحی که فقط پول گرفتن از خلق ا... نیست

    • بدون نام

      بیچاره بچه تلف شد فقط بخاطره اینکه آقایان دچار اشتباه شدند

    • بنده خدا

      سالیگه نکوست ازبهارش پیداست

    • عرشیا

      خدا به خانواده اش صبر بده.باید نظام پزشکی این جور پزشکان لغو بشه تا اینجوری با جون مردم بازی نکنند.امیدوارم قوه قضائیه به این مشکل رسیدگی حسابی کنند.

    • دلسا

      (در مواردی از اعمال لوزه برای کودکان اتفاق بیفتد و در کتاب‌ها نیز به آن اشاره شده است. )
      واقعا مسخره تر از این متن هم هست تو کتابا اومده , جون یه بچه از بین رفت خانوادش تا اخر عمر داغ دار شدن شما از احتمال و کتاب حرف میزنی اگه کتاباشونو خوب خوانده و فهمیده بودن که این افتضاح پیش نمیومد یک مشت دکتر بیسواد که نظام پزشکی هم پشتشونه جمع شدن بیمارستان ساختند و هیچ کاری از کسی ساخته نیست .طوری میگن در حال بررسی که یکی ندونه میگه این ها بیطرفن و حق مظلوم رو از ظالم میگیرن نه جانم فردا اعلام میکنند بچه خودش مشکل داشته و تیم پزشکی هیچ کوتاهی نکرده این وسط فقط یه گل پرپر شد مثل همیشه......

    • ناشناس

      خدا لعنتون کنه

    • بدون نام

      وقتی کیلویی پزشک میشن همینه دیگه

    • بدون نام

      طفلکی!!!! حالا باز یه عده کوته فکر بگن اشتباهات پزشکی رو بزرگ نکنین . خدا نگذره ازشون

    • مادر داغدار

      من نوزاد هیجده روزه و کاملا سالمم رو پنج بهمن سال گذشته با سهل انگاری پرستار از دست دادم، خدا ازشون نگذره، تو این سه ماه و نیم همه موهای سرم سفید شد، همونطور که جیگر منو آتیش زدن، به حق این روزا الهی خدا جوابشون رو بده.

      پاسخ ها

      • user

        خدابهتون صبر بده
        وخدا خودش تقاص همه کم کاری ها وبی مبالاتی های اون گروه از مردم رو که با جان دیگران بازی می کنن بده

    • بدون نام

      فقط و فقط وفقط خدا از این جور دکترها و کادر پزشکی نگذره و انشااله به سرخودشون بیاد به حق علی

    • بدون نام

      الکی مد شده که پزشکان ایرانی فلانن و... از هر هزار تایی شاید یک پزشک سواد نسبی داشته باسه از دو ترم به پایان دنبال پول جمع کردن هستند بدون هیچ ادلاعات علمی!!!!

    • بدون نام

      مادر داغدار عزیز خدا بهت صبر بده . انشاالله خدا یک فرزند صالح و سالم بهت میده. امیدوارم خدا خودش تقاصشونو بده..... یا علی

    • بدون نام

      زمان ما کنکور آسون نبود از وقتی با دعوت نامه میرن دانشگاه و شرایط رو آسون کردن دیگه اهمیتی برای یادگیری صحیح انجام نمیدن همسر من پزشکه و 22 سال آمریکا بوده یکساله از اونجا اومده از وقتی ایران داره کار میکنه وحشت کرده اونقدر از بی تفاوتی عدم مسئولیت پزشکای همکارانشون تعریف کردن از پولای هنگفت برای عمل بدون ویزیت صحیح و دلسوزانه که از طبابت در ایران پشیمون شدن میگن دانشگاه تدریس کنم شرفش بیشتره میگن اینجا چیزی به عنوان. قانون حق تقدم با بیمار هست و مراجع معتبر جهت رسیدگی به خطای پزشکی وجود نداره خدا به پدرو مادر الینا و این ملت مظلوم صبر بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والا کشور ما الان شده یک مخلوط کن .کی به کیه اونم شدید

    • سپی

      اتفاقاپدرم هم همینطوری ازدنیارفت

    • هاشم

      پارسال پدر من زیر عمل پا الکی مرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا رحمتشون کنه

    • بدون نام

      فقط به فکر جیب خود هستند

    • user

      همون طور که می بینیم قتل و جنایت در جامعه وجود داره و ماهم همیشه این اخبار رو میخونیم ولی اونی که شخصی رو به قتل میرسونه میدونه که چه عاقبتی در انتظارشه و بعد از اون قتل زندگی قاتل هم از حال عادی خازج میشه یا شب و روزش رو در حال فرار از قانون و شاید وجدان خودشه یا تو زندان منتظر روز موعود ولی این افرادی که با کبکبه و دبدبه زندگی میکنن و انتظار دارن همه ملت جلوشون دولا راست بشن چرا چون پزشک هستن و شاید نعوذبالله فکر می کنند که زندگی و مرگ مردم دست اونهاست این افراد اگر با بی توجهی و بی علمی خودشون جان بیماری رو میگیرن از اون قاتل بدتر هستند چون در هر حالتی اون چه برای یک قاتل پیش میاد برای این افراد نیست در حالی که هردو باعث مرگ یک انسان هستند و خانواده ای رو داغدار کردن فقط از خدا میخوام که حداقل این افراد در حدی وجدان داشته باشن که از اون محاکمه راحت آزادی نصیبشون نشه و حداقل جواب وجدان خودشون رو مجبور باشن که بدن

    • محبوبه

      من قبل از عمل لوزه در مورد دکتر تحقیق کردم متاسفانه دکتر دیگری در شهر ما بود که باعث شده بود که بیمار رو در حین عمل لوزه احیا کنند حتی چند تا از دنده ها و دندان بیمار هم شکسته بود حتما در مورد دکتر قبل از انتخاب دقت کنید .حتی اگه امکانش هست به شهر دیگه ای برید برای عمل .

    • عباس

      خدایا خودت به داد بیمارانت برس

    • zzzzzzzzzz

      اولا داروهای بیهوشی که چینی باشن به خاطر تحریم بهترازاین نمیشه من خودم توبیمارستانم میبینم چه وضعیه
      دوما وقتی طرف باسهمیه میادبالابدونه اینکه درس بخونه میارنش بالا ازچی شما توقع داریدمردباش ومنتشرکن

    • بدون نام

      این دکترها فقط به پول فکر میکنن دکترهای بیسواد بردن همون روستا خودشان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وا مگه روستایی ها چه گناهی کردن ؟!!! بعد هم دکترهایی که از روستا میان بیرون با سهمیه ای ها قابل مقایسه نیستند .اکثر پزشکان مجرب از دل روستاها در امده اند

      • بدون نام

        با user۰۹:۵۸موافقم حداقل روستایی ها با استعداد خودشون میرن نه با پول مادر وپدرشون.من چند تا پزشکو می شناسم که خانوادشون روستایی بودن اما به خاطر مهارت و تواناییشون تو شهر معروف شدن و همه به اونها مراجعه می کنن.

    • بدون نام

      والا مملکت گند برداشته رفتم بیمارستان س..نا تهران صورت برادرم ترکیده بود در صانحه موتور سواری تو اون وضعیت این پرستارا و دکترا باهم یک لاسی میزدن که نگو اصلا باورم نمیشد این همه قمیش و ایش از کجاشون در میاومد اینا که دکتر نیستن خرابن از زن و مردشون فکرشون به بیمار نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایول .اینو خوب فهمیدی .
        اکثرشون همینطورن خراب منتها به ظاهر نشون نمیدن

    • شایان

      نگید بیمار بگید موش آزمایشگاهی!!!!

    • بدون نام

      خدا هرکدوم از کادر پزشکی رو که اگر احیانا قصوری بکنن و موجب آسیبی به بیمار بشه ازش نگذره مادر داغدار خدا بهت یه بچه سالم بده ولی یه سوال مادر داغدار تو گفتی بچه 18 روز سالم رو به خاطره سهل انگاری از دست دادی اگه بچه ات سالم بود بیمارستان چیکار میکردی

    • بدون نام

      ... پزشکانمون خیلی بی وجدان شدن ینی چی حتما باید بمیره تا پیگیری کنن پس ..........در این جور مواقع فقط بلدن پشت هم بیستن

    • فاطمه

      الینای نازم عزیزم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج