۳۲۷۹۲۷
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

تازه ترین دستاورد برجام از نظر کیهان

روزنامه ایران چند روز پیش طی گزارشی که با تیتر «مرگ زودرس خلبانان و میهمانداران در فشار دوره تحریم‌ها» منتشر شد از یکی دیگر از فواید و محسنات برجام پرده‌برداری کرد!

روزنامه کیهان نوشت: روزنامه ایران چند روز پیش طی گزارشی که با تیتر «مرگ زودرس خلبانان و میهمانداران در فشار دوره تحریم‌ها» منتشر شد از یکی دیگر از فواید و محسنات برجام پرده‌برداری کرد! در این گزارش آمده است که طول عمر میهمانداران و خلبانان هواپیما در پیش از برجام و در دوران تحریم ها کوتاه بوده و میهمانداران هواپیماها دچار مرگ زودرس می‌شدند که البته لزوماً در دوران پسابرجام دیگر مهمانداران به یمن وجود برجام دچار مرگ زودرس نمی‌شوند. نویسنده گزارش مذکور همچنین مدعی شده «شرایط سخت در دوران تحریم مشکلات قلبی و عروقی را در میان میهمانداران افزایش داده است.»

به ادعای روزنامه دولت، علاوه بر اینها مشکلات دیگر میهمانداران هواپیماها همچون به هم‌ریختگی زمان خواب، مشکلات روانی، پوکی استخوان، بیرون‌زدگی استخوان، بیماری‌های کلیوی و پیری زودرس بعد از برجام از بین رفته و این قشر دیگر دچار چنین مشکلاتی نیستند که این نیز از جمله دستاوردهای برجام است.

علاوه بر این موهبت عجیبی که روزنامه ایران آن را مطرح کرد، معاون پارلمانی رییس‌جمهور در جلسه شورای اداری شهرستان‎های جیرفت از نعمات نامرئی برجام نیز پرده برداشت. به گزارش ایسنا، انصاری می گوید: به فضل الهی در مدت کمتر از چهار ماه که از تصویب برجام می‎گذرد، دستاوردهای بزرگی برای ملت ایجاد شده که به محضر رهبری و همچنین ملت ارائه شده است، اما برخی از آن‎ها را به دلایل محرمانه بودن و امنیت ملی فعلاً نمی‎توان، بیان کرد، زیرا دشمنان راه خنثی کردن آن را پی می‎گیرند!

وی همچنین می افزاید: طی این مدت حدود ۴ میلیارد دلار از پول بلوکه و دزدی شده، ایران به ملت برگردانده و تحریم‎های ظالمانه دارو، فناوری، قطعات و فروش هواپیما، نظام بانکی، رفت و آمد، کشتیرانی و ... برداشته شده است.

سخنی که در صحبت‌های این مقام دولت یازدهم نادیده انگاشته شده این است که به فرض آزاد سازی ۴ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران توسط غرب، آمریکایی ها طی حکم اخیر دیوان عالی امریکا ۲ میلیارد از اموال کشورمان را مصادره کردند تا همان مقدار اندکی که از برجام نصیب ایران می شد، بی تاثیر بماند و فراسوی این مسئله، تحریم های نظام بانکی نیز همچنان پابرجاست و هنوز هم بانک های اروپایی از ترس غضب طرف آمریکایی جرات تعامل بین بانکی با ایران را ندارند.

این نوع دفاعیات دم دستی وعوامفریبانه در ادبیات مدافعان برجام طی ماه‌های اخیر به کرات یافتنی است و هر از گاهی موجبات خنده خوانندگانشان را فراهم می‌کنند. چندی پیش نیز یکی از نمایندگان مدافع دولت طی مصاحبه‌ای یکی دیگر از فواید نامرئی برجام را رونمایی کرده بود.

پیش از این عابد فتاحی نماینده مردم ارومیه نیز در اظهاراتی مشابه ادعای روزنامه ایران، در گفتگو با یکی از سایت های محلی استان آذربایجان ضمن دفاع محکم از توافق وین اعلام کرده بود: «بعد از مذاکرات شرایط لازم برای احیاء دریاچه ارومیه ایجاد شده است، همان طور که مشاهده می‌کنید شرایط جوی کشور بعد از مذاکرات تغییر کرده و بارش‌ها افزایش پیدا کرده است! گرمای هوا در شهرهای بزرگ کشور کاهش یافته و به نظر می رسد، علت خشکسالی‌های اخیر جنگ و جدال هسته‌ای بوده است!»

این نماینده افزوده بود: «احساس می‌شود که در ۱۲ سال گذشته، اروپا از ورود ابرهای بارشی به آسمان ایران جلوگیری کرده و از زمان توافق آب و هوای کشور به کلی متحول شده است. به نظر می رسد که ما بعد از مذاکرات به صفحه جهانی بازگشته ایم و الان می‌توان از قدرت‌های جهانی برای حل مشکل دریاچه ارومیه استفاده کنیم!»

دست‌های خالی

این اظهارات تامل‌برانگیز و عجیب نشان می‌دهد که دست حامیان برجام تا چه اندازه خالی است چرا که ارائه چنین ادله‌ای برای دفاع از برجام جای هیچ دفاعی ندارد و در برابر انتقادات فنی و کارشناسانه منتقدان این توافق، دفاعیاتی این چنین تنها ابعاد طنز‌گونه برای افکار عمومی دارد.
این اظهار نظرات پیش از این سابقه داشته است «چنانچه اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس‌جمهور) چندی پیش اظهار کرد: «اینکه می‌گویند تحریم‌ها روی آب آشامیدنی مردم هم تأثیر گذاشته کاملا درست است.» علی یونسی (مشاور رئیس‌جمهور) نیز سال گذشته بیان کرده بود؛ «با رفع تحریم، مشکل ازدواج هم حل می‌شود.»

وی می گوید: «اکنون کشور از بیکاری رنج می‌برد، جوانان مشکل عدم استطاعت مالی برای ازدواج دارند و دولت وظیفه دارد این مشکلات را برطرف کند و امیدوارم با لغو تحریم‌ها این مشکلات برطرف شده و کارهای عمرانی نیز با سرعت بیشتری انجام شود.» و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در دفاع از برجام اظهار کرد که «برداشته شدن تحریم‌ها وضعیت سینمای ایران را بهتر می‌کند.»

این مشتی از خروار اظهارات سیاسیون در گره زدن تمامی مشکلات کشور از آب خوردن مردم تا آب و هوا به تحریم‌هاست! توقع عمومی برای معجزه کردن توافق، نتیجه وعده‌ها و اظهارات دولتی‌ها درباره توافق بوده است. دولتی‌ها برای ایجاد مطالبه توافق در جامعه، از آب خوردن تا ازدواج جوانان را وابسته به توافق کردند، اما مقامات دولتی پس از اعلام توافق بر سر برجام، در حالی که جامعه در انتظار خبرهای خوش از نتیجه توافق بود؛ ترجیح می دهند تا بازهم وعده‌ آینده را بدهد.

بسیاری در بدنه دولت یازدهم سعی داشته‌اند نقش تحریم‌ها را در اقتصاد بزرگ و برداشتن آن‌ها از سوی غربی‌ها را به عنوان عامل اصلی شکوفایی اقتصاد جلوه دهند. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که پس از توافق هسته‌ای در تیرماه و اجرایی شدن آن در دی‌ماه هنوز خبری از رونق اقتصادی نیست و افرادی که تحریم‌ها را عنوان عامل اصلی عدم رونق اقتصادی مطرح می‌کردند، با مطرح کردن عوامل دیگر، سعی دارند کم‌کاری و سوء مدیریت خود را به گردن این عوامل بیندازند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای ستاد برگزاری یادواره‌ی شهدا با اشاره به ادعاهای مخالفان برجام و توافقات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 در داخل کشور و همچنین در جامعه‌ آمریکا، گفته است «مخالفان برجام دلیل قانع کننده‌ای برای مخالفت‌ها ارائه نمی‌کنند! در حالی که بیشترین استفاده را در این شرایط رژیم صهیونیستی می‌برد.»

این اظهار نظر در حالی بیان می‌شود که منتقدان برجام همواره طی سه سال اخیر در برابر دفاع احساسی و سیاسی مدافعان توافق، کارشناسی ترین و فنی ترین نقدها را مطرح کرده اند ولی این مدافعان توافق هستند که با دفاعیاتی سخیف قصد دارند تا با موج سواری بر روی موضوع برجام برای خود نزد افکار عمومی جایگاهی بیابند و از آن پوششی برای مشکلاتی همچون تورم، بیکاری و رکود اقتصادی ایجاد کنند.

آب رفتن روابط بانکی خارجی در پسابرجام

دفاعیات عجیب و تامل برانگیز از برجام در حالی رخ می دهد که «نوذر شفیعی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه روز دوشنبه این کمیسیون با سیف، رئیس کل بانک مرکزی می گوید: سیف معتقد بود روی کاغذ هیچ محدودیتی در خصوص سوئیفت وجود ندارد، اما در عمل انجام این مهم نیازمند دو شرط است که اول آماده‌سازی بانک‌های داخلی از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و دیگری برقراری شبکه‌ها و ارتباطات کارگزاری گسترده که در این خصوص باید گفت قبل از تحریم‌ها هزاران شبکه کارگزاری بین‌ کشور ما و دنیای خارج وجود داشته که پس از تحریم‌ها کاملا راکد شده و اکنون پس از برجام فقط 349 رابطه کارگزاری برقرار شده که این رقم باید به بیش از اینها افزایش یابد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین تأکید کرد: البته نباید فراموش کرد در کنار این محدودیت‌ها نگرانی بانک‌های بزرگ از جریمه شدن توسط آمریکا بزرگ‌ترین مانع در برقراری ارتباطات بانکی است از این رو امروزه ارتباطات بانکی ما با بانک‌های کوچک خارجی است و بانک‌های بزرگ اغلب تحت تأثیر تحریم‌های اولیه آمریکا حاضر به برقراری ارتباط نیستند.

گفتنی است جابری انصاری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در نشست خبری هفته جاری و در پاسخ به سؤالی در خصوص ابزار فشار و ضمانت اجرا برای اجرای برجام توسط طرف‌های مقابل ایران، ابراز داشت: آنچه در روابط و سیاست بین‌المللی وجود دارد با آرزوی ملت‌ها و نخبگان، فاصله دارد و همچنان توافقات بین‌المللی از میزان ضمانت‌های حقوق داخلی برخوردار نیست.

در واقع اظهارات سیف و جابری انصاری بار دیگر نشان داد که نتایج برجام با چیزی که مد نظر دولت یازدهم است فاصله دارد و نباید روی آن حساب ویژه باز کرد.

بانکداران بین‌المللی از توضیحات آمریکا برای ازسرگیری رابطه با ایران متقاعد نشدند

پایگاه خبری المانیتور بامداد سه‌شنبه گزارش داد مقام‌های آمریکا بعد از اجرایی شدن برجام با مقام‌های بانکی از 15 کشور دنیا میز گرد برگزار کرده‌اند تا به آنها درباره از سرگیری روابط بانکی با ایران اطمینان خاطر بدهند.

این خبر را المانیتور به نقل از منابع آگاه گزارش داده و افزوده که رایزنی‌های مقام‌های آمریکایی در این باره حاصلی در بر نداشته است.

مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا ماه گذشته بعد از رد اخبار جنجالی درباره احتمال اعطای دسترسی به ایران جهت استفاده از دلار در مبادلات بین‌المللی گفتند راهبرد واشنگتن برای شکستن فضای بیم و هراس حاکم بر بانک‌های بین‌المللی جهت بازگشت به ایران ارائه توضیحات و دادن اطمینان خاطرهای لازم به بانکداران درباره بی‌خطر بودن تجارت قانونی در ایران خواهد بود.

المانیتور اکنون می‌گوید این راهبرد به شکست انجامیده است. یک منبع بازرگانی آگاه به المانیتور گفت که مقام‌های وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا در همایشی که روزهای 3 و 4 ماه مه برگزار شده با دو بانک سوئیسی «کردیت» و «یوبی‌اس» وارد رایزنی در همین باره شدند. وی می‌گوید اکثر بانک‌های بزرگ خارجی درخواست بازگشت به ایران را بنا به دلایل متعدد، از جمله جریمه‌های سنگین قبلی آمریکا و نگرانی از بازگشت دوباره تحریم‌ها علیه ایران رد می‌کنند.

«گرگ روزنبرگ»، سخنگوی «یو‌بی‌اس» نیز به المانیتور گفت که این بانک قصدی برای انجام تراکنش‌های مربوط به تجارت ایران ندارد.

وی در مصاحبه‌ای ایمیلی به المانیتور گفت: «در حال حاضر، تغییری در سیاست‌های کلی تحریمی ما که داشتن فعالیت‌های تجاری با ایران یا فعالیت‌های شامل ایران را محدود می‌کند، صورت نگرفته است.»

متر و معیار افکار عمومی برای میزان فواید و تاثیرات مثبت برجام بر روی امور روزمره و وضعیت معاش، طول عمر خلبانان و میهمانداران هواپیماها نیست بلکه مردم منتظر بهبود وضعیت تولید، رفع بیکاری و تورم و رکود هستند. بیان دائمی این موضوع که برجام فی نفسه امری مطلوب است و نباید خدشه‌ای بر آن وارد شود و طرح موضوعاتی از این قبیل که چندین سال باید منتظر ماند تا تاثیرات برجام هویدا شود، تماماً مسائلی انحرافی و برای فرار از پاسخ گویی به مردم است که در طولانی مدت نتیجه عکس داده و مردم را از مسیر دولت یازدهم ناامید خواهد کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ابي

      چطور اون زمان كه احمدي نژاد گفته بود اروپاييها باعث كم آبي ما هستن چون جلوي ورود ابرهاي بارانزا رو ميگيرن تعجب نكرديد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج