جاباما
۳۳۵۳۷۹
۱ نظر
۵۰۱۳
۱ نظر
۵۰۱۳
پ

توقف مبادلات تجاری ایران و عربستان

روابط تجاری ایران و عربستان به سمت توقف پیش می رود.

خبرآنلاین: روابط تجاری ایران و عربستان به سمت توقف پیش می رود.

بررسی ها نشان می دهد ، با افزایش تنش های سیاسی میان ایران و عربستان و تداوم سیاست های ضد ایرانی این کشور میزان صادرات ایران به عربستان کاهشی قابل توجه را تجربه کرده و در اولین ماه سال به رقم ناچیز ۴۸ هزار دلار رسیده است.

هر چند عربستان هیچ گاه شریک تجاری بزرگی برای ایران نبود اما بررسی امارهای ارائه شده از سوی گمرک نشان می داد عربستان مشتری کالاهایی نظیر زعفران، پسته، لبنیات، میوه های تازه، سبزیجات و عرقیات سنتی ایران بوده است.

در عین حال سیمان ایرانی نیز در این کشور مشتریان ویژه خود را داشت اما روند کاهشی صادرات ایران به عربستان و همچنین کاهش میزان واردات از این کشور کم کم مبادلات تجاری را تقریبا به حال توقف درآورده است . پیش تر این کشور از اين كشور كالاهايي چون قوطي هاي آلومينيومي و دربهاي آسان باز شو براي قوطي هاي كنسرو و پارچه و سربطري و برخي فراورده هاي نفتي و پتروشيميايي ، كود شيميايي و خرماي خشك به ایران صادر می کرد .

عربستان سال گذشته ، نسبت به قطع رابطه با ایران و تعطیلی سفارتخانه خود اقدام کرد . در پی این اقدام برخی دیگر از کشورهای عربی نیز به تبعیت از عربستان روابط خود با ایران را تعلیق کرده و یا سطح روابط خود را کاهش دادند.

در اولین ماه سال تراز تجاری ایران و عربستان که در چند سال اخیر مثبت بود دوباره به حالت منفی درامد چرا که ایران در مکقابل صادرات تنها ۴۸ هزار دلار کالا به این کشو نسبت به واردات یک میلیون و ۳۹۷ هزار دلار کالا اقدام کرد . کالای وارداتی از عربستان در این ماه پلی اتیلن گرید لوله بود .

بررسی روند صادرات و واردات میان ایران و عربستان در یک دهه گذشته نشان می دهد حجم مبادلات تجاری دو کشور از سال ۱۳۸۸ رو به کاهش نهاده است . در این میان کاهش واردات ایران از عربستان منجر به مثبت شدن تراز تجاری به نفع ایران بود . نمودار زیر وضعیت تجارت میان ایران و عربستان در یک دهه گذشته را نشان می دهد

میزان واردات از عربستان و صادرات ایران به این کشور در یک دهه(ارقام به میلیون دلار):

توقف مبادلات تجاری ایران و عربستان
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یک سری کالاها را ما باید از کشور عربستان وارد کنیم یک روند افزایشی برخی کالاها مربوط به همین عدم واردات این محصولات از عربستان هست،نکته بعدی که دوست دارم بگم این هست که توی عربستان لیسانسه های بادکنک فروش پیدا نمیشه اما ما توی ایران دکترای کارگر بنایی داریم! نظرم را چاپ کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج