جاباما
۳۳۵۴۶۹
۱ نظر
۵۷۴۱
۱ نظر
۵۷۴۱
پ

از این علائم بفهمید چشمان کودک در خطر است

چشم یکی از اعضای بدن است که مهم‌ترین کارکرد را در شناسایی و کشف دنیای اطراف انسان‌ها دارد. رشد بینایی در لحظه تولد کامل نیست و این روند تا حدود ۲سالگی ادامه می‌یابد.

مجله سیب سبز: چشم یکی از اعضای بدن است که مهم‌ترین کارکرد را در شناسایی و کشف دنیای اطراف انسان‌ها دارد. رشد بینایی در لحظه تولد کامل نیست و این روند تا حدود ۲سالگی ادامه می‌یابد. همچنین مشکلات بینایی در میان کودکان بسیار شایع است اما با وجود این شاید کمتر مورد توجه قرار گیرند. با اینکه برخی مشکلات چشمی را می‌توان با تجویز عینک حل کرد، برخی دیگر به توجه و مراقبت‌های پزشکی بیشتری نیاز دارند و هر چه زودتر متوجه علائم آن شوید بهتر است.

اگر مشکل را زودتر متوجه شده و به‌موقع برای درمان اقدام کنید مسلما شانس بیشتری برای بهبود خواهید داشت. اما مشکل اینجاست که بسیاری از کودکان نمی‌توانند به‌طور دقیق به شما بگویند که مشکل بینایی دارند. در اینجا دکتر ویرندر ساچدِوا، مشاور و متخصص بیماری‌های چشم درباره بیماری‌‌هایی صحبت می‌کند که کودک در سکوت کامل دچار آنها می‌شود. اگر به‌تازگی به قدرت بینایی فرزندتان مشکوک شده‌اید و می‌خواهید بدانید چه مشکلاتی ممکن است وجود داشته باشید، این مطلب را بخوانید. در ادامه مشکلاتی را خواهیم گفت که آرام و بی‌صدا کودکان را درگیر می‌کند.

از این علائم بفهمید چشمان کودک در خطر است

می‌گوید اجسام را تار می‌بیند

این یعنی وضوح بینایی کودک شما دچار مشکل است. علائمی که ممکن است تجربه کند عبارتند از: مات یا کدر شدن بینایی، تماشای اشیا و تلویزیون از فاصله‌ای بسیار نزدیک و... در برخی مواقع ممکن است حتی بعضی اسباب‌بازی‌ها را هم از فاصله‌ای خاص نبینند و در سایر موارد، کودک وقتی می‌خواهد چیزی بخواند یا روی چیزی تمرکز کند، چشمانش را ریز می‌کند. در این مواقع والدین باید خیلی زود متوجه این علائم شوند. به خاطر داشته باشید در کودکانی که کمی سن‌شان بیشتر است، سردرد و خستگی چشم بعد از یک مطالعه مختصر هم می‌تواند نشانگر نیاز او به عینک باشد.

زیاد سردرد می‌گیرد

سردرد و خستگی چشم تنها علائمی نیستند که بیانگر خطاهای انکسار نور باشند. اگر اغلب اوقات این مشکل بعد از مطالعه یا تماشای تلویزیون رخ می‌دهد، می‌تواند نشانه چپ‌چشمی یا نامتقارن بودن عضلات چشم باشد. آزمایش دقیق چشم با تجویز متخصص به‌راحتی می‌تواند به شناسایی این مشکل کمک کند. استفاده درست از عینک، تمرینات ویژه برای رفع ضعف عضلات و در پاره‌ای موارد جراحی می‌تواند به کاهش مشکل چپ‌چشمی کمک کند.

مالش چشم‌ها، قرمزی، آبریزش و ترشحات نشانه آلرژی چشم است. این مشکل هم می‌تواند فصلی باشد و هم در تمام طول سال کودک را آزار دهد. اما اگر کودک سابقه مالش چشم همراه با قرمزی و آبریزش داشته باشد به‌راحتی می‌توان آن را تشخیص داد. در اغلب موارد این مشکل با تورم مختصر مژه‌ها، قرمزی چشم‌ها و ترشح مختصر چرک همراه خواهد بود.

از این علائم بفهمید چشمان کودک در خطر است

تورم پلک‌ها، آبریزش، ترشح چرک و نورهراسی نشان‌دهنده بروز عفونت در چشم‌ها و مژه‌هاست. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که با اینکه در آلرژی‌های چشمی میزان ترشح چرک می‌تواند خفیف باشد، اما اگر عفونت سریعا پخش شود میزان آن بیشتر خواهد بود. در برخی مواقع عفونت چشم می‌تواند با بالا رفتن تب هم مرتبط باشد.

قرنیه چشمش سفید شده

وجود تیرگی مایل به سفید روی قرنیه می‌تواند نشان از جراحت قرنیه‌ای باشد که ناشی از عفونت یا ضربه بوده یا به خاطر سایر مشکلات ارثی چشم رخ داده است. این نوع مشکلات ممکن است در کودکان یا نونهالان با تیرگی دید نسبت به اشیا در فاصله دور مرتبط باشد.

از طرفی می‌تواند به کاهش قدرت تماس چشمی و عکس‌العمل نسبت به والدین همراه باشد. اگر درمان این مشکل به تعویق بیفتد ممکن است به چپ‌چشمی یا حرکت کره چشم بینجامد.

بینایی‌اش مختل شده؟

شاید کسانی که پوست، مو و مژه‌های سفید رنگ دارند را دیده باشید. سفیدی پوست و مو و جنبش حدقه چشم می‌تواند نشانه آلبینیسم باشد، نوعی بیماری که به‌خاطر نبود رنگدانه‌هایی رخ می‌دهد که مسئول رنگ پوست، مو و چشم هستند. چنین کودکانی دچار مشکل نورهراسی و اختلال در بینایی هستند.

از این علائم بفهمید چشمان کودک در خطر است

چشمان نامتقارن

این بیماری نشان‌دهنده عدم برابری اندازه تخم چشم‌ها یا تفاوت در وضعیت پلک چشم است. در‌واقع افتادگی پلک بالایی ممکن است مادرزادی بوده یا به‌خاطر آسیب چشمی رخ دهد. این مشکل را می‌توان با یک جراحی مختصر برطرف کرد و اگر درمان نشود ممکن است به عود کردن و پیشرفت مشکلات انکساری یا تنبلی چشم بینجامد.

چشم‌هایش بیش از اندازه حساس شده!

آبریزش چشم و نورهراسی با تیرگی بخش مرکزی چشم یا با تغییر رنگ مایل به آبی کره چشم مرتبط بوده و میزان پیشرفت بیماری آب سیاه مادرزادی را نشان دهد. اگر این بیماری خیلی زود درمان شود، می‌تواند از نابینایی دائمی به‌خاطر آسیب به عصب‌های چشم پیشگیری کند.

از این علائم بفهمید چشمان کودک در خطر است

مردمک چشم‌هایش می‌لرزد

کودکان مبتلا به لوچی یا لرزش تخم چشم یا آنهایی که تمایل دارند سرشان را به یک طرف نگه دارند، احتمالا در حرکت دادن چشمان‌شان مشکل دارند. این مسئله می‌تواند نشانگر یک مشکل چشمی یا مغزی باشد. چپ‌چشمی در اغلب مواقع نشان‌دهنده بیماری‌هایی مثل آب‌مروارید، مشکلات انکسار نور، تنبلی چشم و... است.

طاقت نور زیاد را ندارد؟

عدم توانایی در باز کردن چشم‌ها در برابر نور روشن می‌تواند نشان‌دهنده گلوکوما، عفونت‌های چشمی، زالی یا سایر مشکلات شبکیه باشد. یک آزمایش به‌موقع می‌تواند به تشخیص این بیماری‌ها و افزایش قابلیت بینایی کودک کمک کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پسرمن دوسالشه.وقتی نور زیاد میشه یا مثلا تو شب یهو نور زیاد میشه چشماشو فوری میبنده..این خطرناکه؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج