۳۳۰۱۴۵
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

ظريف و کری به هم رسیدند

تشديد بحران در خاورميانه به ويژه افزايش حملات تروريستي و روند كند مذاكرات سوري - سوري خبر از وخامت اوضاع در سوريه و آينده‌اي تلخ و نامطمئن مي‌دهد.

روزنامه آرمان: تشديد بحران در خاورميانه به ويژه افزايش حملات تروريستي و روند كند مذاكرات سوري - سوري خبر از وخامت اوضاع در سوريه و آينده‌اي تلخ و نامطمئن مي‌دهد.

امروز با وخامت اوضاع خاورميانه، افزايش حملات تروريستي و تشديد نگراني‌ها از سقوط ناگهاني اسد، زمان آن فرا رسيده كه همه بازيگران دست در دست يكديگر به بحران سوريه پايان ببخشند و ثبات و آرامش را به خاورميانه بزرگ بازگردانند؛ اين مهم محقق نخواهد شد مگر آنكه عزم جدي براي خاتمه دادن به بحران تروريسم و حل و فصل بحران سياسي سوريه از سوي همه كشور‌ها در منطقه و جامعه جهاني وجود داشته باشد.

از اين رو طي دو روز گذشته ۱۹ كشور ذي‌نفع در مساله سوريه از جمله وزير امور خارجه ايران و تيم همراهش در وين گردهم آمدند تا درباره مساله آتش‌بس و راه‌حل سياسي بحران سوريه و ادامه مذاكرات سوري- سوري به تبادل نظر جهت خاتمه بحران تروريسم و مساله سياسي اين كشور بپردازند. بر اين اساس خبرهاي دريافتي حكايت از آن دارد كه وزير امور خارجه كشورمان، ظريف، قبل از آغاز نشست «گروه بين‌المللي تماس سوريه» با موگريني و در حاشيه اين نشست با هاموند وزير خارجه انگليس ديدار و گفت‌وگويي حول محور اجراي برجام به عمل آوردند و پس از آن وزير امور خارجه ايران در سومين ديدار ديپلماتيك خود با استفان دي‌ميستورا نماينده دبيركل سازمان ملل متحد درباره آخرين تحولات سوريه و اقدامات به عمل آمده به گفت‌وگو پرداختند. همچنين نشست گروه بين‌المللي حاميان سوريه در وين با هدف بررسي تحولات سوريه و چگونگي راه‌هاي پايان دادن به بيش از پنج سال جنگ در اين كشور صورت گرفت كه در آن به نكاتي چند مانند اینکه تصميم درباره سرنوشت سياسي اسد به دست خود سوري‌هاست و آغاز دور بعدي مذاكرات سوري- سوري به تصميم دي ميستورا بستگي دارد، نيز اشاره شد.

رايزني ظريف با موگريني، بيشاپ و دي‌ميستورا در وين

بر اساس اين گزارش و به نقل از خبرهاي دريافتي نشست «گروه بين‌المللي تماس سوريه» روز گذشته در وين با حضور وزير امور خارجه كشورمان محمد جواد ظريف و هياتي مركب از سيد عباس عراقچي معاون حقوقي و بين‌المللي، حسين اميرعبداللهيان معاون عربي و آفريقا و حسين جابري انصاري سخنگوي وزارت امور خارجه، فدريكا موگريني، نماينده‌هاي اتحاديه اروپا و نماينده سازمان ملل تشكيل شد. ظريف پيش از برگزاري نشست «گروه بين‌المللي تماس سوريه » با فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپايي، جولي بيشاب وزير امور خارجه استراليا و استفان دي‌ميستورا نماينده دبيركل سازمان ملل متحد در امور سوريه ديدار و گفت‌وگو كرد.

ظريف در ديدارش با موگريني كه درباره آخرين تحولات مربوط به اجراي توافق برجام و تحولات سوريه‌ بود رايزني كرد. مسئول دستگاه ديپلماسي كشورمان همچنين در سومين ديدار ديپلماتيك خود پس از ورود به پايتخت اتريش با استفان دي‌ميستورا نماينده دبيركل سازمان ملل متحد درباره آخرين تحولات سوريه و اقدامات به‌عمل آمده براي كمك‌رساني به مناطق مختلف اين كشور و همچنين ترتيبات اجلاس سه‌شنبه گروه تماس بين‌المللي سوريه گفت‌وگو و رايرني كرد.

پس از اين ديدار وزيرامور خارجه كشورمان در جمع خبرنگاران با اشاره به اهداف نشست مذكور گفت: نشست گروه حمايت از سوريه فرصتي براي تاكيد بر ضرورت رعايت كامل آتش بس است و همچنين افزود: جمهوري اسلامي از ابتدا براي حل و فصل بحران سوريه تاكيد بر راهكار گفت‌وگوهاي سياسي داشته است. ظريف در انتها تاكيد كرد: بحران سوريه برخلاف تلاش برخي گروه‌هاي تروريستي و حاميان منطقه‌اي و بين‌المللي راه‌حل نظامي ندارد. بر اساس خبرهاي دريافتي ظريف در حاشيه نشست گروه تماس بين‌المللي سوريه با فيليپ هاموند، وزير خارجه انگليس، درباره پيگيري اجراي موثرتر توافق برجام به ويژه در حوزه روابط بانكي و همچنين روابط دوجانبه ديدار و رايزني به عمل آوردند.

احرار الشام را تروريست نمي‌دانيم!

بر اساس اين گزارش و به نقل از شبكه خبري اسكاي نيوز، روز گذشته ۱۹ كشور جهان به عنوان گروه بين‌المللي حاميان سوريه درباره مساله آتش‌بس و امكان ازسرگيري مذاكرات صلح ژنو به گرد هم آمده و درباره مسائلي همچون سازوكارهاي انتقال قدرت و رهبري آن به دست خود سوري‌ها به گفت‌وگو پرداختند. حاميان حل بحران سوريه در اين نشست به همكاري روسيه و آمريكا در رسيدن به آتش‌بس در سوريه اشاره كرده و در اين راستا سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه پس از نشستي با جان كري گفت: ما درباره چارچوب سند پاياني نشست گروه حاميان سوريه و راه‌هاي توقف ارسال سلاح براي تروريست‌ها در سوريه از طريق مرزها با تركيه بحث و گفت‌وگو كرديم.

وي همچنين افزود: همچنان به بحث با مخالفان از جمله هيات مورد حمايت رياض درباره راه‌هاي حل و فصل بحران سوريه ادامه مي‌دهيم. ما همچنين درباره اين مساله صحبت كرديم كه بايد به مخالفاني كه با پيش شرط وارد مذاكرات مي‌شوند، توضيحاتي داده شود و آنها را درباره اين مساله روشن كرد كه براي رسيدن به نتيجه مطلوب همه بايد امتياز بدهند. برخي مخالفان نيز برعكس افكار سازنده‌اي درباره حل و فصل بحران دارند. روسيه و آمريكا به خوبي مي‌دانند كه بايد چه اقدامي براي حل و فصل بحران سوريه صورت بگيرد.

گنادي گاتيلف، معاون وزير خارجه روسيه گفت: آغاز دور بعدي مذاكرات سوري سوري به تصميم استفان دي‌ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه بستگي دارد. دي‌ميستورا اصولا با مشاركت كردها در مذاكرات نيز مخالفتي ندارد. وي تاكيد كرد كه تمديد آتش‌بس در حلب به اوضاع نظامي و سياسي در سوريه بستگي دارد. همچنين وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد كه گروه حاميان سوريه داعش و جبهه النصره را گروه تروريستي مي‌داند اما درباره تروريستي خواندن احرار الشام و جند الشام، دو گروه عمده از مخالفان افراطي سوريه نظرات متفاوتي دارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج