۳۲۸۴۳۴
۳۴ نظر
۵۰۰۰
۳۴ نظر
۵۰۰۰
پ

تبعات حضور احمدی‌نژاد در انتخابات

بیش از یک سال دیگر تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ باقی‌مانده است اما در همین فرصت باقی‌مانده تکاپوی زیادی در بین فعالان سیاسی ایجاد شده است که ساکن بعدی ساختمان پاستور کیست؟

هفته نامه تجارت فردا - معصومه ستوده: بیش از یک سال دیگر تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ باقی‌مانده است اما در همین فرصت باقی‌مانده تکاپوی زیادی در بین فعالان سیاسی ایجاد شده است که ساکن بعدی ساختمان پاستور کیست؟ از یک‌سو ائتلاف میانه‌روها، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل تمایل دارند که حسن روحانی برنده انتخابات ۹۶ باشد تا بتواند برنامه‌های خود را به سرمنزل مقصود برساند و از سوی دیگر تندروها تمایل دارند که برنده رقابت ۹۶ باشند و شکست‌های خود در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴ را جبران کنند. در این میان زمزمه‌هایی مبنی بر اشتیاق محمود احمدی‌نژاد برای بازگشت به پاستور به گوش می‌رسد.

گویی رئیس دولت‌های نهم و دهم چندان بی‌میل نیست که در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری حضور پیدا کند. بررسی احتمال حضور محمود احمدی‌نژاد در انتخابات و احتمال حمایت اصولگرایان از او موضوعی بود که به محور مصاحبه با صادق زیباکلام تبدیل شد. استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بر این باور است که اصولگرایان چاره‌ای جز حمایت از احمدی‌نژاد ندارند، در غیر این صورت شکست سنگینی را متحمل می‌شوند.

تبعات حضور احمدی‌نژاد در انتخابات

در حال حاضر اخبار منتشرشده از بازگشت دوباره آقای احمدی‌نژاد به عرصه سیاست حکایت دارد و مرتب بر این نکته تاکید دارد که او کاندیدای بالقوه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ است. شما این احتمال را چقدر قوی می‌دانید؟ آیا امکان دارد که ایشان بخواهند بار دیگر خود را در معرض رای مردم قرار دهند؟

به نظر من آقای احمدی‌نژاد از سوی اصولگرایان در انتخابات ۹۶ حضور پیدا خواهد کرد.

این حضور از نظر شما جدی است یا اینکه بر اساس حدس و گمان مطرح شده است؟

آمدن ایشان به عرصه انتخابات بسیار جدی است. این‌گونه نیست که این احتمال بر اساس حدس و گمان مطرح شده باشد و آقای احمدی‌نژاد بگوید که در حال حاضر تصمیمی گرفته نشده و مشخص نیست که در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد یا خیر. یقیناً ایشان یکی از کاندیداهای انتخابات ۹۶ بوده و رقیب آقای روحانی است.

شما در سخنان خود به این نکته اشاره کردید که او کاندیدای اصولگرایان خواهد بود. به نظر شما با توجه به اتفاقات رخ‌داده در سپهر سیاسی ایران و جدایی احمدی‌نژاد از اصولگرایان، آیا امکان دارد که اصولگرایان بار دیگر او را به عنوان کاندیدای خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ معرفی کنند؟

این موضوع نیاز به توضیح دارد. واقع مطلب این است که اتحاد آقای احمدی‌نژاد با اصولگرایان در طول هشت سال گذشته چندان موفقیت‌آمیز نبود.

با توجه به تجارب تلخ گذشته اصولاً می‌توان چنین اتحادی را متصور شد؟

در این مقطع زمانی سوال اساسی مطرح‌شده، این است که آیا اصولگرایان می‌خواهند بار دیگر قوه مجریه را به دست آورده و از آن خودشان بکنند یا خیر؟ آیا اصولگرایان می‌خواهند به قدرت بازگردند یا خیر؟ قطعاً پاسخ به این سوال مثبت بوده و اصولگرایان می‌خواهند که به قدرت بازگردند. اصولگرایان می‌خواهند در انتخابات ۹۶ پیروز شده و دوباره قوه مجریه را در دست بگیرند. حال این موضوع مطرح می‌شود که اصولگرایان در غیبت چهره‌های سیاسی رای‌آور باید چه کار کنند؟ انتخابات اخیر و انتخابات ۹۲ نشان داد که اصولگرایان با مشکل بنیادی عدم محبوبیت در بین چهره‌ها و اقشار تحصیلکرده روبه‌رو هستند.

یعنی بر این اعتقاد هستید که آقای احمدی‌نژاد بیش از سایر چهره‌های اصولگرا رای دارد که اصولگرایان ناچار هستند با او کنار بیایند و بار دیگر با او سر یک سفره بنشینند؟

عملاً هیچ‌کدام از شخصیت‌های اصولگرا در جایگاهی نیستند که بتوانند در برابر آقای روحانی و در وهله دوم محمدرضا عارف یا محمدجواد ظریف رقابت کنند و توانایی رویارویی با آنان را ندارند. این موضوعی است که اصولگرایان به خوبی آن را می‌دانند و اطمینان دارند که اگر با آقای لاریجانی یا حدادعادل، مهندس باهنر، سعید جلیلی، محسن رضایی و محمدباقر قالیباف بخواهند به مصاف آقای روحانی در دور دوم بروند، شکست سنگینی را متقبل می‌شوند. به همین دلیل چاره‌ای ندارند جز اینکه به سمت آقای احمدی‌نژاد بروند.

به هر حال آقای احمدی‌نژاد از یک محبوبیت پوپولیستی در بین برخی افراد برخوردار بوده و در شهرستان‌های کوچک رای دارد. اگر اصولگرایان تنها یک شانس برای بازگشت به قدرت داشته باشند این شانس زیر بیرق آقای احمدی‌نژاد است. اصولگرایان چه دوست داشته باشند و چه دوست نداشته باشند و چه بخواهند و چه نخواهند، هیچ چاره‌ای ندارند به جز اینکه آقای احمدی‌نژاد کاندیدای اصلی آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ شود. مصلحت آنها ایجاب می‌کند که آقای احمدی‌نژاد را به عنوان نامزد اصلی در انتخابات آینده مطرح کنند.

اما بخش عظیمی از اصولگرایان مخالف جدی او بوده و او را مسبب شکست سنگین سیاسی خود در سال ۱۳۹۲ می‌دانند؟

بله، اما اصولگرایان زیادی وجود دارند که هیچ عیبی در آقای احمدی‌نژاد ندیده و آن را بهترین گزینه می‌دانند. ممکن است برخی از اصولگرایان میانه‌رو و معتدل دل‌خوشی از آقای احمدی‌نژاد نداشته باشند اما بسیاری از اصولگرایان از جمله آقای حسینیان، آقاتهرانی، رسایی و آقای دکتر سعید جلیلی؛ آقای احمدی‌نژاد را گزینه‌ای بسیار مطلوب می‌دانند. این بخش از اصولگرایان به دنبال این هستند که آقای احمدی‌نژاد را وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری بکنند. چه از بابت عدم محبوبیت اصولگرایان و چه محبوبیت آقای احمدی‌نژاد. به همین دلیل من بر این باورم که این اتحاد بسیار اجتناب‌ناپذیر است.
تبعات حضور احمدی‌نژاد در انتخابات
شما از آقایان ظریف و عارف به عنوان کاندیداهای احتمالی ریاست‌جمهوری 96 نام بردید. این احتمال را بر چه اساس مطرح کردید در حالی که بسیاری با وجود اینکه سال 1396 دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری آقای روحانی محسوب می‌شود، این احتمال را بسیار ضعیف می‌دانند که آقای روحانی رقبای اصلاح‌طلب داشته باشد؟

اگر فرض بگیریم که آقای روحانی بنا بر دلایلی تمایلی نداشته باشند که بار دیگر کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بشوند، در این شرایط امکان دارد که تیم مشورتی ایشان به این نتیجه برسد که فرد دیگری کاندیدا شود. البته با آمدن آقای روحانی، کاندیداتوری آقای ظریف یا عارف کاملاً منتفی است. اما فرض من این است که بنا بر دلایلی آقای روحانی وارد عرصه رقابت نشوند. در این شرایط اصلاح‌طلبان، برخلاف اصولگرایان که با بحران چهره روبه‌رو هستند، مشکلی نداشته و می‌توانند افراد بیشتری را وارد عرصه رقابت کنند.

شما به این نکته اشاره کردید که احتمال رای‌آوری آقای احمدی‌نژاد وجود دارد. با توجه به کارنامه هشت سال گذشته، امکان دارد که بار دیگر جامعه به ایشان رای بدهد؟

برای اصولگرایان تندرو و آقای احمدی‌نژاد شرایط بسیار مهیاست. جامعه ما شرایط بسیار مطلوبی دارد و این ویژگی این است که پاسخگویی در آن وجود ندارد. تا به این روز که سه سال از پایان مدیریت آقای احمدی‌نژاد بر کشور گذشته است شما به عینه مشاهده می‌کنید که حتی یک بار، اصولگرایان عملکرد خود را در هشت سال گذشته مورد ارزیابی قرار ندادند که کدام کارهای ما درست بوده و کدام کارهای ما درست نبوده است.

یا اینکه اگر دور دیگر هم رئیس‌جمهور شدیم چه کارهایی باید انجام بدهیم که دور قبل انجام ندادیم یا اینکه چه کارهایی را نباید انجام بدهیم که دور قبل انجام دادیم. آقای احمدی‌نژاد در کشوری می‌خواهد بار دیگر رئیس‌جمهور بشود که فردی از او در مورد عملکرد گذشته‌اش پاسخ نمی‌خواهد و او را زیر سوال نمی‌برد. در جامعه تنها چیزی که مطالبه نشده و وجود ندارد، پاسخگویی است. بسیاری از مسوولانی که در کشور ما وجود دارند هیچ‌گاه خود را موظف به پاسخگویی ندانسته‌اند.

هیچ فردی تا به حال این سوال را مطرح نکرده که آقای احمدی‌نژاد شما با عملکردی که داشتید چطور می‌خواهید بار دیگر رئیس‌جمهور بشوید؟ فارغ از فقدان پاسخگویی در جامعه اصولگرایان از عدم محبوبیت عمده رنج می‌برند که در انتخابات هفت اسفندماه خودش را خوب نشان داد. شما اگر توجه کنید متوجه می‌شوید که در شهرهایی که اصلاح‌طلبان کاندیدای درجه‌دو یا درجه سه داشتند اصولگرایان از هیچ شانسی برخوردار نبودند.

البته در شهرستان‌های کوچک پارامترهای دیگری معنا پیدا می‌کند و خیلی مولفه اصولگرایی و اصلاح‌طلبی تاثیرگذار نیست. اما در شهرهای بزرگ رقابت حول محور اصولگرا و اصلاح‌طلب بود. این موضوع در تبریز و شهرهای بزرگ مشاهده می‌شد اما در شهری همچون مشهد چون نامزد درجه سومی از جبهه اصلاحات هم وجود نداشت به همین دلیل جبهه اصلاحات موفق نشد تا کاندیدایی به مجلس بفرستد. در این شرایط اصولگرایان امیدوار هستند تا عدم محبوبیت خود را به کمک آقای احمدی‌نژاد جبران کنند. به هر حال اصولگرایان امکانات زیادی داشته و نهادهای زیادی برای آنها تبلیغات می‌کنند. تریبون‌های نماز جمعه در اختیار این دوستان است و از آن به قدر کافی استفاده می‌کنند.

به نظر شما انگیزه بازگشت به قدرت موجب می‌شود تا اصولگرایان بار دیگر با آقای احمدی‌نژاد که انتقادات زیادی را متوجه آن می‌دانند، متحد شوند.

در پاسخ به این سوال تردیدی وجود ندارد به هر حال اصولگرایان تلاش دارند تا بار دیگر به قدرت بازگردند. بعید می‌دانم که اصولگرایان این تحلیل را ارائه کنند که ما قصد خدمت به مردم را داشتیم و مردم نخواستند حالا دیگر بنا نداریم که بار دیگر به قدرت بازگردیم. همه می‌دانند که رویکرد اصولگرایان این‌گونه نبوده و تلاش دارند تا به هر طریق قدرت را در دست بگیرند. به هر حال قدرت شیرین بوده و حاضر نیستند که ذره‌ای آن را تقسیم کنند.

حال سوال دیگری مطرح می‌شود که شما چطور می‌خواهید به قدرت بازگردید. کما اینکه امکان آوردن نامزد انتخاباتی از کره مریخ و ماه وجود ندارد. از سویی نامزدهای شما همین افرادی هستند که تاکنون در عرصه رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ظاهر شده‌اند یا آقای محسن رضایی یا آقای محمدباقر قالیباف یا آقای ولایتی یا سعید لاریجانی و مهندس باهنر و ... هستند که در واقع هیچ شانسی ندارند که مردم بخواهند به این افراد رای بدهند. به همین دلیل چاره‌ای ندارند جز اینکه از آقای احمدی‌نژاد بخواهند که در انتخابات حتماً کاندیدا شوند حتی اگر خودشان نخواهند تا بتوانند احتمال یک موفقیت نسبی را فراهم کنند.

تبعات حضور احمدی‌نژاد در انتخابات

برخی از کارشناسان سیاسی بر این باورند که توافق روی آقای احمدی‌نژاد برای انتخابات سال ۱۳۹۶ در واقع یک خودکشی سیاسی برای اصولگرایان محسوب می‌شود؟ شما در این مورد چه ارزیابی دارید؟

اگر آقای احمدی‌نژاد مجدداً رئیس‌جمهور شوند نه‌تنها برای اصولگرایان بلکه برای مردم و کشور در حکم یک خودکشی سیاسی است. درواقع می‌توان گفت ۸۰ میلیون جمعیت ایران در واقع یک خودکشی انجام داده است. چه‌بسا افرادی که مخالف نظام سیاسی کشور هستند به منظور تحقق هدف‌های خود، به آقای احمدی‌نژاد رای می‌دهند.

این نظریه ما و اصلاح‌طلبان است اما اصولگرایان این نظر را ندارند و بر این باور هستند که آقای روحانی کاری نتوانست انجام دهد و آقای احمدی‌نژاد می‌تواند مشکلات موجود را از بین ببرد. برجام و توافق هسته‌ای نتوانست کاری انجام بدهد و باید بار دیگر ایده‌های آقای احمدی‌نژاد را اجرایی کرد این در حالی است که ما نظری مخالف داشته و بر این باور هستیم که کاندیداتوری ایشان در واقع خودکشی سیاسی است.

اما برخی تحلیلگران با توجه به وضعیت کلی کشور و همین انتخابات اخیر، احتمال رای‌آوری آقای احمدی‌نژاد را بسیار پایین ارزیابی می‌کنند. کمااینکه بسیاری از اطرافیان احمدی‌نژاد نتوانستند حتی وارد مجلس شوند و در انتخابات مجلس تهران حامیان این چهره که در دو لیست اصلی انتخابات نبودند حتی در میان ۶۰ نفر ابتدایی حضور نداشتند؟

من این ارزیابی را قبول ندارم. ایشان محبوبیت کاریزماتیک دارد و محبوبیت کاریزماتیک خیلی با منطق میانه ندارد. افرادی که طرفدار آقای احمدی‌نژاد هستند هیچ استدلالی را در مورد ضعف عملکرد ایشان قبول نکرده و همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کنند. این افراد حاضر نیستند که قبول کنند عملکرد ایشان چه هزینه‌هایی را بر کشور تحمیل کرده است. اگر این ایده را مطرح کنید که هیچ یک از کارهای آقای احمدی‌نژاد درست نبوده است، این‌گونه نیست که آنها از مواضع خود عقب‌نشینی کنند و با شما در مخالفت با آقای احمدی‌نژاد همراهی کنند. شما این نکته را باید قبول کنید که این افراد به هر حال طرفدار او بوده و با شما مخالف هستند. اگر یک خروار ادله بیاورید فایده ندارد چون برای آنها اهمیتی ندارد که در هشت سال گذشته چه بر سر کشور آمده است. به هر حال این واقعیت را باید قبول کنید که این علاقه اصلاً مبنای عقلانی نداشته و بیشتر کاریزماتیک است به همین دلیل بهتر است که آن را به رسمیت شناخت.

به نظر شما در چه صورت شانس بازگشت احمدی‌نژاد به قوه مجریه زیاد می‌شود؟ شما در سخنان خود اشاره کردید که در صورت شکست دولت روحانی و عدم تحقق وعده‌ها، احتمال موفقیت رئیس‌جمهور سابق افزایش می‌یابد؟

اگر وضعیت اقتصادی کشور در این مدت زمان باقی‌مانده تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ بهتر نشود و بهبودی حاصل نکند و بر تعداد بیکاران افزوده شود در این صورت این شانس افزایش می‌یابد. این نکته را مدنظر قرار بدهید که اگر رکودی که اقتصاد را فلج کرده همچنان ادامه یابد، به طور قطع واحدهای تولیدی را با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌کند و این شرایط به سود منتقدان دولت است. به هر حال بخش خصوصی با مشکلات زیادی روبه‌رو است و بسیاری از کارخانه‌ها به جای چند شیفت کار کردن تنها یک شیفت کار می‌کنند.

اگر این مشکلات در این مدت زمان باقی‌مانده حل نشود شما باید احتمال بازگشت آقای احمدی‌نژاد و اصولگرایان به راس قوه مجریه را بسیار جدی بگیرید. به هر حال اصولگرایان در این شرایط گزینه خود را بار دیگر مطرح کرده و رای دادن به او را راهکار برون‌رفت از مشکلات جامعه عنوان می‌کنند. با توجه به اینکه پاسخگویی هم وجود ندارد بعید نیست که آقای احمدی‌نژاد برای یک دوره دیگر رئیس‌جمهور شود.

حامیان احمدی‌نژاد وعده داده‌اند که ماهانه ۲۵۰ هزار تومان به مردم خواهند داد البته این خبر پیشتر هم منتشر شده بود و آقای احمدی‌نژاد می‌خواست تا این مقدار را در بودجه سال ۱۳۹۲ لحاظ کنند که مورد موافقت مجلس قرار نگرفت. به هر حال وعده‌های اقتصادی از سوی او برای جلب نظر مردم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، دوباره مطرح خواهد شد البته به شرط اینکه حتماً وارد عرصه رقابت سیاسی بشوند. شما در این مورد چه ارزیابی دارید؟

این تنها وعده آقای احمدی‌نژاد نخواهد بود. ایشان وعده‌هایی خواهد داد. وعده قرار گرفتن ایران در صدر کشورهای جهان، تبدیل ایران به بزرگ‌ترین قدرت نه‌تنها منطقه بلکه دنیا، فراهم کردن شغل و هزاران وعده پوپولیستی و رای جمع‌کنی را به مردم خواهند داد. این در حالی بود که ایشان باید در مورد عملکرد خود در هشت سال گذشته به مردم پاسخ می‌دادند. به هر حال بزرگ‌ترین فاجعه رخ داده در هشت سال گذشته این بود که به مردم یارانه نقدی پرداخت بشود. در این مورد اصولگرایان و دولت احمدی‌نژاد باید پاسخگو باشند. این اقدام موجب فلج شدن اقتصاد ایران شد.

این عملکرد در حالی مورد دفاع واقع می‌شود که در حال حاضر در حبشه هم به مردم پول نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت نمی‌شود. این معنا ندارد که شما به مردم این پول را بدهید. با این حال خود را موظف به پاسخگویی نمی‌دانند و می‌گویند که ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان قابلی ندارد و باید به مردم ۲۵۰ هزار تومان ماهانه داد. متاسفانه آقای احمدی‌نژاد و بسیاری از اصولگرایان در لحظه زندگی کرده و ۲۰ سال و ۳۰ سال آینده ایران را نمی‌بینند. این موضوع اصلاً برایشان اهمیت ندارد.

تبعات حضور احمدی‌نژاد در انتخابات

به نظر می‌رسد که تمام هدف آقای احمدی‌نژاد این است که در کانون توجه رسانه‌ها قرار بگیرند؟ آیا بهتر نیست که رسانه‌ها او و رویکردش را نادیده بگیرند؟

به هر حال حرف‌های ایشان از جمله وعده ۲۵۰ هزار تومان توسط رسانه‌ها پوشش داده خواهد شد. شما نمی‌توانید مانع این رویکرد بشوید. دغدغه ما این نیست که آقای احمدی‌نژاد را بزرگ بکنیم یا نکنیم. موضوع اساسی این است که نخبگان این موضوع را برای مردم مطرح کنند که تبعات وعده‌های ایشان چیست. این موضوع به مردم گفته شود که درست است که ایشان چنین وعده‌ای دادند اما شما مشاهده می‌کنید که ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان چه بلایی به سر شما آورده است.

پولی که باید صرف راه‌سازی می‌شد، بین مردم تقسیم شد در حالی که لازم بود تدابیری در نظر گرفته شود تا راه‌های کشور، قاتل مردم نشوند. پولی که باید صرف ساخت و ساز و توسعه همه‌جانبه کشور شود، به فقیر و غنی داده می‌شود. در کنار این باید به مردم گفته شود که اقدامات ایشان در سیاست خارجی و هسته‌ای چه مشکلاتی را برای جامعه ایجاد کرده است و اگر ایشان بار دیگر بازگردد، دوباره کشور یک عقب‌نشینی بزرگ را تجربه می‌کند. وظیفه نخبگان در حال حاضر این است که این موضوعات را برای مردم توضیح بدهند تا مردم تحت تاثیر وعده‌های پوپولیستی قرار نگیرند. شما نمی‌توانید این موضوع را مطرح کنید که نباید به احمدی‌نژاد پرداخت بلکه باید رسانه‌ها خود را موظف بدانند که سیاست‌های نادرست او را مورد بررسی همه‌جانبه قرار دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      درود بر احمدی نژاد...... بدخواهان هرچه میخواهند بگویند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منفی ها رو !خخخخخخخ

    • بدون نام

      شما که تا قبل از دوران احمدی نژاد یارانه نبود چه گلی زدی حداقل احمدی نژاد مردم رو خونه دار کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کجا ...کو خونه ؟!!!!!!

      • بدون نام

        پس خونه من کو؟

    • بنده خدا

      جناب اقاي دكتر زيباكلام به نظربنده اصولگرايان ازهر كسيكه احتمال اينكه بتواند دست انهارا گرفته واز اين گرداب بيرون بكشد د جناب اقاي دكتر محمود احمدي نژاد كه جاي خود دارند اما مشكل انها اين چيزها نيست مشكل اساسي انها اينست كه نميدانند براي چه ميخواهند قوه مجريه را مجددا بذست گيرند ايا كار ناتمامي دارند كه وقت نكردند انرا باتمام برسانند يا مطلب جديدي يادگرفته اند ميخواهند انر پياده كنند اگر كاري بلد بودند پس چرا دراين چند دهه انجام ندادند بايد ادبشان كرد تا بتوانند چراغ رادرست گرفتن را ياد بگيرند پص انگيزه انها ازاينهمه سوزو بريز وخودرا به دروديوار زدن جيست اگر هدفشان انباشت بيشتر ثروت است همينجائي هم كه نشستند دست شان بازاست تمام درامد كشور وحرصه هاي كسب وكار شيبش بطرف جيب مبارك است اگر دنبال فرصتهاي مانند دهه هاي 80-88 هستند

    • میرزا

      احمدی‌نژاد بیاد چه تبعاتی داره وقتی میخواد دوباره یارانه بده، بنده خدا هشت سال دفاع از حق یارانه‌ای میکنه دیگران میخوان حذف یارانه کنند حالا که میخواد دوباره یارانه بده خوش اومده جان خودم!!!

    • میرزا

      فقط یارانه بده بمون بیاد من که مخالف حذف یارانه ام

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ... برو کار بازوتو بکن جونت به یارانه چندر غاز یسته نباشه

    • رضا

      سلام درود براقا دکتر احمدی نژاد زمان ایشان همه خانه دار شدن ولی حالا همه از سختی خانه ها را می فروشند زند باد احمدی نژاده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این نظر انقدر چاپلوسانه بود که حال ادمو بهم میزنه

    • بدون نام

      عدم توان دولت آقای روحانی در کاهش تورم و بیشتر شدن فشار گرانی بر مردم از یکطرف و کاهش قدرت خرید مردم بدلیل عدم تناسب در افزایش حقوق قشر حقوق بگیر از سویی دیگر و رو شدن بریز و بپاشهایی نظیر حقوق های فوق العاده زیاد مدیران خاص بیمه و.... راه را برای حضور آ مجدد آقای احمدی نژاد باز کرده است.
      بقول معروف : چرا که نه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از..... تبعات دولت قبل را یادت رفت بنویسی!!!

    • بدون نام

      احمدی نژادهم فهمیده شماترسیدید هی میادمانورمیده انصافا قدرت احمدی نژاددرانتخابات خیلیاروترسونده

      پاسخ ها

      • علیرضا

        ما از شما طرفدارن چشم وگوش بسته میترسیم که تبعات حکومت نادرست احمدی نژاد هستید. شما بازماندگان احمدی نژاد همه ایران را بر باد میدهید چون تفکر غیر ایرانی دارید و از هر چیزی سوءاستفاده به نفع خودتون میکنید.

      • بدون نام

        احمدی نزاد نمیاد.... چون فقط مونده با تیپا بندازنش بیرون

    • بدون نام

      چرا هنوز نیامده مثل یخهای قطب شمال آب شدین میدانید چی این قدر با مردم دروغ می گوید احمدی نژاد با مردم رو راست است شما چشمادان بستید فقط به فکر خودتان هستید احمدی نژاد بیاید من مطمئن هستم رای میارد چون با مردم روراست است احمدی بیان منتظر هستیم خوش غیر ت

    • بدون نام

      احمدی نزاد باید بیاد تا نتیجه کارهایشان را ببینند....انتخابات آخرین تیر خلاص انها ست!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایول

    • علی

      منصفانه نظر دادن باید راه اصلی ما باشد
      و منصفانه باید گفت که اقدام و عمل درست تر است تا اقدام و نظر
      دولت احمدی نژاد همیشه اقدام به عمل میکرد و بیشتر مواقع هم مردم را راضی نگه میداشت ولی دولت. آقای روحانی چیزی در کارنامه اش بجز اقدام و نظر ندارد که عدم کسب آرای مردم را در پی خواهد داشت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همیشه اقدام به عمل میکرد ...بله عمل میکرد ولی عمل به کارهای نادرست میکرد

    • بیدار

      بیچاره مردم فردپرست ایران که با مقدارناچیزیارانه ویکبرگ سهام عدالت خیلی راحت اجازهء غارت وتاراج بیت المال رو میدن.تا وقتی که کسی به خاطر سهل انگاری،خلاف وخطاشون بازخواست ومجازات نشن وضعیت بهترازاین نمیشه.

    • رضا

      با سلام
      دورود وسلام بیکران بربرادر انقلابی و متعهد احمدی نزاد بزرگ ما کلیه لرهای مملکت به برادر احمدی نزاد رای می دهیم .سهام عدالت مسکن مهر -رونق اقتصاد داخلی -انحطاط فرهنگی جناح چپ وراست -ساختار شکنی ساختارهای غلط -تو دهنی به شکم چرانان و ودزدان از کارهای برادر احمدی نززاد بود

    • امید

      ای خداااااااا ،،، ای خداااااا
      صدامو بشنو !!!!
      این ملت حقشون هست که نابود بشه !!!
      چرا؟؟ چون قدر آدم خوبی مثل احمدی نژاد رو نمی دونند .
      درود بر احمدی نژاد

    • ابي

      مردم هوشيارن و نمايندگان مجلس يادشان نرود گفته بودن اينقدر مدارك محكم براي رد صلاحيت احمدي نژاد وجود دارد كه محاله ايشون كانديد شود ، مگه باشگاه فوتباله كه با دو تا بازي بد مربي رو اخراج كنن كه البته اينكار هم از بي كفايتيه و اشتباهه اگه واقعا مردم ميخوان نتيجه پسا برجام رو ببينن بايد فرصت بدن حداقلش ٤ سال ديگه بعدشم بايد يكي باشه دنباله رو سياستهاي روحاني باشه وگرنه همچنان سوختن هزينه هاي قبلي رو بايد به تماشا بنشينيم ، يا بايد دوره قبلي به آقاي جليلي رأي ميداديم يا حالا كه ١٨٠ درجه همه چي چرخيده بايد ادامه پيدا كنه وگرنه كلي هزينه بر باد فنا ميره اگه دلتون واسه كشور و نظام ميتپه بايد جهت عوض نكنيد

    • عابر پیاده

      این مرد هرکار که کرد سر ملت کلاه نگذاشت و دروغ و کلک وفریب کاری نکرد.
      خدا به این ملت رحم کند

    • بدون نام

      ما رای نمی دیم تو چقدرپول گرفتی سنگ احمدی نژاد به سینه میزنی مملکت ادم قعطی

    • علي اوغلو

      ضربه هائيكه احمدي نژاد به اركان نظام درسطوح وجنبه هاي مختلف وارد كرد اثرات سوء ان سالها پايدار خواهد ماند دردناكترين وبدخيم ترين ان چندپارچه كردن ملت كاشتن بذر فتنه ازبين بردن حرمتها ود كه بباددادن منابع وريخت و پاشهاي ديوانه وار و رفتارهاي مالي چيزي بحساب نمي ايد اصلا قابل تصور نيست كه اصولگرايان كه اكنون دوسوم قدرت را دراختيار دارند بخاطر بدست اوردن ثلث قدرت اويزان اجمدي نژاد بشوند چرا كه همين حرمان موجود هم زائيده سياست اجمدي نژاد است اگر انها چنين خبطي بكنند بطور حتم ويقين جزنام پوچ وخالي از اصولگرائي درتاريخ جمهوريت ازانهاباقي نخواهد ماند چون احمدي نژاد هيچ قدرت وتشكلي را درتيررس خود برنمي تابد لذا اول تلاش خواهد كرد شكست دولتهاي 9و10 را بكول انها باركند كه مشتي قشري متحجر مانع وسنگ پيش پاي اودر پياده كردن برنامه هايش بودند

    • حجت

      جناب احمدی نژاد که به عنوان فاسد ترین دولت تاریخ جهان با اون اختلاسهای میلیاردی بازم طرفدار دارد باید تمثالشو از طلا تو هرشهر ایران بنا کنند واقعا ملت بی اراده را ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از اون اختلاس ها این عده چاپلوسه خریده که در هر کوی وبرزنی ... میکنند

    • ملکی رفسنجان

      سلام براحمدي نژاد و یارانش مخالفينش زورزيادي میزنند ایشون به لطف خدا بالاترترين رای میاره، این دفعه جلوی.. گرفته میشود ایشون به ایران عزت داد شما کاری کردين که دشمن نمی توانست انجام بده همه چیز بربادرفته

    • بدون نام

      به اقای زیباکلام بگویید اکر یارانه اقتصاد مملکت را فلج کرد پس حقوقهای چندصدمیلیونی وزرا وامثالهم از کجا تامین میشود یا فقط برای مردم مستضعف فلج کن است

    • احمدی گشاد

      اره احمدی نژاد عزت ایرانو زیاد کرد مخصوصا وقتی که با گوجه گندیده ازش پذیرایی کردن خخخخ
      اصلا پاشو که از ایران میزاشت بیرون دمپایی و گوجه گندیده بود که میومد طرفش
      اونایی هم که این کارو نمیکردن پا میشدن وسط سخنرانی احمدی نژاد میرفتن بیرون خخخخخ

    • حمید

      درودبر ابرمردایران،همینکه به بیگانه باج ندادی، دستتومیبوسم،شجاعتت واقعاقابل تحسینه، درسخنرانیهاشنیده نشده که برخلاف دکترجهانگیری به تهمت وافتراروی بیاری،اگه دزدبودی مطمئن باش که تاالان رسوامیشدی،تو اولین کسی بودی که خواستارشفافیت در اموال مسئولین بودی وبه استقلال کشوردرهمه ی عرصه هاپایبندبودی،پرسروصداترین شخص در رسانه های ایران بودی که این خودناشی ازقدرتت بود،درغیراین صورت کسی به توبهایی نمیداددرطی این زمان باقیمانده ازتوبارهاوبارهاخواهیم شنید،تخریب ازسوی سرمایه داران ومدح وستایش ازجانب اکثریت جامعه که ازفقراتشکیل شده.....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج