۳۳۰۳۷۷
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

مصوبه جنجالی سنای آمریکا

سنای آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرد که به خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اجازه می‌دهد از دولت عربستان سعودی شکایت کنند؛ اقدامی که اعتراضات شدید عربستان سعودی را نادیده گرفته و کنگره را در مقابل کاخ سفید قرار می‌دهد.

خبرگزاری ایسنا: سنای آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرد که به خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اجازه می‌دهد از دولت عربستان سعودی شکایت کنند؛ اقدامی که اعتراضات شدید عربستان سعودی را نادیده گرفته و کنگره را در مقابل کاخ سفید قرار می‌دهد.

قانون "عدالت در برابر حامیان تروریسم" که با رای گیری کلامی تصویب شد واکنش شدید ریاض را به دنبال داشت و عربستان تهدید کرده که اگر این قانون اجرایی شود میلیاردها دلار خود را از اقتصاد آمریکا بیرون می‌کشد.

این لایحه تحت حمایت سناتورهای آمریکایی "جان کورنین" و "چاک شومر" به خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر این اجازه را می‌دهد تا در دادگاه آمریکا نسبت به تمامی نقش‌هایی که عوامل دولت سعودی در حملات ۲۰۰۱ میلادی ایفا کرده‌اند، شکایت کنند؛ حملاتی که جان هزاران تن را در نیویورک، منطقه "واشنگتن دیسی" و" پنسیلوانیا" گرفت.

این لایحه پس از تصویب در سنا برای رای‌گیری به مجلس نمایندگان آمریکا فرستاده می‌شود.

خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر از دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواسته‌اند تا اطلاعات آمریکا را در خصوص اینکه آیا عربستان سعودی در این حملات دست داشته یا خیر منتشر کند.

این در حالی است که عادل بن احمد الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان اوایل ماه جاری میلادی این مساله را که ریاض تهدیداتی را در خصوص این لایحه مطرح کرده، رد کرد.

وی گفته بود: ریاض هشدار داده که اگر این لایحه به قانون تبدیل شود اعتماد سرمایه‌گذاری در آمریکا کاهش می‌یابد. در حقیقت کنگره به گونه‌ای عمل می‌کند که می‌خواهد قوانین مصونیت از مجازات حاکمیت‌های مطلق را رفع کند و باعث شود قانون بین المللی جهان به "قانون جنگل" تبدیل شود.

در متن این لایحه آمده است، آمریکا با هر ابزاری که در اختیار داشته باشد با تروریسم مقابله خواهد کرد و قربانیان حملات تروریستی در کشور ما باید از هرگونه ابزار لازم برای عدالت خواهی برخوردار باشد.

بر این اساس آمریکایی‌ها اجازه خواهند داشت از کشورها و دولت‌ها به دلیل انجام حملات تروریستی در خاک آمریکا شکایت کنند.

سناتور شومر گفت: هر دولت خارجی که به تروریست‌ها کمک می‌کند تا به آمریکا حمله کنند، اگر این حمایت ثابت شود، بهای اقدام خود را پرداخت خواهد کرد. دموکرات‌های سنا به شدت از این لایحه حمایت کرده و به همین دلیل در مقابل دولت اوباما ایستاده‌اند.

شومر که از دموکرات‌های سناست درباره این لایحه توضیح داد: این لایحه به خواست من به عنوان یک نیویورکی نزدیک است چرا که به قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر کمک می‌کند که به میزان هرچند اندکی از عدالت دست یابند.

در مقابل کاخ سفید اعلام کرده این لایحه آمریکایی‌های خارج از کشور را در معرض خطرات حقوقی قرار می‌دهد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: تلاش‌ها برای تغییر این لایحه توجهی به نگرانی‌های ابراز شده دولت در خصوص حفظ معافیت از مجازات حاکمیت‌های مطلق ندارد. با توجه به نگرانی‌هایی که ابراز کرده‌ایم به سختی می‌توان تصور کرد که رئیس جمهور این لایحه را امضا کند.

این در حالی است که شومر مطمئن است سنا دو سوم رای لازم پارلمان برای باطل کردن وتوی ریاست جمهوری را به دست خواهد آورد.

وی پس از اقدام سنا در کنفرانس خبری افزود: فکر نمی‌کنم که اظهارات مقامات کاخ سفید محکم و معتبر باشد.

شومر ادامه داد: "اشتباه" است که ادعا کنیم این لایحه باعث اقدامات تلافی‌جویانه علیه آمریکا می‌شود؛ چراکه ما آن کسی نیستیم که مردم را برای منفجر کردن ساختمان‌ها و کشتن غیرنظامیان بی‌گناه در سایر کشورها آموزش می‌دهیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اقبابل

      البته امریکاییها شاید دیگران رابرای ترور وقتل عام قابل ندونندلذاخودشون واردمعرکه شده مثلاهواپیمای مسافری ایران روبرفراز خلیج فارس موردهدف موشک قرارداده وبعدهم به فرمانده قاتل کثیف ولعین خودشان مدال افتخارمیدن اخرسرهم داد از,,حق وغ,,بشر کذایی زده وایران رامتهم ,مجازات وبه روش سرگردنه بگیری قلدرانه وسبعانه اقدام میکنند.

    • mohamaad

      اگر اینطوره چرا به اتهام واهی از ایران دو میلیارد دلار دزدی کردند چرا ما نباید به اتهام منفجر کردن هواپیما غرامت بگیریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج