جاباما
۳۳۲۴۴۴
۱ نظر
۵۰۲۶
۱ نظر
۵۰۲۶
پ

سفر به پایتخت نپال؛ چه هیجان انگیز... (۱)

شهر کاتماندو بیش از دو هزار سال است که در یک دره احاطه شده توسط چهار کوه جا خوش کرده و از نظر تاریخی مهم‌ترین شهر نپال شناخته می‌شود. به گونه‌ای که برخی جهانگردان به آن لقب «تمام نپال» یا «نپال واقعی» را داده‌اند.

وب سایت همشهری شش و هفت - فاطمه عسگری آزاد: شهر کاتماندو بیش از دو هزار سال است که در یک دره احاطه شده توسط چهار کوه جا خوش کرده و از نظر تاریخی مهم‌ترین شهر نپال شناخته می‌شود. به گونه‌ای که برخی جهانگردان به آن لقب «تمام نپال» یا «نپال واقعی» را داده‌اند. کاتماندو در لغت به معنای سایه سار چوبی است و به دلیل نوع معماری شهر که در آن سایه بان‌های چوبی بسیار بوده این نام را به آن داده بودند. شهری با ترکیبی از معماری باستانی، خیابان‌های باریک، معابد تو در تو و ساختمان‌های مدرن که از همان ابتدا هر توریستی را حیرت زده می‌کند.

بیش از یك میلیون نفر در این شهر زندگی می‌کنند که اکثر آنها بودایی هستند. گرچه زلزله سال ۲۰۱۵ تلفات بسیاری در شهر داشت و برخی از نقاط تاریخی مانند میدان دوربار را که در لیست یونسکو جزو میراث تاریخی این شهر شمرده می‌شد تا حدود زیادی از بین برد اما بسیاری از جاذبه‌های شهر سالم هستند و روح تاریخی کاتماندو هنوز پابرجاست.

سفر به پایتخت نپال؛ چه هیجان انگیز... (1)

علاوه بر این رشد صنعت توریسم در پایتخت نپال ادامه دارد و هر سال بر تعداد گردشگران افزوده می‌شود. برای سفر به کاتماندو شما باید یک ماجراجوی کاملا حرفه‌ای باشید. ممکن است ساعت‌ها در یک ریشکای قدیمی در ترافیک گیر کنید اما مطمئن باشید معابد قرون وسطی و نقاط تاریخی این شهر نه تنها خستگی را از تن‌تان بیرون می‌کند بلکه شگفتی هنر و فرهنگ مردم این سرزمین شما را مبهوت خواهد کرد. قدم زدن در معابد پنهان پر از گل‌های زیبا، بازدید از مزارع برنج و کارگاه‌های آموزشی کوچک تنها بخشی از میراث فرهنگی و هنری بی‌انتهای کاتماندو را برایتان آشکار خواهد کرد. کشف مناظر بکر و طبیعت دست نخورده شهر هم بخشی از بایدهای سفر به بزرگ‌ترین شهر نپال است. برای سفر به کاتماندو و کشف جاذبه‌هایش باید حدود یک هفته را در نظر بگیرید.

تقویم سفر

از بهمن تا اردیبهشت ماه بهار در کاتماندو آغاز می‌شود. در این زمان شهر پر می‌شود از شکوفه‌ها و گل‌های رنگارنگ. بنابراین این زمان برای گردشگرانی که به بازدید از جاذبه‎های طبیعی علاقه دارند زمان مناسبی است. از اواخر شهریور تا آبان هم به دلیل مساعد بودن هوا و برگزاری فستیوال‌ها و جشنواره‌های متعدد زمان اوج فصل گردشگری کاتماندو است. آذر و دی هوای کاتماندو سرد است. بنابراین سفر به کاتماندو در این وقت سال چندان توصیه نمی‌شود. همچنین زمان باران‌های موسمی که معمولا تا مرداد ماه به طول می‌انجامد برای بازدید از پایتخت نپال مناسب نیست.

برنج و سبزیجات ارگانیک

طعم غذاهای سنتی نپال در دره کاتماندو یک تجربه فراموش نشدنی است که نباید از دست بدهید. برنج و سبزیجات مواد اصلی غذاهای این سرزمین است. رستوران فایر اند آیس در یک خیابان لوکس بهترین غذاهای سنتی ایتالیایی را تهیه می‌کند. این رستوران در سال ۱۹۹۵ افتتاح شد و در زمان اندکی به مشهورترین پیتزا فروشی‌های شهر تبدیل شد.

سفر به پایتخت نپال؛ چه هیجان انگیز... (1)

اگر دوست دارید در بین اندک خانواده‌های مرفه نپال غذا بخورید بهتر است سری به این رستوران بزنید. رستوران بهوجان گریها(Bhojan Griha) ۱۵۰ سال پیش محل اقامت یک کشیش سلطنتی بوده اما امروز یکی از زیباترین رستوران‌های شهر است که بیش از ۲۵۰ نفر گنجایش دارد. اگر هوس غذاهای لذیذ و رنگارنگ نپالی را در ظروف برنجی کرده‌اید بهتر است سری به این رستوران بزنید. در این رستوران موسیقی سنتی و مردمی نپال اجرا می‌شود.

رستوران یانگلینگ هم با سبزیجات بخارپز و سوپ رشته داغ سنتی در تمام شهر مشهور است. آشپزخانه و کافی شاپ رزماری ترکیبی هیجان انگیز از غذاهای اروپایی و آسیایی است که در تهیه آنها خود تنها از محصولات ارگانیک مزارع محلی استفاده می‌کند. این رستوران دارای یک حیاط باز و مناظر دوست داشتنی است. کافه قیصر یکی از آرامش بخش‌ترین رستوران‌های کاتماندوست غذاهای این رستوران در میان باغ‌های سرسبز سرو می‌شود و قهوه این کافه بسیار محبوب است.

سفر به پایتخت نپال؛ چه هیجان انگیز... (1)

چگونه برویم؟

برای سفر به نپال به ویزای توریستی این کشور نیاز خواهید داشت، در ابتدا باید فرم ویزا را از طریق سایت اینترنتی سفارت این کشور تهیه و پر کنید و پس از دریافت پاسخ کنسولگری با همراه داشتن اصل گذرنامه، کپی صفحات ۲و۳ گذرنامه و دو قطعه عکس به کنسولگری این کشور واقع در تهران، خیابان سعادت آباد مراجعه کنید. هزینه ویزای توریستی ۱۵ روزه ۳۰ دلار آمریکاست. شما برای رسیدن به کاتماندو می‌توانید از خطوط هوایی امارات، قطر، ترکیش و یا عمان استفاده کنید.

سفر به پایتخت نپال؛ چه هیجان انگیز... (1)

تاکسی و ریشکاسواری

برای گردش در کاتماندو باید چند نکته را در نظر بگیرید؛ اول اینکه بسیاری از خیابان‌های این شهر به جز چند خیابان اصلی نام مشخصی ندارند و همین باعث می‌شود پیدا کردن مسیر برای توریست‌ها دشوار شود. مساله دوم ترافیک شدید در این شهر است؛ گاهی ساعت‌ها باید برای رسیدن به یک مقصد در وسیله بمانید. گردش در کاتماندو با پای پیاده مقدور است اما بسیاری از مسیرها از هم دور هستند و همین کار را دشوارتر می‌کند. ریشکا در اطراف نقاط تاریخی بسیار است و بهتر است برای یک بار هم که شده این وسیله نقلیه محلی را تجربه کنید.

جشنواره‌های کاتماندو

پایتخت نپال در فصول گوناگون سال میزبان جشنواره‌های متنوعی است؛ برخی از این فستیوال‌ها ریشه تاریخی و برخی نیز ریشه مذهبی دارند.

هیجان رنگ‌ها

فستیوال هولی یا جشنواره رنگ‌ها در کاتماندو در ماه فوریه یا مارس برگزار می‌شود. این جشنواره بیش از همه برای هیجانی که در سراسر شهر ایجاد می‌کند مشهور است.

صحنه‌های آشوبگرایانه مردم در حالی که پودر‌های رنگی به هم پرتاب می‌کنند بسیار مهیج است. این جشن در پایان فصل زمستان به عنوان یادآوری از باران‌های موسمی برگزار می‌شود. هولی یک جشنواره هندویی است که ۲۴ ساعت به طول می‌انجامد. اگر قصد شرکت در این جشن را دارید بهتر است مطمئن شوید که لباس‌های قدیمی‌تان را به تن دارید؛ زیرا بعد از پایان مراسم دیگر نمی‌توانید از این لباس‌ها استفاده کنید.

سفر به پایتخت نپال؛ چه هیجان انگیز... (1)

جشن باران

سپتامبر پایان فصل بارندگی و افزایش درجه هوا در کاتماندوست. این زمان با فستیوال ایندرا همراه است. ایندرا خدای باران و رعد و برق است و در معابد سوار بر فیل سفیده به تصویر کشیده شده است.
الهه زندگی در کاتماندو یکی از دخترانی است که در دره کاتماندو زندگی می‌کند. روند انتخاب این فرد بسیار دقیق است؛ کودک باید بین دو تا چهار سال داشته باشد و هرگز دچار آسیب و خونریزی نشده و 23 تست کمال را با موفقیت پشت سر بگذارد از جمله تست رنگ چشم،فال و شکل دندان. پس از انتخاب این الهه جشنواره به طور رسمی آغاز می‌شود. این جشنواره هشت روز به طول می‌انجامد و در مراسم پایانی خدای آکاش با ماسکی عظیم در بین مردم حضور می‌یابد.

سفر به پایتخت نپال؛ چه هیجان انگیز... (1)

ارابه طلایی

در ماه آوریل کاتماندو میزبان جشن بیسکت جاترا(Bisket Jatra) ست. در اواسط ماه آوریل که این جشنواره به اوج خود می‌رسد ارابه بزرگ طلایی رنگی در اطراف شهر می‌گردد تا به خالنا تول(Khalna Tole) برسد. این ارابه تصاویری از خدایان را حمل می‌کند و در مسیرش ساکنان شرق و غرب را به صلح و دوری از جنگ دعوت می‌کند.

سفر به پایتخت نپال؛ چه هیجان انگیز... (1)

بهترین مکان اقامت

کاتماندو دارای طیف عظیمی از مکان‌های اقامتی است؛ از هتل‌های لوکس بین المللی گرفته تا مسافرخانه‌های ارزان قیمت. در زلزله سال ۲۰۱۵ تنها چند هتل و مسافرخانه آسیب دیدند اما بسیاری از مکان‌های اقامتی برای مدت کوتاهی به جهت بررسی‌های امنیتی تعطیل شدند و پس از ایمن سازی دوباره به کار خود ادامه دادند.

اقامت در یک موزه هنری

اگر عادت دارید در بهترین هتل‌های شهر اقامت کنید پس باید سراغ هتل دواریکا بروید؛ هتلی شیک و بسیار مجهز که برای سفرهای ماه عسل توصیه می‌شود. بیش از ۴۰ سال است که صاحبان هتل مجسمه‌های چوبی بی نظیری را از سراسر دره جمع آوری و در دکوراسیون هتل از آنها استفاده کرده‌اند. همین باعث شده این هتل شبیه به یک موزه هنری زیبا باشد که تمام امکانات رفاهی در آن مهیاست. موقعیت هتل در مرکز شهر و روبه روی یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های شهر است اما همین کار را برای اکتشاف شهر آسان‌تر می‌کند. برای اقامت در این هتل ۵ ستاره باید شبی ۲۶۰ دلار بپردازید.

سفر به پایتخت نپال؛ چه هیجان انگیز... (1)

پر زرق و برق

در ساخت هتل هایت کاتماندو از هیچ هزینه‌ای چشم پوشی نکرده‌اند؛ از استخر ورودی گرفته تا معماری مدرن ساختمان و سالن ورودی پر زرق و برق آن. تمام اتاق‌های این هتل به شکل مدرنی تزئین و امکانات رفاهی شامل تلویزیون صفحه تخت، یخچال و وان اختصاصی در آنها در نظر گرفته شده است. استخر شنای بزرگ، رستوران‌های خوب و سالن بدنسازی از دیگر امکانات هتل است.
هتل هایت چند کیلومتر خارج از شهر کاتماندو و در جاده بودهانت قرار دارد. برای اقامت در این هتل 5 ستاره باید شبی 110 دلار بپردازید.

سفر به پایتخت نپال؛ چه هیجان انگیز... (1)

مانند یک قصر

هیچ جای شهر به اندازه این عمارت قرن ۱۹ نماینده سبک نئوکلاسیک در کاتماندو نیست؛ هتل شانکر با راهروهای چوبی و باغ آراسته مجلل یکی از بهترین‌ گزینه‌های اقامتی در کاتماندو است. یکی از بهترین استخرهای شهر کاتماندو در این هتل قرار دارد. گرچه بخشی از لابی تاریخی هتل بر اثر زلزله دچار آسیب شد اما تعمیرات در دست انجام است و خوشبختانه اتاق‌ها هیچ آسیبی ندیده‌اند. اقامت در این هتل مانند اقامت در یک قصری است که اتاق‌های زیبا با کف پوش چوبی و دکوراسیونی به رنگ روشن دارد. برای اقامت در این هتل ۴ ستاره باید شبی ۵۰ دلار بپردازید.

سفر به پایتخت نپال؛ چه هیجان انگیز... (1)

مهمان خانه مجهز

مهمان خانه رکپا یک مکانی عالی برای گذراندن یک سفر کم هزینه به کاتماندوست. اتاق‌های این مهمان خانه بزرگ و مدرن هستند و رستورانی با غذاهای محلی و یک باغ آرامش بخش هم در مجموعه وجود دارد. گرچه بیشتر مسافران این مهمان خانه از این امر بی اطلاع هستند اما سود غالب این مکان به مرکز خانه‌های کودک کاتماندو می‌رسد. سرویس اینترنت پر سرعت در تمام مهمان خانه رایگان است و اتاق‌ها مجهز به یک کتری برقی، سیستم تهویه مناسب و حمام خصوصی است. برای اقامت در این مهمان خانه باید شبی ۲۸ دلار بپردازید.

سفر به پایتخت نپال؛ چه هیجان انگیز... (1)

جادوی معنوی

لش ورد/ نویسنده وبلاگ گردشگری لش ورد تور

در شرایطی به كاتماندو سفر کردم که منابع آنلاین یا کتاب‌های راهنمای محدودی از این کشور مطالعه کرده بودم و برای همین تصمیم گرفتم در مورد سفرم و راه‌های کاهش هزینه‌ها و لذت بردن بیشتر از این سرزمین را برایتان بنویسم. اگر قصد سفر به کاتماندو را کرده‌اید قطعا می‌دانید که چه نقاط تاریخی و طبیعی را خواهید دید اما برخی مسائل هست که در مورد آنها پیش بینی نکردید که من در ادامه به آنها اشاره خواهم کرد.

آب و هوای کاتماندو مه آلود، خشک و گاهی هم پر از گرد و خاک است. اگر بدن شما به هوای خشک و آلوده عادت ندارد بهتر است خودتان را برای آلرژی‌ها، آبریزش بینی، خشکی دهان و لب‌ها آماده کنید. استفاده از ماسک یا بستن دستمال جلوی دهان می‌تواند شما را در سفر یاری کند. علاوه بر این‌ها همراه داشتن قرص‌های آلرژی را هم فراموش نکنید. دومین مساله قطعی پیوسته برق است. در حقیقت در زمان‌های مختلف روز باید احتمال قطع شدن برق را همواره در نظر بگیرید و مدت زمان این قطعی‌ها از ۳۰ دقیقه تا هفت ساعت متغیر است.

شب هنگام نیز قدرت برق شهر به طور کلی کاهش می‌یابد و این به معنای خاموشی برخی از یخچال‌های شهری است. به همین دلیل توصیه می‌شود غالبا در رستوران‌های توریستی و هتل‌ها غذا میل کنید. زیرا آنها مجهز به دستگاه‌های ذخیره انرژی در مواقع قطعی برق هستند و همین مزیت مهمی برای نگهداری بهتر از گوشت و مواد لبنی است. بسیاری از مهمان‌خانه‌ها و هتل‌های این شهر مجهز به سرویس اینترنت هستند اما بهتر است بدانید که سرعت اینترنت در این شهر بسیار کند است و قطعی‌های پیوسته برق هم مشکل را دو چندان می‌کند.

سفر به پایتخت نپال؛ چه هیجان انگیز... (1)

مساله دیگری که باید به آن توجه کنید این است که نپال به طور کلی یک کشور امن برای توریست‌ها محسوب می‌شود و دزدی در فرهنگ مردم این کشور جایگاهی ندارد. بنابراین لازم نیست هنگام خرید و یا غذا خوردن نگران کیف پولتان باشید. اگر برای خرید به محله تامل رفتید بهتر است خودتان را آماده کنید که برای خرید حسابی چانه بزنید زیرا در هر صورت آنها چندین برابر قیمت واقعی اجناس را به شما می‌گویند. تلاش کردم تا حدودی شما را با شرایط واقعی کاتماندو آشنا کنم تا بتوانید از سفرتان بیشتر لذت ببرید اما در اینکه جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر هر توریستی را شگفت زده می‌کند هیچ شکی نیست.

ادامه دارد...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پروانه

      درود ....تشكر كه توي اين سايت مقداري از حقيقت نپال و كاتماندو گفته شد من الان از داخل هتل نو كه دو ماهه ساخته شده در تامل بهترين نقطه توريستي شهر هستم ......و براي رفت و امدم از يك سوزوكي نو با واي فاي و راننده جوان و كار بلد با زبان انگليسي خوب استفاده ميكنم با تمام شرايط خوب براي استفاده از بهترين ها........ولي وحشتناكه اينجا ....حيف هست اين دلار با اين قيمت اينجا خرج بشه اينگار امدي بدترين نقطه كشور مثل سيستان و بلوچستان با هوا و شرايط سختش و داري دلار ٤٨٠٠ خرج ميكني .....دوستان به نپال سفر نكنيد ....يك درخت سبز اينجا نيست ...تحقيق كنيد اينجا اصلا مثل نوشته هاي در موردش نيست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج