۳۳۵۴۶۴
۱۸ نظر
۵۰۱۴
۱۸ نظر
۵۰۱۴
پ

ترانه علیدوستی:«من قطعا فمینیستم»

لحظاتی پیش خود علیدوستی، با ارسال یک توییت، این یادداشت را تایید کرد) «..من خودم را قطعا فمینیست می‌دانم، فمینیسم معرف اتحاد و انصاف است. من فمینیستم و کاش شما هم فمینیست باشید، یا بشوید...»

وب‌سایت کافه سینما: لحظاتی پیش خود علیدوستی، با ارسال یک توییت، این یادداشت را تایید کرد) «..من خودم را قطعا فمینیست می‌دانم، فمینیسم معرف اتحاد و انصاف است. من فمینیستم و کاش شما هم فمینیست باشید، یا بشوید...»

پس از انتشار تصویری از تتوی دست ترانه علیدوستی و نسبت نماد آن با جنبش های فمینیستی ، حالا یادداشتی را بخوانید از ترانه علیدوستی در دفاع از فمینیسم، این یادداشت حدود یک سال پیش در اینستاگرام او منتشر شده است. او نوشته:

ترانه علیدوستی:«من قطعا فمینیستم»

«برای مخالفت با واژه‌ فمینیسم، بهتر است ابتدا معنی دقیق آن را بدانیم. «فمنیست: شخصی که به برابری اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هر دو جنس معتقد است»

(از کتاب همه باید فمینیست باشیم، نوشته‌ی چیماناندا انگوزی آدیچی)

اگر سوتفاهم یا واهمه‌ای از این کلمه دارید به جای اتکا به روایت رسانه ‌هایی که عمری است اخبارمان را تحریف و روند رسیدن اطلاعات به ما را مهندسی می‌کنند، از گوگل استفاده کنید. خودتان تحقیق کنید و اگر فمینیسم همان فرقه‌ی عقده‌گشایانه‌ی مردستیز و خانمان برانداری بود که در گوش ما خواندند، باز آن را پس بزنید.

مبارزه با سکسیسم فقط در جهت زنان نیست. مبارزه با نقشهایی است که جای اینکه خود انتخابشان کنیم جامعه و فرهنگ از پیش آن را به ما تحمیل کنند. فقط چون زن یا مرد هستیم. برچسب‌هایی روی زنان و مردان هست که الزاما واقعیت ندارند. نیازی نیست ما این چرخه بیمار را بازتولید کنیم.

اگر زنی انتخاب کند که خانه دار باشد این انتخاب حق اوست و قابل احترام. اگر مردی انتخاب کند وظیفه کار بیرون را داشته باشد این حق اوست

مساله این است که مردان و زنان خودشان بنا به فردیت شان تصمیم بگیرند میخواهند چگونه زندگی کنند، نه اینکه جامعه از روزهای ابتدای کودکی رفته رفته ما را به جبر در این نقش ها قرار بدهد. و کم کم طلبکار شود و این نقشها را از ما بخواهد.

این شوخی کودکی مان یادتان هست؟ «پسرا شیرن، مثل شمشیرن. دخترا بادکنکن، دست بزنی می‌ترکن»

اینگونه متل‌ها فرهنگسازی نامنصفانه‌ای بود برای کودکانی که هنوز حتی تفاوتهایشان با هم را نمی‌شناختند. کار فمینیسم نزدیک کردن مرد و زن به هم است نه جنگ انداختن بین آنها. فمینیسم یعنی حق هر انسان فارغ از جنسیتش، این است که فردیتی داشته باشد و طبق آن زندگی‌ای که دوست دارد را برگزیند. می‌خواهد ان زندگی خانه‌داری باشد و لذت بچه بزرگ کردن و غذا دادن به همسر، می خواهد آن زندگی در راستای شغلی باشد که دوست دارد، و می‌خواهد هر دو با هم باشد یا حتی هیچکدام نباشد. مساله فقط این است: جامعه نباید بنا به جنسیت اعضایش را دسته‌بندی و برای حقوقشان تبعیض قائل شود. ما گاهی با شوخیهای نا بجا هم به چرخه این روند بیمار کمک میکنیم.

من و همسرم هر دو شاغلیم، هر دو درآمدمان را برای زندگیمان خرج میکنیم، هر دو در بزرگ کردن فرزندمان نقش برابر داریم، و هر دو بخشی از نظافت خانه را هم به عهده می‌گیریم.ما مبارزه با سکسیسم را اینطور آموخته‌ایم. به این دلایل من خودم را قطعا فمینیست می‌دانم، فمینیسم معرف اتحاد و انصاف است. من فمینیستم و کاش شما هم فمینیست باشید، یا بشوید»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لایک داری دختر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حقوق مساوی نه حقوق مشابه این حرف اسلامه

    • احسان

      بله فمنیست بودن در واژه و تعریف اولیه خوب است هرچندکه واژه عدالت باید جایگزین برابری شود اما تاریخ نشان داده انجمن های فمنیستی اکثرا به سمت و سوی خشونت و عقده گشایی مردانه رفته اند، هرچند که اقدام خانم علیدوستی برای اشنایی زنان ایرانی با اینگونه تعاریف مثبت است

    • بدون نام

      فاتحه خوند به هر چی خزعبل این همه سال توی گوش ملت خونده بودید!:)))))))ملت ایرانی حتی معنی فمنیسمو نمیدونن ولی خب ماشالا خیلی به اظهار نظر و سخنرانی اندر معایب فمنیسم علاقمندن- در ضمن فمنیسم مکتبشه - فمنیست کسیه که به این مکتب معتقده - این واژه هارو خیلی ها جابجا استفاده میکنن.

    • ع م

      اگه برابر بودی که نخل می گرفتی مث شهاب پس برابر نیستین

    • بدون نام

      زنده باد ترانه....من هم یک فمینیست هستم چون به تساوی اجتماعی وسیاسی واقتصادی برای هر دو جنس زن و مرد معتقدم وفکر میکنم هر انسان عاقلی هم این را باور دارد.

    • بدون نام

      خانم علی دوستی عکس های لو رفته از شما در کن و دلنوشته های شما و تیم کاری مشترک و مکرر شما با شهاب حسینی پایبندی و اصالت خانوادگی شما رو نشون میده و جایی رو برای صحبت کردن شما از خانواده باقی نمی زاره فمینیست بودن شما با تکیه بر یک کتاب با برچسب خارجی بودن ان دردی رو دوا نمیکنه توصیه میکنم قبل از بحث در هر موضوعی استاندارد جهانی رو که خواندن حد اقل ده کتاب در مورد اون موضوع هست رو رعایت کنید
      یه ضرب المثل فرانسوی میگه اگه از اخرین کتابی که خوندید 24ساعت می گذره حق حرف زدن و اظهار نظر در جامعه رو ندارید

    • علی

      اگر برابری خوبه، جایزه جشنواره کن رو به من می دادن تا برابری حاصل بشه
      کاش بفهمیم بین عدالت و برابری خیلی فرقه. عدالت همیشه خوبه اما برابری نه. بعضی وقتها خوبه و خیلی وقت ها ظلم

    • بدون نام

      منم راشیتیسمم

    • سیداحمد

      برابری حقوق اجتماعی خیلی خوبه ولی نباید این تفکر ما رو به سمتی ببره که نشه زن و مرد رو از هم تشخیص داد .

    • باران

      من کاملا موافق نظرات ایشون هستم و افتخار میکنم که ایشون به این زیبایی نظرات خودشون را بیان کردند

    • بدون نام

      کاربر ۱۴:۰۸ تو خودت چندات کتاب خوندی ک انقدر اظهار فضل میکنی, چند ساعت از آخرین کتابی ک خوندی میگذره؟! بعدشم چ ربطی ب کن داشت؟!

    • ho3ein

      این دختره فمنیسمشم خوب.فدات بشم عشقم ترانه جون

    • جواد

      آقا یه سوال امپریالیست ینی چه؟؟؟

    • فرشته

      من هم فکر میکردم فمنيسم به مرد دید منتقدانه دارد ولی با صحبت های شما دیدم عوض شد در مورد این موضوع تحقیق بیشتری میکنم و شاید در آینده نزدیک من هم یک فمنيسم باشم چون در ایران بسیاری از مردها جنسیت خودشان را برتر و بالاتر از یک زن میدانند و باید از جنبش های عدالت طلبانه اینچنینی حمایت بشه تا برای آینده فرهنگ سازی بشود

    • امین

      من ساختارگرای هژمونیست کوبیسم گرا در زمینه اکسپرسیونیست با اندک تمایلات اسپرسیونیستی می باشم

    • نگار

      من مسلمونم مسلمونیکه عدالت باید جزو شاخص ترین خصوصیاتش باشه..همین...

    • بدون نام

      واقعا حرفاشو باید با آب طلا نوشت صددرصد با برابری زن و مرد موافقم .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج