جاباما
۳۲۹۵۸۴
۶۲۵۶
۶۲۵۶
پ

موجودات عجیب در غار ۵.۵ میلیون ساله

ارتباط حشرات ساکن در غار Movile در کشور رومانی با جهان بیرون برای مدت بیش از ۵.۵ میلیون سال قطع شد و این باعث به وجود آمدن یک اکوسیستم بسیار غیرمعمول شد.

وبسایت ترنجی - حسین عامریان: بشریت در دشت های آفریقا در حال تحول بود و اکنون، نوعی دیگر از تحول را باید در مکانی در رومانی جست و جو کرد.

ارتباط حشرات ساکن در غار Movile در کشور رومانی با جهان بیرون برای مدت بیش از ۵.۵ میلیون سال قطع شد و این باعث به وجود آمدن یک اکوسیستم بسیار غیرمعمول شد. کشفی که از این اکوسیستم در اواخر سال ۱۹۸۰ اتفاق افتاد، آن هم زمانی که محققان، درب این غار را پس از ۵.۵ میلیون سال باز کردند.

موجودات عجیب در غار 5.5 میلیون ساله

غاز Movile در کشور رومانی را می توان یکی از منزوی ترین مکان های جهان شناخت. مکانی که درب ورودی آن بنا به گفته دانشمندان، به مدت زمانی بیش از ۵.۵ میلیون سال بسته بوده و در این مدت طولانی، غار در حالتی مهروموم قرار داشته است. اما همانطور که گفتیم، محققان در اواخر سال ۱۹۸۰ میلادی، اقدام به بازگشایی این غار کردند و اسراری از آن و اکوسیستم آن به دست آمد که اکنون، دستمایه تحقیق و کشف آن توسط محققان شده است.

در ابتدا این را بگوییم که این تاخیر چندین ساله در بررسی و فهرست موجودات غار Movile توسط محققان به چند دلیل اتفاق افتاده است: اول این که محیط این غار به دلیل مدت زمان بسیار طولانی بسته بودن آن، دارای یک محیط خطرناک و یا یک فضای سمی شده است که وارد شدن به غار را مستلزم آشنایی با برخی از تکنیک های پیشرفته غارشناسی نموده است، بدین صورت که شما برای ورود مجبور هستید که مسافت ۲۰ متر را در یک فضای باریک و تنگ به پایین بروید و سپس کار حفر را از طریق یک تونل سنگ آهک کوچک به پیش ببرید تا این که تازه به غار اصلی برسید. مورد بعدی هم این بوده که دولت رومانی، در این زمینه بسیار گزینشی عمل کرده است که دلیل آن هم به ترس این دولت از به هم خوردن طریف توازن محیطی باز می گردد که در این زمینه، تنها به چند ده تن از دانشمندان، اجازه داده شده است که محیط داخل غار را از نزدیک مشاهده کنند.

موجودات عجیب در غار 5.5 میلیون ساله

اما افراد محدودی که محیط این غار مخوف را کشف کرده اند، آن را به معنای واقعی کلمه پر از زندگی می دانند. آن ها می گویند که در این مدت طولانی، ساکنان غار با سطح بالایی از دی اکسید کربن و سولفید هیدروژن که در هوای درون غار بوده است در ارتباط بوده اند و بازدید کنندگان غار نیز، با تنها نیمی از غلظت معمول اکسیژن مورد استفاده انسان، نیاز به تجهیزات تنفسی برای زنده ماندن داشته اند. اما نکته ی بدتر از هوا و تنفس برای این افراد، شلوغی بیش از حد غار با تعداد بسیاری از حشرات بوده است.

بیشترین تعداد موجودات، در زمانی بیش از ۵.۵ میلیون سال پیش در گذشته وارد این غار شده اند که پس از آن، درب غار با سنگ آهک مهروموم شده است. این باعث شده تا حشرات در تاریکی کامل، چشم ها و رنگ بدن خود را از دست بدهند. همچنین، بسیاری از آن ها، پاها و شاخک های بلندتری پیدا کرده اند. در این غار گونه های منحصربه فردی از عنکبوت ها، عقرب های آبی(در تصویر بالا)، هزارپا و کژمهرگان(در تصویر وسط) و زالوها(در تصویر پایین) و مواردی بیشتر از این وجود دارد.

موجودات عجیب در غار 5.5 میلیون ساله

در این غار، اکوسیستم هم به طور کامل مبتنی بر استخراج کربن از هوا بدون کمک نور بوده است. بیشتر این باکتری ها، با استفاده از دی اکسید کربن، کربن خود را از متان گرفته اند. این باکتری ها که در آب و دیوار این غار به طور فراوانی وجود دارند، در تمامی مواد مغذی این اکوسیستم وارد شده اند به طوری که، حیوانات کوچک تر این غار در طول ابن مدت با خوردن گل و لجن آن ها را وارد بدن خود کرده و حیوانات بزرگ تر هم با خوردن حیوانات کوچک تر، آن ها را به بدن خود انتقال داده اند.

دانشمندان در مطالعاتشان، به حیوانات درون این غار علاقه فراوان نشان داده اند. اما این باکتری ها هستند که نشان می دهد چگونه می توانند در چنین غار تاریک و مخوفی در حرارت بالا و سمی هوا و نور کم، چگونه زندگی را برای موجودات غار فراهم آورند. نکته ای که در این زمینه جالب است این است که شرایط این غار، بسیار شبیه به شرایط زمین در میلیاردها سال پیش می باشد. در کنار این موارد، برخی ها هم در حال بررسی این ایده هستند که شاید همین باکتری ها، بتوانند برای مبارزه با گرم تر شدن کره زمین، که دی اکسید کربن و متان بزرگ ترین مجرمان آن هستند، به بشریت کمک کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج