۳۳۱۹۰
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

مرسدس SLK۵۵ AMG، گلوله‌ آتش آلمانی

وقتی‌صحبت از خودروهای رودستر دو‌نفره می‌شود، پورشه باکستر و ب.ام.و Z۴ نخستین محصولاتی هستند که به‌ذهن خطور می‌کنند. حالا‌ مرسدس دست به‌کار شده و SLK۵۵ AMG را روانه میدان ساخته، آیا این خودرو از پس رقبا برخواهد آمد؟

مرسدس SLK55 AMG، گلوله‌ آتش آلمانی

هفت صبح: وقتی‌صحبت از خودروهای رودستر دو‌نفره می‌شود، پورشه باکستر و ب.ام.و Z4 نخستین محصولاتی هستند که به‌ذهن خطور می‌کنند. حالا‌ مرسدس دست به‌کار شده و SLK55 AMG را روانه میدان ساخته، آیا این خودرو از پس رقبا برخواهد آمد؟

بیش از شش‌ دهه است که مرسدس بنز با مدل SL-Class در کلاس خودروهای اسپورت به اصطلاح آقایی می‌کند. سال گذشته نسل نو این خودرو در نمایشگاه دیترویت 2011 رونمایی شد و سر و صدای بسیاری را در محافل ‌خودرویی جهان برپا‌ساخت. SL-Class جدید همچون گذشته با رنج وسیعی از پیشرانه‌های دیزلی و بنزینی روانه بازار شد؛ از پیشرانه چهار‌سیلندر دیزلی گرفته تا نسخه افسانه‌ای SL65AMG با پیشرانه 12 سیلندر توئین‌توربو که قابلیت تولید 630 اسب بخار قدرت را دارد‌ اما اگر شما نیز شیفته «ابر رودستر» جدید مرسدس‌هستید و شب‌ها ‌رویای تملک‌ مرسدس SL65AMG 210 هزار‌یورویی از چشمان شما رخت برنمی‌چیند، مهندسان‌کارگاه AMG برای شما پیشنهاد دیگری دارند؛ SLK55AMG با 422 اسب وحشی که زیر‌کاپوت خود جای داده و با برچسب قیمت 72500 یورویی می‌تواند تعبیر دست یافتنی رویاهای شبانه شما باشد!

مرسدس SLK55 AMG، گلوله‌ آتش آلمانی

لباسی نو بر تن SLK۵۵AMG

نسل‌نو قدرتمند‌ترین نسخه تولیدی SLK-Class با انبوهی از تغییرات ظاهری و فنی نسبت به دیگر برادران خود روانه میدان نبرد شده تا زنگ خطری باشد برای دو رقیب هموطن خود یعنی ب.ام.و Z۴ و آئودی TT. طراحان AMG طبق رویه همیشگی خود با پوشاندن لباسی ساده و به دور از هرگونه زرق و برق مرسوم در محصولات دیگر تیونرهای‌مطرح، چهره ظاهری SLK۵۵ را در‌نهایت سادگی، خشن‌تر و تهاجمی‌تر از پیش ساخته‌اند.

نصب بادی‌کیت مخصوص AMG شامل سپرها و زیر‌رکابی‌های جانبی به همراه اسپویلر و دیفیوزر عقب، رینگ‌های ۱۸ اینچی ۱۰ بازو، خروجی‌های چهار‌گانه اگزوز و چراغ‌های جدید جلو با گرافیک متفاوت از جمله تغییرات ظاهری اعمال شده در‌نسخه ارتقایافته SLK-Class به‌شمار می‌آیند.

مرسدس SLK55 AMG، گلوله‌ آتش آلمانی

همچنین ساخت قطعات بدنه خودرو از آلومینیوم و کامپوزیت‌های پلاستیکی فشرده ‌، باعث شده تا وزن خشک خودرو نسبت به نسل پیشین آن حدود ۱۵ کیلوگرم‌کاهش‌یابد. با نگاه دقیق‌تر به‌ بدنه SLK۵۵AMG هواکش‌های تعبیه شده ‌روی گلگیر جلو که با تیغه‌های کرومی ‌ساخته و پرداخته شده‌اند، جلب توجه‌کرده که یادآور مدل افسانه‌ای SL۳۰۰ در دهه ۱۹۵۰ میلادی هستند.

در داخل کابین نیز ساعت آنالوگ خاص AMG ساخت برند IWC به همراه غربیلک فرمان سه شاخه، تودوزی منحصربه فرد AMG Performance و بادگیرهای چرخشی صندلی‌ها که مرسدس بنز آنها را «AirGuide» نامیده و با قابلیت‌چرخش ۱۸۰ درجه‌ای سبب‌کاهش تلاطم‌جریان هوای قسمت عقب سرنشینان می‌شود، از‌مهم‌ترین تغییرات‌اعمال شده در فضای داخل کابین است.

از دیگر آپشن‌های چشمگیر SLK۵۵AMG می‌توان به‌سیستم صوتی‌حرفه‌ای آن اشاره نمود که ساخت برند Harman Kardon بوده و با چهار آمپلی‌فایر پرقدرت، صفحه نمایش هفت اینچی لمسی و حافظه داخلی ۱۰ گیگابایتی، استاندارد جدیدی از کیفیت صدا را در داخل کابین تعریف‌‌می‌کند.

مرسدس SLK55 AMG، گلوله‌ آتش آلمانی

طبق اعلام مرسدس بنز، سقف استاندارد SLK۵۵ در‌مدت زمان ۲۰ ثانیه باز و بسته می‌شود اما نکته جالب توجه در این خودرو امکان انتخاب سقف پانورامیک مجهز به سامانه شفافیت شیشه سقف است که مرسدس آن را فناوری «Magic Sky Control» نامیده است. در این آپشن راننده و سرنشینان می‌توانند با فشردن یک‌ دکمه سقف شیشه‌ای خودرو را کاملا شفاف (همچون شیشه‌های عادی اما به صورت یکپارچه) و یا کاملا تیره سازند که در این حالت از نفوذ حرارت خورشید به داخل خودرو جلوگیری می‌شود. گفتنی اینکه اسکلت سقف بازشوی SLK۵۵ نیز با آخرین روش‌های فلزکاری و از منیزیم تقویت شده ساخته شده که تنها این امر سبب کاهش شش کیلوگرمی ‌وزن سقف خودرو نسبت به مدل پیشین شده است.


توانایی‌های دینامیکی

اما عمده‌ترین وجه تمایز نسخه ارتقایافته رودستر کوچک مرسدس با دیگر اعضای خانواده خود، پیشرانه 5/5 لیتری ساخته مهندسان AMG بوده که زیر‌کاپوت این خودرو آرمیده است. پیشرانه 8 سیلندر SLK55AMG با ضریب تراکم 12/6 به 1 از نوع «بای‌توربو» بوده و با توانایی تولید 422 اسب بخار قدرت یعنی 62 واحد بیشتر از نسل پیشین آن و 540 نیوتن متر‌گشتاور که نسبت به مدل قبلی افزایش 30 واحدی به خود دیده، همان چیزی است که یک رودستر وحشی به آن نیاز دارد. این پیشرانه که پیش از این ‌روی دیگر محصولات تیون شده توسط AMG همچون E63AMG و CLS63AMG آزمایش خود را پس داده با اعمال تغییرات نوینی مانند استفاده از انژکتورهای پیزوالکتریکی، تعویض میل‌لنگ‌ها با نمونه‌های جدید تمام آلومینیومی، بهره‌گیری از چهار سوپاپ برای هر‌سیلندر با قابلیت باز و بسته‌شدن متغیر سوپاپ‌ها و همچنین رساندن فشار‌پاشش مستقیم سوخت به رقم psi 2900 می‌تواند SL55AMG را ظرف مدت 4/6 ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت 100کیلومتر بر ساعت رسانده و پس از آن نیز این رودستر جمع و جور را به‌سقف سرعت 250 کیلومتر بر ساعت برساند‌ اما نکته هیجان‌انگیز قلب تپنده SLK55AMG، قابلیت مدیریت‌کارکرد سیلندرها به دست راننده است.

مرسدس SLK55 AMG، گلوله‌ آتش آلمانی

به ‌این معنی که راننده در مواقع عدم نیاز به قدرت و گشتاور بالا (همچون حرکت در ترافیک‌های شهری)، می‌تواند چهار‌سیلندر از هشت سیلندر پیشرانه را از مدار‌خارج کند. در این حالت سیلندرهای شماره دو، سه، پنج و هشت غیرفعال شده و خودرو با پیشرانه‌چهار سیلندر به‌حرکت خود ادامه می‌دهد. این امر‌علاوه بر آنکه استهلاک میان قطعات پیشرانه را به حداقل می‌رساند، سبب کاهش مصرف‌سوخت به میزان چشمگیری می‌شود.

این حالت در بازه وسیع دور موتور ۸۰۰ الی ۳۶۰۰ rpm عمل‌کرده و جالب آنکه روند از مدار خارج ساختن و فعال سازی مجدد سیلندرها تنها در مدت ۳۰ میلی‌ثانیه و بدون هرگونه صدا و ضربه انتقالی به درون کابین انجام شده و تنها هنگام‌کاراندازی مجدد سیلندرها این غرش سهمگین پیشرانه است که گوش سرنشینان و رهگذران را می‌نوازد! گفتنی اینکه در وضعیت کارکرد پیشرانه با چهار سیلندر نیز‌ گشتاور ۲۳۰ نیوتن متری در اختیار چرخ‌ها قرار‌می‌گیرد که ‌این رقم پاسخگوی نیاز راننده در ترافیک‌های شهری خواهد بود.

جالب آنکه توانایی‌های پیشرانه جدید مرسدس بنز تنها به خلق اعداد و ارقام شگفت انگیز سرعت و شتاب ختم نمی‌شود؛ آلایندگی این پیشرانه با تولید ۱۹۵ گرم‌گاز سمی‌ دی اکسید‌کربن در هر‌کیلومتر از مسیر پیمایش نیز به میزان ۳۰ درصد‌ کمتر از مدل پیشین این خودرو شده است. همچنین این پیشرانه در‌هر ۱۰۰ کیلومتر از مسیر پیمایش در سیکل ترکیبی تنها ۸/۴ لیتر بنزین می‌سوزاند که برای درک بهتر این رقم لازم به ذکر است که‌این میزان بسیار کمتر از مصرف سوخت برخی خودروهای شش سیلندر وارد شده به‌کشور است!

مرسدس SLK55 AMG، گلوله‌ آتش آلمانی

مکمل این پیشرانه اعجاب انگیز در SLK۵۵AMG جعبه دنده هفت سرعته اسپید‌شیفت خودرو است که قدرت تولیدی پیشرانه را به چرخ‌های عقب منتقل می‌سازد. این جعبه دنده دارای سه حالت کارکرد «کنترل شده» (C)، «اسپورت» (S) و «دستی» (M) بوده و در‌کنار سیستم تعلیق AMG Performance خودرو و پکیج سفارشی Direct Street که سبب افزایش هندلینگ خودرو می‌شود، از این رودستر جمع و جور رقیبی جدی برای سوپراسپورت‌های چند صد‌هزار دلاری می‌سازد.

در‌کنار این ویژگی‌ها، SLK۵۵AMG دارای دیسک‌های ترمز منفذدار ۳۶۰ میلی متری در محور ‌جلو و ۳۳۰ میلی‌متری در ‌عقب است که می‌تواند خیال راننده و سرنشین را از بابت توقف مطمئن خودرو آسوده سازد. مرسدس‌بنز قیمت پایه نسل جدید SLK۵۵AMG را ۷۲۵۰۰ یورو اعلام کرده و تحویل این خودرو به مشتریان از بهار‌سال جاری آغاز شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • sara

      اوووووووووووووووووف...

    • kami

      اصلا هیچکس در این مورد نظری نداره؟
      من خودم که مطمئنا اینو تو خوابم نمیبینم
      خدا کار همه جوان ها رو درست کنه
      گره از مشکلاتشون باز کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج