جاباما
۳۳۱۸۲
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

درگيری بر سر جسد های خبرساز!

خدا نصيب نكند. همه چيز در چشم برهم زدني اتفاق مي‌افتد. تا به خودت مي‌آيي خيابان را مي‌بيني، خودرويي كه تصادف كرده و جنازه عزيزت كه در گوشه‌اي از خيابان روي زمين افتاده.

تهران امروز: خدا نصيب نكند. همه چيز در چشم برهم زدني اتفاق مي‌افتد. تا به خودت مي‌آيي خيابان را مي‌بيني، خودرويي كه تصادف كرده و جنازه عزيزت كه در گوشه‌اي از خيابان روي زمين افتاده.

همه چيز در چشم بر هم زدني جلوي چشمانت تيره و تار مي‌شود و تنها رهگذراني ديده مي‌شوند كه به رسم كفاره دادن، كنار جنازه، سكه و اسكناس مي‌ريزند. در اين ميان شايد از صندوق عقب خودرويي كه براي كمك ايستاده، پتويي، ملحفه‌اي بيرون آورده و روي جنازه بكشند.

حالا بايد در كنار جنازه منتظر بمانيد تا آمبولانسي براي جمع‌آوري آن از راه برسد. از قديم گفته‌اند ميت روي زمين نمي‌ماند؛ اما كدام نهاد مسئول فرستادن آمبولانسي براي جمع‌آوري جنازه است؟ بر اساس قانون، مديريت شهري فقط وظيفه جمع‌آوري اجسادي را دارد كه گواهي فوت و جواز دفن داشته باشند. اينها را اكبر توكلي، مديرعامل سازمان بهشت زهرا به تهران امروز مي‌گويد.

از سوي ديگر همين چند روز پيش بود كه بشير نازپرور،رئیس پزشکی قانونی استان تهران اعلام كرد: «اين كار وظيفه پزشكي قانوني نيست و اين كار وقت کارکنان و بودجه پزشکی قانونی را ضایع می‌کند.» او‌همچنين انگشت اتهام خود را به سوي شهرداري تهران نشانه رفت و مديريت شهري را به شانه خالي كردن از اين وظيفه متهم كرد.

اما مديرعامل سازمان بهشت زهرا در پاسخ به ادعاي پزشكي قانونی مبنی بر شانه خالی کردن شهرداری از انتقال اجساد، آن را مربوط به «آن دسته از فوت های بدون گواهی دفن» می داند که «طبق قانون، شهرداری وظیفه و اجازه ای در این خصوص ندارد.»

اين در حالي است كه طي مکاتبه پزشكي قانوني در تاريخ ۴ ارديبهشت سال گذشته به دادستاني تهران و اخذ دستور از ايشان، سازمان پزشكي قانوني اجازه يافته پس از تهيه کروکي تصادف و بدون نياز به اخذ دستور مقام قضايي نسبت به حمل جسد اقدام كند.

توكلي همچنين اعلام مي‌كند: «طرح موضوع شانه خالی کردن شهرداری از انتقال اجساد به بهشت زهرا در حالی از سوی مسئولان سازمان پزشکی قانونی صورت می‌گیرد که کمتر از ۳ ماه قبل، موضوع «کمبود نیروی انسانی و آمبولانس برای انتقال اجساد از سوی پزشکی قانونی» در سازمان پزشكي قانوني مطرح شد که نشان از اظهارات متناقض مسئولان این سازمان در موضوع انتقال اجساد دارد.»

به گفته توكلي: «پزشکی قانونی برای انتقال اجسادی که گواهی فوت برای آنها صادر نشده و مسئولیت آن با خود پزشکی قانونی است، مشکل دارد و این مشکل ارتباطی با وظایف شهرداری ندارد.»

چه كسي مسئول است؟

پايتخت است و خودروهاي رنگ و وارنگش كه بدون شك روزانه تصادفات بسياري در اين كلانشهر رخ مي‌دهد. بر اساس آنچه سید جعفر تشکری هاشمی،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام كرده به طور متوسط روزانه ۲ نفر بر اثر حوادث رانندگی در تهران کشته می‌شوند که یک نفر از آنها عابر پیاده است.

به تازگي سردار رحيمي، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اين نكته كه ۳۰ درصد كشته‌های تصادفات شهر موتورسواران هستند، گفت: «راكبان موتوسيكلت در تصادفات رانندگی پایتخت سهم بسزايي داشته و در ۴ ماهه امسال سهم این دسته از وسایل نقلیه به بیش از ۳۰‌درصد رسیده که متاسفانه نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.»

به گفته او ۷۰ درصد از راكبان موتورسيكلت‌ها به دليل استفاده نكردن از كلاه ايمني و ضربه به سر جان مي‌بازند. از سوي ديگر آمارها مرگ روزانه یک عابر پیاده در تهران را نشان مي‌دهد و اين به آن معناست كه سالانه حداقل ۳۶۵ عابر پياده در كنار خيابان جان مي‌بازند. به آمار مرگ و مير عابران پياده و راكبان موتوسيكلت، بي‌خانمان‌ها را هم اضافه كنيد.

ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به صراحت بيان مي‌كند كه وظیفه حمل و دفن اموات در شهرها بر عهده شهرداری هاست. اما اطلاق اموات به آن دسته از جنازه‌ها صورت مي‌گيرد كه شرايطي خاص داشته باشند.

اكبر توكلي مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) شهرداری تهران در این باره به تهران امروز می‌گوید: «اموات به اجسادی اطلاق می شود که دارای گواهی فوت و جواز دفن پس از مرگ هستند و شهرداری بر حسب وظیفه اقدام به انتقال اجساد دارای گواهی فوت و جواز دفن به بهشت زهرا می کند.»

او همچنين مطرح شدن موضوع شانه خالی کردن شهرداری از انتقال اجساد را غیر واقعی دانسته و مي‌گويد: «طبق قانون، شهرداری نمی‌تواند اجسادی را که دارای گواهی فوت و جواز دفن نیستند، منتقل و در بهشت زهرا پذیرش کند.

پزشکی قانونی به عنوان مرجع تایید فوت و صادر کننده گواهی دفن، مسئولیت مستقیم را بر عهده دارد و هر جسدی که در شهر تهران گواهی فوت برای آن صادر شود، شهرداری آن را منتقل می کند.»

او ادامه مي‌دهد: «شهرداری به طور میانیگن روزانه سه سرویس جهت انتقال اجسادی که در پزشکی قانونی، گواهی فوت دریافت کرده‌اند، ارسال می‌کند. علاوه بر این، انتقال تمامی اجسادی که دارای گواهی فوت هستند، از سوی شهرداری صورت می‌گیرد.»

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در این باره می گوید: «هم اکنون انتقال روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ جسد دارای گواهی فوت و جواز دفن به بهشت زهرا از سوی آمبولانس‌های این سازمان صورت می گیرد، از این تعداد، حدود ۱۰۰ جسد در قبور بهشت زهرا به خاک سپرده شده و مابقی از مرکز عروجیان سازمان بهشت زهرا به دیگر شهرها منتقل می‌شوند.»

۱۲ آمبولانس براي ماهانه ۸۶۵ جسد

همه اينها در حالي است كه رئیس پزشکی قانونی استان تهران در هفته جاري از حمل روزانه ۳۰ جسد از سوي آمبولانس‌ها و نیروهای پزشکی قانونی خبر داده و اعلام كرده: «ما باید با ۱۲ آمبولانس از شرق تا رودهن و بومهن، از شمال شرق تا لواسانات و از جنوب تهران تا حسن‌آباد و از غرب تا ایستگاه وردآورد اتوبان کرج و حتی محدوده اسلامشهر، کن و امامزاده داوود را برای حمل اجساد پوشش دهیم.

در سال گذشته ۱۰ هزار و ۳۷۹ جسد توسط مرکز تشخیص آزمایشگاهی استان تهران به این مرکز انتقال یافت. همچنین متوسط ماهانه انتقال ۸۶۵ جسد در تهران را داریم که از این تعداد ما روزانه حدود ۳۰ جسد را به کهریزک منتقل می‌کنیم.» اين تنها سازمان پزشكي قانوني نيست كه ساير نهادها را مسئول جمع‌آوري اجساد مي‌داند.

نگاهي به اظهارنظرهاي چندسال گذشته مسئولان دولتي نشان مي‌دهد جمع‌آوري اجساد هميشه خبرساز بوده است. ۷ سال پيش بود كه مديركل وقت هلال‌احمر استان تهران در نشستي اعلام كرد كه: «حمل اجساد به جاي مانده از تصادفات بر عهده شهرداري و پزشكي قانوني است و نمي‌توان با آمبولانس‌هاي هلال‌احمر نسبت به جمع‌آوري اجساد اقدام كرد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا نصیب ما و خودشون نکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج