جاباما
۳۳۴۲۱۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

خلافکاران اینترنتی کجا قرار می گذارند؟

بخشی از شبکه جهانی اینترنت فقط توسط نرم افزارهایی خاص قابل دسترسی است که پس از مرتبط شدن به وسیله آن نرم افزار، مرورگر خواهد توانست به اطلاعات وب سایت مورد نظر دسترسی داشته باشد.

روزنامه هفت صبح: بخشی از شبکه جهانی اینترنت فقط توسط نرم افزارهایی خاص قابل دسترسی است که پس از مرتبط شدن به وسیله آن نرم افزار، مرورگر خواهد توانست به اطلاعات وب سایت مورد نظر دسترسی داشته باشد. چنین بخش هایی از اینترنت که از گزند موتورهای جستجو پنهان هستند و فقط دسترسی های بسیار خاص به آنها ممکن است، شبکه های تاریک نامیده می شوند. به نظر می رسد در شبکه جهانی اینترنت هم هر چیزی ممکن است.

وب سایت هایی از دید موتورهای جستجو پنهان شده اند و فقط با وارد کردن مستقیم آدرس قابل دسترسی هستند. در این فروشگاه های مجازی خاص عموما محصولات غیرقانونی مانند مواد مخدر و سلاح گرم به فروش می رسد؛ پرداخت به وسیله بیت کوین های رمزگذاری شده و غیرقابل ردگیری صورت می گیرد. حتی وب سایت هایی برای استخدام تروریست کشف شده که می توانید با پرداخت مبلغی، قاتلی را اجیر کرده و از شر دشمن تان خلاص شوید.

خلافکاران اینترنتی کجا قرار می گذارند؟

از آنجا که ماهیت شبکه تاریک به مخفی بودن آن است این شبکه ها به مامنی امن برای گروه هایی که باید از دید حکومت و قانون مخفی بمانند تبدیل شده است. از طرفی افشاگران اطلاعات نیز از این شبکه برای ارتباط با روزنامه نگاران استفاده می کنند و گروه های مافیایی و تروریست ها و جنایتکاران، ارتباطات خود را در این شبکه پوشش می دهند.

۱- راه های مختلفی برای دسترسی به شبکه تاریک وجود دارد که معمول ترین آنها استفاده از «تور» و «آی ۲ پی» است. استفاده از این نرم افزارها به راحتی یک دانلود و نصب ساده است. شبکه تور با عبور دادن اطلاعات از میان شبکه ای چندین لایه و رمزگذاری اطلاعات به شیوه ای که فقط کامپیوتر مقصد توان دسترسی به آن را داشته باشد، راهی امن برای ارتباط مخفیانه در شبکه اینترنت فراهم کرده است.

به جای آدرس های معمول، تور از آدرس های «آنین» استفاده می کند که محتوای حفاظت شده ای دارد. حتی موتورهای جستجو مانند بینگ و داک داک گو خدمات ویژه ای برای فرستادن آدرس های شبکه تور ارائه می کنند. خدمات در شبکه تاریک بدون رد و بدل شدن پول هیچ گاه تا این حد جذابیت پیدا نمی کرد و این همان چیزی است که بیت کوین برای آن ساخته شده است. مطالعات جدید محاسبه کرده اند که هر سال حدود ۱۰۰ میلیون دلار آمریکا در این شبکه صرف معامله مواد مخدر می شود و تمام این مبالغ به وسیله بیت کوین پرداخت می شود.

۲- ردگیر بیت کوین به علت استفاده از سرویس های مختلف و در هم آمیخته بسیار سخت است و شبکه هایی مانند «بیت کوین لاندری» به صورت موثری می توانند از این پرداخت های غیرقابل ردیابی پشتیبانی کنند. سازندگان تور و سازمان هایی مانند بنیاد رمزنگاری الکترونیک چنین استدلال می کنند که کاربران اصلی این شبکه ها افرادی اند که فقط درباره حفظ حریم شخصی خود نگران هستند، از جمله افرادی که از این ارتباطات استفاده می کنند، روزنامه نگاران و افشاگرانی مانند ادوارد اسنودن را می توان نام برد.

با این حال حتی با نگاهی گذرا در ویکی های شبکه های تاریک متوجه خواهید شد که بیشتر فعالیت وب سایت ها در این عرصه فعالیت های غیرقانونی است. بسیاری از این وب سایت ها کلاهبردار هستند. بنابراین مشخص نیست که خرید اسلحه، گذرنامه جعلی و استخدام هکرها در این شبکه چقدر راحت انجام می شود اما کاملا مشخص است که چنین خدماتی در شبکه تاریک انجام می شود. اعمال قانون در این سطح از اینترنت بسیار مشکل است.

خلافکاران اینترنتی کجا قرار می گذارند؟

با این حال عملیات های موفق زیادی در شناسایی خلافکاران و براندازی شبکه های غیرقانونی فعال در شبکه تاریک انجام شده است. معروف ترین این عملیات ها، دستگیری راس اولبریخت بود، فردی که پشت بازار معاملات مواد مخدر که به نام جاده ابریشم شناخته می شود قرار داشت.

۳- اخیرا پلیس فدرال ایالات متحده دو کاربر یک وب سایت سوءاستفاده از کودکان را در شبکه تاریک دستگیر کرده است. مراجع قانونی از طیف وسیعی از تکنیک ها برای به دست آوردن آدرس اینترنتی واقعی افرادی که در شبکه هایی مانند «تور» فعال هستند استفاده می کنند. نمونه مشابه شبکه تاریک در ایران نیز فعال هستند به هیچ وجه چنین راه عجیبی را برای دسترسی کاربران مورد استفاده قرار نمی دهند.

پلیس سایبری نیز طی سال های اخیر بارها با وب سایت هایی که اقدام به خرید و فروش مواد مخدر می کنند، برخورد کرده اما همچنان این دسته از وب سایت ها به تازگی راه خود را به شبکه های اجتماعی مختلف همچون فیسبوک و اینستاگرام نیز باز کرده اند. نکته قابل توجه این است که ابزارهای مورد استفاده برای کاربرهای خارجی در ایران به عنوان راه هایی برای دور زدن فیلترینگ مورد استفاده قرار می گیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج