۳۳۵۷۶۱
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

ظریف: هر وقت بگویند، عراق را ترک می‌کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما هر وقت مسئولان عراقی بگویند عراق را ترک و هر وقت بخواهند به آنها کمک می‌کنیم.

خبرگزاری ایلنا: محمدجواد ظریف که در ادامه سفر به شرق و شمال اروپا به سوئد سفر کرده در سخنرانی خود در مرکز مطالعات بین‌المللی صلح استکهلم با تاکید بر اینکه مشکل سوریه مشکل همه جهان است، ادامه داد: ما نیازمند آن هستیم که موضوعات منطقه را بازتعریف کنیم.

وزیر امور خارجه همچنین به لزوم بازنگری در نگرش بازنده-بازنده و تبدیل آن به برنده-برنده سخن گفت و اظهار داشت: در مناقشات بین‌المللی چنانچه یکی کمتر بازنده و دیگری بیشتر بازنده باشد، این چرخه همچنان ادامه خواهد یافت و هیچ‌گاه آرامش و امنیت محقق نخواهد شد.

ظریف با بیان اینکه در مذاکرات هسته‌ای تلاش کردیم تا مشکل را به درستی تعریف کنیم، یادآور شد: بازنگری مشکل است اما ما در مذاکرات هسته‌ای نشان دادیم این کار شدنی است. باور کردن واقعیت و حرکت به سوی همکاری.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در ادامه گفت: من بر این باورم که موضوع اصلی دستیابی به این درک است که در وهله‌ی اول ما نمی‌توانیم دست به بازی‌های کوتاه‌مدت بزنیم. تروریسم چنین اجازه‌ای به ما نخواهد داد و نمی‌توانیم با سیاست‌های دخالتی کشورهای دیگر بازی کنیم.

وی افزود : من همواره گفته‌ام اگر دو کشور ایران و امریکا توانستند در موضوع هسته‌ای گفت‌وگو کنند و به توافقی برسند، چطور دو کشور که از منظر جغرافیایی نمی‌توانند از یکدیگر جدا شوند و یکدیگر را برادر می‌نامند نمی‌توانند مشکلات را حل کنند.

وزیر امورخارجه ادامه داد: من بر این باورم که همه چیز به پارادایم مربوط است و باید این پارادایم را عوض کنیم. من تصور می‌کنم ما در ایران آماده‌ام و امیدوارم همسایه‌های ما نیز به همین درک برسند.

ظریف اضافه کرد: اما درباره سوریه باید بگویم در نهایت، تنها راه‌حل توسط خود سوری‌ها به دست خواهد آمد و خارجی‌ها می‌توانند دستیابی به راه‌حل را تسهیل کنند اما نمی‌توانند آن را به مردم سوریه تحمیل کنند.

*با اقدام مشترک برای تامین امنیت هسته‌ای موافقم

ظریف در پاسخ به این سوال که ابوظبی هم تصمیم گرفته که نیروگاه هسته‌ای احداث کند و این نیروگاه تقابلی برای بوشهر ایجاد خواهد کرد، گفت: تسلیحات هسته‌ای برای کسی امنیت به بار نمی‌آورد. من البته در این موضوع تصمیم‌گیرنده نیستم و وقتی متخصصان این امر در آن وامانده‌اند، من نمی‌توانم اظهارنظر کنم اما در مقاله خود در روزنامه نیویورک‌تایمز پیشنهادی در این زمینه دادم و معتقدم بخش‌هایی هست که می‌توانیم در آنها همکاری کنیم تا امنیت هسته‌ای تامین شود.

او افزود: اکنون که همه دنبال ارتقای برنامه هسته‌ای خود هستند، کسی نمی‌تواند به دیگری بگوید که برنامه‌تان را تعطیل کنید اما من با اقدام‌مشترک برای تامین امنیت هسته‌ای و هر برنامه‌ای برای همکاری جمعی در این موضوع موافق‌ام.

*حقوق بشر خیلی مهمتر از آن است که مورد سوءاستفاده سیاسی قرار بگیرد

ظریف درباره در پاسخ به سوالی درباره مسائل حقوق‌بشر هم گفت: به نظر می‌رسد ما بیش از آنهایی که اقدام به بریدن سر افراد می‌کنند هدف انتقاد در حوزه حقوق‌بشر قرار می‌گیریم.

او تصریح کرد: خواهش می‌کنم به خاطر خود حقوق‌بشر هم که شده واقع‌بین شوید. حقوق‌بشر مهم‌تر از آن است که به خاطر اهداف سیاسی مورد سوءاستفاده قرار بگیرد، خیلی مهم‌تر.

ظریف با اشاره به جنگ‌تحمیلی عراق بر ضد ایران گفت: تا پایان جنگ حتی در یک قطعنامه شورای‌امنیت سازمان‌ملل از ایران به عنوان کشوری که از تسلیحات‌شیمیایی استفاده کرده، یاد نشده؛ آیا می‌توانید این امر را باور کنید؟

وزیر امور خارجه اظهار داشت: براساس گزارش سازمان‌ملل صدام‌حسین از ١٩٨٥ از تسلیحات‌شیمیایی علیه غیرنظامیان و سربازان استفاده کرد اما تنها هنگامی محکوم شد که انتهای جنگ‌تحمیلی در حلبچه از این تسلیحات علیه مردم کشور خودش استفاده کرد.

*هر وقت مسئولان عراقی بخواهند به عراق کمک می‌کنیم

وزیر امورخارجه درباره اینکه وزیرخارجه عربستان از ایران خواسته در عراق دخالت نکند نیز گفت: نمی‌دانم عراق چه ربطی به عربستان‌سعودی دارد. اینکه می‌گویند در عراق دخالت نکنید خود این حرف یک دخالت است.

ظریف تاکید کرد: ما هر وقت مسئولان عراقی بگویند عراق را ترک می‌کنیم و هر وقت مسئولان عراقی بخواهند به عراق کمک می‌کنیم. به زودی عربستان به این درک خواهد رسید که داعش اولین دشمن عربستان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ظریف عشق مردم ایران هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج