جاباما
۳۳۴۷۳۴
۵۱۰۵
۵۱۰۵
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۳۳)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******
سوژه اول؛ ویرجینیا وولف و خاطره ای که روحش هم خبر ندارد!

ویرجینیا وولف اصلاً کتابی به نام «خاطرات خانه‌ی ییلاقی» ندارد! گفته می‌شود جملات منسوب به ایشان متعلق به یک وبلاگ‌نویس ایرانی است.

قطعه‌ی منسوب:

«در راه بازگشت به شهر موهایم را از ته ماشین کردم. دلم می‌خواست چیزی از وجودم را بِکَنم بریزم دور. یک‌جور انتقامِ آیینی. ما زن‌ها رسم خوبی داریم. زمانه که سخت می‌گیرد، شروع می‌کنیم به کوتاه کردن. ناخن‌ها، موها، حرف‌ها، رابطه‌ها.»

خاطرات خانه‌ی ییلاقی - ویرجینیا وولف

ستاد مبارزه با چرندیات (33)

طبق اظهار نظر چند نفر از دوستان بلاگر، این جمله را ابتدا یک دختر وبلاگ‌نویس ایرانی در وبلاگش ذکر کرد. البته ایشان قصد گمراه کردن کسی را نداشته و به شوخی زیر آن نوشته بود: «ویرجینیا گلف» .

خانم «آیدا کارپه دیم» بعضی از پست‌های وبلاگشان را به اسم «ویرجینیا گلف» و «سیلویا پرینت» (به جای وولف و پلات) امضا می‌کرد! اما انگار بسیاری که حرف خود نویسنده را نیز قبول ندارند، اصرار می‌کنند این جمله‌ها متعلق به «ویرجینیا وولف» نویسنده‌ی مشهور انگلیسی است!

طی صحبت‌هایی که با خانوم "کارپه دیم" در فیس‌بوک داشتیم، ایشان حتی خبری از خبرگزاری مهر به ما نشان دادند که آنجا هم از همین جملات به جای نویسنده‌ی اصلی استفاده شده بود! (پاراگراف آخر)

برای آن دسته از دوستانی که مایلند مطالب اصلی ایشان در این ژانر را بخوانند، تمام آنها را اینجــا آپلود کردیم.

متأسفانه «آیدا کارپه دیم» وبلاگ خود را پاک کرده‌اند و اثبات این مطلب را که نویسنده‌ی آن خودشان هستند، برای ما دشوار. هرچند بسیاری از دوستانی که وبلاگ ایشان را می‌خواندند بر صحت این موضوع مُهر تأیید می‌زنند، اما ما به صورت مستدل نمی‌توانیم این انتساب را تأیید کنیم.

این جمله متعلق به هرکسی هم که باشد، متعلق به «ویرجینیا وولف» نیست. ایشان اصلاً کتابی به نام «خاطرات خانه‌ی ییلاقی» ندارند! و حتی در مقالات و داستان‌های کوتاهشان نیز چنین عنوانی به چشم نمی‌خورد!

لیست کتاب‌های ایشان به نقل از کتابخانه‌ی مجازی دانشگاه آدلاید (البته هیچ‌کدام از این کتاب‌ها در فارسی هم به نام «خاطرات خانه‌ی ییلاقی» ترجمه نشده‌اند):

رمان‌ها:

• The Voyage Out [۱۹۱۵] • Night and Day [۱۹۱۹] • Jacob's Room [۱۹۲۰] • Mrs Dalloway [۱۹۲۵] • To the Lighthouse [۱۹۲۷] • Orlando [۱۹۲۸] • The Waves [۱۹۳۱] • Flush: A Biography [۱۹۳۳] • The Years [۱۹۳۷] • Between the Acts [۱۹۴۱]

داستان‌های کوتاه:

• Monday or Tuesday [۱۹۲۱] ۱. A Haunted House
۲. A Society
۳. Monday or Tuesday
۴. An Unwritten Novel
۵. The String Quartet
۶. Blue & Green
۷. Kew Gardens
۸. The Mark on the Wall
• A Haunted House and other short stories [۱۹۴۴] ۱. A Haunted House
۲. Monday or Tuesday
۳. An Unwritten Novel
۴. The String Quartet
۵. Kew Gardens
۶. The Mark on the Wall
۷. The New Dress
۸. The Shooting Party
۹. Lappin and Lapinova
۱۰. Solid Objects
۱۱. The Lady in the Looking-Glass
۱۲. The Duchess and the Jeweller
۱۳. Moments of Being
۱۴. The Man Who Loved His Kind
۱۵. The Searchlight
۱۶. The Legacy
۱۷. Together and Apart
۱۸. A Summing Up

منابع:

لیست کتب و مقالات و سایر نوشته های ویرجینیا وولف در کتابخانه‌ی مجازی دانشگاه آدلاید

این هم یک لیست دیگر

منبعی دیگر

چند لینک مفید:

کتاب‌شناسی ویرجینیا وولف

لیست کتب ویرجینیا وولف به ترتیب تاریخی

جواب جال



سوژه دوم؛ کشف کیف شاه در خودروی شخصی او پس از ۳۸ سال!

این خبر جدیدی نیست و در سال ۸۹ منتشر شده بود؛ نماینده ای نیز از طرف شرکت رولز رویس به ایران نیامده بود!

متن شایعه

" كشف جدید در كاخ نیاوران . كیف شخصی شاه در اتومبیل رولز رویس به دلیل امنیت بالای خودرو قادر به باز كردن درب صندوق عقب نبودیم!!!! بعد از ٣٨ سال با اعزام نماینده قانونی شركت مذكور اقدام به بازگشایی و روشن شدن اتومبیل شد . چون این خودرو خاص هنوز هم ب صورت دست ساز تولید میشود بالا ترین رتبه امنیتی را در جهان دارا میباشد. به گفته كارشناسان هنوز هیچ كس نتوانسته قیمتی برروی ان بگذارد . از این نمونه رولز رویس فقط ٢ نمونه در جهان وجود داره كه این یكی در موزه نیاوران میدرخشد واقعا حیرت اور است "

ستاد مبارزه با چرندیات (33)

پاسخ شایعه

برخلاف ادعای شایعه این مورد اتفاق جدیدی نیست و در سال ۸۹، مدیر وقت مجموعه نیاوران آن را اعلام کرده بود.

ستاد مبارزه با چرندیات (33)

نماینده ای از طرف شرکت رولز رویس برای باز کردن قفل صندوق این خودرو اعزام نشده بلکه باز شدن قفل آن توسط مسئول پروژه بازسازی خودروهای سعدآباد باز شده بود ! دلیل باز نشدن صندوق این خودرو، عدم دسترسی به فردی با اشراف بر این مدل خودرو و الزام بر صدمه ندیدن خودرو اعلام شده بود.


سوژه سوم؛ حرکت زنان مسلمان زنجیر شده پشت سر شوهرشان!

این تصویر جعلیست و زنجیرها به تصویر اضافه شده اند!

متن شایعه

" تصویر حرکت زنان مسلمان زنجیر شده پشت سر شوهرشان !!؟؟ "

ستاد مبارزه با چرندیات (33)

پاسخ شایعه

این تصویر واقعی نیست و رشته زنجیر موجود در آن، با نرم افزارهای ویرایش تصویر اضافه شده است!

ستاد مبارزه با چرندیات (33)

این عکس قبلا به سفر باربارا والترز، خبرنگار آمریکایی به افغانستان و مصاحبه او با زنانی که از ترس "مین" پشت سر شوهرشان راه می رفتند، منتسب شده بود . او چنین سفر و گزارشی نداشته و این داستان از دهه ۷۰ میلادی به کشورهای مختلف منتسب شده و به نام "زنان باهوش" یا "سرزمینهای مین گذاری شده" منتشر گردیده است.

تصویر ویرایش شده با زنجیرها، اخیرا توسط "لوقا فورد"، نویسنده یهودی منتشر شد او که از مسیحیت به دین یهود در آمده، متخصص در نگارش متون غیر اخلاقی و شایعات زرد است!

این عکس مربوط به افغانستان نیست و با توجه به پوشش زنان و مرد حاضر در تصویر، مشخصا به عراق تعلق دارد. برخلاف شایعات دروغین، زن در اسلام مورد تکریم است و این منتقدان اسلام هستند که کرامت زن را بر نمی تابند و جایگاه او را در حد یک کالا تنزل می دهند!


سوژه چهارم؛ قلاده های الکترونیکی برای حجاج ایرانی!

این تجهیزات قلاده نیست بلکه دستبند است و تنها برای حجاج ایرانی در نظر گرفته نشده است

متن شایعه

" حجاج ایرانی باید قلاده برقی بندازن انهم در کشوری که بزرگترین صادرکننده تروریسم تکفیری به کل دنیا هست! مبارک باد بر مسئولان خفت پذیر سازمان حج و زیارت! اصرار عربستان سعودی به بستن پابند و دستبند الکترونیکی (قلاده برقی) به حجاج ایرانی بیت الله الحرام! مشتاقان زیارت حج بسم الله
"

ستاد مبارزه با چرندیات (33)

پاسخ شایعه

پس از ناتوانی سعودی ها در شناسایی اجساد جانباختگان حادثه منا در حج ۹۴، استفاده از دستبندهای الکترونیکی بصورت جدی در دستور کار دولت سعودی قرار گرفت . این دستبندها اختصاص به حجاج ایرانی ندارد و تمام حجاج از جمله حجاج خود عربستان باید از آن استفاده کنند !

استفاده از این دستبندها، حتی پیش از حج ۹۴ توسط دولت عربستان مطرح بود و استفاده از آنها زمانی اهانت تلقی می شود که فقط به حجاج ایرانی اختصاص داده شود. البته دستبند الکترونیک اطلاعات ارزشمندی از سوابق پزشکی و مسیر حرکت تا محل حضور حجاج را به عربستان هدیه می کند.

سازمان حج و زیارت شرایطی را بعنوان خطوط قرمز برای برگزاری عزتمندانه و ایمن حج ۹۵ اعلام کرده که با کارشکنی طرف سعودی، زمینه اعزام حجاج ایرانی تا این لحظه فراهم نشده و در صورت عدم تحقق شرایط، طبق نظر مراجع حج امسال واجب نیست .


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج