۳۲۸۷۴
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

ایران تولید کننده زعفران، اسپانیا صادر کننده!

ايران با توليد سالانه بيش از ۲۵۰ تن زعفران به ارزش بالغ بر ۶۲۵ ميليارد تومان مقام اول توليد و تجارت اين محصول در جهان را به خود اختصاص داده و زعفران ايراني به ۴۶ كشور دنيا صادر مي‌شود.

خبرگزاری ایسنا: ايران با توليد سالانه بيش از ۲۵۰ تن زعفران به ارزش بالغ بر ۶۲۵ ميليارد تومان مقام اول توليد و تجارت اين محصول در جهان را به خود اختصاص داده و زعفران ايراني به ۴۶ كشور دنيا صادر مي‌شود.

بيش از ۹۵ درصد از زعفران جهان در ايران توليد مي‌شود اما ارزش افزوده اين محصول نصيب کشورهايي نظير اسپانيا (بزرگترين واردکننده زعفران ايران) مي‌شود در صورتي كه بيشترين زحمت براي طلاي سرخ در ايران کشيده مي‌شود چرا كه براي به دست آوردن يک کيلوگرم زعفران خشک بايد کشاورزان ساعت‌هاي متمادي ۱۷۰ هزار دانه گل را از کلاله جدا کنند و با حساسيت بالايي خشک كنند.

به گفته منوچهري ـ دبير شوراي ملي زعفران ـ اين درحالي است كه اسپانيا به عنوان عمده‌ترين واردکننده زعفران ايراني بزرگترين صادرکننده اين محصول در جهان به شمار مي‌رود.

وي افزود: در صورتي كه ايران زعفران را كيلويي ۲۰۰۰ دلار مي‌فروشد اسپانيا اين محصول را پس از بسته‌بندي با برند خود كيلويي ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار در بازارهاي جهاني مي‌فروشد.

طي سه ماهه امسال نيز صادرات زعفران ايران با رشد ۳۲۳ درصدي به حدود ۷۰ ميليون دلار رسيد كه در اين ميان اسپانيا با بيش از ۱۰ ميليون دلار صادرات، بزرگترين بازار صادراتي زعفران ايران بوده است و پس از آن چین، امارات، ایتالیا، عربستان و هند از ديگر بازارهاي اصلي زعفران ايران بوده‌اند.

۷۵ هزار هكتار مزرعه كشت زعفران در استان‌هاي خراسان رضوي و جنوبي وجود دارد كه سال گذشته بيش از ۲۴۰ تن محصول از اين سطح استحصال شد و با توجه به اينكه در پي استقبال و تقاضاي خريد اين محصول در بازارهاي جهاني هر ساله بر ميزان سطح زير كشت افزوده مي‌شود پيش‌بيني مي‌شود امسال توليد زعفران به بيش از ۲۵۰ تن برسد.

براي توليد ۲۵۰ تن زعفران ۲۵ ميليون تن گل زعفران در فاصله‌اي كوتاه بايستي از مزارع جمع‌آوري شود و طي شرايط خاصي كلاله‌هاي قرمز زعفران از آن جداسازي و در نهايت با دقت خشك شوند تا كيفيت و ويژگي‌هاي زعفران خوب را داشته باشد.

جمع‌آوري به موقع و نقل و انتقال صحيح، بهداشت محيط و و افراد و رعايت اصول در جداسازي و خشكاندن در شرايط مناسب مواردي هستند كه در توليد محصولي سالم و با كيفيت اهميت بسزايي دارند اما به گفته نايب رييس انجمن توليد‌كنندگان و صادر‌كنندگان زعفران خراسان جنوبي به دليل نبود نيروي كار در روستاها گل زعفران به موقع از زمين برداشت نمي‌شود و پس از برداشت هم براي فرآوري و جداسازي كلاله گل كيلومترها از روستا به حاسيه شهرها مي‌آيد تا توسط نيروي كار موجود در شهرها فرآوري شود كه در ايسن شرايط نامطلوب و جابه‌جايي در مواردي تا يك سوم محصول به ضايعات تبديل مي‌شود.

علي حسيني گفت: با وجود افزايش سطح مزارع زعفران كشور ميانگين برداشت اين محصول يك كيلوگرم نسبت به دو دهه گذشته كاهش يافته و درحالي كه در دو دهه قبل از هر هكتار مزرعه زعفران پنج كيلوگرم محصول برداشت مي‌شد اما اكنون ميزان برداشت به چهار كيلوگرم افت كرده است كه در اين ميان آموزش و ترويج كشاورزان براي افزايش بهره‌وري بسيار ضروري است.

اما يكي از آفت‌هاي اين محصول ارزشمند و صادراتي كشور اين است كه پياز زعفران ايراني به كشورهاي همسايه قاچاق مي‌شود و افغانستان يكي از كشورهاي خريدار پياز زعفران ايران است و در توليد اين محصول پيشرفت‌هايي داشته است و هرچند كه اين كشور نمي‌تواند رقيب ايران باشد اما به هر حال رقباي توليد را هر چند كوچك نبايد ناديده گرفت و مهم‌تر از همه اينكه پياز زعفران ايراني ثروت بخش كشاورزي و كشاورزان است كه جلوگيري از خروج اين محصول را بر مسئولان امر ضروري مي‌سازد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احمد

      فقط حرف می زنند، مگه یک بسته بندی کاری داره که نخوان 2 برابر بفروشن؟!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج