۳۳۵۱
۵۰۲۰
۵۰۲۰
پ

تمام توصيه‌هايي درباره مو

سشـوار يا اتــو؟ مساله این است..!

كم‌پشتي و رشد آهسته موها از آن مشكلاتي است كه خيلي از آقايان و خانم‌ها از آن رنج مي‌برند. يكي از محصولاتي كه معمولا به اشتباه براي برطرف كردن اين مشكل مورد استفاده قرار مي‌گيرد، نرم‌كننده‌هايي است كه نه تنها باعث پرپشت شدن موها نمي‌شوند بلكه باعث سست شدن ريشه‌هاي مو نيز مي‌شوند.

سشـوار يا اتــو؟ مساله این است..!

سشـوار يا اتــو؟ مساله این است..!

كم‌پشتي و رشد آهسته موها از آن مشكلاتي است كه خيلي از آقايان و خانم‌ها از آن رنج مي‌برند. يكي از محصولاتي كه معمولا به اشتباه براي برطرف كردن اين مشكل مورد استفاده قرار مي‌گيرد، نرم‌كننده‌هايي است كه نه تنها باعث پرپشت شدن موها نمي‌شوند بلكه باعث سست شدن ريشه‌هاي مو نيز مي‌شوند. اما بدانيد بهترين راه‌حل براي با اين مشكل، استفاده از محصولاتي است كه حاوي سيليكون هستند. سيليكون رشته‌هاي مو را با لايه نازكي مي‌پوشاند و از چرب شدن بيش از حد مو جلوگيري مي‌كند. اين لايه‌هاي محافظ مو، حتي پس از آب كشيدن نيز روي مو باقي مي‌مانند.توصيه‌هاي ديگر ما براي مراقبت از موهاي‌تان را بخوانيد


هويج هم براي چشم و هم براي مو

تمام غذاهايي كه براي سلامت بدن مفيد هستند، مي‌توانند استحكام موها را نيز تضمين كنند. پروتئين و امگا3 موجود در موادغذايي مقوي از قبيل ماهي و دانه‌هاي مغذي به راحتي جذب بدن شده و سلامتي پوست سر را تضمين مي‌كنند. سبزي‌ها و گياهان برگ‌دار مانند كاهو و هويج هم از جمله موادي هستند كه باعث حفظ سلامتي مو مي‌شوند. به ياد داشته باشيد كمبود موادي مانند روي، پروتئين و ويتامين‌ها در بدن باعث بروز مشكلات جدي و خطرناكي در سر و به ويژه لايه‌هاي مو مي‌شوند. بنابراين هرگز به سراغ رژيم‌هاي غذايي خطرناكي كه در مدت زمان بسيار كوتاه كاهش وزن شديدي را به وجود مي‌آورند نرويد.


اين رنگ موها مقاوم‌تر هستند

آرايش دائمي مو، رنگ كردن، فر كردن و بي‌رنگ كردن آن باعث آسيب ديدن كوتيكول موجود روي پوست سر شده و در نتيجه موخوره در موها پديد مي‌آيد. تقويت‌كننده‌ها و نرم‌كننده‌هايي كه حاوي پروتئين هستند تا حد بسيار زيادي از بروز موخوره جلوگيري مي‌كنند. اين محصولات با نفوذ به منفذهاي پوست سر، موخوره را از موهاي شما جدا مي‌كند. فقط فراموش نكنيد كه اين تقويت‌كننده‌ها را بايد به طور منظم استفاده كنيد. درضمن رشد و سلامت مو رابطه مستقيمي با ژن‌ها و هورمون‌هاي بدن دارد. استحكام ريشه مو در افرادي كه به طور مادرزادي موهاي قرمز يا بي‌رنگ دارند كمتر از افرادي است كه موهاي بلوند يا حتي تيره دارند. براي رفع اين مشكل از نرم‌كننده‌هايي استفاده كنيد كه مخصوص موهاي شماست، پس از هربار استحمام ريشه موها را كاملا خشك كنيد و از گرماي متعادل و معمولي براي خشك كردن يا صاف كردن موها استفاده كنيد.


چرا آب حمام نبايد داغ باشد

لايه محافظي كه روي پوست سر قرار دارد به عنوان يك نرم‌كننده طبيعي عمل كرده و با حفظ مقداري از چربي پوست سر، باعث درخشندگي موها مي‌شود.
آب داغ، باعث آسيب ديدن اين لايه محافظ شده و درنتيجه درخشندگي موها را كاهش مي‌دهد و رشته‌هاي نازك مو را آسيب‌پذير مي‌كند. اين به اين معنا نيست كه به منظور جلوگيري از كدر شدن مو فقط از آب سرد هنگام استحمام استفاده كنيد، بلكه فقط كافي است موهاي خود را با آب نيمه گرم شسته و هنگام استفاده از شامپو، پوست سر را با دست ماساژ دهيد.


سشـوار يا اتــو؟ مساله این است..!

اين اشتباه را اصلاح كنيد

برخلاف بسياري از تصورات، شوره سر به‌دنبال خشكي پوست سر و به وجود آمدن آن است. چرب كردن پوست سر، ميزان تحريك‌پذيري آن و درنتيجه ميزان شوره‌ها را افزايش مي‌دهد. استفاده از شامپوهاي حاوي مواد دارويي و مراجعه به متخصصان پوست و مو مي‌تواند باعث بهبود و درمان شوره‌ها شوند.


محكم بستن موها، بافتن آن و كشيده شدن بيش از حد مو، باعث آسيب ديدن ريشه مو و درنهايت ريزش آن مي‌شود. افزايش حجم موها (extension) فشار زيادي را به پوست سر وارد مي‌كند. متخصصان پوست و مو، حداكثر زمان افزايش مو را بين يك تا نهايتا 3 ماه پيشنهاد مي‌كنند. علاوه بر اين‌ها به ياد داشته باشيد موهاي خيس بسيار‌شكننده هستند بنابراين تا جايي كه مي‌توانيد از بستن مو تا هنگامي كه به طور كامل خشك نشده خودداري كنيد.


سشـوار يا اتــو؟ مساله این است..!

سشوارها خيلي با هم فرق ندارند

جالب است بدانيد برخلاف تصورات بسيار زيادي كه در ميان مردم باب شده، دستگا‌ه‌هاي مختلف خشك‌كننده مو، همگي تقريبا به يك ميزان انرژي زمان صرف خشك شدن كامل موها مي‌كنند بنابراين براي انتخاب دستگاه‌هايي مانند سشوار، كيفيت محصول را مورد توجه قرار دهيد. بيش از حد شانه زدن موها، ريشه‌هاي مو را سست كرده و باعث شكنندگي رشته‌هاي مو مي‌شود. ريزش غيرطبيعي مو (بيش از ۵۰ تا ۱۰۰ عدد در طول روز) در اثر شانه زدن بيش از حد به وجود مي‌آيد. براي كنترل ريزش مو از برس و شانه‌هايي استفاده كنيد كه لبه دايره مانند دارند و از شانه زدن موهاي خيس جدا خودداري كنيد.


مناسب انتخاب كنيد

گران‌قيمت‌ بودن يك محصول هميشه نشانه برتري آن با ساير محصولات نيست. موضوعي كه در انتخاب شامپو و نرم‌كننده‌ها حائز اهميت است انتخاب آن‌ها متناسب با نوع موهاي‌تان است. اگر موهاي خشك داريد، از شامپوهاي مناسب براي موهاي خشك استفاده كنيد و به اين ترتيب به مو اجازه دهيد استحكام و سلامتي خود را حفظ كند.


سن بالاتر، موهاي كوتاه‌تر

افزايش سن علاوه بر تغيير رنگ مو، باعث سست شدن و كم‌پشت شدن آن هم مي‌شود و اين يعني اين‌كه گاهي براي جلوگيري از آسيب‌ديدگي مو بايد كوتاه كردن موها راانتخاب كنيد. استفاده از مواد دارويي و شيميايي نيز در سنين بالا براي موها بسيار مضر است، به جاي همه اين راه‌كارها شما مي‌توانيد از رنگ‌هاي بسيار ملايم و درحد معمولي براي پوشاندن تغييررنگ موهاي‌تان استفاده كنيد البته فراموش نكنيد استفاده دائمي از رنگ نيز خود باعث آسيب‌ديدگي بافت مو مي‌شود.


سشـوار يا اتــو؟ مساله این است..!

در اتو كردن افراط نكنيد

رطوبت باعث فر شدن و گاهي گره خوردن موها مي‌شود. هرچه ميزان رطوبت محيط كاهش پيدا مي‌كند الكتريسيته بين بافت‌هاي مو بيشتر مي‌شود. براي جلوگيري از بروز چنين مشكلاتي، استفاده از نرم‌كننده‌هاي ضدالكتريسيته ساكن و شامپوهايي با درجه اسيدي متعادل توصيه مي‌شود. موهاي مجعد بيشتر در خطر آسيب‌ديدگي و شكنندگي هستند بنابراين بهتر است براي جلوگيري از آسيب‌ديدگي موها از نرم‌كننده‌هاي حاوي پليمر استفاده كنيد. پليمرهاي موجود در بعضي از نرم‌كننده‌ها باعث صاف و نرم شدن موها شده و شانه زدن به آن‌ها را راحت‌تر مي‌كند.
فراموش نكنيد: استفاده بيش از حد از اتو مو، مي‌تواند باعث آسيب جدي بافت‌هاي مو شود. طبق توصيه‌هاي متخصصان پوست و مو، تغيير ناگهاني، به شدت و هميشگي مو باعث آسيب‌ديدگي آن مي‌شود. اگر فردي هستيد كه مي‌خواهيد رنگ موهاي روشن يا تيره خود را تغيير دهيد، به ياد داشته باشيد استفاده بيش از حد از رنگ مو، آسيب زيادي به موهاي شما وارد مي‌كند.


رنگ كردن مو به صورت دائم و هميشگي ضرري براي سلامت بدن ندارد اما سلامت موها را به خطر مي‌اندازد. شواهد بسيار ضعيفي هستند كه نشان مي‌دهند رنگ كردن مو، علاوه بر پوست سر براي بدن هم مضر و خطرناك است و در بعضي مواقع باعث بروز سرطان مي‌شود. بي‌رنگ كردن مو (استفاده از اكسيدان) و همزمان ۲ بار رنگ كردن موها از جمله كارهاي خطرناكي است كه باعث به خطر افتادن سلامت بافت‌هاي مو مي‌شوند. مي‌توانيد به جاي استفاده از رنگ‌هاي شيميايي از حنا استفاده كنيد.


كمتر استفاده كنيد

سشوار و استفاده دائمي از آن باعث ريزش و سخت شدن مو مي‌شود. هنگام استفاده از سشوار، آن را در حالت گرماي كم قرار داده و از گرم كردن شديد موها خودداري كنيد. موهاي خيلي خوب، نسبت به ساير موها از حساسيت بيشتري برخوردارند بنابراين براي جلوگيري از نازك شدن بافت‌هاي مو و شكنندگي آن‌ها، حرارت وارد شده به موها را كم كرده و پيش از اصلاح موها حتما از نرم‌كننده استفاده كنيد.


توصيه‌هاي آفتابي

همانطور كه نور مستقيم خورشيد براي پوست مضر است، باعث آسيب ديدن بافت‌هاي مو هم مي‌شود. همچنين موهاي رنگ كرده غالبا بيشتر در معرض خطر و آسيب‌ديدگي هستند بنابراين براي جلوگيري از اين مشكل، مي‌توانيد از اسپري محافظ مو در برابر اشعه خورشيد يا از پوششي براي مراقبت از موهاي خود استفاده كنيد.


توصيه‌هاي استخري

با شستن موها قبل از ورود به استخر، از مضرات كلر كه باعث آسيب ديدن مو مي‌شود جلوگيري كنيد. مي‌توانيد براي محافظت از موهاي‌تان از محصولاتي استفاده كنيد كه حالت اسيدي متعادلي دارند، با شستن موي سر توسط اين مواد از آسيب‌ديدگي بافت مو پيشگيري كنيد.


كمي دست نگه داريد

در بعضي مواقع براي درمان آسيب‌ديدگي‌هاي مو، كافي است كمي دست نگه داريد و كاري انجام ندهيد. گاهي با وجود انجام همه روش‌هاي درمان موهاي آسيب‌ديده از قبيل كوتاهي مو، صاف كردن مو، استفاده از داروي شيميايي و... باز هم دچار آسيب‌ديدگي مو مي‌شويم. پس اگر موي آسيب‌ديده‌اي داريد، كمي به آن استراحت دهيد و بگذاريد با رشد معمولي خود، آسيب‌ديدگي‌ها را جبران كند.


به تغييرات موهاي‌تان توجه كنيد

تغيير ناگهاني در مو مانند شكنندگي يا كم‌پشت شدن مي‌توانند نشانه‌ وجود يك مشكل در پوست سر و موها باشند. براي مثال،‌كم‌پشت شدن مو يكي از نشانه‌هاي بيماري تيروئيد، كمبود آهن در خون يا اختلالات دستگاه ايمني است، البته بعضي از درمان‌هاي دارويي و استفاده از تعدادي داروهاي شيميايي هم موجب كم‌پشتي مو مي‌شود. اگر نگران تغييرات ناگهاني موهاي خود هستيد، مي‌توانيد به يك متخصص پوست و مو مراجعه كنيد.

باز نشر اختصاصی: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

سشـوار يا اتــو؟ مساله این است..!


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج