جاباما
۳۳۲۳۲۴
۵ نظر
۵۰۰۹
۵ نظر
۵۰۰۹
پ

دور دوم مذاکرات ایران و عربستان بر سر حج

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: هیات ۶ نفره ایرانی به دعوت رسمی وزیر جدید حج عربستان قرار است بعد از ظهر امروز ، سه شنبه برای انجام دور دوم مذاکرات حج ۹۵ راهی عربستان سعودی شوند.

خبرگزاری ایرنا: رئیس سازمان حج و زیارت گفت: هیات ۶ نفره ایرانی به دعوت رسمی وزیر جدید حج عربستان قرار است بعد از ظهر امروز ، سه شنبه برای انجام دور دوم مذاکرات حج ۹۵ راهی عربستان سعودی شوند.

سعید اوحدی اظهار امیدواری کرد که با توجه به تغییرات به وجود آمده در وزارت حج عربستان در صورت قبول راهکارهای پیشنهادی هیات ایرانی، مشکلات اعزام حج ۹۵ مرتفع شود.

وی خاطرنشان کرد که اعزام هیات ایرانی با دعوت رسمی وزارت حج عربستان انجام می شود.
رئیس سازمان حج و زیارت در عین حال گفت: با وجود اینکه صدور ویزا در داخل کشور اقدامی مثبت است اما 11 مورد دیگر اعلام شده به وزارت حج عربستان نیز باید در متن تفاهم نامه قید شود.

اوحدی خاطر نشان کرد:20 راهکار در نشست قبلی از سوی هیات ایرانی به مسئولان حج عربستان مبنی بر حفظ امنیت، کرامت و عزت زائران کشورمان ارایه شد.

وی با بیان اینکه مسئولان حج عربستان، زائران ایرانی را بهترین و منظم ترین زائران جهان اسلام می دانند،‌ اظهار کرد: ارائه خدمات کنسولی به زائران ایرانی که حق مسلم هر زائری است از دیگر مواردی است که باید در تفاهم نامه قید شود.

اوحدی با بیان تغییرات به وجود آمده در وزارت حج عربستان تاکید کرد: امیدوار به تغییر نگرش مسئولان حج عربستان در این امور هستیم زیرا این آخرین فرصت برای حج 95 است.

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه تضمین حقوق زائران از الزامات هیات ایرانی است، گفت:‌ نخستین نشست دور دوم هیات ایرانی با مسئولان حج عربستان فردا چهارشنبه در جده برگزار خواهد شد.

به دلیل کارشکنی مسئولان حج عربستان برای جلوگیری از اعزام زائران ایرانی به حج 95 این مهم منجر به برخی واکنش ها از سوی مراجع تقلید و مسئولان کشورمان شد که آنچه در مطالب زیر آمده است اشاره کوچکی به آن است.

آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید پیش تر گفته بود: باید جواب هجمه های عربستان را بدهیم؛ کشورهای مختلف با سعودی ها مشکل دارند؛ باید به عربستان فهماند که مکان های مقدس در این کشور فقط مختص آنها نیست.

وی در دیدار علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: حج، جریان بسیار مهمی است و رابطه ما رابطه مشترک با همه مسلمانان است که در حج شاهد آن هستیم.

وی اظهارکرد: اختلاف نظر سیاسی چیز خوبی نیست و به پیشرفت کشور ضرر می زند؛ باید مراقب اتحاد در کشور باشیم.

آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید نیز اظهار کرد: عزت اسلام و امنیت مسلمانان باید حفظ شود و تا این گونه نباشد زائران خود را به حج نمی فرستیم.

این مرجع تقلید افزود: هدف ما عزت اسلام است و در شرایط استطاعت، اگر مستطیع، احساس خطر برای عزت و امنیت خود کند، حج، واجب نیست.

* وزیر ارشاد: زمان را از دست داده ایم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: شرایط برای انجام حج تمتع آماده نیست؛ زمان را از دست داده ایم؛ ما درحد توان تلاش کردیم اما کارشکنی ازسوی سعودی هاست.

علی جنتی در دیدار با آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع عظام تقلید با ارائه گزارش آخرین وضعیت حج تمتع اظهارکرد: از حدود چهار ماه پیش تلاش برآن است تا بحث حج را با سعودی ها حل کنیم، زمانی که خواستیم هیاتی را از ایران اعزام کنیم دریافت ویزای آنها یک تا 2 ماه طول کشید.

وی افزود: بالاخره افرادی چون رئیس سازمان حج و زیارت با مشکلات زیادی ویزا گرفتند و به عربستان رفتند که با بی اعتنایی، تهدید و انگشت نگاری مواجه شدند و با وجود پاسپورت (گذرنامه ) سیاسی وسائل آنان را تفتیش (بازرسی) کردند.

سال گذشته 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان شدند که به دلیل به تدبیری مسئولان سعودی و رخ دادن فاجعه منا 461تن از حجاج کشورمان جان خود را از دست دادند.

فاجعه منا در دوم مهر ماه 1394 و روز عید قربان در مراسم رمی جمرات منجر به کشته شدن حدود هشت هزار حاجی از کشورهای مختلف شد.

پیش تر هیات ایرانی روز 26 فروردین ماه امسال برای برگزاری دور اول مذاکرات به عربستان سفرکرده بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مجتبی

      بابا بخدا حج توی این وضعیت واجب نیست.امام جمعه مکه رسما اعلام کرده خون ایرانی شیعه هلاله.من نمی دونم اصرار مقامات ایرانی چیه؟مذاکره راجبه چی؟ مسئولین جون زائران رو ضمانت می کنند؟

    • بدون نام

      خوب بابا یه خلاقیتی انجام بدید!!واسه چی منت کشی میکنید!سازمانتونو تبدیل به امور خیرین کنید پول حاجی هارو بگیرید صرف فقرزدایی کنید!!،به خدا این واجب تره!!

    • صمد پناهی

      اقایان بجای اینکه حج مشرف بشن اگه به کسیکه عروسی میکنه کمک کنه مدرسه سازی کنه ثواب بیشتری داره، وبااین وضعیت حج رفتن فقط ...

    • hassan

      سلام جه اصراری است که باید ایرانبان به حج اعزام بشوند وقتی تنها حرمتشان بلکه جانشان نیز در خطر است .طبق فرمایش آیت ا نوری همدانی تا زمانیکه احترام ایرانیها حفظ و جانشان تضمین نشود نباید به حج اعزام شد.

    • بدون نام

      مگه در اخبار قبلی ننوشتین ایران به هیچ وجه دیگه قصد شرکت در حج امسال را نداره چون به عزت ایران بی احترامی میشه ... حالا چی شددوباره مذاکره میکنند ؟!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج