۳۲۹۵۴۴
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

بهترین مستند های تاریخ که باید تماشا کنید (۳)

در قسمت سوم از سری مقالات بهترین مستندهای تاریخ، سراغ معرفی ۵ فیلم برتر دیگر خواهیم رفت. با ما همراه باشید.

وب‌سایت زومجی - افشین پیروزی: در قسمت سوم از سری مقالات بهترین مستندهای تاریخ، سراغ معرفی ۵ فیلم برتر دیگر خواهیم رفت. با ما همراه باشید.

تا امروز دو قسمت از ۴ قسمت مقالات «بهترین مستند‌های تاریخ» را منتشر کرده‌اند و در این قسمت هم سراغ ۵ فیلم دیگر خواهیم رفت که آثاری مرتبط با موسیقی، بازی و ورزش در بین آن‌ها دیده می‌شود.

مطلب مرتبط:

بهترین مستند های تاریخ که باید تماشا کنید (3)

۱۰- Indie Game: The Movie

سال اکران: ۲۰۱۲

کارگردان: لیزانا پاجوت و جیمز سوویرسکی

امتیاز در آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۷

بهترین مستند های تاریخ که باید تماشا کنید (3)

مستند Indie Games از آن دست فیلم‌هایی است که تماشای آن برای هر گیمری بدون شک جذاب و لذت‌بخش خواهد بود. لیزانا پاجوت و جیمز سوویرسکی، سازندگان این مستند، موضوعی را انتخاب کرده‌اند که این روز‌ها در صنعت بازیسازی از اهمیت به‌سزایی برخودار است. بازی‌های ایندی یا مستقل، در طی سالیان اخیر رشد بی‌سابقه‌ای داشته‌اند و حتی گاهی از هر نظر موفق‌تر از بازی‌های بزرگ و AAA ظاهر شده‌اند. جالب است بدانید که همانند بسیاری از بازی‌های مستقل، این مستند هم هزینه ساخت خود را از طریق کمک‌های مردمی سایت کیک‌استارتر جمع‌آوری کرد و پس از آن سازندگان به سراغ بازیسازان مستقل رفته و نزدیک به ۳۰۰ ساعت مصاحبه و فیلم را جمع‌آوری کردند.

در نهایت از بین این فیلم‌ها، گزارشی از چهار بازیساز مطرح انتخاب شد که شاکله اصلی فیلم را تشکیل می‌دهند. ادموند مک‌میلن و تامی رفِنس، سازندگان بازی Super Meat Boy، فیل فیش، سازنده بازی Fez و جاناتان بلو، سازنده بازی تحسین‌شده و موفق Braid افرادی هستند که در این مستند از فرآیند ساخت بازی‌های مستقل و مشکلات و موانعی که داشتند، صحبت می‌کنند. همچنین Indie Games با استقبال بی‌نظیر گیمر‌ها در زمان اکران روبرو شد و حتی نامزد دریافت بهترین فیلم مستند از جانب جامعه منتقدین یوتا بود.


۹- How it's Made

سال اکران: ۲۰۰۱ تا به امروز

کارگردان: گابریل هاس

امتیاز در آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۸

بهترین مستند های تاریخ که باید تماشا کنید (3)

How It's Made یک مستند سریالی است که تا به امروز ۳۱۲ قسمت آن از کانال دیسکواری پخش شده است و هنوز هم این مستند بسیار پرطرفدار پخش می‌شود. در زندگی روزمره ما، اشیا زیادی وجود دارند که از آن‌ها استفاده می‌کنیم؛ از لباس و ماشین گرفته تا وسایل ورزشی و موارد دیگر. ولی آیا تا به حال با خودتان فکر کرده‌اید که برای ساخته شدن هریک از این اقلام، چه فرآیندی طی شده است؟ مستند Hot It's Made دقیقا با هدف نشان دادن این فرآیند ساخته شده و در هر قسمت آن که تقریبا ۳۰ دقیقه است، نحوه ساخته شدن یک وسیله را توضیح و نشان می‌دهد.

دلیل اصلی محبوبیت این مستند، پایبند بودن آن به یکی از اصول مستند‌سازی یعنی ارائه اطلاعات آموزشی است و به همین دلیل هم How It's Made برای تمامی افراد در تمامی سنین جذاب و لذت‌بخش است. به همین دلیل هم این فیلم یکی از پربیننده‌ترین مستند‌هایی است که از کانال دیسکواری پخش شده و حتی نسخه دوبله فرانسوی آن هم از طریق کانال «زد» فرانسه پخش می‌شود. به‌علاوه در طول ۱۵ سالی که از پخش مستند می‌گذرد، چندین بار تهیه‌کننده و دوبار هم گوینده آن تغییر کرده‌اند که البته این مسائل هرگز باعث افت کیفیت این فیلم نشده‌اند.


۸- Kurt Cobain: Montage of Heck

سال اکران: ۲۰۱۵

کارگردان: برت مورگان

امتیاز در آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۶

بهترین مستند های تاریخ که باید تماشا کنید (3)

کرت کوبین یکی از محبوب‌ترین خوانندگان تاریخ موسیقی راک است که از قضا در کشور خودمان هم طرفداران بی‌شماری دارد؛ خواننده‌ خوش‌صدا و خوش‌سیمایی آمریکایی که علاوه بر خوانندگی، نوازندگی گیتار و نوشتن متن اکثر آهنگ‌های گروه نیروانا را برعهده داشت و حتی از او به عنوان نماد موسیقی راک دهه ۹۰ یاد می‌شود. با اینکه کوبین در ۲۷ سالگی خود‌کشی کرد، ولی هنوز هم آهنگ‌های وی طرفداران بسیار زیادی دارند که از جمله محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به «Smells Like a Teen Spirit» و «Lithium» اشاره کرد. تا به امروز فیلم‌های زیادی بر اساس زندگی این خواننده ساخته شده‌اند، ولی مستندی که در سال ۲۰۱۵ و با نام Kurt Cobain: Montage of Heck اکران شد، بهترین و مهم‌ترین آن‌ها است؛ چرا که تنها اثر سینمایی است که خانواده کوبین مستقیما در آن نقش داشته‌اند و حتی این مستند در سال ۲۰۰۷ و با درخواست کورتنی لاو، همسر کوبین، کلید خورد.

در Kurt Cobain: Montage of Heck علاوه بر مصاحبه با دوستان و نزدیکان کوبین، می‌توانید آرشیو بزرگی را از ویدیو‌های گروه نیروانا، ویدیو‌های خانگی ضبط شده توسط شخص کوبین که هرگز در زمان حیات و پیش از این مستند پخش نشده بودند و تصاویر و نوشته‌های شخصی این خواننده را مشاهده کنید که یک مجموعه بسیار با‌ارزش برای طرفداران این شخصیت محسوب می‌شود. این مستند همچنین از شبکه معروف HBO هم پخش شده است.


۷- March of the Penguins

سال اکران: ۲۰۰۶

کارگردان: لوک جاکوت

امتیاز در آی‌ام‌دی‌بی: ۷/۶

بهترین مستند های تاریخ که باید تماشا کنید (3)

پنگوئن‌ها یکی از دوست‌داشتنی‌ترین موجوداتی هستند زندگی بسیار پر رمز و رازی دارند. مستند «رژه پنگوئن‌ها» هم یکی از بهترین فیلم‌هایی است که با محوریت زندگی این موجودات ساخته شده و حتی چندین بار از تلویزیون خودمان هم پخش شده است. در این مستند شاهد پنگوئن‌های امپراطور هستیم که هر ساله در پاییز، از اقیانوس به سمت زمین‌های یخ‌زده جنوبگان می‌روند تا تولید مثل کنند. ولی به دلیل سرمای بیش از حد هوا، یک لحظه غفلت کافی است تا نوزاد یخ بزند و در این صورت والدین باید یک سال دیگر برای تولید مثل مجدد صبر کنند. در نتیجه مدتی پنگوئن مادر نوزاد را نگهداری می‌کند و پدر به دنبال غذا می‌رود و سپس به نوعی شیفت خود را عوض می‌کنند!

این مستند به کارگردانی لوک جاکوت ساخته شده و برای ضبط فیلم‌های آن، دو فیلمبردار با نام‌های لوران چالت و جروم میسون، یک سال تمام را در یک کمپ در منطقه قطب جنوب زندگی کرده‌اند تا بتوانند روند زندگی این موجودات را به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشند. وظیفه گویندگی این فیلم هم بر‌عهده مورگان فریمن مشهور است. March of the Penguins در سال ۲۰۰۶ جایزه آکادمی را برای بهترین مستند سال دریافت کرد.


۶- Facing Ali

سال اکران: ۲۰۰۹

کارگردان: پیت مک‌کارمک

امتیاز در آی‌ام‌دی‌بی: ۸/۱

بهترین مستند های تاریخ که باید تماشا کنید (3)

محمد علی کِلی، یکی از بهترین بوکسور‌های دنیا و علاوه بر آن یکی از تاثیر‌گذار‌ترین شخصیت‌های ورزشی جهان است که در زمان اوج تبعیض‌های نژادی علیه افراد سیاه پوست در آمریکا، خود را هم از لحاظ ورزشی و هم سیاسی مطرح کرد و به همین دلیل هم طرفداران زیادی در دنیا دارد. بر اساس زندگی این شخصیت، فیلم‌ها و مستند‌های مختلفی ساخته شده که دو مستند Muhammad Ali: The Whole Story و Facing Ali مطرح‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند. در Facing Ali، پیت مک‌کارمک سراغ ۱۰ تن از بوکسور‌های حرفه‌ای رفته که با کِلی در رینگ بوکس پیکار کرده‌اند. حضور چهره‌های شاخصی مثل جو فریز، جورج فریمن و لری هولمس در این فیلم از یک طرف و استفاده از تصاویر و فیلم‌های زمان حیات کلی از طرف دیگر باعث شده‌اند تا مستند مذکور به یکی از بهترین‌ها در زمینه مستند‌های ورزشی تبدیل شود.

اگر از طرفداران ورزش بوکس و در کل فیلم‌های ورزشی هستید یا حتی اگر علاقه‌ای به این نوع مستند‌ها ندارید، نگاهی به زندگی و سبک مبارزات کلی از دید افرادی که با وی در رینگ مبارزه کرده‌اند، بدون شک جذابیت‌های بسیار زیادی برای‌تان خواهد داشت. این مستند در سال ۲۰۰۹ نامزد دریافت جایزه بهترین مستند آکادمی شد که البته در کسب آن ناکام ماند؛ با این حال در جشنواره فیلم ونکوور توانست جایزه بهترین مستند سال را کسب کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج