جاباما
۳۳۲۷۹
۲۱ نظر
۵۱۷۸
۲۱ نظر
۵۱۷۸
پ

گزارش خواندنی درباره شادی ایرانیان

زنجانی پولدار مجرد، شادترین ایراني!

آيا فردي با نشاط و شاداب هستيد؟» پژوهشگران ایرانی به سراغ مردمان ۳۰ استان کشور رفته‌اند و این سوال را از آنها پرسیدند. طبق این پژوهش، زنجانی‌ها شادترین و یزدی‌ها به عنوان غمگین‌ترین استان کشور انتخاب شدند و اطلاعات جالب دیگری نیز به همراه دارد.

زنجانی پولدار مجرد، شادترین ایراني!

هفت صبح: آيا فردي با نشاط و شاداب هستيد؟» پژوهشگران ایرانی به سراغ مردمان 30 استان کشور رفته‌اند و این سوال را از آنها پرسیدند. طبق این پژوهش، زنجانی‌ها شادترین و یزدی‌ها به عنوان غمگین‌ترین استان کشور انتخاب شدند و اطلاعات جالب دیگری نیز به همراه دارد.

اطلاعاتی که به ما می‌گوید مجردها از سطح شادکامی ‌بالاتری برخوردار هستند و درآمد بالاتر موجب شادی بیشتر می‌شود (توضیح واضحات!). ابتدا به بررسی نتیجه این پژوهش پرداخته‌ایم و سپس به سراغ دیگر نقاط دنیا رفته‌ایم تا ببینیم معیارهای شاد بودن در کشورهای دیگر چیست و شادترین مردم دنیا کدام هستند.

زنجانی پولدار مجرد، شادترین ایراني!

ماجرا چیست؟

نتايج يك پژوهش روي ۲۷ هزار و ۸۸۳ ايراني ۱۸ تا ۶۵ سال در كشور نشان داده است كه بيشتر مردم كشور (۳۹.۳ درصد) از شادكامي سطح متوسطي برخوردارند. ۳۵.۴ درصد نيز شادكامي خود را كم توصيف كرده‌ و در اين ميان، تنها سه درصد خود را در سطح «بسيار زياد» شادكام مي‌دانند. آنگونه که خبرگزاری ایسنا گزارش داده در اين پژوهش كه از هر استان كشور دست كم ۸۰۰ نفر بررسي شده‌اند، سطح شادكامي با پرسش: «آيا فردي با نشاط و شاداب هستيد؟» در پنج سطح «بسيار زياد»،‌ «زياد»، «نه زياد، نه كم»،‌ «كم» و «بسيار كم» مورد سنجش قرار گرفت.


شادترین‌ها کدام‌اند؟

يافته‌هاي پژوهش «شادكامي مردم ايران و عوامل موثر بر آن» از ميان 30 استان مورد بررسي، استان زنجان را با 69/3 ميانگين امتياز شادكامي، شادترين استان كشور معرفي كرده است و از يزد با 12/3 ميانگين امتياز شادكامي به عنوان پايين‌ترين سطح شادكامي نام برده است. همچنين استان‌هاي گلستان، بوشهر، هرمزگان و كردستان از ميزان شادكامي بالاتري از خط ميانگين برخوردار بوده‌اند.


این مجردهای شاد

زنجانی پولدار مجرد، شادترین ایراني!

يافته‌هاي به دست آمده از اين تحقيق نشان داده است كه افراد مطلقه/بيوه و متاهل از سطح شادكامي كمتري نسبت به افراد مجرد برخوردارند؛ به‌گونه‌اي كه افراد مطلقه / بيوه ۱.۷۰ و افراد متاهل ۱.۱۱ برابر نسبت به افراد مجرد، سطح شادكامي كمتري دارند. طبق این نظرسنجی افراد داراي سطح تحصيلات بيشتر نسبت به افراد كم‌سوادتر، شادترند و در سطوح تحصيلي پايين‌تر، كاهش شادكامي نمايان‌تر است. همچنين افراد خانه‌دار، شاغل و بيكار نسبت به دانش‌آموزان/ دانشجويان به ترتيب ۱.۳۹، ۱.۳۲ و ۱.۴۰ برابر سطح شادكامي كمتري دارند.


پول بیشتر، شادی بیشتر!

به نظر می‌رسد کم‌کم باید حرف قدیمی‌ها را که می‌گفتند پول خوشبختی و شادی نمی‌آورد را دور بریزیم. نتايج اين تحقيق در ادامه اين موضوع را مورد تاكيد قرار داده است كه افراد در سطوح اقتصادي پايين‌تر در مقايسه با افراد در سطح اقتصادي «خوب/ بسيار خوب» به صورت معناداري، سطح شادكامي كمتري دارند. به‌ گونه‌اي كه افراد در سطوح اقتصادي ارزيابي شده در دسته‌بندي «نه خوب/ نه بد»، «بد» و «بسيار بد» به ترتيب احتمال 1.75، 2.14 و 2.33 برابر نسبت به افراد داراي وضعيت اقتصادي بسيار خوب، وضع شادكامي خود را نامناسب‌تر گزارش كرده‌اند.

طبق پژوهش‌های انجام شده گویا مجردها از سطح شادکامی ‌بالاتری برخوردار هستند و درآمد بالاتر موجب شادی بیشتر می‌شود!

زنجانی پولدار مجرد، شادترین ایراني!

عوامل شادی کدام هستند؟

پژوهشگراني كه در اين باره دست به تحقيق زده‌اند از شخصيت، عزت نفس، اعتقادات مذهبي، سرمايه اجتماعي - فعاليت‌هاي اوقات فراغت، ورزش هفتگي، نداشتن سابقه بيماري عصبي، خوش‌بيني به زندگي و بسياري از موارد ديگر به عنوان عوامل مؤثر در پديده شادكامي افراد ياد كرده‌اند. افرادي كه از سطوح «پايين‌تر» سلامت برخوردار بوده‌اند، در مقايسه با افراد داراي سطح سلامت «بسيار خوب» به صورت معناداري شادكامي خود را كمتر ارزيابي كرده‌اند. به گونه‌اي كه افراد در سطوح «خوب»، «نه خوب/ نه بد»، «بد» و «بسيار بد» به ترتيب به احتمال ۲.۲۸، ۵.۱۸، ۷.۸۴ و ۷.۸۲ برابر نسبت به افراد داراي سطح «بسيار خوب»، وضعيت شادكامي خود را نامناسب‌تر گزارش كرده‌اند. طبق اين پژوهش، ابتلا به بيماري‌هاي مزمن تاثير چنداني بر ميزان شادكامي ندارد.


شاد‌ترین کشور‌های جهان کدامند؟

اگر گشتی در فضای مجازی بزنید چند لیست متفاوت با عنوان «شاد‌ترین کشورهای جهان» پیدا می‌کنید. این رتبه‌بندی‌ها هرکدام معیارهای خاص خود را دارند و به طور قطع نمی‌توان گفت کدام یک به واقعیت نزدیک‌تر است. بعضی مثل لیستی که موسسه «گالوپ» منتشر کرده مبنای آن نظر‌سنجی از خود مردم و پرسش در مورد کیفیت زندگی‌شان بوده و بعضی لیست‌ها بر اساس گزارش‌های سازمان ملل متحد یا سازمان‌های بین‌المللی دیگر جمع‌بندی شده‌اند. یکی از نظر سنجی‌های معتبر در این زمینه از سوی نشریه فوربس منتشر شد.

این تحقیق را موسسه Custom Research Gfk به صورت آنلاین از 20 کشور با بیش از 10 هزار نفر شرکت‌کننده انجام داده است. در این تحقیق ریودوژانیروی برزیل، سیدنی استرالیا و بارسلوناي اسپانیا به عنوان شاد‌ترین شهرهای جهان انتخاب شده‌اند. دلایلی که در شرح این رتبه‌بندی مطرح شده هم جالب است. ریودوژانیرو به علت کارناوال‌های شادی و طبیعت بکرش، سیدنی به خاطر آب و هوای مطبوع و زندگی شبانه شهر و بارسلونا به علت فرهنگ پرنشاط مردم، شادترین شهرهای دنیا انتخاب شده‌اند. نکته جالب در این لیست حضور دو شهر از آمریکای لاتین و دو شهر از اسپانیاست که می‌توان آن را با فرهنگ شاد و سرخوشانه اسپانیایی مرتبط دانست.


کدام معیار، کدام شاخص؟

برای تعیین شادترین کشورهای جهان این موسسات و وب‌سایت‌ها چه معیارهایی را لحاظ می‌کنند؟ نگاهی به لیست‌های مشهور نشان می‌دهد موسسات تحقیقاتی شاخص‌هایی مثل درآمدسرانه، امید به زندگی و تراکم جمعیتی را لحاظ کرده‌اند. شما می‌توانید با گوگل کردن به چند آیتم دیگر هم برای اندازه‌گیری میزان رضایتمندی از زندگی برسید: توانمندی اقتصادی، اعتماد به دولت، نرخ بیکاری، سلامت جسمی‌ و روانی. در یک نظر‌سنجی که براساس این معیار‌ها انجام شده مشخص شده دانمارک، سوئیس و اتریش سه رتبه اول را در اختیار دارند.

کشور برونئی به عنوان شادترین ملت مسلمان در رتبه نهم این رده‌بندی قرار دارد. می‌گویند نظر‌سنجی که موسسه تحقیقاتی گالوپ انجام داده معتبرترین رده‌بندی در شناسایی شادترین کشورهای جهان است. در این نظر‌سنجی ۱۰ امتیاز برای شرایط و کیفیت زندگی افراد در حال حاضر و پنج سال آینده در نظر گرفته شده. افرادی که به شرایط فعلی خود امتیاز هفت به بالا و برای کیفیت زندگی در آینده امتیاز هشت به بالا داده‌اند، به عنوان کسانی که از رفاه برخوردارند، در نظر گرفته شده‌اند که به معنای دیدگاه مثبت آنها نسبت به شرایط فعلی و آینده زندگی‌شان است. این نظر‌سنجی در ۱۲۴ کشور جهان صورت گرفته و در صدر این فهرست مردم دانمارک قرار دارند که ۷۲ درصد مردم نسبت به شرایط زندگی و میزان رفاه خود دیدگاه مثبتی دارند. سوئد و کانادا در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

(پیست اسکی بابایی زنجان از جمله مکان های تفریحی است که با استقبال خوب جوانان زنجاني رو به رو شده بررسي‌ها نشان مي‌دهد از ميان ۳۰ استان كشور، استان زنجان با ۳/۶۹ ميانگين امتياز شادكامي، شادترين استان كشور و يزد با ۱۲/۳ ميانگين امتياز شادكامي به عنوان پايين‌ترين سطح شادكامي شناخته شده است)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رها

      چشم بسته غیب میگید

    • mamali

      زنده باد دوران مجردي!!!!

    • محبوب

      امار غلطه.من قبول ندارم

      پاسخ ها

      • بهاری

        آمار نیست.. نظر سنجیه!!
        شادی چیز قابل اندازه گیری نیست.
        من یه زنجانی ام.. اینا مال قبل این ریختی شدن اوضاع اقتصادیه!!!

    • مینا72

      عکسای خبرای قبل رو عوض میکنین بعد میگین خبر جدید گذاشتیم؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!والا.....

    • yasi

      فقط يك مورد اگه نباشه ادم افسرده ميشه اونم معضله پوله!!!!!!

    • احسان عظیمی

      بچه کردستان هستم و در مدت 9 سالی که در این استان مشغول به کار هستم هر موقع که از شهرم به اینجا میایم دلم تنگ می شود از بس که مردم غمگینی دارد وحالا نمی دانم که چزا زنجانی ها شادترین مردم ایران شناخته شده اند

    • mehrdad

      be onvane ye mojarade zanjani ghabool daram
      yashasin zanjan
      yashasin soobaylikh

    • مهرناز

      اینکه پول و موفعیت اجتماعی و ... باعث شادی میشه درسته ولی اینکه زنجانیها شادن!!! من زنجانیم و همه داریم ازین شهر که مثل شهر غم زده هاست در میریم. اکثر جوونای مجرد بخصوص دخترای این شهر مثل خودم یا اومدیم تهران با رقتن خارح از کشور یا در فکر اومدن به تهران یا خارج از کشور هستن . شاد بودن که فرار نمی کردن

    • مهرناز

      و صد البته تحقیقات در این زمینه با یه سوال واضح که آیا شاد هستی یا نه؟ درست نیست . آدم یه روز سرشار از انرژیه یه روز داغون و افسرده. سوالات روانشناسی واقعی باید طوری باشه که ناخودآگاه فرد پاسخگو باشه

    • farzaneh

      کاش مال همه استان ها رو مینوشتید

    • مريم سراواني

      راس ميگه پول و مسافرت باعث شادي دلها مي شود من هميشه شادم و از زندگي لذت مي برم و به همين دليل شادم و اين باعث مي شود كه ادم فكر هم بكند و منطقي سخن بگويد و اين به خاطر شادي بيش از حد است كه در اثر شادي و ورزش و مسابقات بوجود مي ايد

    • مهرداد

      یاشاسین زنجانیلار

    • mass

      ما رو با اين افراده شاد ك ميگين پولدارم هستن بيشتر آشنا كنين :))

    • مهسا

      خوش به حال زنجانیها چون مهمترین چیز تو زندگی دلخوشیه...

    • NASRIN

      باسلام من یه زنجانیم این نظر درسته اونم به خاطر اینه که به هم خیلی اهمیت میدن ومعمولا ترجیح میدن توجمع باشن ......

    • بدون نام

      زنجان پایتخت عزا در ایرانه.حالا چطور میشه زنجانی ها که برای عزاداری معروفن ، شادترین مردمان کشورمون هم به حساب میان ؟

      پاسخ ها

      • عبداله

        اتفاقا شادی و نشاط با عزاداری بیشتر میشه. دل که اروم باشه شادی. الی بذکرالله تطمئن القلوب.
        قلبت باید مطمئن باشه. وگرنه شادیت میشه ظاهری و درونت غمگین

    • فاطمه شاهمرادی

      به نظرمن نمیشه گفت چون احتمال داره شخصی بیرون ازخونه خیلی شادباشه ولی داخل خونه غمگین یابالعکس ولی پول میتونه شادی بیاره امانه همیشه بعضی ازغمهاباپول به شادی تبدیل نمیشه

    • بدون نام

      سلام من مجیدم تکابیم عشق زنجان دارم ومردمش وشهرشو دوست دارم وعاشق ترک زبانهای هم زبانم هستم

      پاسخ ها

      • عبداله

        منم تکابیا رو دوست دارم. مردم خوبی هستن. خانمم از ترکای تکابه. یعنی اصالتا از تکاب هستن. چند بار اومدم. آدمای خوبین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج