جاباما
۳۳۵۷۵۹
۱۳ نظر
۵۰۰۴
۱۳ نظر
۵۰۰۴
پ

سیدحسن خمینی: ممنوع التصوير كردن کسی، مسخره كردن خودمان است

یادگار امام راحل گفت: با ممنوع‌التصویر کردن و ممنوع‌البیان کردن نمی‌توان کسی را محدود کرد و چنین کارهایی، تمسخر خودمان است.

خبرگزاری ایسنا: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی چهارشنبه‌شب با حضور در برنامه «نگاه یک» در شبکه یک سیما، با اشاره به اینکه "دینداری تنها به شریعت و حفظ ظواهر محدود نمی‌شود"، اظهار کرد: گاهی به محض اینکه می‌گوییم دینداری، سخن از حجاب و نماز و روزه مطرح می‌شود اما دینداری تنها اختلاط زن و مرد نیست، دینداری یعنی مردمداری، ظلم‌ستیزی و اینکه کسانی حق دیگران را در جامعه نخورند.

نوه امام خمینی (ره) افزود: دینداری یعنی در جامعه فقر نباشد و مردم بتوانند آزادانه و بدون ترس از کسی، سخن بگویند.

وی همچنین با بیان اینکه "امروز نمی‌توان کسی را با ممنوع‌التصویر کردن محدود کرد"، گفت: امروز نمی‌توان کسی را با ممنوع‌التصویر کردن و ممنوع‌البیان کردن، محدود کرد و چنین کارهایی، تمسخر خودمان است.

خاطره‌ای از دوران بیماری امام خمینی

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) با اشاره به خاطرات خود از دوران بیماری امام خمینی، گفت: وقتی که پدرم تصمیم گرفت بیماری امام را به مسئولان نظام اعلام کند، به خاطر دارم در حاشیه جلسه سران قوا که در جماران برگزار می‌شد و آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله هاشمی، مهندس موسوی و آیت‌الله موسوی اردبیلی در آن حضور داشتند، این موضوع را مطرح کردند و وقتی خبر به گوش آن بزرگواران رسید همگی در گوشه‌ای از اتاق ملاقات امام جمع شده و سرهایشان را پایین گرفته بودند.

وی ادامه داد: وقتی قرار شد امام عمل جراحی شوند و هنگامی که اعلام شد این عمل با موفقیت همراه بوده است، آیت‌الله خامنه‌ای به همراه آیت‌الله هاشمی و مهندس موسوی و اعضای دفتر امام در بیمارستان حاضر شدند و خوشحالی آیت‌الله خامنه‌ای از موفقیت عمل به اندازه‌ای بود که می‌خواستند دست پزشک معالج را ببوسند.

شوخی معنادار نوه امام با مجری برنامه

ر بخشی از این گفت‌وگو سیدحسن خمینی که دقایقی قبل مانع از طرح پرسش مجری در بین سخنانش شده بود، از وی درخواست کرد تا سوالاتش را ادامه دهد و گفت: به قول آقای روحانی، یک حمله گازانبری به شما کردم و شما جا زدید؛ سوالاتان را بپرسید.

مهم‌ترین مانع بروز بحران پس از رحلت امام، وحدت مسئولان بود

سیدحسن خمینی با بیان اینکه "مهم‌ترین عاملی که سبب شد جامعه ایران پس از رحلت امام دچار بحران نشود وحدت میان مسئولان بود"، اظهار کرد: با رحلت امام (ره) که حادثه سنگینی بود، اگر وحدت و هماهنگی میان مسئولان و آحاد جامعه وجود نداشت و مساعدت پدرم در تثبیت رهبری و نیز تصمیم به‌جا و به‌موقع خبرگان برای انتخاب رهبر جدید و پرکردن این خلاء انجام نمی‌شد جامعه ما با بحران‌های سختی روبرو می‌شد.

وی با اشاره به اینکه "عده‌ای طمع داشتند که بعد از امام، انقلاب و نظام اسلامی از بین برود"، تاکید کرد: عامل وحدت و همگرایی میان مردم و مسئولان سبب شد که کشور از مرحله بحرانی پس از رحلت امام (ره) عبور کند و حضور توفانی و میلیونی مردم نیز در بدرقه امام یک بدرقه عالی بود.

نوه امام راحل با اشاره به اینکه امام (ره) دین بزرگی به گردن مردم دارد، اظهار کرد: امام (ره) همواره به دنبال پیگیری تحقق خواسته‌های تاریخی مردم ایران در زمینه استقلال، آزادی و معنویت بود و این سه خواسته از مشروطه تا زمان حاضر جزو مطلوبات مردم ایران بوده است و عملکرد امام (ره) فضا را برای تحقق این سه خواسته فراهم کرد.

یادگار امام خمینی (ره) ادامه داد: استبداد سلطنت مطلقه که در دوران قاجار بر جامعه ایران سایه افکنده بود، به شدت آزاردهنده بود و نهایتاً به انقلاب مشروطه انجامید اما آنچه که در مشروطه کمتر به آن توجه شد اصل دینداری بود که ریشه‌اش نیز در غالب شدن گونه‌ای از روشنفکری بود که کمتر به دیانت توجهی می‌کرد.

تولیت حرم امام (ره) با بیان اینکه "انقلاب اسلامی تجللی تحقق استقلال، آزادی و معنویت در ایران بوده است"، یادآور شد: امام (ره) نقطه تلاقی این سه خواسته تاریخی برای مردم ایران بوده است و رسیدن به این معنویت یکی از بزرگترین خواسته‌های مردم ایران در کنار استقلال و آزادی از دوران مشروطه به این سو بوده است.

سیدحسن خمینی با اشاره به زمینه‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی اظهار کرد: اولین عامل در شکل‌گیری انقلاب اعتراض امام (ره) به اسراییل و این موضوع است که جامعه اسلامی و ایران ستمشاهی در آن دوره به وجود چنین حکومتی تن داده بود. دومین عامل در ایجاد انقلاب، موضوع کاپیتولاسیون بود که در واقع پذیرش حقارت در برابر بیگانگان و فروش عزت ایرانی به حساب می‌آمد.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) ادامه داد: کشوری که عزت نداشته باشد، استقلال هم ندارد؛ البته این جمله معنایش این نیست که برای به‌دست آوردن عزت تفنگ برداریم و به سایر کشورها حمله کنیم بلکه ملت عزتمند ملتی است که از روی ترس تصمیم نگیرد بلکه بنا بر مصالح و منافع خودش عمل کند.

وی سومین عامل در شکل‌گیری انقلاب را ماجرای انجمن‌های ایالتی و ولایتی دانست و گفت: در آن دوران رژیم شاه تبلیغات می‌کرد که به زنان حق رای داده است اما امام (ره) در همان زمان این موضوع را مطرح کردند که در جامعه‌ای که مردان حق رای ندارند چطور می‌خواهید به زنان حق رای بدهید؟‌

سیدحسن خمینی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی از سال ۴۲ شکل گرفت تا عزت ملی - اسلامی و آزادی را فریاد بزند، اظهار کرد: این‌که انقلاب اسلامی مورد اقبال مردم واقع می‌شود دلیلش این است که مردم جذب امام (ره) شدند چون به این نتیجه رسیدند که ایشان خواسته‌های تاریخی آنها را پیگیری می‌کند و از چیزی سخن می‌گوید که سعادت مردم در آن نهفته است.

امام (ره) به شدت با مردم صادق بودند

وی با تاکید بر اینکه "امام (ره) به شدت با مردم صادق بودند"، اظهار کرد: حتی دشمنان امام (ره) هم اذعان دارند که ایشان به شدت با مردم خود صادق بوده‌اند؛ هرچند امروز عده‌ای در داخل نظر دیگری داشته باشند که البته به نظر می‌رسد بی‌انصافی می‌کنند.

سیدحسن خمینی با بیان اینکه "انقلاب اسلامی به هیچ طبقه‌ای محدود نمی‌شود"، تصریح کرد: برخلاف سایر انقلاب‌های تاریخ معاصر، انقلاب اسلامی مخصوص هیچ طبقه‌ای نیست و از کشاورز، کارگر، روحانی، دانشجو و اصناف در آن حضور دارند و حتی همین اصناف بیشترین کمک‌های مالی را به پیروزی انقلاب می‌کردند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی رابطه امام (ره) با انقلابیون در دوران تبعید اظهار کرد: پیام امام (ره) در دوره‌ای که ارتباطات بسیار محدود بود به سرعت به دست انقلابیون در ایران می‌رسید، چراکه مردم می‌خواستند چنین ارتباطی را ایجاد کنند و پیام امام (ره) را به دست سایرین برسانند و اساسا وقتی یک ملت تصمیمی بگیرد، کاری را که می‌خواهد، به نتیجه می‌رساند.

سفره انقلاب متعلق به همه است اما عده‌ای جای دیگران را تنگ نکنند

سیدحسن خمینی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه پدرش همواره از کسانی که در جریان انقلاب رنج کشیده و هزینه داده بودند یاد می‌کرد، گفت: امروز عده‌ای که در انقلاب نقشی نداشتند وقتی سفره این انقلاب پهن شد بر سر آن نشستند که البته ایرادی هم ندارد، چراکه سفره انقلاب متعلق به همه مردم است اما این عده جای دیگران را تنگ نکنند.

وی با اشاره به اینکه "امام مانند یک تحلیلگر حوادث زمانه خود را دنبال می‌کرده است"، گفت: امام (ره) از دوران جوانی در بطن حوادث زمانه خود حضور داشته و از جمله در ماجرای ملی شدن صنعت نفت نیز در کنار آیت‌الله کاشانی حضور داشتند و در نتیجه تمام جریانات سیاسی زمانه را به خوبی می‌شناختند و به همین دلیل است که در حد فاصل آبان‌ماه سال ۵۶ تا بهمن ۵۷ که شتاب حوادث به گونه‌ای است که ممکن است کار از دست خارج شود، امام (ره) انقلاب را از دست نمی‌دهد.

یادگار امام راحل ادامه داد:‌ امام (ره) پیرمردی نبود که از جای دیگری آمده باشد و بخواهد یک انقلاب را هدایت کند؛ امام در بطن همین جامعه زندگی کرده بودند و به خوبی با مطالبات مردم آشنا بودند.

وی با بیان اینکه "امنیت فعلی کشور نعمتی بسیار مهم است"، اظهار کرد: امنیت به دو گونه قابل تحصیل است؛ یکی امنیت «صدامی» است که هیچ‌کس نباید چیزی بگوید تا امنیت وجود داشته باشد که البته امنیت کشور ما چنین نیست. ما انتخابات برگزار می‌کنیم و افراد نیز می‌توانند حرف‌های خودشان را بزنند، هرچند که اوضاع از این هم می‌تواند بهتر باشد.

سیدحسن خمینی در تعریف ویژگی‌های انقلابی بودن نیز اظهار کرد: انقلابی یعنی کسی که خود را نسبت به ارزش‌های انقلاب مقید می‌داند و حاضر است برای این ارزش‌ها هزینه بدهد. کسی که نسبت به این ارزش‌ها پایبند باشد و به دنبال شخص‌گرایی نیز نباشد و حاضر باشد برای چنین ارزش‌هایی هزینه شخصی بدهد را می‌توان انقلابی شمرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه از دیدگاه امام (ره) در عرصه سیاست خارجی، نه باید ظلم کرد و نه زیر بار ظلم رفت، خاطرنشان کرد: این جمله امام (ره) که می‌فرمایند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، تعبیر دیگری از این مفهوم است که هیچ کشوری نمی‌تواند در برابر ایران غلطی بکند. در واقع وقتی آمریکا که اصطلاحاً ابرقدرت جهانی است نتواند کاری بکند، دیگر کشورها نیز نمی‌توانند و البته لازم است که ما در عرصه سیاست خارجی نیز براساس ترس تصمیم نگیریم و مصلحت و منافع ملی را در تصمیم‌گیری‌هایمان مورد توجه قرار دهیم.

تولیت حرم امام (ره) همچنین با اشاره به حادثه تسخیر لانه جاسوسی اظهار کرد: مردم در سال ۵۸ هنوز فراموش نکرده بودند که آمریکا در سال ۳۲ چطور از طریق سفارتخانه‌اش عامل فروپاشی دولت ملی وقت شد و طبعاً این مردم می‌ترسیدند که باز هم چنین اتفاقی و در بدو انقلاب اسلامی رخ دهد. تسخیر لانه جاسوسی و انقلاب دوم، حساسیت منطقی مردم نسبت به اتفاقی است که ۲۵ سال پیش از آن رخ داده بود که البته می‌توان گفت نتایجی که پس از این واقعه اتفاق افتاد به مدیریت امام (ره) نسبت به آن حادثه بازمی‌گردد.

نمی‌توانیم تفکری را که مردم نمی‌خواهند، بر آن‌ها حاکم کنیم

وی با بیان اینکه "رمز پیروزی امام (ره) اتکای ایشان به مردم بوده است"، اظهار کرد: وقتی مردم با حرکتی همراه باشند حتما پیروزی هم به‌دست خواهد آمد و ما اگر می‌خواهیم مسیر انقلاب ادامه پیدا کند نباید سه خواسته تاریخی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را فراموش کنیم یا نقش مردم را در اداره جامعه به دست فراموشی بسپاریم و باید بدانیم مردم اگر چیزی را بخواهند خداوند هم به آن‌ها کمک می‌کند.

سیدحسن خمینی در همین راستا تاکید کرد: ما نمی‌توانیم هیچ تفکری را، اگر مردم نمی‌خواهند، بر آن‌ها حاکم کنیم و در حقیقت ما نه قدرت این کار را داریم و نه اختیارش را.

تحریف آنجا خطرناک می‌شود که یک بُعد از ابعاد اندیشه امام (ره) را بزرگ کنیم

یادگار امام (ره) در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی جلوگیری از تحریف سخنان امام، گفت:‌ تحریف گاهی خودخواسته و گاهی ناخواسته صورت می‌گیرد که اگر تحریف خودخواسته باشد زود افشا خواهد شد و در حال حاضر که شاگردان و نزدیکان امام (ره) همچنان در قید حیاتند می‌توانند آن تحریفات را رد کنند اما آنچه خطرناک است، تحریف ناخواسته و نگاه کاریکاتوری به سخنان و اندیشه امام (ره) است.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) ادامه داد: تحریف در جایی خطرناک می‌شود که ما یک بُعد از ابعاد اندیشه و سخنان امام (ره) را بزرگ کنیم و مثلا مدام بر مردم تاکید کنیم اما ارزش‌های دینی را فراموش کنیم یا مدام بر ولایت فقیه تاکید کرده و نقش مردم را از یاد ببریم.

سیدحسن خمینی با بیان اینکه "باید هرچیز را به اندازه و ظرفیت خودش دید"، اظهار کرد:‌ مشکل امروز جامعه ما تحریف‌های ناخواسته است که هم از طریق دوستان و هم دشمنان انجام می‌شود، در حالی که باید هر چیزی به اندازه و جایگاه خودش مطرح شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رهبری، خلف صالح امام (ره) هستند، گفت: امیدواریم خداوند ایشان را حفظ‌ کنند و سایه ایشان از سر ما و مردم کم نشود.

امیدواریم شاهد صداوسیمایی بازتر و بهتر از گذشته باشیم

در بخشی از این گفت‌وگو، سیدحسن خمینی به تذکرهای عوامل پشت صحنه به خودش اشاره کرد و گفت: دوستان فیلمبردار مدام به من تذکر می‌دهند که در جای خودم ثابت بنشینم، اما بالاخره ناپرهیزی کردید و بعد از سال‌ها ما را به تلویزیون دعوت کرده‌اید و کمی طول می‌کشد تا ما به فضا عادت کنیم.

سیدحسن خمینی در پایان صحبت‌هایش با آرزوی موفقیت برای مدیریت جدید صداوسیما اظهار کرد: امیدواریم شاهد صداوسیمایی بازتر و بهتر از گذشته باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پریسا

      عالی عالی عالی عالی عالیییییییییییییی

    • بدون نام

      خیلی دوست داشتم ازتلوزیون چهره شماومصاحبه راببینم
      امااطلاع رسانی نکردن.حیف.
      سیدحسن جان دوستت داریم انشالله سلامت باشی وموفق
      یادگارامام حرفات به دل نشینه.پاینده باشی.

    • لرستانی

      افرین ومرحبا بر این جرات وجسارت،حقا که از آل خمینی کبیر هستی ،درود بر سید دوسداشتنی همه ی ملت آقاحسن خمینی عزیز

    • بدون نام

      حرف حق که جواب نداره سید. خدا حفظتون کنه.

    • گراشی

      درود بر شما و جد بزرگوارشان....

    • فاضلی احمدمیبد

      سلام اگرصداوسیماازسخنرانی حضرت آقا اطلاع رسانی قبل داشته بودشاید یکی از پر بینندگان برنامه نگاه یک یاحتی تلویزیون بود خیلی دوستش دارم خداوند او را حفظ نماید/برای شادی روح امام ویادگارانش وشهدا واموات خودتان دراین روز عزیز صلوات بر محمد و آل محمد(ص)

    • بدون نام

      بسیارعالیییی

    • کاربر

      حاج حسن دوستت داریم

    • احسان

      خدا حفظت کنه سید دوست داشتنی و انشااله طول عمری خدا بهتون بده

      الحق و والانصاف هروقت چهره ی ایشون رو میبینم یه چهره ی نورانی و دوست داشتنی و الهی رو میبینم

      خدا حفظت کنه سید

    • عباد

      بیاید برای داشتن ایرانی سرافراز همه با هم مهربان تر باشیم .

    • صبا

      مسئولان اختلافات رو کنار بگذارید و به فکر گره گشایی از مشکلات مردم باشید.

    • احسان

      خدا حفظت کنه سید دوست داشتنی و انشااله طول عمری خدا بهتون بده

      الحق و والانصاف هروقت چهره ی ایشون رو میبینم یه چهره ی نورانی و دوست داشتنی و الهی رو میبینم

      خدا حفظت کنه سید

    • رضا مقدس

      نمیدونم چرا هرچی نظر میزارم پاکش میکنید.کاش دلیل قانع کننده ای باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج