۳۳۳۰۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

باشگاه های اروپایی چگونه پول درمی آورند؟

لیگ پولدارهای اروپا!

لیگ قهرمانان اروپا با نام جام باشگاه های اروپا از سال ۱۹۵۵ در اروپا برگزار شده و یکی از معتبرترین تورنمنت های فوتبالی جهان محسوب می شود. گزارش زیر نگاهی است به پول هایی که در لیگ قهرمانان اروپا رد و بدل می شود.

لیگ پولدارهای اروپا!

کسب و کار: لیگ قهرمانان اروپا با نام جام باشگاه های اروپا از سال 1955 در اروپا برگزار شده و یکی از معتبرترین تورنمنت های فوتبالی جهان محسوب می شود. فینال این تورنمنت در سال 2011 پربینندهر ترین مسابقه این جام تا امروز بوده که بیش از 178 میلیون نفر مخاطب تلویزیونی داشته است.

در گزارش مالی سالانه اتحادیه فوتبال اروپا مشخص شده که از درآمد 1/4 میلیارد یورویی یوفا از برگزاری مسابقاتش، 1/1 میلیارد دلار مربوطبه لیگ قهرمانان اروپاست که 79 درصد درآمد مجموعه میشل پلاتینیرا فراهم می کند و یوفا از لیگ اروپا و سایر مسابقاتی که برگزار می کند حداکثر 300 میلیون یورو درآمد داشته است. گزارش زیر نگاهی است به پول هایی که در لیگ قهرمانان اروپا رد و بدل می شود.

به همه پول می رسد

هفته قبل بود که یوفا سیستم توزیع درآمد بین تیم های حاضر در فصل جدید لیگ قهرمانان را اعلام کرد. آن طور که کارشناسان برآورد کرده اند درآمد تجاری یوفا از لیگ قهرمانان و سوپرکاپ اروپا 1/34 میلیارد یورو خواهد بود. از این پول 55 میلیون دلار به مرحله پلی آف اختصاص دارد. از سال 2009 بود که 20 تیم حاضر در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان رقمی معادل ½ میلیون یورو دریافت می کنند.

75 درصد درآمد یوفا از حق پخش تلویزیونی و قراردادهای تبلیغاتی - که رقمی نزدیک به 530 میلیون پوند خواهد شد - به باشگاه ها می رسد و 25 درصد باقیمانده سهم یوفاست که آن را خرج موارد مختلف می کند. حالا اگر درآمد یوفا از 530 میلیون یورو بیشتر شود، 82 درصد آن نصیب باشگاه ها خواهد شد و مابقی خرج کارهای اجرایی اتحادیه فوتبال اروپا می شود.

لیگ پولدارهای اروپا!

۳۲ باشگاهی که امسال در لیگ قهرمانان به میدان می روند حداقل ۸/۶ میلیون یورو درآمد خواهند داشت و قهرمان این مسابقات ۳۴/۷ میلیون یورو پاداش می گیرد که این مبلغ جدا از درآمدهای جانبی است که نصیب باشگاه می شود.

پاداش برد در مسابقات مرحله گروهی یک میلیون یورو است و مساوی هم ۵۰۰ هزار یورو نصیب تیم ها می کند. ۱۶ تیم پایانی ۳/۵ یورو خواهند گرفت. حضور در مرحله یک چهارم نهایی ۳/۹ میلیون یورو برای باشگاه ها به ارمغان می آورد و اگر تیمی به نیمه نهایی برسد ۴/۹ میلیون یورو می گیرد.

به قهرمان ۵/۱۰ میلیون یورو می رسد و تیم دوم هم می تواند دلش را به پاداش ۶/۵ میلیون یورویی خوش کند. از طرف دیگر به قهرمان فصل ۲۰۱۲ سوپرکاپ اروپا ۳ میلیون یورو می رسد و ۲/۲ میلیون یورو وارد حساب نایب قهرمان خواهد شد.


پرداختی های پارسال

این گزارشی است که سایت یوفا در مورد رقم پرداختی به تیم های حاضر در فلصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا منتشر کرده است. به نوشته این سایت مبلغ 754 میلیون یورو بین تیم های حاضر در این تورنمنت تقسیم شده که چلسی و بایرن مونیخ به عنوان دو تیمی که به فینال رقابت ها راه پیدا کردند، بیشترین دریافتی را داشته اند.

لیگ پولدارهای اروپا!

چلسی که در ضربات پنالتی موفق به شکست بایرن مونیخ در ورزشگاه خانگی اش شد، ۵۹/۹۳۵ میلیون یورو از یوفا گرفته که این مبلغ شامل ۲۹ میلیون یورو بابت حضور این تیم در مراحل مختلف لیگ قهرمانان و ۳۰ میلیون یورو بابت حق پخش تلویزیونی می شود. بایرن مونیخ هم ۴۱/۷۳۰ میلیون یورو از یوفا گرفته که ۲۶ میلیونش مربوط به حضور در مسابقات و صعود به فینال بوده و ۱۴/۸ میلیون یورو هم از پخش تلویزیونی اف سی هالیوود به این تیم رسیده است.

چلسی بابت قهرمانی اش ۹ میلیون یورو پاداش گرفته و بایرنی ها هم به رغم کوتاه مدن دستشان از جام ۶/۵ میلیون یورو گرفتند. سایر باشگاه هایی که پول خوبی از یوفا گرفته اند عبارتند از بارسلونا (۴۰/۵ میلیون)، میلان (۳۹/۸ میلیون)، منچستریونایتد (۳۵/۱ میلیون) و اینترمیلان (۳۱/۵ میلیون).

تمام ۳۲ تیم حاضر در لیگ قهرمانان حداقل ۷/۲ میلیون یورو دریافتی داشته اند. این مبلغ شامل ۳/۹ میلیون یورو بابت حضور در مسابقات و ۵۵۰ هزار یورو بابت هر بازی از ۶ بازی مرحله گروهی می شود که ۳/۳ میلیون یورو به حساب تیم ها واریز کرد.

اتحادیه فوتبال اروپا به تیم ها برای برد در هر بازی مرحله گروهی ۸۰۰ هزار یورو پاداش می داد و اگر تیم ها از حریفشان مساوی می گرفتند ۴۰۰ هزار یورو می گرفتند. رئال مادرید تنها تیمی بود که هر ۶ بازی مرحله گروهی اش را برد تا ۴/۸ میلیون یورو پاداش بگیرد.

۱۶ تیمی که از مرحله گروهی صعود کردند ۳ میلیون یورو از یوفا دریافت کرده اند و ۸ تیم حاضر در مرحله یک چهارم نهایی ۳/۳ میلیون یورو بیشتر گرفته اند. پاداش حضور در مرحله نیمه نهایی هم ۴/۲ میلیون یورو بوده است. تیم هایی که در مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان حضور داشته اند هم سهمی از پول های یوفا داشته اند.

تیم هایی که قهرمان لیگ کشورشان شده بودند اما نتوانسته بودند به مرحله گروهی لیگ قهرمانان صعود کنند ۲۰۰ هزار دلار از یوفا گرفته اند و تیم هایی که در یکی از سه مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان حاضر بودند ۱۳۰ هزار یورو دریافت کرده اند که اگر سه مرحله را با موفقیت پشت سر می گذاشتند ۳۹۰ هزار یورو می گرفتند.


قیمت بلیت های فینال

بلیت دیدار فینال فصل گذشته لیگ قهرمانان که در ورزشگاه بایرن مونیخ برگزار شد چهار قیمت متفاوت داشت. از ظرفیت 62500 نفری ورزشگاه آلیانس آره نا 42 هزار بلیت به فروش رسید که حداقل قیمت آن 70 یورو و حداکثر 370 یورو بود.


لیگ پولدارهای اروپا!


اسپانسرها

لیگ قهرمانان اروپا با سبک و سیاق جدیدش از سال 1992 برگزار شده و یوفا تصمیم گرفت که حداکثر 8 کمپانی اسپانسر مسابقات باشند که به هر کدامشان 4 استند در میدان مسابقه داده خواهد شد و لوگوی آنها جدا از نمایش در کنفرانس مطبوعاتی قبل و بعد از بازی روی بلیت مسابقات هم چاپ می شود.

بر اساس قرارداد اسپانسرها با یوفا، در هنگام پخش آگهی های بازرگانی، حق تقدم با این اسپانسرها خواهد بود تا آنها فرصت خوبی برای تبلیغ داشته باشند. مسترکارت، فورد، گازپرون، یونی کردیت و پلی استیشن سونی، اسپانسرهای اصلی لیگ قهرمانان هستند و آدیداس هم با تولید توپ های این مسابقات جایی در بین اسپانسرها به خود اختصاص داده است.


چکیده

۷۵ درصد درآمد یوفا از حق پخش تلویزیونی و قراردادهای تبلیغاتی - که رقمی نزدیک به ۵۳۰ میلیون پوند خواهد شد - به باشگاه ها می رسد و ۲۵ درصد باقیمانده سهم یوفاست که آن را خرج موارد مختلف می کند. حالا اگر درآمد یوفا از ۵۳۰ میلیون یورو بیشتر شود، ۸۲ درصد آن نصیب باشگاه ها خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج