۳۲۹۹۲۳
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

بزرگ آقای سینمای ایران:

پیشنهادهای بعد از «شهرزاد» فایده ندارد

علی نصیریان گفت:بعد استقبال از مجموعه «شهرزاد» پیشنهادات مختلفی در بخش نمایش خانگی داشتم که همه آنها تکراری بودند و چنگی به دل نمی‌زدند. بسیاری از کارهای نمایش خانگی تکراری هستند. تلویزیون باید در برنامه‌سازی‌ها و روش‌های خود تجدید نظر اساسی کند و خیلی‌ها را از خود نراند.

خبرگزاری صبا: علی نصیریان گفت:بعد استقبال از مجموعه «شهرزاد» پیشنهادات مختلفی در بخش نمایش خانگی داشتم که همه آنها تکراری بودند و چنگی به دل نمی‌زدند. بسیاری از کارهای نمایش خانگی تکراری هستند. تلویزیون باید در برنامه‌سازی‌ها و روش‌های خود تجدید نظر اساسی کند و خیلی‌ها را از خود نراند.

علی نصیریان از ابوالفتح خان سریال «هزار دستان» که طراح ترور رییس محتکر انبار غله تهران است تا بزرگ آقای «شهرزاد» که ترورهای کوری -از یک صحاف آزاده تا بزرگ آقای متمول و سردسته لمپن‌ها- را در زمینه تاریخی کوتای ۲۸ مردادانجام می‌دهد و راه طولانی‌ را سپری کرده است.

پیشنهادهای بعد از «شهرزاد» فایده ندارد

همکاری او با علی حاتمی و حسن فتحی دو کارگردان برجسته تاریخی به‌ویژه در زمینه تاریخ تهران قدیم مورد استقبال زیاد تماشاگران قرار گرفته است. سخن گفتن درباره این دوکارگردان تاثیرگذار و شناخته شده از زبان بزرگ آقای سینمای ایران شنیدنی است.

حسن فتحی با مرحوم علی حاتمی بسیار مقایسه شده است. شما با هر دوی این کارگردان‌ها کار کرده‌اید. رمز ماندگاری علی حاتمی در چه بوده است؟

علی حاتمی؛ کارگردانی توانا بود که به بازیگر احترام می‌گذاشت و تعامل بسیار خوبی با بازیگران خودش داشت و شخصیت‌های داستان را میشناخت و برای آنها هیچ کم کاستی را نمی‌پذیرفت و کارش را می‌شناخت و به اصطلاح در فن خودش ماهر بود. او دقیق و حساب شده همه چیز را زیر نظر می‌گرفت و می‌دانست که چه کسی در کجا باید وارد شود و کجا نقش داشته باشد.

همکاری شما با «هزار دستان» از کجا آغاز شد؟

زمانی‌که علی حاتمی شرایط تولید و فیلمبرداری سریال «هزاردستان» را فراهم می‌کرد. من در کار «سربداران» از دوست خوبم محمدعلی نجفی بودم و به اندازه کافی درگیر بودم اما وقتی که با علی حاتمی دیدار کردم او به من گفت که در این سریال می‌خواهم آلبومی از هنرمندان کشور درست کنم و باید همه حضور داشته باشند. من هم گفتم باشه من هم می‌آیم.

«هزار دستان» یک آلبوم از تهران قدیم بود. این‌طور نیست؟

بله؛ علی حاتمی چند بعدی بود و نگاه چند‌جانبه‌ای به موضوعات داشت. او بنیان‌گذار شهرک غزالی بود و با چه خون‌دلی این شهرک را در جاده کرج ایجاد کرد و از معماران و طراحان درجه یک بهره گرفت. یکی از آرزوهای همیشگی من این است که نام شهرک غزالی به‌نام شهرک علی حاتمی تغییر نام بدهد. همان‌طور که شایسته این مرد بزرگ بود.

افرادی که در سریال «هزاردستان» حضور داشتند؛ بعدها اساتید پیشکسوت رشته‌های بازیگری شدند.

من خیلی متاسفم که امروز هنرمندانی چون داود رشیدی، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و عزت‌اله انتظامی که در کار خود برجسته و تاثیرگذار هستند، حال و روز خوبی ندارند و در بستر بیماری افتاده و به‌نوعی خانه نشین شده‌اند. ما باید قدر هنرمندان پیشکسوت و باتجربه را بدانیم و آنها را به‌حال خودشان رها نکنیم. اگر هم‌نسلان من نامشان در سینمای ایران ماندگار شده است به‌خاطر عشق و پشتکار به حرفه و هنرشان است. علی حاتمی در کارش هم عشق داشت، هم عمق و هم نگاه. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که یک کار باکیفیت بالا و ماندگاری زیاد تولید شود.

مردم استقبال بسیار خوبی از «شهرزاد» کردند. دلیل موفقیت «شهرزاد» هم در این ویژگی‌ها خلاصه می‌شود؟

فرقی نمی‌کند هر کار هنری خوب، باید نگاه درست، عشق و عاطفه داشته باشد. این در مورد تمام کارهای درست و تاثیرگذار صدق می‌کند اما یکی از دلایل موفقیت «شهرزاد» به گمان من «فیلمنامه» خوب و سنجیده آن است. فیلمنامه مهم‌ترین عاملی است که در پیش برد یک داستان و کشش قصه اهمیت دارد و مخاطب هم نشان داده است با هوشمندی از این مولفه‌ها حمایت می‌کند. ما پشتوانه ادبی و فرهنگی محکمی پشت خودمان داریم؛ مردم ما هم بسیار آگاه و فهیم هستند و کار خوب را از کار بد تشخیص می‌دهند.

چه شد که تصمیم گرفتید در شبکه نمایش خانگی فعالیت کنید؟ حسن فتحی در این انتخاب چه اندازه نقش داشت؟

من هیچ زمانی تصمیم نمی‌گیرم که در سینما، تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی فعالیت کنم. اولویت من کار خوب است و این رسانه‌ها هیچ فرقی از نظر من ندارد و خودم را به هیچ‌کدامشان محدود نمی‌کنم؛ بستگی دارد که چه کاری و با چه تفکری ساخته می‌شود. من قصد ندارم که از تلویزیون خودم را جدا کنم. با حسن فتحی هم پیش از این کار کرده بودم. او کارگردان هوشمند و با استعدادی است. در ایران استعدادهای زیادی داریم که باید مجالی فراهم کنیم تا آنها به‌ظهور و بروز برسند. نمونه‌اش همین جوان‌هایی هستند که به سینما، تلویزیون و تئاتر وارد شده‌اند و فکر و اندیشه تازه دارند.

به‌نظر شما موفقیت «شهرزاد» باعث می‌شود که شما در شبکه نمایش خانگی باز‌هم کارهای دیگری را بازی کنید؟

بعد استقبال از مجموعه «شهرزاد» پیشنهادات مختلفی در بخش نمایش خانگی داشتم که همه آنها تکراری بودند و چنگی به دل نمی‌زدند. بسیاری از کارهای نمایش خانگی تکراری هستند. تلویزیون باید در برنامه‌سازی‌ها و روش‌های خود تجدید نظر اساسی کند و خیلی‌ها را از خود نراند. باید به سرگرمی، موسیقی مقامی و... توجه کند. موسیقی مقامی شأن و اعتبار والایی دارد که باید به آن توجه کرد.

به‌نظر شما سریال «شهرزاد» ماندگار می‌شود؟

یک مجموعه نمایشی باید به‌طور هماهنگ حرکت کند تا کار موفق شود.

بسیاری از وقایع تاریخی که در «شهرزاد» روایت می‌شود؛ مربوط به زمانی است که شما از نزدیک آن‌ها را دیده‌اید. این تجربه به شما تا چه اندازه کمک کرده است؟

گرچه سن و سال من از زمان داستان این فیلم دور نیست ولی من با فضایی که این سریال دارد در کودکی‌ام برخورد نداشته‌ام و از دور فقط می‌دانستم این حوادث و وقایع در اجتماع وجود دارند و اتفاق می‌افتند. به‌نظر من مهم‌ترین کار بازیگر این است که بتواند نقش‌هایی را بازی کند که ممکن است هیچ‌وقت آنها را تجربه نکرده باشد و فقط با شناخت و حس درونی خود آن نقش‌ها را بازی ‌کند. بازیگران باید توانایی داشته باشند که افراد مختلف را تحلیل و به شکل درستی نقششان را ارائه کنند.

در این سال‌ها بازیگران جوانی وارد سینما شده‌اند که شما با برخی از آنها در سریال «شهرزاد» همکار بوده‌اید. به‌نظر شما این جوان‌ها می‌توانند جای بازیگران پیشکسوتی چون شما، محمدعلی کشاورز و عزت‌اله انتظامی و... را بگیرند؟

بله؛ حتما. جوان‌های با استعدادی وارد این عرصه شده‌اند و می‌توانند جای ما را بگیرند. منتها کار خوب عشق و پشتکار می‌خواهد. کشور ما از نظر وفور استعداد در دنیا کم‌نظیر است. استعدادهایی که باید در رادیو تلویزیون و سینما به آن‌ها اجازه کار داد.

شما با نظام ستاره‌سازی در سینما موافق هستید؟

ستاره‌سازی خوب است و در سینمای همه جای دنیا وجود دارد. من هم ستاره‌ها را انکار نمی‌کنم اما ستاره ‌بودن همه چیز نیست و سینما در ستاره‌ها خلاصه نمی‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج