۳۳۳۳۳۷
۱۸ نظر
۵۰۱۱
۱۸ نظر
۵۰۱۱
پ

جزییات توافق ایران و عربستان درباره حج

رییس سازمان حج و زیارت گفت: عربستان متعهد شده است که صدور روادید در داخل کشور انجام شود و همچنین موافقت کردند که پروازها از داخل کشور صورت گیرد.

خبرآنلاین: رییس سازمان حج و زیارت گفت: عربستان متعهد شده است که صدور روادید در داخل کشور انجام شود و همچنین موافقت کردند که پروازها از داخل کشور صورت گیرد.

سعید اوحدی با اشاره به آخرین جزئیات از روند مذاکرات تمتع ۹۵ اظهار کرد: با توجه به تجربه ده ساله وزیر حج عربستان در این وزارت خانه، فضای این دور از مذاکرات با رویکرد احترام کامل به هیئت ایرانی و مثبت بود و خود وزارت حج کاملا متعامل است و خودشان تاکید کردند که هماهنگی باید در دستگاه های دیگر انجام شود.

وی در ادامه افزود: با توجه به تغییر وزیر حج عربستان، دور جدید مذاکرات به دعوت وزیر جدید حج انجام شد و قبل از سفر، هیئت ایرانی پیشنهادات منطقی برای تامین امنیت و تضمین حفظ عزت و کرامت زائران را طی نامه مکتوبی به وزارت حج عربستان اعلام کرد.

اوحدی با بیان اینکه دیروز از ساعت یک تا پنج بعدازظهر جلسه ای تشکیل شد و دو طرف موارد خودرا مطرح کردند، تشریح کرد: در پایان بر سه موضوع به جمع بندی رسیدیم که اولا اساس و مبنای بحث را تفاهم نامه سال های گذشته بگذاریم و بر همان اساس تفاهم نامه پیشنهادی اصلاح شود، دوما برخی نکات منفی که مغایر با اصل حفظ عزت زائران است حذف شود و سوما پیشنهادات ما در متن تفاهم نامه لحاظ شود.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص نحوه صدور روادید گفت: راهکار عربستان در این خصوص اجرایی است و متعهد شدند که صدور روادید در داخل کشور انجام شود و همچنین موافقت کردند که پروازها از داخل کشور صورت گیرد اما همچنان بندهایی از متن قرارداد مغایر با تفاهم نامه سال های گذشته است که باید حذف شود ضمن اینکه متن پیشنهادات ما درباره تامین امنیت هنوز در قرارداد نیامده است.

وی گفت: همچنین با توجه به اینکه عربستان هنوز بر روی موضوع خدمات کنسولی پیشنهادی ارائه نداده است، وزیر جدید حج عربستان قول داد این مسئله را شخصا از طریق وزارت خارجه پیگیری کند چرا که خود وی پذیرفت خدمات کنسولی باید به زائران ایرانی ارائه شود.

اوحدی با اشاره به اینکه امروز نیز مذاکرات ادامه داشت، یادآور شد: برخی از بندهای منفی تفاهم نامه حذف شده است و عربستان اعلام کرده به پیشنهادهای ما هم با نگاه مثبت برخورد می کنند اما در خصوص خدمات کنسولی تا این لحظه راهکاری نداده اند و این درحالیست که خود وزیر حج عربستان تاکید دارد که این خدمات باید در متن قرداد تنظیم شود.

رئیس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: ما پیشنهاد وزارت خارجه کشور خودمان را که به صورت مکتوب از طریق وزارت خارجه سوییس به ریاض فرستاده اند را به وزارت حج عربستان تحویل دادیم و خود وزیر حج عربستان تاکید کرد که این پیشنهاد در اختیار ریاض است و هنوز نتوانسته اند با وزارت امور خارجه هماهنگی انجام گیرد و از این رو وزیر حج دوباره از ما فرصت خواست تا نظر وزارت امور خارجه این کشور را بگیرد و به ما اعلام کند.

وی عنوان کرد: ما منتظر هستیم اما علت کندی مذاکرات عدم هماهنگی دستگاه های عربستان است.

رئیس سازمان حج و زیارت در پایان با بیان اینکه اعزام زائران ایرانی صرفا و مطلقا منوط به پذیرش مطالبات به حق ماست، تاکید کرد: این آخرین فرصت برای وزارت حج و مسولان عربستان است چرا که اگر موضوع کنسولی را حل نکنند معلوم می شود که اراده جدی برای تامین حقوق زائران در عربستان ندارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محسن

      اقا یک سال گذشت پس پیگیری فاجعه منا چی شد ؟

      چرا خانواده قربانیان ساکتن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • پسر ایرانی

        اگه بازم مشکل فاجعه پیش اومد اونوقت چی میشه؟

    • بی نام

      رفتن حج با این حد تحقیر و توهین. به صلاح نیست مطمئنا اگر از ایرانیان کسی بره حج عربستانیها نسبت به کینه ای که از ملت دارند به شیوه ای تحقیر آمیز با ایرانی جماعت برخورد خواهند کرد

    • محسن

      خدای نرید حج،البته اگر به قربانیان احترام میزارید،لعنت بر آل سعود

    • ریحانه

      واجب بود که هنوز تکلیف روابط ایران و عربستان معلوم نیست مسیولین دنبال سفر حج باشند، یعنی عزت و احترام ایرانی بعد اون بلایا مهم نیست؟

    • بدون نام

      چه اصراری برای رفتن؟

    • کویر

      انقد زود رفتن با اعراب نشستن واسه حج مذاکره کردن اما این همه ساله واسه حقابه ی هامون با حتی یه نفر مذاکره ی جدی نکردن.انگار دوست داریم مردم سیستان از بی آبی و مردم دیگه هم از دست اعراب،جون سالم به در نبرن!

    • Amir

      هزینه رفتن به حج رو اختصاص بدین به بیماران خاص ، داروهای هزینه بردار ، جهیزیه عروس ، نه پر کردن جیب و شکم اعراب ال سعود
      مگه خدا فقط توی عربستان که این همه پا فشاری میکنید

    • بابک

      بعداز اون فاجعه خیلی زجر آور بازم ملت ما میخوان برن عربستان?

    • shahab

      سلام،بعد از این برخوردهای زشتی که در عربستان با زائران کردن بازم کسی دلش میخواد شخصیت خودشو هموطنشو زیر سوال ببره؟چند بار دیگه باید این برخوردهاروتحمل کنیم تا برای خودمون ارزش قائل شیم؟

    • مانی

      که از ماست
      هر آنچه برماست

    • sasan

      سلام - به نظر منم بجای اصراربر پرکردن جیب شیوخ عربستان , بهتر است این هزینه هارا به خانواده های نیازمند و... بدهیم

    • بدون نام

      خدا را فقط تو عربستان دیدن و تو مکه و اعمالش.واقعا که!!!!!!

    • قربانعلی

      سلام یکی نیست به مسئولین حج بگوید اگه اون 2نفر مآموری که لوات انجام دادن را عربستان اعدام کرد اونوقت میشه گفت احترام به کرامت انسانی حجاج ایرانی گذاشته می شود. اصلا قبول کردیم که 500نفررقربانیان منا حادثه بوده اما آن بیشرمی مامورین فرودگاه عربستان وبی حرمتی به حجاج ایرانی دربین خود ملت ایران ضرب المثل شده به نظر خیلیها اگه با این اوضاع بریم به حج علنی کمک به خرید تصلیهات جنگی برای داعش کردیم واین کار را خدا هم نمی پسنده پس لطفاً روی حرف اولون هستیم وباشید که گفتید عربستان کفایت پرده داری خانه خدارا ندارد ویا شیعه دشمن بوده واین دشمنی بیشترهم شده. دوباره عده ای حاجی رامی کشند هیچ کاری هم ازدست مسئولان کشور برنمیاد بجز واسطه قرار دادن کشورهایی که اصلا خوششون به ایران وایرانی نمیاد مثل کویت که برای ایران یک لقمه کوچک است بازهم باید بگم کرامت انسان وقتی حفظ میشود که احترام وعزت او پایمال نشود. وسلام

    • محمد

      از ماست که بر ماست ، بخدا ،خدا ما بین عربها نست !!!!!!!

    • حسين

      من از تمام خواهران و برادران مسلمان واقعى و قلبى يه خواهش دارم( البته منظورم اون كسانى نيست كه فقط بخاطر ژست گرفتن و اويزان كردن چندتا پارچه به در خانه هاشون حج ميرن، بلكه سر سخن من با كسانى است كه خدا و پيغمبر خدا رو در قلبهاشون حس مى كنن،خدا رو بخاطر خودش دوست دارن و هدفشون اين نيست كه با يه حج رفتن فكر مى كنن كه بهشت رو مى تونن بخرن! اگه بهشت با به حج رفتن خريدنى بود، تمام عربستانيها پس مستقيم ميرن بهشت)
      ايا نجات جان يك جوان كه در بيمارستان بايد عمل بشه، به اندازه ١٠ تا حج رفتن نزد خدا بيشتر ارزش داره يا نه؟
      ايا كمك به پدرى كه بخاطر ندارى مجبور مى شه دختر سيزده يا چهارده ساله اش رو به عقد يك مرد( همچين موجودى مرد نيست بلكه يك موجود مذكره) شصد يا هفتاد ساله در مياره، نزد خداوند عادل بيشتر ارزش نداره؟
      ايا كمك به دخترى كه بخاطر تامين شهريه دانشگاهش مجبور مى شه صيغه كسى بشه كه همسن پدرش هست، در نزد خداوند و فرستاده خداوند اجر و ارزش بيشترى نداره؟
      ايا خريد كتاب و قلم براى بچه هاى با استعدادى كه پدرشون نمى تونه براشون بخره و همين استعدادها بعلت نبود امكانات مجبور به كارهاى خلاف مى شن و بعد معتاد مى شن، نزد خداوند متعال و فرستادگان معصوم خداوند بيشتر ارزش نداره.
      ايا رسول خدا، و امامان ما راجب ما ها كه عمدآ چشمهايمان را بر روى همه اين مسائل مى بنديم، چى فكر مى كنند؟
      ايا ما واقعآ فكر مى كنيم كه خداوند عالم از نيت ما اگاه نيست؟
      هر مسلمان و يا ديندار واقعى و قلبى ميداند كه نه خداوند و نه رسولان و فرستادگان خداوند با اين عمل موافق نيستند. چگونه مى توانم فكر كنم كه سرور شهيدان اقا امام حسين موافق باشد كه بچه ها در سيستان و بلوچستان اب براى نوشيدن ندارند و من حج را واجبتر مى دانم!
      ايا هدف حج نزديك بودن به خدا نيست! ايا من با نجات جان بچه اى بيگناه به خدا نزديكتر نمى شوم؟ و در آخر چند سوال كوتاه. خواهشآ با وجدانت جواب بده:
      ايا عربستانيها وهايى هستن؟
      ايا واهبى ضد اسلام و بخصوص شيعه هستن؟
      ايا كشتن يك شيعه بخصوص شيعه ايرانى براى يك وهابى از واجبات هست؟
      ايا عربستان از تروريستها بخصوص تروريستهاى ضد اسلام حمايت مى كند؟
      اي ال صعود همين پولها كه ما براى رفتن به خانه خدا ميدم رو براى خريد بمب و ريختنشون توى سر مردم بيگناه سوريه، يمن و عراق نميده؟
      پول شما هم بصورت بمبى در اومده كه بچه هاى بيگناه رو مى كشه پس شما هم همانقدر قاتلى، چون اگر بول شما و شما ها نبود عربستان نمى تونست اينقدر بمب بخر و توى سر مردم بيگناه بريزه و توى كه سرت رو كردى تى برف و فكو مى كنى كسى تو رو نمى بينه، عربستان نتنها اين بمبها رو توى سر زن و بچهاى بيگناه ميربزه بلكه عمدا كارخونه هاى توليد مواد خوراكى رو ميزنه كه بچه از گرسنگى بميرن.
      با پول تو و امثال تو داعش جنايتهايي رو كه هر روز عكساشون رو مي بينى انجام ميده، با اين اختلاف او داعشي شستشوى مغزى شده و فكر مى كنه كه كار درستى مى كنه ولى تو مى دونى كه با اين پولى كه تو به ال سعود ميدى، چه جنايتهايي اونها انجام ميدن، چه گونه مى خواهى جواب خدا رو بدى؟
      در حال حاظر با هر بار رفتن تو به عربستان، عربستان يك بمب ميخره و با هر بمبى حداقل ١٠ نفر كشته ميشن، حالا تو قاتل اون ده نفر هستى يا نه!
      ايا از اين پولهايي كه ما ايرانيها و شيعه ها براى رفتن به حج به عربستان ميدهيم بر عليه اسلام و خود ما شيعه ها استفاده مى شود؟
      ايا ال سعود از كافر ترين موجودات هستند؟
      ايا ال سعود و اطرافيانشان هر ساله ميليارد دلار براى كارهاى كثيفشان و در قمارخانه هاى اروبا خرج نمى كنند؟
      ايا در قران ذكر نشده كه ما اگر كسى يا كسانى را نمى توانيم امر به معروف و نهى از منكر كنيم، حق كمك هم به ان شخص يا اشخاص را نداريم؟
      فرق منى كه خواسته يا ناخواسته كمك به اشخاصى كه محاربه مى كنند با اشخاصى كه خود محاربه مى كنند چيست؟ ايا من بيشتر محارب نيستم؟
      ايا فكر مى كنيم كه شب اول قبر فقط براى ديگران است؟
      جواب رسول خدا را چه خواهيم داد وقتى كه ايشان از ما بپرسد كه چرا به كافران كمك كرديد!
      ايا رفتن به حج در هر شرايطى الزامى است! ايا اگر خانه خدا در سرزمين اشغالى بود، باز هم واجب بود؟ و اگر نه شما ميتوانيد به ما توضيح بدهيد كه فرق رژيم صهيونيستى با ال سعود چيست؟ ايا ال سعود به اسلام بيشتر ضربه زد يا رژيم اشغالى و حتى اگر رژيم اشغالى بيشتر ضربه زد ، حداقل به اسلام جلو نيامد.
      ايا اماكن مقدسى كه در ايران وجود دارند، جزئي ازخاك مقدس هستند؟
      خود دانى ولى فكر نكن مى تونى خدا رو گول بزنى! خودتى
      و شما برترينها فراموش نكنيد كه رسالت شما چيست! جهالت و ندانستن بدترين دشمن خداست و انهايى كه مى دانند و نمى گويند، هم دشمن خدا و هم خائنين به انسانها هستن.

    • بدون نام

      اگر ایران یک سال حج را تحریم کند تمامی کسبه عربستان ورشکسته میشوند و به دست وپای ما می افتند

    • نازی

      واقعا کسی حج هم میره مگه

      کاش چند تا جوان بیکار تحصیل کرده رو کمک میکردن انگار 1000 بار خدا رو طواف کردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج