کشف ستاره دنباله‌دار مناسب برای حیات

خبر آنلاین: کاوشگر فضایی رزتا پس از ۲ سال رصد یک ستاره دنباله‌دار موفق به کشف نشانه‌های زیرساخت حیات شده است. در بررسی نمونه‌های به دست آمده از این دنباله‌دار وجود یک آمینو اسید و فسفر مورد تائید قرار گرفته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده کاوشگر رزتا در نمونه‌های ابر خاک و گاز که ستاره دنباله‌دار ۶۷P/Churyumov-Gerasimenko را احاطه کرده آمینو اسید گلیسین (یک ترکیب اصلی از پروتیین ها) و فسفر که به ساخت دی.ان.ای کمک می کند، پیدا کرده است. گلیسین ساده‌ترین اسید آمینه در تمام یاخته‌های زنده است. این اسید آمینه با فرمول شیمیایی، سبک‌ترین و تنها اسید آمینه‌ غیر کایرال به حساب می‌آید.

کشف ستاره دنباله‌دار مناسب برای حیات

برای اولین بار است که در اطراف یک ستاره دنباله‌دار شواهدی از فسفر کشف شده است. رزتا یک کاوشگر فضایی رباتیک است که توسط سازمان فضایی اروپا برای یک مطالعه دقیق از ستاره دنباله‌دار ۶۷ پی/چوریوموف-گراسیمنکو ساخته و راه‌اندازی‌شد.

در ۶ اوت ۲۰۱۴ پس از ده سال و پنج ماه و چهار روز پس از پرتاب سرانجام رزتا به مقصد نهایی خود (در آن‌سوی مدار مشتری) رسید. این نخستین بار در تاریخ بشر بود که یک فضاپیما وارد مدار یک دنباله‌دار شد. فرود نرم این فضاپیما بر روی دنباله‌دار ۶۷ پی/چوریوموف-گراسیمنکو به عنوان برترین دستاورد علمی ۲۰۱۴ از سوی مجله ساینس برگزیده شد. محققان می‌گویند کشف این مواد نشان می‌دهد که ستاره‌های دنباله‌دار می‌توانند نقش جدی در پدید آمدن حیات روی زمین داشته باشند.