۳۳۵۷۹۲
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

هيات رئيسه؛ ترکیبی براي كمک به دولت

انتخابات هيات رئيسه موقت مجلس دهم كه روز يكشنبه برگزار شد، مرزبندي مشخصي را به وجود آورد و فضاي مجلس را به دو قطب اصولگرا و اصلاح‌طلب تقسيم كرد. در اين دو قطبي، حتي شاهد بوديم كه دوستان اعتدالگرا، صف خود را از اصلاح‌طلبان جدا كردند.

روزنامه آرمان - علي صوفي: انتخابات هيات رئيسه موقت مجلس دهم كه روز يكشنبه برگزار شد، مرزبندي مشخصي را به وجود آورد و فضاي مجلس را به دو قطب اصولگرا و اصلاح‌طلب تقسيم كرد. در اين دو قطبي، حتي شاهد بوديم كه دوستان اعتدالگرا، صف خود را از اصلاح‌طلبان جدا كردند.

اما در انتخاباتي كه براي تعيين هيات رئيسه دائم در روز سه شنبه انجام شد، دو قطبي ايجاد شده تا حد زيادي از بين رفت و اين ائتلاف اميد بود كه با نوعي از هماهنگي كه بين ائتلاف اميد و اصولگرايان معتدل انجام گرفت، نقش‌آفريني كرد. آنچه كه روز سه‌شنبه اتفاق افتاد، اميدوار‌كننده و آن چيزي كه روز يكشنبه شاهد بوديم، صرف نظر از نتيجه آن، اساسا نگران‌كننده بود.

در روز سه‌شنبه، جريان مجلس، هويت ديگري داشت كه نشان از حمايت از دولت و ائتلاف بين اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان داشت. با توجه به برخورد اخلاق مدارانه‌اي كه آقاي محمدرضا عارف بعد از پيروزي آقاي لاريجاني انجام داد و براي تبريك به سوي او رفت و مصافحه نمود، فضاي مجلس را بسيار تعديل كرد. اميدواریم كه مجلس دهم، مجلس معتدل و معقول باشد و در سايه اعتدال و عقلانيت كه شاهد آن بوديم، اين روند ادامه يابد تا با قدرت و سرعت بيشتري به مشكلات كشور و مردم رسيدگي كنند.

به هر حال آقاي لاريجاني در گذشته، گرايش حمايت از دولت را از خود نشان داده و طبعا با حذف تندروها در مجلس دهم، زمينه براي همكاري بيشتر با دولت فراهم خواهد شد. البته همكاري بيشتر با دولت، به معناي وكيل‌الدوله شدن نمايندگان مجلس نيست. بلكه بدين معناست كه براي اجراي برنامه‌هاي دولت در عرصه‌هاي مختلف، مانع‌تراشي نشود و از سوي ديگر، مجلس بتواند وظيفه نظارتي خود را انجام دهد و در صورت نياز تذكرات لازم را به دولت دهد. نتيجه اين امر، تامين منافع ملي و مصالح عمومي و كمك به بهبود معيشت مردم است.

از سوي ديگر، بايد پذيرفت اصولگرايان تندرو و جبهه پايداري كه زماني به سوي آقاي لاريجاني مهر و كفش پرتاب كردند، مرزبندي مشخصي با رئيس مجلس دارند. اما بر سر انتخاب هيات رئيسه، هم آقاي لاريجاني در پي آن بود كه با اين طيف ائتلاف كند و هم آنها، به دليل آنكه در اقليت قرار داشتند، تصميم به حمايت از آقاي لاريجاني گرفتند. از قضا همين اتفاق هم رخ داد و كاملا مشخص است كه اين ائتلاف كه بين دو طرف و بر سر آن بخش از منافع گروهي كه براي خود متصور بودند، صورت گرفت.

اين تلاشي بود براي آنكه هم اصولگرايان معتدل بتوانند در مقابل فراكسيون اميد عرض اندام كنند و كانديداي خود را به كرسي بنشاند و هم اينكه اصولگرايان تندرو، از ائتلاف با اصولگرايان ميانه رو، سهمي در قدرت داشته باشند. همچنان كه در هيات رئيسه موقت ديده شد، شاهد حضور سه عضو از جريان اصولگراي تندرو بوديم كه در هيات رئيسه دائم، يك نفر از آنها كه جايگاه مهم نایب رئيسي را هم داشت، حذف شد اما دو عضو ديگر باقي ماندند.

سهمي كه اصولگرايان تندرو در هيات رئيسه پيدا كردند، نسبت به تعداد آنها در مجلس، سهم بسيار بالايي است. گرچه آنها با همين هدف با آقاي لاريجاني كنار آمدند و در نهايت هم ديديم كه توانستند چنين سهمي را در هيات رئيسه تصاحب كنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج