جاباما
۳۲۹۰۱۸
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

چرا قهرمانی استقلال خوزستان تاریخی است؟

قهرمان فوتبال ایران برای دومین‌بار با تفاضل گل مشخص شد، این بار این استقلال خوزستان بود که به لطف تفاضل گل بهتر جام قهرمانی را بالای سر برد.

روزنامه شرق: قهرمان فوتبال ایران برای دومین‌بار با تفاضل گل مشخص شد، این بار این استقلال خوزستان بود که به لطف تفاضل گل بهتر جام قهرمانی را بالای سر برد. پس از قهرمانی آبی‌های خوزستان دیگر کسی این نکته را برجسته نکرد که استقلال خوزستان با چند گل خورده کمتر نسبت به پرسپولیس به این موفقیت تاریخی دست پیدا کرد و همه به تمجید از این تیم اهوازی پرداختند. برانکو ایوانکوویچ، سرمربی پرسپولیس هم پس از بازی استقلال خوزستان را شایسته‌ترین تیم برای قهرمانی معرفی کرد و به این تیم تبریک گفت. نگاهی به بضاعت استقلال خوزستان نشان می‌دهد که تیم ویسی کاملا شایسته این تمجیدهاست و واقعا می‌توان کاری که این تیم در لیگ برتر ایران را انجام داد، با تاریخ‌سازی «لستر» در فوتبال انگیس مقایسه کرد.

برخاسته از گور

لیگ پانزدهم، سومین فصل حضور استقلال خوزستان در لیگ برتر محسوب می‌شود. این تیم که قدمتی هفت‌ساله دارد، در دو فصل قبل همواره نامزد سقوط بود و در هفته‌های پایانی از سقوط فرار کرد. استقلال خوزستان در لیگ چهاردهم، چهاردهم و راهی دیدار پلی‌آف شد. در آن فصل هنوز قانون سقوط مستقیم سه تیم تصویب نشده بود و اگر قانون مثل الان بود، در پایان آن فصل استقلال خوزستان سقوط کرده بود و در این فصل اصلا خبری از این تیم در لیگ برتر نبود. استقلال خوزستان در سومین فصل حضورش در لیگ برتر جام را بالای سر برد؛ در شرایطی که در فصل قبل در دقیقه ٩٠ و با برد برابر مس کرمان در دیدار پلی‌آف در لیگ برتر ماندنی شد. چنین جهشی در تاریخ فوتبال ایران کم‌سابقه محسوب می‌شود.

بی‌ستاره

یکی دیگر از ویژگی‌های استقلال خوزستان ارزان‌قیمت‌بودن این تیم است. در تاریخ لیگ برتر هرگز تیمی با چنین بضاعتی قهرمان نشده است. ویسی ثابت کرد برای قهرمانی حتما نباید پول داشت. طبق آمار سازمان لیگ ارزش قرارداد بازیکنان و کادرفنی استقلال خوزستان پنج‌میلیاردو ٨٢٠ میلیون تومان بوده است و تنها دو تیم استقلال اهواز و راه‌آهن از قهرمان ایران ارزان‌تر هستند. استقلال خوزستان حدود یک‌سوم پرسپولیس، استقلال و سپاهان هزینه کرد و بالاتر از این تیم‌ها قرار گرفت. این سه تیم هزینه‌ای حدودا ١٧میلیاردی داشته‌اند. ارزان‌ترین قهرمان لیگ، یکی از کم‌ستاره‌ترین تیم‌ها بوده است. عبدالله ویسی در این فصل تیمش را کاملا به دلخواه خودش بست، با یک سری بازیکن جوان لیگ‌یکی. در تاریخ لیگ برتر هرگز مشاهده نشده یک تیم بدون ستاره شناخته‌شده قهرمان شود. سپاهان، استقلال و پرسپولیس که همواره تیم‌های پرستاره‌ای بودند. پاس در سالی که قهرمان شد خداداد عزیزی، جواد نکونام و آرش برهانی را داشت. فولاد در هر دو قهرمانی‌اش ملی‌پوشانی در ترکیبش دیده می‌شد. در مرتبه اول با ابراهیم میرزاپور، ایمان مبعلی، احمد مؤمن‌زاده و... و در مرتبه دوم با بختیار رحمانی، لوسیانو پریرا، اسماعیل شریفات و... سایپا هم در قهرمانی‌اش علی دایی، سیدجلال حسینی، ابراهیم صادقی، رحمان احمدی و... را در اختیار داشت؛ اما استقلال خوزستان در ترکیبش حتی یک ملی‌پوش هم دیده نمی‌شود. اکثر بازیکنانش گمنام‌اند و حالا با قهرمانی در لیگ برتر معروف شده‌اند. شاید تنها ستاره استقلال خوزستان را باید عبدالله ویسی، سرمربی این تیم دانست.

بی‌دلیل نیست که کارشناسان قهرمانی استقلال خوزستان را مانند قهرمانی لستر، تاریخی می‌دانند. لستر هم در انگلیس با تیمی ارزان، بالاتر از تیم‌های متمول جزیره قرار گرفت. شاید این قهرمانی موجب شود از فصل آینده تیم‌ها با ولخرجی و خرید بازیکن گران به دنبال قهرمانی نباشند و از استقلال خوزستان الگو بگیرند.

تبریک کی‌روش به استقلال خوزستان

سیل پیام‌های تبریک به سمت استقلال خوزستان و عبداله ویسی ادامه دارد. سرمربی تیم ملی هم دیروز قهرمانی استقلال خوزستان را تبریک گفت. در پیام تبریک سرمربی تیم‌ملی آمده است: «قهرمانی استقلال خوزستان را در لیگ خلیج‌فارس تبریک می‌گویم. کسب این عنوان دستاورد شگفت‌انگیزی برای این باشگاه بود؛ اتفاقی که می‌توان آن را تنها با آنچه در لیگ انگلیس و در تیم لستر رقم خورد، مقایسه کرد. می‌خواهم به بازیکنان به دلیل عملکرد عالی‌شان، کادر، جوانان این تیم و مربی سخت‌کوششان عبدالله ویسی تبریک بگویم و برای آنها بهترین‌ها را در آینده آرزو ‌کنم». محمود گودرزی، وزیر ورزش هم قهرمان‌شدن استقلال خوزستان را دلیل پاک‌بودن فوتبال ایران دانست. «‌به استقلال خوزستان تبریک می‌گویم که شائبه موفقیت تیم‌های دولتی را از بین برد و به عنوان باشگاهی خصوصی مقام قهرمانی لیگ را به‌دست آورد».

مرگ هوادار استقلال خوزستان

در کنار تمامی اتفاقات شیرین جمعه، یک اتفاق تلخ هم برای خوزستانی‌ها رخ داد. یکی از هواداران استقلال خوزستان پس از حمله قلبی ناشی از هیجان قهرمانی تیم محبوبش، جان خود را از دست داد. هیجان بالا در ورزشگاه غدیر و قهرمانی استقلال خوزستان در لیگ پانزدهم، باعث شد تا یکی از هواداران این تیم دچار حمله قلبی شود. این اتفاق در جریان بازی برای این هوادار رخ داد که بلافاصله توسط نیروهای امدادی به بیمارستان منتقل شد؛ اما تلاش پزشکان برای احیای این مصدوم نتیجه نداد و این تماشاگر اهوازی جان خود را از دست داد. بازیکنان استقلال خوزستان این ضایعه را تسلیت گفتند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج