جاباما
۳۳۵۲۹۱
۹ نظر
۵۰۵۸
۹ نظر
۵۰۵۸
پ

اصغر فرهادی: اگر قرار بود سینمای ما شبیه هالیوود باشد، چرا انقلاب کردید؟

مراسم تجلیل از اصغر فرهادی و شهاب حسینی در خانه سینما برگزار شد.

خبرگزاری ایسنا: اصغر فرهادی پیش از حضور در مراسم تقدیرش در خانه سینما به عیادت عباس کیارستمی رفت.

برگزیده جشنواره فیلم کن پیش از حضور در مراسم تقدیرش در خانه سینما در خانه برنده نخل طلای کن حاضر شد و از او عیادت کرد.

پیش از رسیدن اصغر فرهادی به مراسم رضا میرکریمی مدیر عامل خانه سینما به دعوت کامران ملکی که اجرای مراسم را بر عهده داشت، پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی با تبریک موفقیت سینمای ایران در جشنواره فیلم کن گفت: چقدر واژه ایران مظلوم است و سینمای ایران تلاش بسیاری برای قداست این واژه کرده است که متاسفانه به دستاوردهای بزرگش کمتر توجه می شود.

وی ادامه داد: سینما، مورد حمله کوته‌نظرانی قرار گرفته، فیلم اصغر فرهادی شریف و تاثیرگذار و در بستر خط فکری این کارگردان است و در قیاس فیلم‌های دیگری که در این فستیوال دیدم چسباندن اتهاماتی به سینمای ایران کوته‌نظری است.

این کارگردان در ادامه با اشاره به برپایی این مراسم گفت: جلسه را عمومی نکردیم و تصمیم گرفتیم به نیابت از همه دوستان افراد شاخص حضور داشته باشند. قرار بود از کتایون شهابی هم که به عنوان داور در این جشنواره حضور داشتند تقدیر کنیم که هنوز به ایران بازنگشته‌اند.

در بخش پایانی سخنان میرکریمی که در نبود فرهادی قصد داشت راجع به مشکلات خانه سینما صحبت کند این کارگردان وارد سالن شد که میرکریمی اظهار کرد: در مظلومیت خانه سینما همین بس که فرصت دفاع از آن وجود ندارد.

حجت الله ایوبی در سخنانی با اشاره به بازسازی صورت گرفته در خانه سینما گفت: حال و هوای سینما هم مثل ظاهر خانه سینما نو شده است. در یکی دو سال گذشته رقیبان ما در دنیا هزینه زیادی برای ایران‌هراسی کرده‌اند تا نام ایران به سربلندی برده نشود.

وی افزود: شب نمایش فروشنده را در کمپ فراموش نمی کنم که چه استقبالی صورت گرفت و چقدر باید هزینه می کردیم تا چنین چهره‌ای را از ایران نشان دهیم. طبق آماری که مرکز مطالعات ما اعلام کرده ۳۷۰ جایزه در سال گذشته به سینمای ایران رسیده است یعنی هر روز یک سینماگر ایرانی یک جایزه از جشنواره ها گرفته و چقدر باید هزینه می‌کردیم تا این همه آدم برای سینمای ایران خوب بنویسند.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به استقبال مردم از جایزه فرهادی و حسینی گفت: مردم ستاره‌هایشان را دوست دارند و علاقه مندند وقتی به آسمان فرهنگ نگاه می کنند ببینند ستاره‌باران است. خوشحالیم سینما با قدرت پیش می رود و مردم با علاقه به دیدن فیلم‌ها می آیند.

وی با اشاره به صحبت‌های میرکریمی اظهار کرد: حاشیه ها هم ناچیز است و همیشه بخل و حسد در پی اتفاقات بزرگ وجود دارد. مهم مردم هستند که برخورد خوبی با این اتفاق بزرگ داشتند.

مسعود کیمیایی در ادامه در سخنانی با یادآوری سابقه کاری اصغر فرهادی گفت: او از شهر امپراطوری سده کارش را آغاز کرده و در ۱۳ سالگی با نگاتیو فیلم ساخته است که می گویند کار خوبی بوده است. مسیر را طی کرده، فیلم نامه‌نویسی، تئاتر و تلویزیون کار کرده است. این لایه ها همدیگر را هم‌پوشی می کنند تا او به آدم سازی می‌رسد.

وی افزود: فرهادی زندگی را کاملا می‌شناسد و نگاه تازه و فوق العاده‌ای دارد. او کارش را خیلی زیبا بلد است، شاعر است و آدم می‌سازد. این سینما که فرهادی جایزه‌های خوب جهانی از آن گرفته گذشته‌ای دارد. زمانی که ما با وحشت روبرو بودیم و فیلم‌هایمان را جایی نمی فرستادند و از جشنواره‌ها وحشت داشتند.

این کارگردان تاکید کرد: بدون گذشته آینده‌ای وجود ندارد، شد تا اصغر فرهادی و اصغر فرهادی هم خواهد شد برای آیندگان.

بعد از صحبت‌های کیمیایی اصغر شاهوردی صدابردار حادثه سینما دقایقی به روی سن حاضر شد و حاضران ایستاده او را تشویق کردند.

در ادامه سعید عقیقی نایب رییس کانون فیلنامه‌نویسان در سخنانی با بیان اینکه بعد از بازیگران بیشترین جوایز جهانی را فیلمنامه نویسان به دست آورده‌اند گفت: بسیار تکرار شده که مشکل سینما فیلم‌نامه است در حالی که مشکل اصلی استراتژی است. از کن، ونیز و برلین جایزه فیلم‌نامه گرفته‌ایم ومی بینیم آن‌ها به این مقوله بسیار توجه می کنند.

بعد از صحبت های عقیقی با حضور شورای مرکزی کانون فیلم‌نامه نویسان لوح تقدیری به اصغر فرهادی اهدا شد.

فرهادی در ابتدای سخنانش با اشاره به تاخیر یک ساعته‌اش برای حضور در مراسم گفت: مدت طولانی خدمت آقای کیارستمی بودم و خوشبختانه خیلی حالشان خوب بود و در کنار هم کار آخرشان را دیدم و بسیار شگفت‌زده شدم. آدمی در این حال همچنان عاشق سینماست و درباره‌اش با عشق صحبت می‌کند.

وی افزود: تقدیری که این مراسم برایش تشکیل شده است باید برای کسانی باشد که پیش از من فیلم ساختند و من را به سینما علاقه‌مند کردند. این جایزه‌ احترامی است به سینما. در قبل از انقلاب هم فیلم‌هایی ساخته می شد که اگر به جشنواره ها می رفت می‌توانست جایزه بگیرد، مثل گاو و فیلم‌های دیگر.

برگزیده جشنواره کن ادامه داد: بسیاری از فیلم‌سازان زیر چرخ دنده‌های جهل آسیب دیدند. هنگامی که از کن به ایران بازگشتیم در فرودگاه به شهاب حسینی گفتم که همین مسیر را عباس کیارستمی به همراه نخل طلا آمده اما عده ای در فرودگاه ایستاده بودند تا آن را بزنند.

وی افزود: به اعتقاد من یکی از بهترین سینماهای دنیا را داریم که شاید جزو ۵ کشور اول دنیا باشیم. جیم جارموش در کمپ سینمای ایران را باغ سینمای جهان دانسته بود اما می بینیم عده قلیلی تیشه‌ای برداشته و مدام بر سر سینما می زنند و می گویند همه باید یک شکل فیلم بسازند و نگاهی سیاست زده به سینما دارند.

این کارگردان ادامه داد: می گویند چرا مثل سینمای آمریکا نیستیم . اگر قرا ربود سینما مسیر سینمای آمریکا را برود، پس چرا انقلاب کردید. شعار غرب ستیزی می دهیم و بعد به دنبال سینمای آمریکا هستیم. من قدر این سینما را می دانم و از کودکی با گدار و فنیلی عاشق سینما نشدم. با همین سینماگران خودمان عاشق شدم.

فرهادی با اشاره به واژه سیاه‌نمایی اظهار کرد: فکر می کنم همه لکه‌های سیاه فقط مال سینمای ما است در صورتی که همه جای دنیا همین است. برخی‌ها قصد و غرض دارند که صحبتی با آ‌ن‌ها نداریم اما برخی ناآگاهند که باید آگاه شوند.

وی افزود: درباره فیلم گاو هم خیلی حرف می‌زدند و برداشت‌های مختلفی از آن داشتند اما الان می بینیم حتی در کتاب درسی هم وجود دارد. امیدوارم خانه سینما، سمیناری برای روشن‌کردن مسائل بگذارند. حرف‌هایی مطرح می شوند و عده‌ای هم پاسخ نمی‌دهند مانند اتفاقی که برای کمال تبریزی افتاد. دوست دارم حرمت همکارانم حفظ شود.

در ادامه این مراسم قرار بود که از شهاب حسینی نیز توسط انجمن بازیگران تقدیر به عمل آید که اعلام شد این بازیگر به دلیل گرفتاری پیش آمده نتوانسته است در مراسم حاضر شود و این تقدیر به زمان دیگری موکول می شود.

در این مراسم که کمتر از یک ساعت ادامه داشت، سینماگرانی چون حمید فرخ‌نژاد، محمدمهدی عسگرپور، ابراهیم مختاری، مهتاب کرامتی، رویا تیموریان، پولاد کیمیایی، محمدحسین حقیقی، رضا کیانیان، علی نصیریان، مجید مظفری، رضا عطاران، داریوش فرهنگ، رضا مقصودی، سعید رحمانی، محمد سریر، بابک کریمی، سید جمال ساداتیان، پانته‌آ بهرام، محمد حسین لطیفی، فرامرز روشنایی، محمدرضا دل‌پاک، محمدرضا مویینی، رخشان بین‌اعتماد، شادمهر راستین، مجتبی میرطهماسب، تهمینه میلانی، آتیلا پسیانی، سیروس الوند، محمود کلاری، مرتضی رزاق کریمی، محمد احمدی، محمد متوسلانی، محمدعلی سجادی، همایون اسعدیان، فرید مصطفی، هارون یشایایی، پوران درخشنده، محمد بزرگ نیا، علیرضا شجاع نوری، عبدالله اسکندری، هایده صفیاری، محمدرضا هنرمند، امیر اثباتی، فرشته طائرپور، عبدالحسین برزیده، آنا نعمتی و فاطمه معتمدآریا به همراه جمعی از روسا و اعضای شورای مرکزی صنوف خانه سینما حضور داشتند.

در لحظات پایانی مراسم ترانه علیدوستی نیز به جمع حاضران اضافه شد.

پویا شکیبایی پسر زنده یاد خسروشکیبایی نیز از حاضران در این مراسم بود.

بعد از پایان مراسم حاضران در حیاط خانه سینما به خوش و بش پرداختند و عکس یادگاری عوامل فیلم فروشنده پایان بخش این برنامه بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کوتاه نظرتویی که نقاط قوت ملت ایران روبه نمایش درنیاوردی فقط به طمع نخل طلا نقاط ضعف جامعه رابه دنیا ارائه دادی مطئن باش جایزه به خاطرزیبایی اثرشمانبود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما نشین شعار بده برو زحمت بکش یک فیلم بساز نقاط قوت رو نمیش بده بی زحمت. ماهم کمکت می کنیم.

      • بدون نام

        متاسفم براي اون 20 درصدي كه مثل شما فكر مي كنند...

      • بدون نام

        شما که جز 80 درصدی میشه بفرمائید چرا فیلم محمد رسول الله با داشتن فیلم بردار و اهنگساز اسکاری حتی وارد رقابت در اسکار نشد؟!

    • بدون نام

      باعث افتخارید.

    • بدون نام

      فیلم های قشنگ و خوب هم ساخته می شه البته خودتون بهتر می دونید و در این شکی نیست که هر فیلمی جامعه ایران را بدبختر و مفلوکتر نشون بده برای اونا ارزش داره مطمئن باشید

    • بدون نام

      ... برای برگزار کنندگان جشنواره ها و کلا منتقدین این نکته مهمه که فیلم واقعیت رو به زیبایی نشون بده در نتیجه هر فیلمی که کارگردانای ما بسازن هر چند هدف بزرگی داشته باشن ولی واقعیت رو نشون ندن و سطح کیفی فیلم هم پایین باشه قطعا جایزه نمیبره. ........به طور خلاصه بخوام بگم فیلمی حقشه جایزه ببره ککه هم از لحاظ هنری سطحش بالا باشه و هم حرفی برای گفتن داشته باشه که کارهای آقای فرهادی معمولا اینطورین.

    • مهسا

      چرا به مخالفانتان اجازه اظهار نظر نمیدهید؟ و آن ها را کوته فکر- جاهل- خودفروخته و خود شیفت مبخوانید؟ شما به آزادی بیان اعتقاد ندارید؟

    • صمد پناهی

      ممنونم جناب فرهادی، خانم علیدوستی آقای حسینی که نام ایران باهنر هفتم به دنیا نشان دادید که سرزمین ایران انسان ها ی بزرگی هستن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج