۳۳۲۷۴۳
۳۵ نظر
۵۰۱۳
۳۵ نظر
۵۰۱۳
پ

تنبیه روحی یک دانش‌ آموز در تهران!

پدر پول نداشت قسط ماهانه شهریه مدرسه غیرانتفاعی را پرداخت کند، مدیر عصبانی شد و در جشن روز آخر مدرسه به دانش‌آموز کلاس سوم مدرسه‌اش نه جایزه داد، نه تشویقش کرد.

روزنامه شهروند: پدر پول نداشت قسط ماهانه شهریه مدرسه غیرانتفاعی را پرداخت کند، مدیر عصبانی شد و در جشن روز آخر مدرسه به دانش‌آموز کلاس سوم مدرسه‌اش نه جایزه داد، نه تشویقش کرد.

این خلاصه داستانی است که حالا دو روز است پدر خانواده، آقای «الف» را به‌ قدری ناراحت کرده که حتی وقتی می‌خواهد از آن‌ور خط تلفن تعریفش کند، صدایش سخت درمی‌آید؛ صدایی پر از نگرانی و تاسف برای آنچه چندماهی است دخترش را ناراحت و گوشه‌گیر کرده است.

ماجرا برمی‌گردد به دو روز پیش؛ وقتی مسئولان مدرسه غیرانتفاعی «فدک» در منطقه چیتگر تهران، برای دانش‌آموزان این مدرسه جشن پایان‌ سال گرفتند و وقتی نوبت به جایزه دادن به دانش‌آموزان رسید، به دختر آقای «الف» که کلاس سوم دبستان است و او نمی‌خواهد نامش در گزارش بیاید، هیچ جایزه‌ای نرسید؛ البته مسئولان مدرسه نخواستند که جایزه‌ای به او برسد و او با چشمانی منتظر، به دستان همکلاسی‌هایش نگاه کرد که دستانشان از جایزه پر بود و صورت‌هایشان از خنده.

آقای «الف» حالا می‌گوید که این نخستین‌بار نیست که مسئولان دبستان دخترش چنین رفتاری که به گفته او «تبعیض‌آمیز» است، می‌کنند: «ما شهریه‌ای که باید برای درس خواندن دخترم در این مدرسه بپردازیم، قسطی پرداخت می‌کنیم؛ هر ماه ٢٥٠‌ هزار تومان. الان دو ماه است که متاسفانه نتوانسته‌ام به‌دلیل وضع بد مالی، آن را پرداخت کنم و همین موضوع باعث شده که رفتار تبعیض‌آمیزی با دخترم در این مدرسه داشته باشند. این نخستین‌بار هم نیست به خاطر این موضوع، بچه من را از خیلی چیزها محروم کرده‌اند. مثلا زمستان‌ سال گذشته بود که او را به همین دلیل از نمایش مدرسه حذف کردند. یا یک‌ بار در زمستان پارسال، مدیر مدرسه زنگ زد و گفت یک نفر را بفرستید بچه را ببرد، چون او را فرستاده‌ام حیاط که آنجا بایستد.»

او می‌گوید: «معمولا به دلیل شرایط مالی و حقوقی من و همسرم که هردو کارمندیم، با تأخیر می‌توانیم قسط شهریه را پرداخت کنیم و معمولا در زمان این تاخیر، با دختر ما رفتار تبعیض‌آمیزی می‌شود؛ نمونه‌اش هم همین دیروز که برای جشن پایان ‌سال به مدرسه رفته بودیم. من آنجا بودم و به چشم دیدم که به همه هدیه دادند، غیر از او. حتی وقتی اسم بچه‌ها را می‌خواندند و تشویق می‌کردند، اسم دختر من را نخواندند و تشویق نشد، حتی کارنامه‌اش را هم به ما ندادند. مدرسه فدک در تهران چند شعبه دارد و برای من عجیب است که چنین اتفاقی می‌افتد.»

و بغض، سخت اجازه می‌دهد برای ادامه دادن: «حالا ندادن کارنامه یا جایزه برای ما آنقدر مهم نیست، برای من این تبعیض مهم است. به نظر من این موضوع، غیرقابل چشم‌پوشی است. به نظرم این یک نشانه است، نشانه‌ای از یک اتفاق اخلاقی بزرگ که در این کشور افتاده و متاسفانه خبر از اتفاق‌های بزرگ‌تر می‌دهد وگرنه شاید کل این ماجرا در نگاه اول آنقدرها هم مهم به نظر نرسد.»

او از وضع روحی دخترش در این روزها می‌گوید: «او آن روز خیلی ناراحت بود البته معمولا شرایط را خیلی بازگو نمی‌کند ولی ما از رفتارش متوجه می‌شویم که ناراحت است. شما اگر به عکسی که همان لحظه از او گرفتم نگاه کنید، خودش همه چیز را می‌گوید. من آن روز آنقدر از این موضوع ناراحت شدم که در این‌باره با آنها صحبت نکردم تا آخر هم در مراسم نماندیم و تقریبا ٢٠ دقیقه مانده بود به تمام شدن، آنجا را ترک کردیم. اما به هرحال این نوع رفتارها سابقه دارد. قبل از این چند بار تلفنی با مدیر مدرسه صحبت کردم و آنها می‌گویند باید پول را بدهی. من گفتم در شأن آموزش‌وپرورش نیست، این کار را نکنید، بالاخره ما این بدهی را پرداخت می‌کنیم و در واقع هر موقع هم پرداخت کنیم، پول قابل برگشت است ولی این رفتارها قابل برگشت نیست، نمی‌شود عواقب سوء آن را جبران کرد. وقتی ما بدهی داریم مخصوصا به جایی که بعدا دوباره مراجعه کنیم، قابل پرداخت است ولی این نوع رفتارها تأثیر بد و غیرقابل برگشتی روی بچه‌ها می‌گذارد.»

حالا دیگر مدت‌هاست که تقریبا ماهی نیست که خبری از تنبیه جسمی دانش‌آموزان در مدارس مناطق مختلف ایران به گوش نرسد؛ موضوعی که مسئولان آموزش‌وپرورش می‌گویند آن را جدی پیگیری می‌کنند و تلاششان را می‌کنند که کمتر شود، اما این‌طور که به نظر می‌رسد حالا دیگر باید تنبیه‌های روحی و تبعیض‌آمیز را هم به فهرست دیگر تنبیه‌ها اضافه کرد. اینها همه در حالی است که در آیین‌نامه انضباطی مدرسه و شرایط تنبیه و تشویق، آمده است که هر نوع تنبیه این‌چنینی ممنوع است؛ مثلا در ماده ٧٧ این آیین‌نامه آمده است: «اعمال هر گونه تنبیه دیگر از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است و در اعمال تنبیهات نباید بین دانش‌آموزان تبعیض و استثنایی قائل شد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رادین

      خو برادر من الان خودت رو زدی به موش مردگی نداری بچه رو نفرست غیر انتفاعی واسه پز دادن جلو در و همسایه بچه رو میذاری غیرانتفاعی موقع پول دادن ندارم ندارم میکنی
      خب این مدرسه ها هم خرج دارن آب برق ماژیک تخته وسایل کمک آموزشی حقوق کارکنان اگه همه بخوان شهریه ندن که سنگ رو سنگ بند نمیشه
      برو بچت رو مدرسه دولتی ثبت نام کن

      پاسخ ها

      • رسول

        جناب پولدار شاید مدرسه دولتی نزدیک خونه اش نبوده وهزار ویک دلیل دیگه اینجوری با مردم حرف نزن خدا قهرش میگیره اون موقع بدجور تقاص میدی

      • مژگان

        از این نوشتت معلومه چقدر باشعوری.این پدر و مادر کارمند هم اگه مثل خیلیا پول باد اورده داشتن اینطور نمیشد.کم نیستن کسانی که با خوردن حق اینطور آدما..آدم نما شدن.از صحبتت بر میاد که فرهنگ تو هم خریداری شده است.

      • شیما

        جناب رادین اگر بچه داشتی این چرندیات نمینوشتی ...

    • بدون نام

      بی فرهنگ.....ندید پدید...عشق پول....باید برا این افراد متاسف باشیم

    • امیر

      واقعا به سر مردم ما چی اومده
      پول شده شرف و عزت

    • بدون نام

      یاده تحصیله دوره ای از تاریخ افتادم،خدا رحمتش کنه

    • حسین

      به نظر من بزرگترین خیانت پدر و مادر در حق یه بچه اینکه اونرو به مدرسه غیر انتفاعی بفرسته چون تو این مدارس فقط پول حرف اول رو میزنه و بچه رو از خیلی از
      واقعیت های جامعه دور میکنه و بچه رو لوس ویا پر رو میکنه

    • بدون نام

      چشم مسولین روشن خاک بر سر اون مدیر مدرسه که نهایت پست بودن رو نشون داده

    • شهاب

      واقعا برای اموزش و پروش کشور متاسفم
      چنین مدیرایی باید اخراج بشن
      لیاقت مدیریت رو ندارن

    • بدون نام

      ادم که با خودش رودربایستی نداره اگه وضعیت مالی اجازه نمیده، نباید بچه رو فرستاد همچین مدرسه ای که بعدا مجبور بشی چند برابرش خرج روان بچه کنی.

    • مهناز

      حقشه خوب نزار مدرسه غیر انتفاعی مگه بچه ما دولتی درس میخونه ادم نیست

      پاسخ ها

      • مژگان

        عقده ای...منم بچم غیر انتفاعی میره.اگه مدرسه مناسب دولتی سراع داشته باشم میفرستمش. به هر سختی شده از خوشیم میزنم تا بچم بره مدرسه خوب.شاید شما پولو ترجیح میدین.سوای از اینکه بعضیا مجبورن و راه دیگه ای ندارن.
        مدرسه دولتی خوبش خوبه..ولی غیر دولتی دلیلی به فخر فروشی نیست.مگه بچه ها با آزمون خاصی وارد بشن .که فخر فروشی داشته باشه

    • حسن

      ببخشیدآموزش وپرورش را متهم نکنید تاجایی که من میدانم هدیه درتمام مراحل تحصیلی ازطرف خانواده تهیه میشود وبه واحدآموزشی داده می شود خوب پدر این دانش آموز خوب میداند ولی ازخبرنگار باید پرسیدآدرس مدرسه ای را که هدیه ازطرف مدرسه میدهند بگوید

    • سامان

      خب مرد حسابی،وقتي پول نداری چرا میفرستیش مدرسه غیرانتفاعی؟
      اتفاقا مقصر اصلی پدر دانش آموز هستش

    • بدون نام

      احسنت هدیه والدین تهیه میکنند نه مدارس

    • نادر

      سلام مگه ما تو مدرسه دولتی درس خوندیم چیزیمون شد خوب نداری بفرستش مدرسه دولتی...والا چرا نداری خودتو خراب می کنی اخه؟؟؟

    • مژگان

      در هر صورت مدرسه ای که کارش فرهنگ سازیه.براش باعث تحقیر یک بچه بشهو همچنین پدر رو پیش فرزندش سرشکسته کنه.

    • رادین

      آقا رسول عزیز اگه مدرسه دولتی نزدیکشون نیست با غیرانتفاعی جورشون رو بکشه ؟
      خو سرویس بگیرن برا بچشون
      خوبه هر دو کارمند هستن پس همچین بی پول هم نیستن
      بی پول هم اگه هستن مثل بی پولا رفتار کنن
      جیب خالی پز عالی

    • توتو

      اون زمانی که ما درس میخوندیم مدارس غیر انتفاعی نبود و فقیر و غنی همه تو مدرسه دولتی درس میخوندن الان اقازاده ها ی تازه به دوران رسیده دارن میرن غیر انتفاعی

    • کاربر سایت

      واقعا که انگار مجبورن برن غیر انتفاعی... البته مشکل هم از خانواده هم از مدرسه و هم از نوع تربیت کودکان... این بچه به هیچ وجه نمیتونه تو مدرسه دولتی درس بخونه چون فکر خواهد کرد که سطح فرهنگ بسه به نوع مدرسس و به همین دلیل هست که این پدر با اینکه تبعیضات رو از مدت ها پیش دیده نتوانسته مدرسه رو عوض کنه.. کلا مشکل از همه چیه

    • رادین

      مژگان خانوم نداری مجبور نیستی پز بدی و بچه رو بفرستی غیرانتفاعی مگه مدارس دولتی چه مشکلی دارن
      آدم های فقیرالفرهنگی مثل شما باعث شرمساری جامعه هستید

    • مهدی

      باسلام با این حقوقها تحصیل فرزندان مشگله مدیر مقصر نیست مدرسه هزینه اش سنگینه

    • بدون نام

      با این حمایتهای بی جا از دانش اموزان در لین چند ساله به وضوح می بینیم که رفتارهای اجتماعی جوانان چقدر پایین امده

    • بدون نام

      اصلا چرا خودتونو اذیت میکنین که آخر بچتون بشه فارغ التحصيل بیکار .دیپلم دیپلمه چه فرقی داره اصلا برین دیپلم بخرین و اینقدر حرص نخورین چون با این سبک آموزش بچه به جایی نمی رسند! این مدارس غیرانتفاعی هم.همش دکانه با خالی کرون جیب خلق الله! !!

    • رضا

      اون آقایی که میگه بچتو مینوشتی مدرسه دولتی.عزیز من،من خودم تو مدرسه دولتی درس خوندم و توصیه م به بقیه اینه که فرزندتون درس نخونه بهتر از اینه که تو مدرسه دولتی درس بخونه.برای اینکه در مدارس دولتی نود و پنج درصد معلمان حضورشان با عدم حضورشان فرقی ندارد

    • پرویز

      مدارس دولتی و غیر دولتی و شاهد و ... زیاد با هم فرقی ندارند و د یک سطح هستند تازه با سواد و دانشمند شود که چی؟ کی برای علم و دانشمند ارزشی قایل است بسیاری تحصیل کرده بیکار وجود دارد من خودم فرهنگی هستم اما فرزندانم در مدارس دولتی تحصیل می کنند.

    • بدون نام

      از مشکلات زندگی در ایران!

    • بدون نام

      این اتفاق سال تحصیلی 69-70 برای من در مدرسه ابتدایی دولتی آیین اسلام منطقه 9 تهران رخ داد. خانم ... که که معلم ما بود در مقطع دوم دبستان همیشه انتظار دریافت مبالغ و اجناس از والدین داشت و من که خانواده ای با وضع مالی نچندان خوب داشتم پول خرید نمره را نداشتم. یادم نمیره که چطور والدین بچه های دیگر برای راضی نگهداشتن این خانم چطور سر کلاس می اومدن. به همین دلیل بود که من که بچه بسیار آرامی بودم همیشه با صورتی که یک طرف آن سرخ بود به خانه برمی گشتم. با این حال اصلا به خانواده شکایت نکردم. این موجود در ثلثی که من با آن سختی ها شاگرد سوم شده بودم سر صف نفر چهارم را برای دریافت جایزه صدا کرد. پس از این ماجرا مادرم که خدا همیشه برای من حفظش کنه از پسر همسایه که همکلاس من بود علت سرخ بودن صورت من رو پرسیده بود که او هم ماجرا را تعریف کرده بود که مادر عکس العمل مادرانه خود را نشان داد. سالها از اون موقع میگذره اما هنوز اون خاطره تلخ کودکی در ذهن من باقی مانده است. دوست دارم اون موجود رو پیدا کنم و حقش رو کف دستش بگذارم.

    • یوسف

      دوستان من میگم مدیر مدرسه و والدین این دختر معصوم فلفور باید اعدام بشن چون بدترین جنایت ممکن را در حق این دخترک بینوا انجام دادن تا روزی که زنده هست بدلیل جنسیتش و حساسیت و روح لطیفش این حقارت را نمیتواند فراموش کند و یک پیشنهاد دارم حالا که دستمان بدلیل ناشناسی به این موجودات بشدت احمق و عقده ای نمیرسد همه با هم دعا کنیم خدایا هرچه میکنی بکن ولی در هیچ کجای دنیا دل دختربچه را نشکون من یه کوچولوش دارم که شیشه عمرمن است ورشکسته هم هستم ولی قسم میخورم روزی اگر کسی تحقیرش کند بدون ترحم میکشمش امیدوارم دوستانی که. فرزند دختر ندارند نظر نگذارند

    • احسان

      اسم فرهنگی رو هم با خودت یدک میکشی بی فرهنگ. بد به حال دانش اموزانی که زیر دست تو میخوان تربیت بشن.

    • امین

      طبیعت اقتصاد و رفتار مبنی بر بهینه سازی اقتصادی همین است
      تلخ است ولی طبیعی و البته قابل پیش بینی بوده و ایراد بیشتر به والدین دخترک وارد است
      کسی را نمیتوان بزور به مهربانی وادار کرد این خود ما هستیم که باید خودمان را ازین افتادن در چنین موقعیتهایی که محتاج مهربانی باشیم دور کنیم

    • لورا

      جای تاسفه، در کشوری ثروتمند مثل ایران کودکان، و جوانان از ابتدایی ترین حقوق خود محروم میگردند، هفته پیش نخست وزیر کانادا جاستین ترودو تمام دانشگاهها را مجانی اعلام کرد وی بدینوسیله اعلام کرد که در کانادا نباید هیچ فرد بیسواد وجود داشته باشد، دانش آموزان پس از اینکه دیپلم گرفتند میتوانند به رایگان وارد دانشگاه شوند، قبلا بسته به رشته انتخابی کمترین هزینه برای دانشگاه چهارصد هزار دلار بود که اکثر دانشجویان وام میگرفتند و پس از فارغ‌التحصیل شدن باید آن را برمیگرداندند اما الان این مشکل بنا به درخواست نخست وزیر وقت رفع شد

    • بدون نام

      سلام بر بینندگان گرامی من از این بد رفتارهای مدیران مدارس خیلی ناراحتم باید اداره آموزش وپرورش کل ایران با دانش آموزان رفتارهای خوبی داشته باشن نه تنبیه

    • علی

      مدرسه ابتدایی دولتی تو همه ی مناطق و محلات هست. دلیل نداره بذارنش مدرسه غیر انتفاعی. مگه حتما باید برن غیر انتفاعی؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج